Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

ja det var verkligen hemskt:(

vindvissla ja det verkar ha släppt med bajset, idag är hon nästan som vanligt och kom just med dockan och sa att vi skulle gosa, och nu är hon i full färd med att stoppa ner allt som får plats (och inte får plats) i en låda samtidigt som hon sjunger, så det är nog ingen fara längre:p

Men jag fattar inte vart det kom ifrån, hon åt ingenting igår som hon inte brukar äta:confused:

:eek::mad::confused::cry::mad::mad:

vad ilsk jag är!

När vi renoverade köket sommaren 2009 köpte vi dyra Husqvarna kyl/frys för 18 000 pix.

När vi var på semester i somras kom vi hem till en frys där det var 8 plusgrader. Teknikern var ute och hittade inget fel men bytte allt utom själva skåpet. So far so good, inga fler missöden.

Nyss när jag skulle ta upp kött ur frysen är det tinat,men det står att det är -20 på skåpet :confused::confused:

Slänger i en termometer och inser att det bara är 1 (!!) Minus!

Så nu är återigen en jävla massa mat förstörd!

gaaaaaaaaaahhh

Skriv upp allt o kostnad. När vår frys gick sönder fick vi ut maten på hemförsäkringen. Med avdrag för självrisken men vi fick iaf 1000 kr för de. Alltid något. :laugh: men de är grymt surt och irriterande när saker inte fungerar. Svårt a:mad:tt upptäcka oxå att frysen inte fungerar om de står -20.

kl

Ett nytt avsnitt i följetången om grannen.

Igår frågade grannmamman om grannflickan kunde komma över till oss. Hon hade en läkartid och flickan ville inte följa med. Men då sa jag nej, eller det var ganska enkelt att säga nej eftersom hon troligtvis inte skulle hinna hem till vi skulle iväg. Men jag undrar lite hur hon tänkte, lämna sitt barn hos en granne hon knappt känner när hon ska åka iväg. Men jag är kanske överbeskyddande som inte skulle låta Emilia vara där utan mig/hennes pappa om det inte var någon nödsituation.

Resten av veckan ska det bli fint väder, alltså kommer flickan säkert vara ute samtidigt som vi och tjata om att få komma över. Det innebär att jag måste bestämma mig hur jag ska säga. Sambon får jag inget stöd av, han förstår inte vad det jobbiga är.

Jag tycker inte att du låter överbeskyddande. Jag hade aldrig lämnat ett så litet barn hos någon jag inte kände väl heller.
Du får försöka rannsaka dej själv vad du tycker är ok och inte och sedan hålla på det för det är ju vad du tycker som är viktigt här. Det får ju inte bli att ni inte kan gå ut bara för att grannens barn ska komma över varenda gång och stanna hur länge som helst.
Du får stå på dej helt enkelt även om det är svårt.
Jag tycker att din sambo lämnar dej i sticket men förstår han inte så gör han ju inte och det är ju tyvärr inte så mycket att göra åt.
Du får försöka tuffa till dej och om inte annat så får du göra det för dina barns skull. De ska ju få leka med barn som är snälla emot dem för annars lär ju inte de heller vilja gå ut tillslut.

Jag skickar en massa pepp och det var bra att du sa ifrån att barnet inte kunde vara hos er när mamman skulle till läkaren!

Kan inte barnen vara ute lite i trädgården tillsammans? Kanske rent av på grannens trädgård?! Så kan du sitta på din sida och ta en kopp kaffe i lugn o ro och låta Emilia leka nån halvtimme hos grannen så grannfrun kan vara barnvakt :devil: Men du har ändå uppsikt.
Jag blir lite irriterad på henne, fast jag inte ens känner er :p

Det där med att hon ville ha barnvakt när hon skulle iväg är väl egentligen en jättebra idé om man som grannar kan utbyta tjänster så med varandra. Men du tycker man ju hon borde umgåtts med er när grannflickan är där. Inte bara dumpa av henne i flera timmar. Jag hade som du, aldrig vågat lämna Tuva hos någon jag praktiskt taget inte känner.

Senast ändrad:

Ja, grundtanken att kunna hjälpa varandra är ju jättebra men då känns det som vi behöver lära känna varandra bättre först. Dom är ganska nyinflyttade och vi känner inte heller så många med "barnerfarenhet" som kan passa våra barn ibland.

Det märks också när jag pratat med mamman att vi tänker och tycker väldigt olika om saker.

Dom har större trädgård än oss men inget alls att leka med, vi har sandlåda och rutchkana så jag förstår att hon lockas av att komma över hit.

Men jag måste bli tuffare, jag är feg och har svårt att säga ifrån. Nu har jag iaf börjat säga en max tid hur länge hon får stanna och nästa gång hon vill komma över så ska vi vara ute. Jag och Emilia vill vara ute när det är fint väder men hon vill in efter 5 min. När hon tjatar om att hon måste in för att kissa (vilket hon inte gjort när vi kommit till toaletten) så säger jag att hon får gå hem och kissa.

Det har nästan blivit så att jag planerar hur vi är ute efter när hon brukar komma ut och så vill jag inte ha det.

Kan inte barnen vara ute lite i trädgården tillsammans? Kanske rent av på grannens trädgård?! Så kan du sitta på din sida och ta en kopp kaffe i lugn o ro och låta Emilia leka nån halvtimme hos grannen så grannfrun kan vara barnvakt :devil: Men du har ändå uppsikt.
Jag blir lite irriterad på henne, fast jag inte ens känner er :p QUOTE]

Instämmer fullständigt med föregående talare!! :cool:

Turbofling: Jag hade med fått spunk på granntanten och ungen. Tycker du gör helt rätt i att dra upp riktlinjer, då känns det kanske lättare o agera istället för o först fundera på vad man tycker eller vad man vill göra så har man det redan klart för sig och kan sätta ner foten lättare. Det är nog lätt att man börjar planera när man ska vara ute eller vad man ska göra för att slippa problemet, det hade jag gjort. Är det inte så att man väljer var och vad man vill lägga sin energi på? Jag brukar försöka göra det i alla fall... :)

Skriv upp allt o kostnad. När vår frys gick sönder fick vi ut maten på hemförsäkringen. Med avdrag för självrisken men vi fick iaf 1000 kr för de. Alltid något. :laugh: men de är grymt surt och irriterande när saker inte fungerar. Svårt a:mad:tt upptäcka oxå att frysen inte fungerar om de står -20.

Ja vi ska göra det, nackdelen är att jag är rädd att de kommer tro att vi fuskar, för vi hade nämligen 9 st fläskfile´er inför en kommande fest:crazy: bland annat. Anar de oråd vid såna saker?

Jag satte igång action freeze igår, det står att det ska vara -23 men termometern visar -3,6. heja heja.

Ta kort på det vet ja med datum på, kanske hjälper lite om de skulle ifrågasätta :)

Lät mig inte styras av grannen idag, dom har varit hemma men inte varit ute något trots att det varit över 10 grader varmt. Tänkte att om hon kommer ut får hon komma över en timme eller två och vi är ute (vill hon inte vara ute får hon gå hem). Men somsagt, hon har inte varit ute alls idag.

Några dagar nu har jag haft stor Sverigelängtan. Jag vet inte vad jag vill, hjärnan säger stanna här i Österrike men hjärtat vill starkt flytta till Sverige.

Jag vet precis hur det känns... eller nästan iaf. Jag kommer sakna Irland så otroligt mycket men längtar ändå tillbaka till Sverige.

*kl*

Hur byter man blöja på en virvelvind? Iggy vill absolut inte ligga på rygg när det ska bytas, han läggs ner och på en sekund är han på mage, försöker sätta sig, ställa sig etc. Men hur ska man göra här? Ska jag tvinga honom att ligga ner? Hålla fast? Han är superstark och blir arg och ledsen när han inte kommer runt. Vi kör med up&go så är det bara kiss byter vi stående just för att slippa "onödiga diskussioner" för jag tycker egentligen inte det är något problem och vill inte göra en stor sak av det. Men när det är bajs är det lite svårare. Är det väldigt mycket, så tar vi av blöjan i duschen och duschar av direkt och det är heller inga problem. Men när man inte har möjlighet till dusch eller det bara är lite bajs eller man måste smörja i rumpan/ljumskarna för det är rött? Tycker det är svårt att komma åt när han står.

Min yngste är likadan, från att han var ca åtta månader har han hatat skötbordet något så fruktansvärt. Så fort han lärde sig stå någorlunda stadigt har jag bytt på honom stående. Han har lärt sig ta stöd mot min axel medan jag sitter på knä på golvet, sen lyfter jag ett ben i taget uppåt/utåt så jag kommer åt att torka bort bajs överallt. Men att smörja och framför allt pudra (om han blir röd och eländig) är jätte-jättesvårt. Han har rätt känslig stjärt så blossar den upp och blir röd måste vi helt enkelt lägga omkull honom för att komma åt att smörja ordentligt. Och då är alla lessna, tro mig :(

Vi hade ett sånt byte nu ikväll :( hade duschat av men missat högst upp i ljumskarna och det var rött så det behövdes smörjas. Jag höll o försökte torka medan pappan försökte prata och leka. Men han sprattlade och skrek tills han knappt fick luft :( usch det är inget vidare.

Men kan ni inte smörja stående alt att ni smörjer på annat ställe än vid skötbordet?

Jag smörjer ofta Ella stående om hon behöver, i ljumsken kommer man åt även på ett stående barn. Ska man pudra är det värre. Vi har gjort så att vi duschar av vid bajs och sedan tar vi på puder någon annanstans där man kan avleda mer ...

Sen 4 månaders ålder har vi bytt bajsblöja i vasken och tvättat med en svamp. lyft barnet så det hänger i ditt armveck och sätt rumpan över kanten på vasken. supersmidigt! sen ett par minuter nakentid så han torkar ordentligt innan vi kränger på en up & go.

Är vi två är det inga problem att smörja stående, svårare när man är själv då han inte är så stadig än. Han svajar o vinglar friskt. Vi har inget riktigt skötbord utan mer en skötbädd som vi flyttar runt o byter där det passar för dagen :) oftast badrummet. Just nu är han väldigt svår att distrahera med saker, han har precis lärt sig krypa så att ligga still har ingen hög status...

Sen 4 månaders ålder har vi bytt bajsblöja i vasken och tvättat med en svamp. lyft barnet så det hänger i ditt armveck och sätt rumpan över kanten på vasken. supersmidigt! sen ett par minuter nakentid så han torkar ordentligt innan vi kränger på en up & go.

Försöker visualisera en bild av detta men får inte ihop det... :) Hänger barnet med benen ner i vasken oxå då? Eller mer som när man håller ett litet större barn som ska kissa? Hur ser din vask/diskbänk ut? Vår är väldigt liten och har dessutom skåp över sig och på ena sidan så det är lite svårt att komma till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 635
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar