Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Mamman i dokumentären var ju trasig rent psykiskt. Systemet svek både henne, pappan och sonen :(

Fast det är ju många som är psykiskt trasiga som inte skadar andra? Ja ja, tragiskt är det i alla fall.

kl

Jag har ett litet problem, som jag skev innan har grannbarnet varit här och lekt två dagar. Hon vill komma över idag också (men jag hann inte svara henne innan hennes mamma sa att hon skulle komma och äta). Men jag känner att jag inte orkar ha henne här idag, hon tjatar håll på mitt huvud, river ner allt och är inte speciellt snäll mot Emilia. Så jag orkar inte passa tre barn idag. Samtidigt känns det så fånigt att hon ska leka på sin sida staketet och Emilia på våran, Emilia står där och tittar på grannen hela tiden.

Hade grannbarnet tyckt att det var ok att vara ute hade det inte varit ngr problem, men nu ska hon bara in och väl inne ska hon bara till övervåningen.

Nackdelen med radhus

Jag var tvungen att se dokumentären :cry: Så fruktansvärt. Det är så fel så fel...

Men vilken underbar filmare, han fångade verkligen alla.

Tänk att ha så många vänner.

Har ni inga ankor ni kan ga och mata eller nat? Sag att ni ska vara ute, annars far hon ga hem. Det ar ju kul om Emilia har nagon att leka med.

Men jag forstar dig, jag har varit pa foraldragruppen har i var lilla by och kande bara BLA, det finns inte en enda manniska dar jag ville umgas med. Det var ca 6 kvinnor dar, alla tyckte det var jattebra att barnen kunde springa omkring sa de kunde dricka kaffe. Na tack...

Haha, jag och mina bästa kompisar (som har barn i samma åldrar som Lowe och Tuva) tycker det är så underbart skönt att dom stora har blivit så stora att dom röjjer runt själva så vi kan dricka kaffet i lugn och ro :p

Vad är det som är så fel med det, eller missar jag något ? :)

Jag tycker det är superskönt att slå mig ner vid köksbordet med en vännina och prata ( och dricka kaffe ) medan barnen leker själva..

det kanske blev fel där, jag menade inte att de inte fick dricka kaffe, jag göomde skriva att jag har noll gemensamt med dem och verkligen inget att prata om... men jag är ju lite skum :)

Haha jag skrev från telefonen ochmissade hälften. Sorry. Jag tycker också det är jätteskönt att dricka kaffe och att barnen är lite självgående :)

Nu tror jag att du och jag pratar om samma men menar olika. Jag menar i mitt andra inlägg att jag inte förstår var ondska kommer ifrån bland människor generellt och du tänkte nog på detta fall specifikt. Var på jag menar att alla psykiskt trasiga inte skadar andra.

Gud så rörigt det blev, jag tror vi skriver vid sidan om varandra för jag var egentligen generell om var ondska kommer från och du var specifik med dokumentären. För visst förstår jag att alla inte är lika i sin psykiska störning :)

Nej men det är väl självklart, att inte alla med psykisk ohälsa skadar ? Men då förstår jag, så kan det gå på ett forum..

vindvissla: Haha men då förstår jag hur du menar och nej jag spiller ingen tid på att umgås med människor som jag inte känner mig bekväm eller delar något gemensamt med heller så då är nog jag lite knasig jag med ;-)

Senast ändrad:

*knapp*

Funderar på det här med treåringens utveckling.
Googlade på "lättstött treåring" och fick fram ganska många som hade samma problem som jag.

Saga har de sista veckorna blivit otroligt lättstött.
Som nu- vi skulle måla en "ponnyhäst (my little pony)" Jag är ingen konstnär. Långt ifrån.
Jag glömde visst benen, rättaresagt jag kan inte måla benen. Saga går därifrån, börjar gråta och tjurar. Vid detta laget har jag fått nog på hennes tjurande, jag har vart hemma från jobbet 1½ timme och hon har hela tiden vart sur. Jag säger att då är det dags att gå och sova- det svarar hon på genom att skrika tills hon kräks.

Sen fortsätter hon vara sur och kallar mig dum och gömmer sig under bordet (för att jag inte skall få tag på henne).

Känns som ett rätt normalt beteende för en treåring, men ack så frustrerande då jag vägrar ta tag i henne, dvs lyfta upp henne och bära henne till sängen. Jag vill att hon förstår att det inte är OK- jag vill prata med henne utan att hon skriker och gråter- kanske mycket begärt men oftast fungerar det..

KL

Måste sluta titta på Livet på BB, nu är det en till idiot med... Han sa typ att det här är något som kvinnor gör varje dag, har du lägre smärtgräns än dom? Om du inte hade legat ner i två timmar så hade du säkert varit öppen fyra centimeter nu mm. Suck!

Inga ankor men det finns hönor nära. Tyvärr ligger deras "hage" precis vid bilvägen så jag skulle inte våga gå dit med någon annans barn (som inte lyssnar ett dugg på vad jag säger).

Jag klarade inte av att säga nej till barnet, så hon var här i 4 h och lekte. Efter ett tag sa jag åt henne att det var dags att gå hem men hon vägrade, lite svårt för mig då. Tillslut ropade iaf hennes mamma att det var dags att komma hem. Om ändå Emilia hade fått ut ngt av leken hade det känts mer ok, men grannbarnet är inte snäll mot Emilia. Hon tar alla E´s saker, bestämmer vad E får göra och inte får göra. Tex. när grannbarnet ville gå upp till övervåningen fick inte jag och E följa med men när E ändå gjorde det putade hon E i trappen (tur att jag var precis bakom). Vi lär E att vara snäll mot sina leksaker, så när grannbarnet kastade E´s docka i golvet blev E väldigt ledsen.
Men kanske är alla 3,5-åringar som grannbarnet.

Jag tycker det är svårt med andras barn, jag älskar mina egna barn men börjar inse att jag har svårt för andras (om det inte är andras barn jag känner väl).

Jag är trött, det var en jobbig eftermiddag/kväll. Maja har varit väldigt gnällig, passa på grannbarnet, försöka ge Emilia uppmärksamhet, laga mat med en hand (Maja ville bara hänga på armen) och tillslut försöka lägga Emilia. Nu sover båda barnen och jag ska snart göra samma sak. Sambon åkte till jobbet 7.30 imorse och jobbar fortfarande, men han är ledig imorgon iaf.

Imorgon är det föräldra-barnträff här i byn. Jag känner väl att jag inte har så mkt att prata med dom andra mammorna men Emilia har roligt så för hennes skull går vi dit.

Jag klarade inte av att säga nej till barnet, så hon var här i 4 h och lekte. Efter ett tag sa jag åt henne att det var dags att gå hem men hon vägrade, lite svårt för mig då. Tillslut ropade iaf hennes mamma att det var dags att komma hem. Om ändå Emilia hade fått ut ngt av leken hade det känts mer ok, men grannbarnet är inte snäll mot Emilia. Hon tar alla E´s saker, bestämmer vad E får göra och inte får göra. Tex. när grannbarnet ville gå upp till övervåningen fick inte jag och E följa med men när E ändå gjorde det putade hon E i trappen (tur att jag var precis bakom). Vi lär E att vara snäll mot sina leksaker, så när grannbarnet kastade E´s docka i golvet blev E väldigt ledsen.
Men kanske är alla 3,5-åringar som grannbarnet.

Fast här måste du ju bli lite förbannad. Jag hade blivit vansinnig på en unge som inte lyssnade och var dum mot mitt barn, när jag inte ens själv bjudit in henom dessutom. Prata med ungens mamma och förklara läget, eller be din sambo göra det om du har svårt med språket.

Jag blev arg också, men det verkade hon inte bry sig om. Jag tror inte min halvdåliga tyska låter lika arg som den italienska hon är van vid (dom har bott här 6 mån och är italienare) eller så struntade hon i det.

Det är mycket man ska lära sig, inte bara om sina egna barn utan också hur man hanterar andras. Det hade nog varit enklare om mamman hade varit med också, iaf första gångerna så jag såg hur hon "hanterar" sin dotter.
När Emilias jämnåriga kompis är här är det inga problem, dom leker så bra tillsammans och jag känner honom och hans föräldrar.

Vi brukar gå på föräldra-barnträff varannan torsdag, jag tycker inte det är så roligt men det tycker Emilia så vi går dit för hennes skull. Där finns också två 3-åringar men dom leker på ett mycket trevligare sätt än grannbarnet.

Igår på träffen var det ett barn som kräktes, jag hoppas det inte var magsjuka och om det var det så hoppas jag att vi inte blev smittade, vi har haft vårat. Båda barnen har blivit förkylda nu också. Maja är snorig, hostig, gnällig och sover dåligt. Hoppas det inte är rs-virus. Emilia är snorig men pigg och glad som vanligt.

Kan du inte be sambon att hjälpa dig med att förklara för mamman att barnet gärna får leka, men att mamman också är välkommen in på en kaffekopp då? Plus att dom gärna får höra av sig innan utifall ni planerat något annat.

Jag skulle aldrig låta en mer eller mindre okänd granne ta hand om min 3 åring ( med allt vad det innebär ) tycker det är rätt fult av den mamman att låta dig ha ansvaret för hennes barn utan att kolla ordentligt så det är helt okej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila