Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

För att det kändes som att jag ville slå honom, hårt? För att han medvetet gjorde ett annat barn illa, och inte så lite heller? Nu blev det inga skador direkt, Isaac var bara ledsen en liten stund och fick inga märken. Men man undrar ju om man gör nåt fel... Eller är alla treåringar lätt psykopatiska?

Isak kan också slå och sparka ibland.
Han blir tre i april. Man får passa honom med djuren, dra i öron osv är tydligen jättekul:crazy:

För att det kändes som att jag ville slå honom, hårt? För att han medvetet gjorde ett annat barn illa, och inte så lite heller? Nu blev det inga skador direkt, Isaac var bara ledsen en liten stund och fick inga märken. Men man undrar ju om man gör nåt fel... Eller är alla treåringar lätt psykopatiska?

Det är inte konstigt att du ville slå honom, han skadade ju någon du älskar. Det viktiga är att du inte gjorde det, eller hur. Barn gör sådana saker, det bara är så. De har inte den impulskontrollen man skulle önska alla gånger.

När min son var runt tre så hade han olyckligt nog sett turtels på tv om någon minns den serien? Det var iallafall gröna typer som slogs och sparkade allt vad de orkade för de godas skull :grin: Sonen fick för sig att han skulle göra likadant på dottern då dryga året och det blev ju givetvis inget bra. En välriktad spark kunde ju skadat henne fruktansvärt. Nu blev det inte så farligt som tur var men följden blev att de inte fick se några barnprogram längre utan tittade på videofilmer istället. Då i mitten på 90 talet så var det verkligen skit på barnprogrammen.

Det viktiga när sådant här händer är att man verkligen pratar med barnet efter man har lugnat sig. Att man förklarar hur farligt det är att göra så och att man absolut inte får göra så och varför, vad som kan hända. Min son gjorde aldrig om det där att försöka sparka lillasyster. Visst var de osams men aldrig att han när han var arg, hur arg han än var, försökte skada henne (eller någon annan) på det viset. Det var helt enkelt så att han inte förstod hur farligt det var att göra så men han förstod när jag förklarade.

Jag skickar dej en kram för jag tror att du behöver den. Det är ok att bli arg på sina barn när de gör dumma saker men man måste kunna skilja på vad de gör ifrån vad de är och inte glömma bort hur mycket man ändå älskar dem.

Kram

Någon som har bra tips på aktivitet för en tvååring?

Vi leker mest jaga, fånga och sedan kittla, gosa eller busa. Om och om igen. ;)

Eller flygplan, om du ligger på rygg med benen vikta över dig. Barnet ligger med magen mot vina smalben, grenen vid fötterna. Håll i händerna så de är rakt ut och låt som ett flygplan. För lite mer spänning kan du låta planet krascha, sära på knäna så att barnet ramlar ner på magen. Bra träning för benen om du leker tillräckligt länge. ;) Det går att lägga barnet på fötterna också, då kommer det upp i lite högre höjd, men då går det givetvis inte att krascha, bara flyga. :)

Att hjälpa till med disken är också roligt enligt L. Ett tips är då att klä av barnet först. :D

Det är väl de aktiva leksaksfria lekarna vi leker hos oss. Annars har jag tyvärr inga bra förslag, men lyssnar gärna på andras förslag. :)

(Hoppas din lilla kryar på sig. :))

Tack för tipsen! Jag tänkte mer på saker man kan göra utanför hemmet, skulle kanske ha skrivit det. Men flygplansleken har vi inte lekt på länge... Det E tycker om att leka hemma är: springa runt med ryggsäcken och leka Dora utforskaren(hans favorit tvprogram), laga soppa lr baka pepparkakor och bjuda på te, gömma sig och att man springer runt och gör olika banor, typ hoppar på vissa ställen , snurrar runt leksaker osv. Vill man sitta still är klistermärken och måla med vattenfärger populärt.

Diska har han aldrig gjort, vi har diskmaskin så vi diskar typ aldrig. Men det lär han ju gillar, han älska vatten... Han gillar att hjälpa till i köket, gör gärna smoothie och juice.

Just nu är det mormor som får roa honom för jag och sambon är i Stockholm på hotell!! Längtar till vi ska gå och äta frukost!:)

KL

Isak har nån period nu där han frågar om ALLT man gör!
Även fast han ser vad man gör så ska han ändå fråga om det.
Går man på toa så ska han veta vad man gör, äter man ska han veta (även när han sitter bredvid och gör samma sak) osv. Blir lite jobbigt i längden, alla fall när man har folk här och han absolut ska veta vad man gör på toa eller så.

Jag minns fortfarande när min lillebror, nu 30 år var i den perioden av livet då han frågade om allt för att jag som är åtta år äldre tyckte att det var så jobbigt. Det är bara att förklara det han inte vet och säga det vet du ju när det är saker han vet. Det är ett sätt att lära sig precis som "trotsperioden" (jag avskyr det ordet och vill kalla det utvecklingsperiod istället) är ett sätt att lära sig var gränserna går.

En liten tröst är att det går över. Försök intressera honom för andra saker än just det vardagliga för just nu har han väldigt lätt att lära. Min son lärde sig rabbla hela alfabetet och att läsa och skriva när han var tre just för att han var så intresserad och hade så lätt för att lära just då. Dottern lärde sig massor om dinosaurier istället för det tyckte hon var intressant.

Det är inte konstigt att du ville slå honom, han skadade ju någon du älskar. Det viktiga är att du inte gjorde det, eller hur. Barn gör sådana saker, det bara är så. De har inte den impulskontrollen man skulle önska alla gånger.

Jag skickar dej en kram för jag tror att du behöver den. Det är ok att bli arg på sina barn när de gör dumma saker men man måste kunna skilja på vad de gör ifrån vad de är och inte glömma bort hur mycket man ändå älskar dem.

:bow: Jag måste bara upprepa detdär, för det är så klokt! Visslan, du är inte ensam om att ha varit i den situationen. Min store har också gjort liknande grejer mot sin lillebror, så att jag både gråtit och blivit rasande och undrat om han egentligen är psykopat. Det har blivit mycket bättre nu när han snart är fyra, han har en helt annan impulskontroll och är mycket omhändertagande om den lille. Men nån gång när han var riktigt elak mot den lille minns jag att jag var så arg att jag mest ville slå honom för att han skulle sluta. Jag bet ihop hårt och låste in de hemska tankarna jag hade, men i det läget funderade jag också på om jag behövde vård....

Kl

Här kommer en fråga som handlar om nå heeelt annat. Men jag hoppas någon har något bra förslag! Min sambos släkt bor ju så långt från oss så för att dom ska få ta del av vår vackra dotter har jag satt ihop ett bildspel som jag ska maila ut till alla. Men jag tänkte ha någon musik till, men kommer inte på en enda låt som skulle passa bra. Någon som har något bra förslag?

hur gammal är hon?

hade det vart min dotter det gällt hade jag nog tagit She's a Rebel med Green Day :D

Tre månader bara :) Så det är inte så långt, men i den åldern hinner det ju hända rätt mycket på bara tre månader så det finns ju ganska många kort att göra bildspel av :angel:

Tack för kramen och tack för era vänliga ord. Det är som vanligt skönt att höra att man inte är ensam om ett problem, och jätteskönt att psykopattreåringar troligtvis blir insiktsfulla fyraåringar så småningom. :) Vi pratade om vad som hade hänt efteråt, när vi lugnat ner oss lite. Och jag förklarade varför jag blev arg och varför man inte ska slåss och sådär. Sams crying säger han, sötnosen.

Idag har vi haft en mysig dag, vi har varit på promenad i regnet och sen kollade vi på Beethovens film (med den där söta StBernadshunden). Efteråt busade de jättelänge i en koja som vi byggt i Sams traktorsäng, härligt att se! Imorrn ska jag försöka ragga någon som vill följa med och simma!

Kl

Hallå flickor (& pojkar)

Nu är jag i färden för att finna något roligt pyssel för ett fint minne.
Leon är nu 16 dagar & händerna får nog vänta ett tag, dom har han ju mest ihop.

dsc_0297_130838263.jpg

Funderar på fingerfärg & göra fotavtryck alt. ta stämpelfärg i typ silver/guld & stämpla på papper.

Sen vet jag att man kan göra egen lera & göra tryck i & hälla på gips.

Har ni världsvana föräldrar gjort något annat fiffigt eller skoj till minne av era små eller stora? Dela med er!

Jag gjorde en tomte med fotavtrycksfötter :). Avtrycken är gjorda med fingerfärg för textil och svamp (för att dutta färgen på fötterna)

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31940000-31949999/640x480/31945529.jpg?90

http://www.pixbox.se/pic_show_id31945530.html

Nu är det väl inte riktigt tomtesäsong :p, men man kan ju göra andra figurer.

Men kolla vad påhittig du är :) Det skulle vara om man gör figuren lite senare, haha har noll tid till det nu :p Men jättefin idé!

Vilken söt figur:)

Vi var till sambons familj idag och Isak fick leta med lite traktorer och sådant som sambon + syskon haft. Han hade så roligt och ville absolut inte gå hem:D
Var inte direkt några problem och natta sedan om man säger så:D

kl

Senaste veckorna har Maja (4 mån) velat äta ofta på nätterna, ungefär fyra flaskor mot innan när hon åt en. Sambon har tyckt att vi ska prova att ge vatten istället men jag har inte gillat den idéen.

I natt hade han hand om Maja och nu på morgonen när jag skulle diska flaskorna såg jag att det var vatten i en så jag antar att han gav henne vatten. Jag gillar det inte men har egentligen inga argument om varför så jag måste fråga er innan jag pratar med honom om det. Tycker ni att det är ok att ge en 4 månaders vatten ist för ersättningen på natten?

Ja, om hon kan somna om ändå. Hon kanske bara är törstig när hon vaknar? De klarar ju en hel natt utan när de är så pass gamla så varför inte. Om hon däremot börjar äta sämre för att hon är mätt på vatten eller inte går upp i vikt som hon ska så är ju svaret givet.

KL.

Suck. Jag trodde Isaks trotsperiod/utvecklingssprång var på väg att gå över.
Det var det inte. Det vilade bara för att sedan komma tillbaka.

Idag blåvägrade han att ta av sig ytterkläderna.
Han kan absolut klä av sig jacka och byxor själv, skulle ju aldrig be honom göra det själv om jag inte vetat att han kan det. Men han blåvägrade och ställde sig bara med ryggen mot mig och helt enkelt ignorerade mig. Totalt.

Sade åt honom flera gånger medan han gjorde allt allt tvärtemot.:crazy:
Fick av honom kläderna till slut men det var ju under vilda protester, skrik och dängande av dörr i väggen osv. Suck.

Seriöst, vad (eller hur) gör man eg?
Han skiter ju totalt i vad jag säger när jag försöker prata med honom.
Istället gör han miner, blundar, tittar bort osv. Allt för att inte lyssna.
Hur fasen gör man som sagt?
Hålla humöret och tålamodet uppe känns omöjligt.
Försöker man förklara varför man blir arg och att man inte beter sig så,
får man bara som svar att "jag får göra så" och liknande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V