Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

*kl*
Jag vet att ni är ett par stycken i tråden som har barn som är mellan1-2 år just nu... Vad använder ni för vagn?
Jag förstår att det är syskonvagn om ni fått barn igen men annars... Jag har lite ångest över att min vagn inte får pats ihopfälld i bilen... Men samtidigt så känns ren sittvagn tidigt...

Nu är iof min son över två, men redan i somras använde vi vår sittvagn (Brio Sitty) på heldagsturer. Den går att fälla bak lite och benstödet går att fälla upp, så det har vi gjort om han somnat i vagnen. Då var han lite över 1,5 år. Det har gått lika bra att använda den ur den aspekten som vår vanliga vagn som går att tippa helt.

Tack :D

Det här är så stort att jag inte kan sova alls i natt. Det betyder så oerhört mycket för mej det här så det går inte att beskriva. Glädjetårarna rinner.

Tack för att ni glädjs med mej! Delad glädje är verkligen dubbel glädje.

*kl*
Jag vet att ni är ett par stycken i tråden som har barn som är mellan1-2 år just nu... Vad använder ni för vagn?
Jag förstår att det är syskonvagn om ni fått barn igen men annars... Jag har lite ångest över att min vagn inte får pats ihopfälld i bilen... Men samtidigt så känns ren sittvagn tidigt...

Vår 14månaders (idag!) har en sittvagn, teutonia timmy. Då vi fick reklamera vår andra vagn förut så köpte vi en ren sittvagn istället för att ta en ny likadan.
Enda "nackdelen" var väl att den var framåtvänd, men dottern älskade den direkt och har trivts i den sen första början (då var hon under året).
Sover gott i den, fullt liggläge om så önskas. Bra fjädring och ja, helnöjda helt enkelt.
Har dessutom en liten bil, och den funkade bra ihopfälld.

Enda "nackdelen" var väl att den var framåtvänd

Egentligen förstår jag inte det där. Det är väl väldigt individuellt det där med "för mycket intryck". Och vad skulle det kunna bli för konsekvenser?
Själv tror jag på sunt förnuft. Gillar barnet vagnen så kan det inte bli en nackdel.

Idag är vi hemma, E. har öroninflammation. Men han är pigg och glad som vanligt, ingen feber eller så. Eftersom det är tråkväder ute och det blir lite långtråkigt att vara hemma hela dagen så försöker jag komma på något kul vi kan göra, men har ide'torka... Igår var vi till Svampen(stort vattentorn) och fikade och lekte. Annars när vi har någon dag ledig brukar vi åka och bada, men det känns inte så bra när han har öroinflammation.

Någon som har bra tips på aktivitet för en tvååring?

kl

Hur länge har ni använt vagn till era barn?
Från vilken åler kan ståbräda fungera till storasyskonet?

Det beror nog på vilken livsstil man har. Jag har inte använt vagn till sam.sen han var under 2. men han sitter gärna i cykelvagnen.

Min store slutade åka vagn och började med ståbräda istället strax innan han var 2.5. Mest beroende på att den lille började hata syskonvagnen och hellre ville åka enkelvagn. Ståbrädan avskaffade vi sen någon månad innan den store fyllde tre, efter det har han gått eller cyklat överallt dit vi ska. Det beror precis som visslan säger på vad man lever för liv.

Senast ändrad:

Herrejesus, jag hoppas E vill åka vagn läääänge till.

Vi är ju ute konstant och går, gärna långa vändor ( hund ). Det blir ohållbart om E ska promenera själv hela tiden ( även om hon redan nu går rätt långa bitar för sin ålder )..

Jag har precis upptäckt att Lindex har börjat leverera till utlandet, och just nu är det gratis frakt om man handlar för över 50 euro (vilket inte är svårt).

Är det ngn som vet hur deras överdragsbyxor är?

Jag förstår inte hur vi ska göra för att få Emilia att somna på kvällen. Idag gick vi upp vid 8, sen sov hon mellan 12-13.30 ungefär. Nu vägrar hon sova och är hur pigg som helst (kl 22). Ta bort dagssömnen fungerar inte heller. Det är väl bara att inse att hon är kvällspigg och inte behöver så mycket nattsömn som vi tycker hon behöver.

Det är lite jobbigt när de är uppe halva kvällarna, man får så lite egentid! Jag tror det kommer bli bättre när hon är så gammal att det funkar att ta bort middagssömnen helt.

Angående Lindex överdragsbyxor (menar du Fixbyxorna som finns samma i jacka?) tror jag säkert de är bra, de är rätt dyra på Tradera och det brukar de inte vara om de inte är bra :) Jag har två par hängsleregnbyxor där som har varit helt ok. Jag tycker över lag att de har bra kvallite på sina kläder. Kul att de skickar utomlands, ska jag nog kolla upp för framtida behov! Vi åker till Sverige om en vecka för lite semester och två dagars jobb. Ska bli mysigt! Vi ska även se Helen Sjöholm :love: på konserthuset i Malmö och så ska min kompis ha 30-årsfest! Kanonskoj! Om vi hittar nåt skoj hus ska vi kanske kolla på det också, och vi ska försöka klämma in ett besök i Kristianstad för att se om vi skulle kunna trivas där.

Lite tråkigt är det att sambon och jag inte får tid själva, oftast somnar Emilia inte förren vi går och lägger oss. Men vi börjar bli vana nu, jobbigast är det väl om vi har ngt viktigt vi behöver prata om eller fixa med.

Vi har provat allt vi kan komma på men det är väl bara att inse att hon är kvällspigg. Hur vi än försökt styra dagssömnen så spelar det ingen roll till kvällen. Ngr dagar kan vi få henne att somna tidigare, om vi tex har varit och lekt hos hennes kompis hela dagen. Så kanske hon kommer vilja sova sen när hon börjar på dagis.

Om överdragsbyxorna tänker jag inte främst på ett par regnbyxor utan mer ett par byxor att ha över dom vanliga för att skydda mot smuts, blåst osv, alltså att dom inte behöver vara helt vattentäta. Men det kanske är bättre med ett par regnbyxor för det också

Jag har ett par överdragsbyxor från Abeko, vet inte om de säljs på Coop. De är toppenbra, enkla att dra på och Sam föredrar dem framför hängslebyxor och overall. Men jag tror byxorna på Lindex är bra också. Testa skapa en egen tråd och kolla, det är ju inte alla som orkar läsa vår blablatråd. :)

Om överdragsbyxorna tänker jag inte främst på ett par regnbyxor utan mer ett par byxor att ha över dom vanliga för att skydda mot smuts, blåst osv, alltså att dom inte behöver vara helt vattentäta. Men det kanske är bättre med ett par regnbyxor för det också

För just det ändamålet har jag hört flera som gillar Lindex. :)

Hur blir det om du ger det ca 1 vecka? Alltså gå upp senast kl 8, konsekvent med att om hon ska sova på dagen är det efter lunch, annars får hon bara sova max 20-30 minuter om hon vill sova senare. Och sen försöka lägga henne kl 20 på kvällen senast.

Vi hade exakt erat problem med Tuva förut. Hon kunde vara vaken senare än oss om kvällarna om det var så, och kunde sova till 9 om mornarna och kunde sova alldeles för länge om eftermiddagarna.

Det är INTE roligt när man försöker hålla dom vakna när dom är vråltrötta på eftermiddagen, men vad skönt det äratt kunna andas lite om kvällarna i lugn o ro.
Nu har vi ju förvisso Lowe, men han verkar inte vara lika kvällspigg som sin syster.

Nu talar jag lite emot mig själv när jag säger att Tuva ligger och sover här i soffan haha. Men hon var så trött efter att ha vaknat tidigt och sen varit i stallet och hjälpt till :love: Där avslutade hond et hela med att ramla rätt på mage i en lerpöl. Mitt i också. Kraken, hon blev jätteledsen.
Lowe fick sova i sadelkammaren, och nu ligger han i sin vagn o sover i hallen.
Jag NJUTER av lugnet framför bullerbyn (haha, idds inte byta) med indian spice thé och bullar :d

Herrejesus, jag hoppas E vill åka vagn läääänge till.

Vi är ju ute konstant och går, gärna långa vändor ( hund ). Det blir ohållbart om E ska promenera själv hela tiden ( även om hon redan nu går rätt långa bitar för sin ålder )..

Nu blev jag nyfiken, hur långt är normalt för en vad-kan-hon-vara?-22 månaders? :D

Jag blev så sjukt arg på Sam idag. Jättehemskt. De busade i min säng och hade jätteskoj och rätt vad det var hamnade de så att Isaac satt bredvid väggen och Sam låg med sina fötter åt samma håll. Innan jag hinner reagera fotar han Isaac rakt i huvudet så han flyger in i väggen. Helt med flit. Helt utan impulskontroll. Jag blev helt rasande. Vad ska man göra i sådana situationer? Ska jag söka hjälp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar