Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Vi har kört på örontermometer sedan Isak föddes och det har fungerat bra.
Han har aldrig protesterat mot det :)

+ ni andra
Ja det är jätteskönt! det är en av tjejerna som jag haft i hemtjänsten som jag nu har fått utökad "socialtid" med som det heter främst för att jag ska kunna rida men också för annat. Det känns extra bra med tanke på att det inte är alltför länge kvar innan dottern packar och drar, hon tar ju studenten till våren så jag gissar att hon inte kommer bo hemma så hemskt länge till efter det. Hennes pojkvän har ju eget och hon längtar efter den dagen de kan flytta ihop.
Den här tjejen ville så gärna vara kontaktperson men fick inse att med två småbarn och jobb så har man inte tiden att jobba gratis nio timmar i veckan. Det fungerar inte helt enkelt så jag ringde min handläggare och diskuterade mitt bekymmer över att aldrig få någon kontaktperson också fixade hon detta i stället. Hon är guld och det har jag berättat för henne :D

Just att vi känner varandra sedan innan känns så bra för då kommer det ju inga obehagliga överaskningar om hur hon är som person.

Jag kollar i princip aldrig tempen på mina barn. Har de feber märker jag det på värme och lukt. Om de behövs medicin bestämmer jag efter allmäntillståndet. :)

För mig känns det bra att kunna ta tempen ibland, som sist när hon hade 40 graders feber. Det är svårt att känna den minimala skillnaden mellan 39-41 kanske och när det börjar dra sig mot 41 så känns det läge att höra av sig till sjukvården för mig :)

Åt andra hållet tycker jag också att det är svårt om dom ligger på febergränsen att känna det.

Därför har vi termometer för dom tillfällena där jag är osäker och vill veta mer exakt :)

Jag håller med. Jag tempar inte för att veta om det är dags att ge alvedon eller inte utan för att veta mer exakt hur sonen ligger och vad som är lämpligt utifrån det. Att han har feber känner jag ändå (eller ser på pungen). Det kan ju vara bra att ha "siffror" om man måste kontakta sjukvården, de brukar i alla fall fråga oss hur feberstatusen sett ut.

Angående tempsätt: vi har hittills kört med rumptermometer men sist visade sonen missnöje inför tempningen, dock lugnade han sig så fort termometern var på plats. :confused: Vi har provat örontermometer men den funkade inte alls, visade 35,0 när han med rumptermopmetern hade en bit över 38. :cool:

*knapp*

Saga har börjat på dansskola..
Hon vill dansa hela tiden..
"Jag är en brallerina" säger hon och ställer sig med foten upp i luften..

Hon skall dansa på onsdagar, men vill dansa alla dagar.. Dygnet runt.. Hela tiden..
Att följa med till stallet är uteslutet.. "Kan inte dansa där" säger hon bara..

Leksakerna samlar damm medans danskläderna blir utslitna..

Hon är allt bra söt den där lilla tjejen.. Men jag skrev faktiskt på min beställning att jag skulle få en hästokig liten tjej..
Fast jag är ganska nöjd i alla fall ;)

Hur ser du det på pungen? :o

Vart köpte du din örontermometer? Är som sagt ute efter en, men vill inte köpa nån skit.

Vi köpte vår genom ginza.
Jag provade på mig själv och fick samma temp med muntermomter som örontermomtetern. Det är dock viktigt att man tempar rätt i örat ( sticker in den rätt ).

Nyfiken fråga - vad är heltid för er?

Vad menar du?

Jag började jobba heltid dvs100 % nu när jag började jobba. Sonen går ca 30 timmar i veckan på dagis. Min man är hemma en dag i veckan så att sonen inte behöver gå heltid (40 timmar tycker jag) på dagis. Men när jag har jobbat första perioden på 7 veckor kommer han få gå 40 timmar. Det kommer funka, han älskar dagis. Jag ser dagis som vår bästa vän. Vi kan aldrig konkurrera med det han får där.

Jag trodde att jag ville ha honom där 15 timmar i veckan först, men då hade jag ju inte ens kunnat jobbat halvtid. Och efter flera dar hemma i rad blir det jobbigare för honom att bli lämnad där. Fröknarna på vårt dagis säger att det alltid är jobbigast för barnen på måndagar när dom varit hemma hela helgen.
Och jag tycker det ligger nåt i det.
Sen är jag ibland ledig på vardagar och då kommer han inte vara där. Annars får jag ju aldrig träffa honom :p

Vi köpte vår örontermometer på apoteket. Kostade 500:- men värd varenda en krona. Otroligt pålitlig..

Ang feber, hur ger ni barnen febernedsättande? Saga gråter som en galning om vi ger henne en supp. Och flytande får hon inte i sig, hon kräks. Hon äter inte välling längre så vi kan liksom inte blanda ner det i något. Så vi har gett henne en supp när hon vart som mest medtagen, och sen försöker vi förklara- men det skriker i hela min kropp.. Jag avskyr det..

Supparna märker inte Ellan än, vilket är förbaskat tur eftersom jag vet att hon får i sig medicinen hon behöver. Annars gillar hon flytande alvedon också så där har vi som tur är inga problem än ..

Har ni provat andra flytande mediciner med annan smal ?

Vi kör också på örontermometer. Men den är inte så bra till bebisar för den kommer ju inte in ordentligt i örat. Och den visar olika i vänster och höger öra. :confused: Den känns inte jätte pålitlig, men den visar ju om det är feber eller ej.
Den är köpt på apoteket för 600:- så den borde ju vara bra. Kanske vi som har fel teknik.

Tuva märker inte heller av supparna än tack och lov. Det är sambon som får ge dom, jag tycker det känns så hemskt även om hon inte direkt protesterar.
Hon tycker om alvedonen som är flytande också, så sista tiden har vi kört mest med den.

Nej det är vad jag hört också, därför har vi kört med rumptermometer fram tills nu.

Den vi har visar hyffsat lika ( 36.7 vs 36,6 ) så det är helt okej och den visar samma temepratur som vår muntermomter ( har provat den på mig själv )

Vi har alltid gett flytande, suppar har vi inte testat. Men min son är lite annorlunda för han tycker allt sånt är gott, efter hostmedicinen säger han:mer!

Delvis kl.
Var det någon som såg Livet på BB i tisdags(tror jag) på femman? Tyckte att den karl'n var hemsk, hade min sambo gjort narr av mig så där under förlossningen hade jag slängt ut honom!

kl

Idag tog Emilia av sig blöjan själv, satte sig på pottan och kissade. Min lilla tjej börjar bli stor :)

Om det är han som jag tänker på så satt han och äldsta sonen och garvade åt hennes "smärtljud" bland annat, påminnde om hur hon lät i sängen osv, garvade åt hennes smärta och var allmänt knäpp i huvudet tycker jag. Nu såg jag inte så mycket mer av serien än i början :/

Vilket svin! :eek: Har man inte större medkänsla än så är man inte lämplig att bli förälder :mad:

Nej fy, hur kan man bete sig så mot sin tjej?
Speciellt under en förlossning. Vilket as!

Turbofling: Vad kul! Duktig hon är!

Vet ej, jag såg som sagt bara i början av programmet, men det låter inte omöjligt om det är den man som jag såg ( han betedde sig vidrigt mot sin fru/sambo ).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar