Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Åh jag önskar verkligen att vi kunde komma och fira My på hennes födelsedag, ibland känns avståndet så oändligt :(

Men hipp hipp hurra för lilla My på hennes 2årsdag :D

Just för tillfället är min lillaskrutta ensam på förskolan för första gången. Jag lämnade henne nyss och ska gå tillbaka kl 13.00 :).
Själva lämningen gick bra, hon vinkade såg lite halvskeptisk ut och sedan gick jag.

Är det normalt att känna sig jättehemsk som mamma första gångerna man lämnar sitt barn? Jag mår dåligt och saknar henne, känner mig som en dålig mamma som lämnar bort mitt barn och sitter hemma :/

Senast ändrad:

När jag lämnade Isak första gången ringde jag till dagis bara för att höra att han inte var ledsen:D

Åh ja! Jag kände mig helusel när jag lämnade på förskola första gångerna, satt bara hemma och väntade på att få hämta hem honom igen! Men det gick över... Till slut... ;)

Fast Ella har det ju jattebra dar, far vara med en massa andra barn och ova pa sociala fardigheter. Det kanns sakert konstigt for att du inte gar till ett jobb, men tank pa all vardefull tid du far att plugga pa! Det gar sakert over, det ar sakert lite som med "sluta-amma-hormonomstallningen", det kanns liksom i urtidsminnet fast man vet att det inte ar logiskt just nu i den har tiden.

Bra, skönt att läsa :D

Ja nog tror jag att jag vänjer mig, men nu kändes det jobbigt. Jag som har en massa nationalekonomi att läsa kunde bara sitta och sakna Ellan och kolla på massa bilder från när hon var liten fjärt, sentimental absolut!

Vindvissla: Ja du har ju så rätt. Nu kommer jag ju hinna plugga allt jag ska på 3 dagar och kan ägna mig helhjärtat åt Ellan den tid hon är hemma i stället. Men buhuu det känns iaf jobbigt nu :( ( :D )..

Snart får jag gå iväg och hämta henne, om exakt 30 min :D

Senast ändrad:

Jag som har en massa nationalekonomi att läsa kunde bara sitta och sakna Ellan och kolla på massa bilder från när hon var liten fjärt, sentimental absolut!

:D Later helt normalt! (jag hade ocksa garna latit Sam ga pa forskola om jag haft mojlighet, just for hans egen sociala utveckling och for att han alskar att vara med andra barn, jag tror absolut det ar nyttigt i lagom mangd)

Jag längtar verkligen till Emilia sk börja förskolan, kan dom inte snabba på bygget lite. Men när hon väl börjar kommer jag säkert sakna henne.

Hon är ett litet monster nu, vet inte vad som är fel. Enligt henne är allt bara fel och hon vet inte alls vad hon vill. Ber om mjölk, blir arg när hon får det och häller ut den, vill ha äpplejuice ist och när hon får det vill hon ha mjölk istället och så håller det på om precis allt. Jag får inte ge Maja någon uppmärksamhet alls, då slår eller biter hon Maja. Maja får ingen uppmärksamhet alls, inte ens när jag matar henne kan jag titta på henne för då har jag fullt upp med att hindra Emilia från att slita flaskan ur mina händer.

Det känns rikigt jobbigt just nu, det känns som jag inte kan ge något av barnen vad dom behöver.

Just nu sover båda två (otroligt) och jag försöker samla kraft.
Hoppas sambon kan komma hem lite tidigare idag.

Det later jattejobbigt, sadar var jag ocksa mot min bror nar jag var liten. Hur funkar det om du satter Maja i sjalen och gar ut? Vi splittade barnen ratt mycket de forsta atta manaderna, just for att de vill sa olika saker. (den ena sova och gosa och den andra ut och roja).

Hon har inte varit så innan, bara senaste veckan. Blev säkert lite jobbigt för Emilia när Maja var borta en vecka.
Jag klarar tyvärr inte av att bära Maja så långa stunder (får ont i höft och knä), men vi brukar ta en långpromenad i vagnen varje dag och det är skönt (iaf dom dagarna vagnen är ok för Emilia). Men Maja får ju inte så mkt närhet då iaf.

Åh ja!

Vi skolade in vår son så hans första vecka ensam på förskolan var förra veckan och det kändes verkligen jättejobbigt.

Att känna honom stelna till när man säger hejdå och sedan börja gråta, fy farao.

Det går enligt förskolepersonalen över så fort vi stängt dörren, och sedan är han hur glad som helst (och vill inte gå hem när vi sedan kommer och hämtar...;) ), och han går på en SUPERbra förskola och har det hur kul som helst på dagarna. Ändå känns det på sätt och vis fel. Jag lider inga tvivel alls om att förskolepersonalen tar hand om honom lika bra, på deras sätt dessutom vilket är jättenyttigt för honom, så det är inte det. Det känns bara konstigt, och jag längtar efter att hämta honom varje dag. Maken tycker det är "ganska" orättvist att han måste lämna och jag hämta just nu, stackarn...

Dock uppvägs saknaden av att se hur mycket nytt han redan lärt sig bara på den 1,5 vecka som gått sedan inskolningen, superhäftigt att se. Och att höra personalen berätta om hur utåtriktad, social och glad han alltid är :love:, och hur gullig han är med de andra barnen (kramas massor osv) - det värmer verkligen och då känns det genast lite bättre, för den biten hade vi haft svårt att ge honom i samma utsträckning hemma.

Men jag måste titta på någon bild av honom många gånger per dag - tänk att de redan är så stora, våra små! (han är ca 1,5 månad yngre än Ella, om jag förstått det rätt - född i mitten av maj -09).

Senast ändrad:

ÅH NEJ! :D

haha är det bara jag som tyckte det var skitskönt at va hemma själv?, kunna kela med hästarna, ge dem mat, duscha, rida, glo på tv - utan att det ska ta 300 år innan man kommer ut, titta på de o så intressanta snödrivorna som sett likadana ut halva vintern eller kolla på specialagenten Oso:D

Fast Moa går bara 3 timmar, det kanske är skillnad då för det är ju inte så länge + att jag vet att hon har så himla roligt där :)

Nu har jag varit och handlat bricanyl och nässpray till sjuklingen, hoppas att hon får sova inatt:(

Jag var fyllechaffis inatt åt sambons syrra. Jag skulle köra hem hennes kompis med visade det sig, en omväg på 2 mil varav 14 smal grusväg :crazy: Kul klockan 3 på natten.

Haha Ellan går bara 15 h i veckan och jag är övertygad om att det blir bra. Hon hade haft jättekul idag och sov bra, så det är inte problemet.

Men för mig är det en stor omställning, ja det är enklare att plugga, hänga tvätt, städa och allt sådant men idag så kändes det lite halvjobbigt att lämna bort henne för att sedan vara hemma.

det kommer nog kännas lättare för varje dag att vara hemma då, men det kan bli ett bakslag i lämningen. Efter några gånger lär de sig att föräldern försvinner och kan bli ledsna.

När Moa hade gått några dagar grät hon när hon såg var hon var nånstans, nu får jag en kram och en puss sen är hon off :)

Är det normalt att känna sig jättehemsk som mamma första gångerna man lämnar sitt barn? Jag mår dåligt och saknar henne, känner mig som en dålig mamma som lämnar bort mitt barn och sitter hemma :/

Men det är man såklart inte, jag tänker att om jag är med bebis hela tiden själv, när ska barnet då få möjlighet att knyta nära band till andra? Inte blir barnet lyckligare av att det råder mammamonopol på den fronten.

Så jag känner mig inte hemsk, även om det såklart inte är kul att stänga dörren och höra att bebis genast blir ledsen. Jag vet ju att det går över lika snabbt, så man får bortse från det där svidet i hjärtat. Man kan ju inte sitta ihop som ler och långhalm jämnt, och man kommer ju tillbaka. Det är ju också något man måste lära sig.

ÅH NEJ! :D

haha är det bara jag som tyckte det var skitskönt at va hemma själv?, kunna kela med hästarna, ge dem mat, duscha, rida, glo på tv - utan att det ska ta 300 år innan man kommer ut, titta på de o så intressanta snödrivorna som sett likadana ut halva vintern eller kolla på specialagenten Oso:D

Fast Moa går bara 3 timmar, det kanske är skillnad då för det är ju inte så länge + att jag vet att hon har så himla roligt där :)

Jag kan tycka att det är jätteskönt. Lugn och ro, hinna göra allt som en inte hinner annars eller bara slappa på soffan. Men jag jobbar ju heltid (skift) så det är inte så ofta han är där utan att jag ligger i sängen hela dagen. Men det är så mycket smidigare att kunna göra vattenbyten i akvariet utan att han hjälper till, det blir lätt så mycket att torka efteråt då. :D

Men det är man såklart inte, jag tänker att om jag är med bebis hela tiden själv, när ska barnet då få möjlighet att knyta nära band till andra? Inte blir barnet lyckligare av att det råder mammamonopol på den fronten.

Så jag känner mig inte hemsk, även om det såklart inte är kul att stänga dörren och höra att bebis genast blir ledsen. Jag vet ju att det går över lika snabbt, så man får bortse från det där svidet i hjärtat. Man kan ju inte sitta ihop som ler och långhalm jämnt, och man kommer ju tillbaka. Det är ju också något man måste lära sig.

Men det här handlade inte alls om något mammamonopol för mig. Jag tycker det är stor skillnad på att lämna barnet med pappan, mormor eller moster mot att lämna barnet med personer vi ännu inte känner väl och i en miljö som ingen av oss ännu är van vid. :)

Nu råder inget mammamonopol på mitt barn över huvudtaget, det är pappan som varit föräldraledig de senaste 10 månaderna och hon är ofta hos morfar eller mormor ;-)

Men jag tyckte det var en smula jobbigt att lämna henne i en miljö och situation som hon enbart befunnit sig i ett fåtal ggr ( då med mig eller pappan ), hos ännu inte så välbekanta vuxna.

Det blir nog enklare allt eftersom tiden går och man lär känna pedagogerna och blir mer trygg i miljön. Kan tillägga att dotterns pappa också tyckte att det var lite småjobbigt idag trots att vi visste att hon med all säkerhet hade det bra.

Idag har vi varit på återbesök hos läkaren med Maja. Inget ljud på lungorna alls, skönt. Hon är fortfarande hes men det var inget att oro sig för.
Pratade också om hennes mage men inte heller där tyckte läkaren att vi behövde göra något så länge hon äter bra. Jag hoppas det blir bra snart iallafall för det är jobbigt att gå upp flera gånger varje natt och byta bajsblöja och kläder som det läckt på. Maja verkar inte besvärad av det iaf (mer än att det inte är så mysigt med läckande blöja).

Tack för gratulation! Vi hade jättegärna haft er här, det är skit att det är så långa avstånd! My har iaf haft en superdag i härligt vinterväder och med födelsedagsfika och middag med den närmsta släkten. Hon fick massa paket (onödigt många egentligen) som hon blev lycklig över, nya favoritgosedjuret blir helt klart Mårran :D

Jag förstår absolut hur du känner med att Ella är på dagis. Jag har nästan ångest själv över att eventuellt börja skola in My till hösten! Jag har inga som helst problem att lämna henne med sin pappa eller sin farmor eller mormor eller med grannen, men det känns läskigt med förskolan. Särskilt eftersom jag vet hur My är i nya miljöer och situationer innan hon känner sig trygg (tillbakadgragen, iakttagande och klamrar sig fast vid sin trygga punkt som kan vara jag, hennes pappa, farmor/mormor). Det tar ofta en stund för henne att släppa loss i nya situationer, men då jäklar:D

Jag tycker naturligtvis också att det är nyttigt och roligt för barn att gå på förskola, men jag är glad att jag kan ha My hemma relativt länge innan hon behöver börja.

När min kompis skolade in sin son var hon tvungen att komma ner och leka med migoch My på lekplatsen för att distrahera sina tankar lite. Hon grät en skvätt och kände sig rätt hemsk... tror det är vanligt att man känner lite så i början. Allt gick jättebra för hennes son sen och nu känns allt bra, så det släpper säkert med tiden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar