Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Vi brukar gå till öppna förskolan åtminstone en gång/vecka (det erbjuds två gånger/vecka). Det är kul att komma iväg och vara i en så lekvänlig miljö med andra vuxna och barn. När Maja föddes väntade vi två månader innan vi gick dit igen och nu har det varit juluppehåll, men i morgon ska vi dit igen, det ska bli kul!

Annars åker vi iväg på små turer mellan varven. IKEA, Allum (ett shoppingcenter inomhus mellan oss och Göteborg) och Alingsås brukar vara skoj då vi går och tittar i affärer, äter lunch/fikar och handlar lite, ibland ensamma men oftast tillsammans med någon kompis.

Djurparker som Slottskogen i Gbg och Nolhaga i Alingsås som är avgiftsfria är trevliga, och det är kul med barnens zoo. Universeum i Götebog är också ofta besökt av oss :laugh: Lek och buslandet är skoj när det inte är för mycket folk, och badhuset fungera om vi är två sålänge Maja är såhär liten.

Att gå på promenader med vagnen är trevligt (men tar oftast lång tid eftersom My alltid vill gå själv efter ett tag). Vi brukar ta en sväng ner till lekplatsen eller till sjön och mata ankorna. Det tycker My är väldigt skoj. Här hemmavid kan man vara ute och åka pulka (fast My har knappt velat vara ute den här vintern när det har varit så kallt), gå ute i skogen och upptäcka världen eller hälsa på grannen en sväng. Vi har två hus precis bredvid med barnfamiljer ( b la min svåger och hans fru med son bor precis bredvid). Sen åker vi ju till stallet ofta också (jag är där varje dag, men My är med ett par gånger i veckan).

Inomhus leker My mycket med sina dockor och sitt dockskåp (jag är ofta med och leker men hon kan leka bra själv också), vi läser böcker, lägger pussel, bygger koja av soffan och busar där inne, leker med playdo lera, målar och ritar, bakar, lagar mat och bjuder på massa olika saker vid Mys lilla bord och spis, gungar i inomhusgungan, gosar, hoppar på pilatesbollen, badar i badkaret, leker "låtsaslekar" och lite annat smått och gott. My har väldigt roligt här hemma för tillfället, hon har massor av fantasi och vill helst bara vara hemma jämt =) Det har varit lite kämpigt att stimulera både henne och Maja när hon bara vill vara inne, men nu när Maja är större är det lite enklare igen.

Vi kommer att anmäla My till föskolan till hösten, då är hon 2,5år lite drygt, och det känns lagom. Om vi ändå tycker att hon ska vara hemma ett tag till kan hon vara det eftersom Micke kommer vara hemma med Maja ändå. Men jag tror att det blir bra med 15 timmar/veckan då. Fast det känns lite läskigt att det liksom är slut på en era...ska min lillplutt gå på dagis liksom?! Hua... Jag är sugen på att starta ett föräldrakoperativ istället och jobba där själv!

Oj, vad långt det blev!

Cala: du måste berätta hur det går med Ella på dagis sen!

//Julia

Vi håller på att skola in henne nu och hon stormtrivs, det var inte en dag för sent att skola in henne så hon får leka runt med andra barn :)

Jag förstår att du saknar skog, det är nog det jag skulle sakna mest med att bo i ett land utan skog: Ja vädret här är också rätt illa just nu. Snön är stenhård och isig så jag vågar inte låta henne åka bob även om hon bär hjälm och det är öht inte så trevligt ute just nu.

Det är lite frustrerande att gå på vanliga fik, men vi åker ofta till IKEA faktiskt. Det är toppen med lekhörna för barn och ljudnivån är ändå så hög att man inte behöver känna sig störande.

Toklängtar efter våren och efter sjösättning av segelbåten :D

Mys sätt att leka påminner ganska mycket om Sams, nu när han är 3. Han var definitivt inte så utvecklad (inom just fantasiområdet) när han var 2.

Jag har hittat en urmysig gård.... känns som om jag vill sälja och flytta omedelbums! Dessutom har vi en tjej som är intresserad av vårt hus, en kompis kusin... Hon har dessutom ett lånelöfte plus att hennes föräldrar är villiga att skjuta till om det behövs.
Men jag vill stanna här ett par månader till, min kompis ska ha barn i maj och jag har en kompis som kommer och hälsar på i april. Tjejen är jätteintresserad och kommer att vänta, hon har ingen brådska.

Vill ni se gården? Ni får lova att inte köpa den :D

http://www.hemnet.se/objektinfo/index/1082039

Dessutom har jag hittat min kallelse.... Jag tror jag vill bli finsnickare... Det känns otroligt starkt och hade varit sjukt kul att prova. Jag upplever vid mitt nuvarande jobb att jag inte hade pallat det 40 timmar i veckan och jag tycker det är svårt att vara så koncentrerad och fokuserad och organiserad. Dessutom är själva säljdelen absolut inte för mej, min chef vill att jag ska åka till TUR-mässan i GBG och jag ryser av bara tanken. Inte för att jag har social fobi men jag vet att det verkligen inte min komfortzon. Och att jag inte är ultimat för företaget i en sådan situation.

Jag längtar också till våren nu, till lekparken öppnar igen och man kan leka i sandlådan i trädgården. Jag är en utemänniska och det är inte roligt nu när vi inte kan göra så mycket ute. Skog finns mer av där sambons föräldrar bor och om vi blir kvar i Österrike vill jag flytta dit. Häromkring är det mest fält som natur. Vi brukar gå ut och gå varje dag men det brukar jag passa på att göra när det är sovdags för Emilia. Gå ut och gå annars fungerar inte så bra just för tillfället, hon vill gå lite själv och sen vill hon bara bli buren.

Jag känner mig lite begränad ocksa av att inte ha någon bil hemma på dagarna. Ska vi ta oss någonstans annars måste vi först åka buss och sen spårvagn, och det är inte alla spårvagnar som har tillräkligt bredd dörr för att vagnen ska komma in.

Ikea är bra och dit är det bara ett bussbyte, ska nog ta en tur dit snart när Maja mår bättre i sin mage. :)

Ser härligt ut, är det något sånt ni letar efter?

Vad skönt att i stort sätt ha en köpare klart till huset, kan tänka mig att det inte är så lätt att sälja hus på Irland nu.

Ja nåt sånt hade varit toppen. Gärna utanför en mindre stad, men ändå närheten om man behöver (bank, affärer, dagis, skolor, bussar, systembolag, byggvaruhus eller vad man nu kan tänkas behöva). Och gärna skogigt men inte femton mil till närmsta granne. Hellre Kristianstad än Hässleholm eller Ystad.

Ja vi vet ju inte om hon verkligen slår till när det kommer till kritan, men det är ju toppen att hon är intresserad i alla fall.

Ser jättefint ut!!

ja, jag har förstått att Mys sätt att fantasileka är väldigt välutvecklat för hennes ålder. Det är vekligen roligt att vara med och leka med henne, hon är liksom alltid helt med på noterna!

Jag tycker att du visst ska åka till tur mässan i gbg, då kan du komma hit och hälsa på =)

Hihi ja det hade iofs varit skoj! Kan du passa barnen ett par timmar så är det hela klart! :D

Åh :cry: du ska veta att du inte är ensam om att det blir sådär ibland. Jag tror inte det finns någon förälder med lite äldre barn som inte har upplevt något liknande någon gång.
Jag hoppas att det var en engångs företeelse och hoppas att ni kan prata om det nu i efterhand på ett lungt och bra sätt.

Det ser ut som en underbar gård och jag hoppas verkligen att det blir den eller något liknande när det är dags :laugh:

Nej det är nog sant men visst känner man för att isolera sig i några år
eller så efter en sådan dag.

Suck, Isak har ju gått tre veckor utan blöja nu och det har gått jättebra.
Han gör bådadera på pottan utan problem, eller har gjort snarare.
Var på pottan med honom alldeles nyss och ändå bajsade han i byxorna bara nån min efter. Andra gången det blir så nu, trots att han varit på toa/pottan precis innan.

Pratar man med honom så lipar han, gör miner åt en eller avbryter och börjar prata om annat. Suck. Just nu är det nästan så jag längtar till fredag då han åker till pappa. Nästan.

vilken fin skånelänga!! ser inte så högt ut i tak på nedervåningen med det är det väl nästan aldrg i såna?

Kristianstad är ju en mysig stad, är där ibland och strosar omkring och handlar hästgrejer på EKO:D

Ja precis det är ganska lågt i tak men det är det nästan jämt i Skånelängorna. Vad bra då kan man dejta dej och moa om man bor i Kristianstad!

Mirre vi har haft ganska många såna utbrott. Jag har tagit med vagnen och haft som alternativ att sätta fast honom i den. De är skitstarka och man blir så frustrerad.

De är ju det, och han är ju lång också.

Jättefin gård!
Hoppas ni kan köpa den:)

Skulle också vilja flytta, ibland är jag så trött på det här huset så man bara vill spy på det. Kedjehus där det sitter ihop med grannens garage på ena sidan och grannens hus på andra sidan. Man kan inte gå runt huset utan måste gå igenom, jättekul när man lär dra gräsklipparen genom tvättstugan hela tiden.
Det blir rent gräsligt där inne då (haha;) )

Haha ja men inte alltför ofta, är där ett par gånger om året typ:p

rådfrågar alla!

Moa har haft en riktigt orolig natt, magont och skållhet som en spis och förkyld stackars pluttan. Jag gav henne sin sista alvedon nyss, och jag måste hålla mig hemma idag det ska komma en leverans från DHL, kan jag dela en ipren och ge henne?

det löste sig, det kom just en snygg kille från DHL!

Givetvis när jag plockade i diskmaskinen i oborstat hår, osminkad och skitiga myskläder på mig :D

Så nu ska jag ut och lägga sjuklingen, provrida sadel och sen åka och handla alvedon. och nåt plagg jag kan ha på mig på 30årsfest *2 på lördag:laugh:

Vi har också så dumt att man inte kommer till baksidan annat än genom huset. Men vår gräsklippar får stå på baksidan hela sommaren, dom flesta grannar har den stående så och det är bara dom andra uteplatserna mot vår så jag litar på att ingen tar den.

Klart jag kan passa dina sötnosar! En treåring, en tvååring, en ettåring och en halvårsbebis, vad kan möjligtvis gå fel liksom?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar