Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Tretorns fodrade stövlar är jättebra, såna kör jag med till mina småttingar. Fast stooora i storlekarna! Tips till lite längre fram: Ica Maxi gör förvånansvärt slitstarka ofodrade regnställ med tanke på låga priset. Vi har såna som dagisregnställ och de har hållit superbra. Mycket imponerande med tanke på hur mina kottar härjar runt över stock och sten på dagisgården och hur mycket de nöts i sandlådan!

Vill bara tillägga att ICA MAXIs fodrade regnställ fungerar kanon. Sonen har haft det hela hösten och varit torr och varm hela tiden. De är ute mycket på förskolan och klättrar hela tiden. Det har fungerat ner till 0-gradigt.

Calazirya; ha massor av vattentäta vantar som går över overallärmslutet. Hur mycket man än namnar vantar är de på villovägar (kanske iofs mer med barn som själv klär på och av sig) så ha i reserv. Vi har kört med tunna vantar under ett par vattentäta. Vi har en overall på förskolan och transporterar dit barnet i jacka i bil. Sen har vi termobyxor hemma till jackan. Det är som sagt svårt att tänka på vilka kläder man behöver över helgen.

Hon måste ha sina vantar instoppade i overallen/jackan så höga ärmar på vantar är inget måste för oss, men vi ska köpa två fodrade galonvantar också. Jag har köpt fodrade gummistövlar och så lämnar vi ett par vanliga galonbrallor på förskolan samt en overall..

KL

Fan! Var på intervju på vikariepoolen förra veckan och fick skriva på sekretesspapper, fick papper för tidrapport och namnbricka.
De skulle skicka ett mail med inloggninguppgifter och allt sådant.
Fick ett mail idag där det stod att jag inte kunde jobba där och att beslutet är
fattat efter intervjun och referenser. (jag vet att jag har bra referenser)
Liksom nehe? Snacka om att man blev lurad.

usch jag har haft en riktig pisshelg.

Jag kan dra det från (den eventuella) början.
den senaste veckan har Moa faktiskt sovit väldigt bra! Hon har vaknat en gång framåt 02 och tappat nappen. När jag pilat i den somnar hon med en gång. sen framåt 04 vill hon komma över till mig, det får hon - och somnar med en gång. senkanske hon vaknar en gång till och vill ha nappen, men bara ett par nätter har hon gjort det. detta har alltså inneburit att jag har fått sova närmare 8 timmar/ natt, vilket ju är väldigt mycket mer än de senaste 15 månaderna.

Nu vet jag inte om det beror på detta,men mitt huvud verkar ha ballat ur:crazy:i slutet på förra veckan märkte jag att jag var grinig hela tiden, stackars sambon kunde inte säga nånting utan att jag blev irriterad.
I helgen eskalerade det.. jag var SUPERdeprimerad, allt var bara skit skit SKIIIT och jag ville bara rymma långt långt bort eller dö. Och sova, jag kunde nog sovit hela helgen.. jag började gråta för minsta lilla, vi bara bråkade hela tiden och jag hade noll tålamod med Moa.
idag kände jag mig rätt pigg när vi klev upp, men tålamodet finns fortfarande inte där. Innan när Moa hade ätit klart och kastade skeden på golvet fick jag värsta utbrottet, hon blev rädd och grät, och sen fick jag skitdåligt samvete givetvis och grät jag med.
Det är det som är det konstiga - jag vet att jag varit helwierd och vi har pratat om det mycket - jag är verkligen inte mig själv. och jag märkte ju hur det smög sig på förra veckan.

Idag fick jag lite för-mens, som det alltid kommer dagen innan den startar - kan det helt enkelt vara PMS? det måste väl vara extremt?

Eller tror ni kroppen inte kan kontrollera den extra (normala) sömnen?

Känns ju som det är någon referens som inte är så bra ?

Comfort:
Det låter som kraftig PMS, du får ju se om det avtar nu efter att mensen är slut så vet du. Jag hade hemska PMS när jag var yngre i kombination med vidrig mensvärk, nu är det bara den vidriga mensvärken kvar.
Det är jättejobbigt när humöret är i botten och dom små provar. När jag verkligen känner att jag håller på att tappa humöret så går jag ut utanför dörren och andas och räkna till 20, låter kanske töntigt men det hjälper verkligen.

Eller hur.
Ifrågasatte varför såklart och fick då svaret att
de behövde vikarier på avdelningen Isak går på och
därför inte kunde anställa mig. Men när jag var där så sade de
att jag då skulle vara på fritids och lågstadiet. :confused:

jag har haft PMS en gång för några månader sen, då kändes det som att jag gick på nålar och minsta lilla fluga som kom i min väg kunde få mig att gå i bitar.
Annars har jag aldrig haft det tidigare, inte mensvärk heller så det är väl dags nu:angel:
men så som detta var borde jag klara mig ett halvår framåt nu...

kl

Ni som är hemma med lite större barn (över 1-1,5 år), hur ser era dagar ut? Vad gör ni?

Jag börjar bli trött på att vara hemma, alla dagar ser precis lika ut och jag kommer inte på några roliga saker att göra. Känner inga andra föräldralediga heller så det blir ganska ensamt.

Beror lite på vädret, är det ruskväder så är det ju inte så kul att vara ute direkt.
Nu är ju Isak väldigt bra på att leka själv men annars så ritar vi, bygger med lego, leker med hans bilar, bakar osv.

Ute blir det pulkaåkning, lekparken, promenad, lek med kompisar m.m

Nu börjar ju E på förskolan denna vecka, men ska gå 3 dagar a´5 timmar. När vi är hemma så hittar vi på lite allt möjligt:

Ute:
Är mycket i skogen och plockar, är ute med hunden, åker bob, badhuset, fikar på café m.m

Inne:

Leker "laga mat" i stora köket med byttor och såser/vatten/makaroner/majs osv, målar med vattenfärg eller kritor, leker med playdo ( lera ) pysslar med pussel. Sedan leker hon mycket själv också eller hjälper mig att plocka i/ur diskmaskinen, kollar på disney.

KL

Idag har jag släpat, burit, och dragit med en skrikande, sparkande son hem från dagis som var helt vild. Nog för att han kan vara tvärs emot men aldrig såhär.
Först blev han ledsen när vi skulle gå från dagis, sedan skrek han, slängde sig, kastade saker, och kråmade sig för att jag inte skulle få på honom kläderna.

Termobyxor var bara att glömma, skorna var rena turen att jag fick på för han gjorde allt för att få av sig dem. Vantarna försökte jag inte ens och mössan slängde han iväg. Jackan fick jag blåhålla honom för att få på . :crazy:

Sedan kastade han omkring allt han såg, det flög andras skor, kuddar, allt.
När vi väl kom ut vägrade han gå, skrek och försökte springa iväg.
Bara att få ut honom från dagis gård var en pärs. Tar ca 5 min och gå hem från dagis, det tog nästan en timme. :crazy:

Han slängde sig ner på vägen, sprang åt andra hållet om jag råkade släppa 1 sek, bar jag honom så skallades han, sparkades och skulle ner.
vägrade jag bära så skulle han upp och bara kastade sig handlöst på marken.
Rakt framför mig så jag höll ju på snubbla flera gånger.

Min stackars sambo blev nog ganska chockad som fick hem en skrikande grabb och en storgråtande sambo. När vi äntligen kom hem så såg jag honom i fönstret och då bara brast allt. Tjöt som en tok i säkert 10 min.

Sonen stängde jag faktiskt in på rummet, jag var så slut, arg och ledsen så jag orkade inte med honom just då. (eller stängde in, sambon bar in honom och stängde dörren medan jag bara grät. Var ju inte låst eller något sådant.)

Just nu leker han på sitt rum efter ha skrikit för att han inte får riva ner blommorna. (han gick in på rummet själv så ni inte tror att han är instängd nu) Var helt genomsvettig när vi kom hem, är bara astrött nu med magont.
Blä.

Han slängde sig ner på vägen, sprang åt andra hållet om jag råkade släppa 1 sek, bar jag honom så skallades han, sparkades och skulle ner.
vägrade jag bära så skulle han upp och bara kastade sig handlöst på marken.
Rakt framför mig så jag höll ju på snubbla flera gånger.

Gångerna min son har vart sådan är lätträknade, men så är han inte så gammal än heller :p Då bär jag honom iaf som en säck, under armen. Då kommer han inte åt att skallas, slåss, sparkas och bitas :grin: Hellre att gå hem på 10 min och få han att lugna sig sen, än att bråkas i 1 timme för att ta sig hem. Tycker synd om dig!

Tro mig jag försökte bära honom på alla möjliga sätt men han är svinstark
och jag är ganska klen i armarna. Så jag kan bara bära honom korta bitar när han inte är stilla.

Jag hoppas det var en engångsföreteelse.

usch din stackare. Hoppas jag slipper uppleva det där.

Jag hade burit hem Tuva om hon gjort sådär och förmodligen varit skogstokig.

Jag VET precis vad du fick genomlida, så har jag haft några gånger sedan början av december:(

Nu brukar fröknarna komma och hjälpa till med att få på henne kläderna när hon sätter den sidan till. Sedan bär jag henne under ena armen medan jag kör lillebror i vagnen med andra. Nu sitter ståbrädan fast på vagnen HELA TIDEN, så jag kan ställa henne på den. Än så länge står hon kvar på den, men gråter/skriker som om det gäller livet. Vilket gör att lillebror blir rädd och skriker han med:grin:

Hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse !!

Det är ju ungefär vad vi gör ocksa (inne iaf). Men hur fungerar det att ha med E pa café, jag tycker det mest känns som vi hämtar. tillbaka Emilia till bordet mest hela tiden då. Badhuset är lite svårt nu när Maja är liten, men det gar nog senare (om ngr år eller så :)

Skog är något jag saknar mycket, har alltid bott nära skog men inte nu längre :(

Jag är nog mest bara rastlös för tillfället och börjar bli trött på att "laga" mat och leka med duplo. Vi har tråkigt vinterväder, kallt men ingen snö och lekparken är stängd under vintern så det finns inte så mycket att göra inne.

Har E börjat förskolan nu, Cala?
Vi har intresseanmält Emilia till det dagis dom håller på att bygga här. Det skulle vara klart i mars men vi har inte hört något mer än. Tror det skulle vara bra för Emilia att gå några timmar varje vecka och få leka med andra barn.

Idag sa Emilia sin första treordmening, "Fågel essa banne". På våran promenad åt Emilia banan men ville inte ha hela så jag kastade den till en fågel. Hon har även lärt sig sin kompis namn "Ako" (Jakob) och ikväll har hon gått runt och tjatat: "Ako, buss, bim". Vi brukar åka buss och spårvagn (bim) när vi ska till dom.

Roligt när hon verkligen kan berätta vad hon vill, men lite jobbigt att inte alltid kunna göra som hon vill.

Det jobbiga är ju att det känns som att alla tror att man är värsta rabiata bitchen mot ens barn :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar