Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Någon uska eller sköterska på 1177 kanske sagt det till just dig, men jag utgår från att dom har relevant information på sin hemsida som man ska följa ;)

Både vårdguiden och 1177 skriver att inkubationstiden för magsjuka och vinterkräksjuka är 1-2 dygn dvs 24-48 timmar :)

Konstigt. Jag kollade precis på vårdguiden.se och där står det 3 dygn. Hur jag länkar på ett smidigt sätt här vet jag inte, men jag sökte på magsjuka inne på deras webbsida.

Vårdguiden: Inkubationstiden är 12 till 48 timmar. Inkubationstid är den tid det tar från det att man blir smittad till dess att man blir sjuk.
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Vinterkraksjukan/

1177: Inkubationstiden, det vill säga den tid det tar från det att man smittas till att man blir sjuk, är en till två dagar. Symtomen är häftiga kräkningar, diarré, ont i magen, måttlig feber, huvudvärk och muskelvärk. Man kan känna sig riktigt sjuk och dålig. Under sjukdomstiden bör man se till att dricka mycket och ersätta den vätska man förlorar.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Magsjuka---diarre-och-krakningar/

*kl*

Sitter och försöker plugga, skriver ett examensarbete och just nu är det dödens tråkigt. Algot är jätteförkyld och sover mycket och ofta.. lugnt att skriva med oroligt när han hostar och gröffar. Ska till BVC i morgon o så skulle de titta på honom. Han har ingen feber. Bokade en biljett till gotland, dit bär sommarens semester.. ska bli skönt med lite miljöombyte. Byggde stall hela förra sommaren.

Fast på vårdguiden länkade du till vinterkräksjuka och där är det upp till 48 timmar men kollar du länken som Michellan95 om magsjuka skickade så står det upp till 72 timmar. Jag har pratat om magsjuka hela tiden men om du menat vinterkräksjuka så är det inte konstigt att vi inte har samma svar ;)

Jag pratade om båda :)

Anledningen till magsjuka i Sverige är ju ofta någon form av virus ( ex calici ) och det enda som står på 1177 är fortfarande 48 timmar, men okej då är det lite olika rekomendationer ( det är alltid bra att veta ).

Inkubationstiden vet jag inget om, men man ska iaf vara symtomfri i 48 h innan man jobbar/går till dagis igen.

Ja precis, men svaret från början var riktat till Ajda vars dotter var hemma när föräldrna kräktes en dag men var själv inte sjuk :)

48 timmar är det jag har hört man ska avvakta från dess man blev frisk från kräksjukan.

På barnmottagningen konstaterade dom att Lowe bara har en förkyldning. Så skönt!
Han syresatte sig 100% och lät bra i lungorna. Vi skulle köra på med näsdroppar. Hoppas förkyldningen ger med sig snabbt nu.

Nu ska Tuva bjuda på "kaffe" så jag måste kila på fika :D

Delvis knapplån

Jag blir så nostalgisk när ni skriver om fika och städning med era små :love:
Ta vara på tiden och njut, det går så fort och helt plötlsigt får man hälsa på i deras egna hem på riktigt fika :D

Det enda jag inte saknar är all oro när de var sjuka men den oron finns ju till viss del än idag när de inte är friska så den kommer man nog aldrig ifrån.

Ja det är lite mysig att se hur hon "fejjar" omkring, om än lite tröttsamt att behöva städa om flera ggr ;)

Snyggve: För att hon ska skura med vatten vilket resulterar i en jäkla massa vatten som hon städar omkring med .. :D

Just nu är hon bra söt. Sitter och äter vindruvor i en liten skål framför Nicke Nyfiken

- Maaaaaaaaaaaaamaaa
- Jaa vad är det Ella, så kollar jag dit
- Luuuut ( säger hon ) och vänder upp och ned på skålen. Vill att jag ska serva med nya :D

Jag fyllde på
- Taaack:love:

Hon är så artig min lilla dam

Senast ändrad:

Söta Ella :)
Ajda, vad skönt att Love "bara" är förkyld

----
Vi gick inte ta med Maja hem idag. Pa morgonen hade hon 0,2 grader högre i temp än vanligt (37,8 ist för 37,6) och da ville läkaren att hon skulle stanna kvar.
Det är iof bra att dom är försikitga men det kändes sa överdrivet. Maja mar bra, hon har skrattat och "pratat" hela dagen. Hon far hostattaker ibland och verkar fa ont da men det behöver hon inte vara pa sjukhuset för. Imorgon maste hon fa komma hem.

Har köpt ett angelcare andningslarm till Maja sa jag ska kunna sova när hon kommer hem fran sjukhuset. Nu har Maja sovit i spjälsängen som star utan langsida mot varan säng. Trodde hon kunde ha sa med andningslarmet ocksa men i instruktionen star det att bebisens säng inte far ha kontakt med föräldrarnas äng. Jag vill ju ha henne nära mig fast i egna sängen, hur ska jag nu göra.

Hittar ingen aterförsäljare här som säljer respisense och ingen som skickar hit. Sen vill jag ju ha det direkt när Maja kommer hem och om jag ber ngn i Sverige köpa det och sen skicka hit det tar det ett tag. Har packat upp angelcarelarmet sa det blir nog svart att lämna tillbaka det.

Jag far väl acceptera att inte ha Maja helt nära, en dm mellan sängarna kanske räcker och da är hon ju ända nära.

Håller tummarna för att Maja får komma hem i morgon :)

Cala: Hehe Isak gillar också och städa.
Han har ett dammsugarrör med munstycke i sitt rum som
han kommer släpandes på ibland och ska städa med:D
Han har varit blöjfri dagtid i två veckor nu :)
Vaknat torr i två dagar också:)

Han har ju juniorsäng nu och den plastade frottén som legat i spjälsängen är ju alldeles för liten för den nya. Finns det större tro?

Han har ju juniorsäng nu och den plastade frottén som legat i spjälsängen är ju alldeles för liten för den nya. Finns det större tro?

Ja det finns det. Dottern har en vanlig säng på 105 cm och vi har en som täcker hela den ytan. Inköpt på en av de större barnaffärerna i Göteborg. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar