Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Ajda- Hur gar det för er?

Det verkar ha varit en snabbt övergaende magsjuka. Illamaendet är i stort sätt borta hos bade mig och sambon, nu är vi mest hängiga och trötta.
Hoppas en natt sömn tar bort det sa vi är pigga imorgon och kan aka till Maja.

Barnens farfar var hos Maja idag. Hon slipper nu syrgasen, men har fortfarande jobbigt med hostan och en del problem med magen. Jag hoppas hon far komma hem innan helgen. Jag saknar min lilla tjej.

*kl*

Ni som bor långt i från era föräldrar, hur löser ni det med kontakten mellan mor/far-föräldrarna och barnet ? Har dom en god kontakt trots avståndet ?
Hur ofta träffas ni, hur känns det att ha föräldrarna så långt bort. Känner ni att dom missar mycket ?

/ Lite oroad och virrig C

Du hade inte behövt ha knapplan pa den för fragan passar oss :)

Tyvärr kommer nog Emilia och Maja aldrig fa sa bra kontakt med sin morfar, han är själv inte sa bra pa att halla kontakten och den mellan mig och honom är mest via mail. Mamma var den som höll i alla tradar i familjen och när hon dog blev det svart med kontakten. Pappa bor i Linköping, min bror i Uppsala, min syster i Göteborg sa det är svart att halla ihop det.

Oma och Opa (farmor och farfar) bor 6 h bort och där lyckas vi ha en ganska bra kontakt. Opa jobbar ofta här vi bor (han jobbar med att godkänna nybyggda järnvägar och det är mkt sana byggen här). Emilia pratar ocksa i telefon med dom ofta och vi tittar pa kort.

Det jag känner mest är att jag saknar min mamma, att hon inte far uppleva alla framsteg och se barnen, att jag inte kan fraga henne om hur saker var när jag och mina syskon var sma osv. Men i det fallet gar det inte göra sa mkt.

Senast ändrad:

För oss handlar avståndet om ca 4 h i bil, dvs vad jag kan kör bara för en helg om man vill hälsa på. Så det går att jämföra med Emilia och Majas Oma och Opa.

Jag förstår verkligen att du saknar din mamma :/

Vi skypar minst en gång i veckan med mormor och morfar (fast inte på samma gång). De kommer hit och hälsar på ungefär vars en gång om året (pappa två) och jag är hemma tre gånger om året typ. Men det hugger i mitt hjärta var gång vi måste säga hej då. Inte för min egen skull men just för kontakten mellan mina barn och deras morföräldrar som älskar dem högt och värderar tiden de får med dem.

Farföräldrarna bor på andra sidan byn och vi ses ungefär fem gånger om året. Ofta snabba visiter. Barnen älskar dem, speciellt farfar som är kanonrolig.

turbo hoppas ni får hem lilla Maja snart, förstår att ni saknar henne! Skönt att ni är bättre, och ni också Cala + E.

Idag har jag jobbat mitt längsta pass sen Isaac föddes. 5 timmar. Min chef är bortrest och min kollega är ny och behöver en hjälpande hand. Det gick jättebra. Vi ammar inte så mycket längre. Eller hela nätterna plus nån gång per dag, ungefär samma som jag gjorde med Sam i den här åldern. Isaac äter jättebra och gärna och länge så det är inga problem.

Igår hade vi besök av en kvinna som utför undersökningar för Irland. Hon var här när Sam var 9 månader och nu igen när han är 3. De frågar om familjesituationen, ekonomi och så barnets utveckling såklart. Sam var jätteduktig. Hon hade massa bilder som man skulle para ihop och han klarade de flesta! Typ fyra bilder på fåglar, en gråsparv, en tupp, en fiskmås och en anka och så fick han ett kort på en höna. Då la han den direkt ovanpå tuppen! Och många andra liknande, strumpa och fot t ex. Sen skulle han säga vad han såg och det var bilder med en sko, fönster, öra mm. Gick jättebra tills vi kom till glasögon. Då ser han jätteblyg ut och sen viskar han till mig "glasögon"! Haha så fascinerande. Han hade alltså sagt alla de andra orden på engelska men visste inte vad glasögon hette. De enda han inte kunde var tält och regnbåge och jag var otroligt stolt.

Vi har precis börjat på det sista på huset, badrummet på ovanvåningen. Äntligen! Vi har dessutom en tjej som är intresserad av huset, jag har lovat att hon har första tjing när vi fått huset värderat. Spännande och läskigt, och lite sorgligt. Men även väldigt kul!

Lowe fick inte komma till barnmottagningen. Sålänge han åt, kissade och bajsade och inte var för slö/trött så det var det ingen fara.
Tur var det, för både jag och sambon låg helt däckade igår i magsjuka. :crazy: Riktigt vidrigt.

Inatt har Lowe vaknat ungeför en gång i timmen av sin rossliga näsa och hosta. Jag har haft jätteont i magen.

Stakars er med magsjukan, mar ni bättre idag?
Jag och sambon är helt friska igen, lite sega bara men det är nog mest vätskebrist.

Vi pratade med Majas sjuksköteska och hon tyckte det var ok att vi kom upp till henne om vi spritade händerna ordentligt.
Maja hade haft lite ojämn syrestättning under natten när hon sov, men hon är pigg och glad nu. Om syresättningen haller sig stabil nu sa far hon komma hem imorgon.

Nu ska vi aka iväg och köpa ett andningslarm, om jag ska kunna sova behövs det. Hade gärna haft ett Respisense, med det verkar inte finnas ngn aterförsäljare för dom här. Det far bli ett angelcare ist och sa far hon sova mer i egna sängen.

Jag har ungefär lika långt som du till mina föräldrar. När jag var föräldraledig åkte jag upp nästan en gång i månaden men med heltidsjobb blir det inte så ofta. Melkers mormor och morfar är tyvärr inte så intresserade av honom, som nummer 7 i skaran av barnbarn är han inte så speciell för dem. :cry: De har bara varit nere 2 gånger sedan han föddes, när han var nyfödd och på ettårskalaset, han fyller snart 2. Vi försöker åka upp med jämna mellanrum då jag har hela min släkt där och även om mormor och morfar inte bryr sig så är han speciell för sina mostrar. Vi var uppe en vecka i slutet av augusti sen i november och ev vecka över jul.

Just nu känner jag mig rätt trött på mina föräldrar och deras ointresse, för det är inget annat det handlar om. Även om de inte kommer och hälsa på kunde de ringa och fråga hur det är med Melker men inte heller det förekommer. Vet inte när vi kommer att ta oss upp igen. Två av mina underbara systrar brukar försöka komma ner med jämna mellanrum men jag hade gärna träffat de andra oftare. Tycker det är trist att Melker aldrig kommer att få en ordentlig relation till sina morföräldrar men som det är just nu orkar inte vi upprätthålla det om de inte visar något intresse.

Melkers farmor och farfar samt min mans moster bor i samma stad som oss och vi träffas minst en gång i veckan. Farfar är Melkers idol :love: och då han gått i pension ställer han gärna upp och barnvaktar då och då. Han och Melker har en underbar relation och på senaste tiden har det hänt oftare och oftare att Farfar vill låna Melker en förmiddag. Även farmor och "moster" är viktiga för Melker och vill gärna låna (oftare än vad vi vill lämna bort ;)) Även min mans morföräldrar finns i stan, de börjar bli skruttiga men vi ses ett par gånger i månaden och då vill gärna gammelmorfar leka med Melker.

Blev ett långt och rörigt inlägg med det är en jobbig fråga för mig. Tips på hur man ska hantera relationen med mina föräldrar, prata fungerar inte det har jag försökt i så många år

Ni som bor långt i från era föräldrar, hur löser ni det med kontakten mellan mor/far-föräldrarna och barnet ? Har dom en god kontakt trots avståndet ?
Hur ofta träffas ni, hur känns det att ha föräldrarna så långt bort. Känner ni att dom missar mycket ?

Min familj bor i Sverige och makens familj bor i sodra England, ca 3.5h med bil. Min mamma kommer over ofta, men inte sa lange varje gang. Hon stannar minst tre dagar och max en vecka, men kommer ungefar varannan manad (hon jobbar pa SAS vilket hjalper :D). Plus att vi aker och halsar pa henne minst 2 ggr/ar, blir sakert mer nar barnen ar aldre. Min syrra kommer hit och halsar pa 3-4 ggr/ar. Vi skypar ocksa, varje vecka.
Barnens farmor kommer hit over en helg ratt ofta, ibland blir det en helg varje manad, ibland kan det ga langre stunder emellan. Farfar (de ar skilda) ar inte har sa ofta (kanske var 3:e manad, och da bara over en natt) men vi aker ju ner till Devon ocksa och traffas dar ca 2 ggr/ar.
Barnen har JATTEBRA kontakt med mormor, farmor och moster, och av forklarliga skal lite mindre god kontakt med farfar, fastrar och kusiner som de inte traffar lika ofta.

Jag saknar helt klart att ha familj i narheten, det ar jattetrist att de alla ar sa langt bort. Och de tycker nog att de missar lite, det blir ju sa nar man inte ses varje vecka. Men vi gor sa gott vi kan efter forutsattningarna!

Ja idag mår vi bättre tack och lov. Lowe är som igår, varken bättre eller sämre.

Imorn ska Tuva till dagis igen, men jag är lite kluven. Hon kanske bär med sig av våran smitta, hon var hemma igår när vi var sjuka. Men hon går bara 3 dagar i veckan och då hinner det gå en hel vecka innan hon ska vara där igen från i måndags. Hon var julledig i 3 veckor o har varit lite avvaktande till dagis sen det uppehållet.
Men jag gissar på att natten kommer bli kämpig för Lowe med många uppvak och han ligger gärna och sover till kl 10 på förmiddagen. Känns inte så snällt att behöva dra upp honom tidigt imorn bitti.

Jag hade inte vågat låta Tuva gå till dagis. Lagom kul om ni drar dit smittan och den ska gå hela laget runt där sen :crazy:

Tack alla för era svar om hur ni har det och hur långt från er ni har föräldrarna osv..

/C

Min mamma, alltså Emils "Momo" flyttade till Göteborg i sommras. Vi bor en timme utanför Sthlm, så vi har som ni ca 4 timmars bilfärd mellan oss.
Känns riktigt trist, saknar mamma som bara den! Men roligt nog är det ändå hon och Emil som har bäst kontakt, trots att farmor och farfar, och morfar bor här i krokarna. Emil älskar verkligen sin momo och pratar om henne ofta. Så den kontakten känns ändå bra, trots att den kanske hade varit ännu bättre om vi bott närmare varandra.
Mamma kommer hit 1-2 gånger i månaden, vi har lite svårare att åka ner men tar oss dit när tillfälle finns.
Pratar i telefon gör vi flera gånger i veckan.
Men helt bra känns det ju inte, trots att jag tycker vi löst det rätt bra med tanke på förutsättningarna...

Tuva är hemma från dagis idag.

Lowes natt har varit mycket bättre. Han verkar inte riktigt likia snorig, men hostan är värre tycker jag, han är mer rosslig nu och man hör varje andetag han tar. Fick en tid till barn nu kl 11.15 så skulle dom lyssna på honom.
Känns skönt.

Detta har jag också trott men har nu fått lära mig att det är 72 timmar. I alla fall om man ska tro på personalen på 1177 :)

Någon uska eller sköterska på 1177 kanske sagt det till just dig, men jag utgår från att dom har relevant information på sin hemsida som man ska följa ;)

Både vårdguiden och 1177 skriver att inkubationstiden för magsjuka och vinterkräksjuka är 1-2 dygn dvs 24-48 timmar :)

Fungerade klockrent att följa länken :laugh:

Tack då ska vi lyssna lite på annat än Krokodilen i bilen och Vipp på rumpanaffär (:crazy: ), du har räddat min dag :D

moA HAR EN BOK DÄR KROKODILEN I BILEN äR MED, MEN JAG HAR INGEN MELODI TILL DEN SÅ IMPROVISERAT LÅTER DEN LITE OLIKA FÖR VARJE GÅNG:D

ursäkta capslock

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar