Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag är glad att jag också haft möjlighet att kunna ha Ella hemma så här länge, men nu känner jag att hon är redo ( mer redo än mig :D ).

Ellan är ju framåt och kavat, hon behöver få "checka" läget med mig hållandes i handen 5 minuter och sedan är det grönt :-)

Kavat är ett så himla sött ord :love:

Ikväll har jag satt ihop 4 ikeaskåp som ska stå i badrummet där uppe. Alldeles knäpptyst var jag! Jag har dessutom varit på världens mysigaste bergstur med hästarna med massor av galopp på mjuka skogsvägar :love:

Imorrn är jag ledig och tänkte vara ute så mycket jag bara kan!

Nu råder inget mammamonopol på mitt barn över huvudtaget, det är pappan som varit föräldraledig de senaste 10 månaderna och hon är ofta hos morfar eller mormor ;-)

Men jag tyckte det var en smula jobbigt att lämna henne i en miljö och situation som hon enbart befunnit sig i ett fåtal ggr ( då med mig eller pappan ), hos ännu inte så välbekanta vuxna.

Det blir nog enklare allt eftersom tiden går och man lär känna pedagogerna och blir mer trygg i miljön. Kan tillägga att dotterns pappa också tyckte att det var lite småjobbigt idag trots att vi visste att hon med all säkerhet hade det bra.

Precis exakt så är det hos oss också.

Vår son verkar dessutom så som du beskriver Ella - framåt och kavat så snart han fått checka av läget, och han tar gärna första bästa vuxen i handen då och drar iväg, eller kryper upp i knäet hos för att läsa en bok eller annat, när han checkat av dem en liten stund.

Appropå mammamonopol så kan jag också tillägga att även min man, tyckte det var precis lika jobbigt som jag, om inte jobbigare.

Igår hade lillen knappt varit ledsen alls vid lämningen, och hämtades av farmor på em och överlyckligt "visat henne runt" bland alla saker på förskolan, skönt!

Nu - jobb jobb...

Och Ludde har älskat dagis sen sin första minut där. På morgonen hinner vi knappt säga hejdå innan han sticker, och när vi hämtar på em är han oftast inte alls med på att följa med hem. Oavsett om fler kompisar är kvar eller om han är ensam. Vi trodde det skulle ändras nu när han går på heltid (innan 75%, oftast kortare dagar och 4 dagar/v), men han stortrivs verkligen. Vi ångrar nästan att han inte fick börja tidigare.

Vad skönt! :)

Jag hoppas att vår lille snart tycker att det är lika kul att bli lämnad på förskolan som han tycker att det är när någon av oss föräldrar (eller gäster/släkt) går hemifrån oss. Imorse vinkade han frenetiskt med båda händerna, gapskrattade och sa "Ejdå, Ejdå, Ejdå, puss puss, puss puss, puss puss!" när jag sade hejdå och gick till jobbet. Men det räcker om han "bara" slutar bli ledsen, också ;) Fast sålänge han blir glad omedelbart efter att vi gått så känns det inte så jobbigt.

Nyfiken fråga - vad är heltid för er?

De dagar jag är som sämst så lämnar L's pappa honom vid 6.30-7,00 tiden. Sen hämtar vi honom ihop vid 16,15 ungefär. De dagar jag är lite piggare lämnar jag honom till frukost vid 8-tiden, men hämtar ungefär samma tid ändå. På fredagar hämtar vi alltid vid 14-tiden.

kl

Vad mycket bättre den här dagen varit. Emilia var på helt ok humör hela förmiddagen, sen gick vi på promenad och både hon och Maja somnade. När vi kom in fortsatte E att sova och M vaknade. Så nu har jag haft tid att ägna mig åt bara M ett tag. Nu somnade hon och jag ska väcka Emilia som har sovit lite för länge.

Kom på ett knep också för att få ha flaskan ifred när jag matar Maja. Emilia får en egen flaska med lite vanlig mjölk i, då är hon nöjd och glad. Hoppas det fortätter fungera.

Du har säkert redan fått tipset men jag skriver det ändå om du inte har testat det. Sätt E med en docka eller ett gosedjur som hon får ge mat när du matar M. Då kanske det blir en bättre känsla när hon får en uppgift att sköta. Det finns ju nappflaskor till dockor där innehållet ser ut att ta slut om man vänder flaskan upp och ned och bara det kan ju vara lite kul.
Min son satt alltid och matade sin docka med nappflaska när jag ammade lillasyster och det fungerade riktigt bra.

Det är alltid lättare att säga hejdå hemma än att bli lämnad borta. Små barn har ju ingen uppfattning om vart man tar vägen när man lämnar dem och det är ju därför många barn reagerar med gråt. De blir ju osäkra på om de verkligen blir hämtade igen eller om de ska stanna och bo där nu.

Min son hade det jättejobbigt och var jätteledsen (och jag blev ju såklart ledsen när han var ledsen även om jag inte visade honom det så hade jag ju en klump i magen hela dagen) i nästan ett år tills vi bytte dagis. När vi väl hade bytt och han trivdes så var han glad när jag gick och glad när jag kom.

Det är fruktansvärt att behöva lämna sitt barn på dagis när de är ledsna :( hoppas att det går över för ditt barn.

Dottern var tvärtom, hon gillade dagis och passade in direkt. Barn är ju så enormt olika.

Åh det låter som en underbar ridtur :love:

Delvis knapplån

Dotterns häst har varit halt och innan dess hade min ett sömstick så vi har inte kunnat rida på nästan tre månader (jag kan ju inte rida ensam). Men nu är han frisk så på måndag ska vi rida igen jag och min nya hjälp. Det ska bli så himla kul även om jag vet att det kommer göra så förbannat ont de första sex-sju gångerna så brukar jag sitta och le mellan tårarna. Jag vet ju att det blir bättre sedan och att kroppen blir gladare av att få rida.

Min nya hjälp har jag ju glömt att skriva om. Hon är suverän med hästarna :love: Hästen hon ska rida gillade henne direkt och istället för att stå och spänna sig som han brukar när någon ny pysslar med honom så står han och sover :love: Det har faktiskt varit lite bra att han har varit halt för då har vi kunnat pyssla i lugn och ro från marken istället så de har fått lära känna varandra.

Det är så underbart skönt att ha fått den här hjälpen. Hon kommer tre timmar tre dagar i veckan och jag bestämmer själv vad vi ska göra även om det mest kommer blir ridning så kan vi lika gärna åka till stan eller bara sitta och prata om vi vill det. Det känns nästan som om jag fått friheten tillbaka att kunna köra bil själv när jag vet att jag bara kan skicka ett sms så kan vi åka iväg och göra saker.

Jag är så himla nöjd och glad! Första dagarna var jag hes när hon åkte, jag är inte van vid att ha någon att prata med så smånga timmar i sträck. Jag kan säga att de här två veckorna har jag pratat mer än på de senaste två månaderna :angel::D

Min sambo kommer ju oftast hem vid 20-21 om han inte ligger ute och jobbar. Kommer han hem tidigare så har han fullt upp med diverse projekt på huset. Dottern pluggar ju allt vad hon kan så de har ju inte så mycket tid att prata med mej på heller. Det brukar bara bli att man pratar lite över middagen och den är ju slut för snabbt tyvärr.
Men nu har jag någon att prata med och faktum är att det är nog det viktigaste av allt.
Det roliga är att hon som kommer tycker att hon har fått drömjobbet. Hon säger att hon mår så bra av att komma hit och umgås med mej och hästarna och det behöver jag höra, jag som allt som oftast känner mej som något värdelöst som bara kräver en massa :(

Oj vad ni skriver :D
Håller tumme för att det fortsätter fungera bra med matningen av Maja och att sysselsätta Emilia under tiden.:)

Tiny: Vad skönt att det fungerar bra :)

Tyckte också det var svårt att lämna Isak på dagis första tiden.
Pappan också, men det blev bättre och vi vet att han älskar sitt dagis även om han vissa dar är ledsen ibland när vi lämnar.

I dag hade vi sovmorgon han och jag :):love:
Han vaknade först 05.50 (Zzzz) och kom in till oss.
Jag satte mig upp och han klättrade snabbt som attan
upp i sängen och lade sig:D
Lade mig bredvid och sedan sov vi till 7.30, jätteskönt verkligen.

Haha vad olika det är, här har vi sovmorgon om Ellan sover till 8.30 eller längre. Vanligtvis vaknar hon 7.30 så det är tidigt för oss :D

Vad skönt att du äntligen fått en bra hjälp, du har ju haft din beskärda del av tråkiga hjälpmänniskor nu tycker jag :)

Allmänt:

Hur tar ni febern på era små? Vi har haft rumptermometer fram till nu men Ellan blir jätte ledsen och får nästan panik, jag känner att feberkoll = övergrepp :(. Nu har jag köpt en örontermometer och det går mycket bättre + att det går så fort. Men jag mår dåligt över hennes panik vid sista feberkollen.

Vi har också en rumptermometer, men den ska kasseras. Ludde reagerade precis som Ella sist, och det vill jag inte göra om :(

Örontermometern gillade jag mycket, dom har väl större procent "felvisning" men det tar jag hellre än sista upplevelsen. Efter händelsen så gick jag in på en hemsida och beställde en örontermometer direkt, kom idag och vi har provat den ( Ellan var nyfiken och tyckte det var spännande ). :)

Jag kollar i princip aldrig tempen på mina barn. Har de feber märker jag det på värme och lukt. Om de behövs medicin bestämmer jag efter allmäntillståndet. :)

+ 1 på det. Å andra sidan har mina barn aldrig haft så mycket feber att jag varit mer än normalt orolig. Jag använde rumptermometer när de var små men håller med dig Cala, det känns som övergrepp när de protesterar - så vi kasserade den.

TinyWiny vad underbart att du och medhjälparen har hittat varann, det låter ju verkligen som om ni har hittat rätt! Så skönt att du inte behöver känna att du är till last för någon och så underbart att du känner dig fri igen :bump:

Vi har mätt i armhålan på Emilia senaste gångerna, men det har inte heller fungerat så bra. Funderar också på en örontermometer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar