Luktar gnagare?

Fandersson

Trådstartare
Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så kunde det lukta t.om. ända ut på gatan när man gick förbi. Men så har jag tänkt att de levde väl i stressad miljö och stank därför?

Jag funderar även hur det är på laboratorium med råttor? Stinker de där? Råttor i hemmiljö som trivs stinker väl inte?

Samt luktar det VÄLDIGT mycket när man städar burarna, oavsett hur lugnt och bra liv djuren lever?

Jag undrar då det påstås stinka från en lägenhet där de har gnagare. Men bara ibland🤷. Så jag tänker att då måste det VÄL bero på att de precis städat ur burarna, då de väl knappast kan leva i stanken? Att ja, man kan vänja sig vid lukt men går man ut och är borta några timmar så borde man väl känna om det stinker?

Skulle ni med kunskap om gnagare säga att stark lukt från djuren tyder på stress och att man kan misstänka vanvård?

Brukar man kunna sova i samma rum som djuren, eller har man dem helst i något speciellt rum för att slippa lukten?

Att hamstrar brukar väl vara solitära? Kan de må dåligt om man har flera i varsin bur men bredvid varandra?

Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så kunde det lukta t.om. ända ut på gatan när man gick förbi. Men så har jag tänkt att de levde väl i stressad miljö och stank därför?

Jag funderar även hur det är på laboratorium med råttor? Stinker de där? Råttor i hemmiljö som trivs stinker väl inte?

Samt luktar det VÄLDIGT mycket när man städar burarna, oavsett hur lugnt och bra liv djuren lever?

Jag undrar då det påstås stinka från en lägenhet där de har gnagare. Men bara ibland🤷. Så jag tänker att då måste det VÄL bero på att de precis städat ur burarna, då de väl knappast kan leva i stanken? Att ja, man kan vänja sig vid lukt men går man ut och är borta några timmar så borde man väl känna om det stinker?

Skulle ni med kunskap om gnagare säga att stark lukt från djuren tyder på stress och att man kan misstänka vanvård?

Brukar man kunna sova i samma rum som djuren, eller har man dem helst i något speciellt rum för att slippa lukten?

Att hamstrar brukar väl vara solitära? Kan de må dåligt om man har flera i varsin bur men bredvid varandra?
89 visningar och ingen åsikt. Nähäp.

Guldhamsterhonor brunstar var tredje dag och kan lukta då, men hanar har jag inte märkt luktar om man städar buren ofta. Kisset luktar såklart, men städar man regelbundet luktar inte buren.

Övriga gnagare kan jag inget om.

Vad som är stark doft är individuellt men det luktar så klart som mest när buren är i behov av städning. Min upplevelse med djuraffärer är att de städar för sällan och har ofta kutterspån som ökar lukten. Samt alldeles för många djur på liten yta.

Jag har fem råtthanar hemma och ja de luktar, det är djur och mina hanar kissar gärna på varandra när de sover ihop. Jag använder mig av dyrt alspån som minimerar lukten samt har en stor bur med flera hyllplan så det sprids ut mer än på samma yta.
Min bur står mitt i vardagsrummet och jag känner ingenting förrän den är i behov av städning. Får jag bestämma så grovstädas den minst 2 gånger i veckan och en storstädning 1 gång varannan vecka eftersom den är jobbig att montera ihop igen. Vissa besökare säger att det luktar råtta och vissa känner ingenting.

Städar man regelbundet åt sin hamster luktar det inte illa från dem.

Hade hamster i ungdomen och de fick prova att bo både i sovrum, badrum och vardagsrum. Inga problem med lukt så länge det städades.
Själva hamstern luktar ..eh. . varmt och mysigt.

Hjälpte även till på ett ställe som hade försäljning av möss, där stank det. Men mössen levde alldeles för trångt och för lite städning 😔

Hamster luktar inte om man inte totalmissar städning tycker jag, men råttor och möss - särskilt hanarna... Puh, där gäller det verkligen att hålla efter! Även inredningen och råttorna själva måste gärna tvättas och badas, inte bara ströet.
Marsvin luktar inte så mycket så länge man håller ströet fräscht och rumpan på de långhåriga. Kaniner är inga problem, de är toaletttränade. :)

Hamster luktar inte om man inte totalmissar städning tycker jag, men råttor och möss - särskilt hanarna... Puh, där gäller det verkligen att hålla efter! Även inredningen och råttorna själva måste gärna tvättas och badas, inte bara ströet.
Marsvin luktar inte så mycket så länge man håller ströet fräscht och rumpan på de långhåriga. Kaniner är inga problem, de är toaletttränade. :)

Mushanar har en tendens att stinka av för högt testeron , eller vad det heter för de kan inte bo med andra hanar. Upplever inte råtthanarna så, mina badas sällan. Men som sagt allt är individuellt.

• Gilla
Reactions: Sel
Hamster, kanin och marsvin luktar inte om man håller buren ren.

Råttor luktar mycket om man inte städar noga varje dag , både honor och hanar men hanarna mest.

Forskningsanläggningar där de har råttor, dels får råttorna steril mat som gör att avföring och urin luktar mindre dels har de specialgjorda burar som är lätta att rengöra och de rengörs mycket noggrant varje dag. Skulle inte tro att det luktar där.

• Gilla

Mushanar luktar starkt, när vi hade mushannar fick den bo i badrummet. Men dom luktar verkligen inte så att lukten sprider sig till andra rum om man inte har väldigt många och inte städar. Hamstrar tycker jag inte luktar särskilt.
Jag skulle vara mycket oroad för djurhälsan om någon utanför en bostad kan avgöra att det finns gnagare där. För mig som haft många olika sorters gnagare tyder det på att något inte står rätt till.

När jag hade marsvin luktade det ingenting så länge jag städade buren regelbundet. Städar man inte börjar det dock lukta från kisset.

Eller jo, det luktade lite hö när jag precis lagt in nytt.

• Gilla
Vi har en guldhamsterhane och han luktar ingenting oavsett strö. Buren är öppen med galler upptill. När vi städar och tömmer buren luktar det när man rör runt i allt strö med spaden, men det skulle ju aldrig kännas utanför rummet. Det är inga problem att sova i samma rum som hamsterburen sålänge hjulet går fritt 🫠 En uppfödare jag besökt hade alla sina djur i samma rum, flera vägg i vägg och de verkade inte det minsta stressade av att höra varandra åtminstone.
Det är något fel om man känner ammoniakdoft i trapphuset.. Så ja, jag hade misstänkt vanvård.

För mig som har skarpt luktsinne så har alla djur en egen, stark lukt. Och deras kiss har också en unik lukt.

Hamstrar luktar absolut, även om buren är nystädad. Råttor med, men på ett annat sätt.

Men om det luktar ammoniak ut i trapphuset så är det stora, stora mängder kissigt strö som finns därinne. Vet inte ens hur lång tid det skulle ta för en hamster att kissa såna mängder...

Hamster, kanin och marsvin luktar inte om man håller buren ren.

Råttor luktar mycket om man inte städar noga varje dag , både honor och hanar men hanarna mest.

Forskningsanläggningar där de har råttor, dels får råttorna steril mat som gör att avföring och urin luktar mindre dels har de specialgjorda burar som är lätta att rengöra och de rengörs mycket noggrant varje dag. Skulle inte tro att det luktar där.

Det luktade starkt av råtta utanför forskningsanläggningen som fanns i Umeå... Jag var dock aldrig in i den, så kan inte svara på hur rena burarna var.

Nja, inte alltid maten är steril. Vi hade Delicatobollar till mössen när jag jobbade med försöksdjur i medicinskt syfte.

Burarna städas ofta och går genom autoklav innan de kommer tillbaka till verksamheten.

Det luktade inte vad jag kan minnas.

Liknande trådar

Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 616
Senast: maalin_
·
Övr. Djur Jag har blivit lite småsugen på ett husdjur. Dock vet jag inte vilket djur (det är under alla omständigheter inte aktuellt just nu)...
2
Svar
24
· Visningar
2 393
Senast: gosebus
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 949
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka