Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har suttit en lång stund och kollat MHn, så de verkar funka iaf.

Om man har något sånt där drömdiagram i skallen, kan man på något enkelt sätt kolla vilken ras som passar eller får man helt enkelt klicka sig in på varje ras som finns och se vilken som passar bäst?

Alltså, detta är ett BPH jag som uppfödare är stolt över :love:
Junior (Heffaklumpens Inspector Morse) har gjort sitt BPH idag och detta är resultat :)
Hoppas mitt egna syskon Skalman gör ett lika fint i vår - han kommer nog kanske vara lite mer ljudlig ;)
Junior verkar ha fått mammas ointresse för människor dom inte känner (utomhus) - inte avståndstagande eller rädda, utan bara ointresserade. Min egen Skalman är mer glad i folk oavsett vem.

hunFCKV.jpg

Vad tycks? Brukar ni vilja se några reaktioner på "vänstersidan" eller tycker ni att det är bättre att det är helt tomt som ovan? :)

Alltså, detta är ett BPH jag som uppfödare är stolt över :love:
Junior (Heffaklumpens Inspector Morse) har gjort sitt BPH idag och detta är resultat :)
Hoppas mitt egna syskon Skalman gör ett lika fint i vår - han kommer nog kanske vara lite mer ljudlig ;)
Junior verkar ha fått mammas ointresse för människor dom inte känner (utomhus) - inte avståndstagande eller rädda, utan bara ointresserade. Min egen Skalman är mer glad i folk oavsett vem.

Våra beskrivare har nog aldrig utdelat 0 på glad i människor eller 4 på energisk i föremålslek. Leker han lika intensivt som en malle? Annars misstänker jag att det finns lite skillnad mellan beskrivarna. Får man fråga vem som beskrev din hund?

I övrigt var det ju jättefint :)

hunFCKV.jpg

Vad tycks? Brukar ni vilja se några reaktioner på "vänstersidan" eller tycker ni att det är bättre att det är helt tomt som ovan? :)

Inte alls ovanligt med tomt på vänstersidan i min ras. Ska använda en hane i september på leasingtiken som har har just så. Han är etablerad i aveln och har lämnat riktigt bra hundar mentalt.

BTW, tycker att MHt ser bra ut.

Inte alls ovanligt med tomt på vänstersidan i min ras. Ska använda en hane i september på leasingtiken som har har just så. Han är etablerad i aveln och har lämnat riktigt bra hundar mentalt.

BTW, tycker att MHt ser bra ut.

Jag tänkte att det borde vara okej :D
Tiken kommer från uppfödaren som jag följde med ut på träning igår. Uppfödaren har avelsrätt på 1 kullsyster till tiken ovan. Dock ska ägaren till tiken ovan ta sin första kull nästa år på tiken (hon har aldrig haft kullar innan) så... funderar på om det kan bli något där. Antingen kullsystern där uppfödaren är riktigt erfaren eller från tiken ovan som har något trevligare mh men där uppfödaren inte ha erfarenhet (men säkerligen stöttning från andra uppfödare). :)

Våra beskrivare har nog aldrig utdelat 0 på glad i människor eller 4 på energisk i föremålslek. Leker han lika intensivt som en malle? Annars misstänker jag att det finns lite skillnad mellan beskrivarna. Får man fråga vem som beskrev din hund?

I övrigt var det ju jättefint :)
Inte min hund, men väl min uppfödning :D
Beskrivare är Ulla Andersson på Malungs kennelklubb

Kollade nu och det ligger inne på avelsdata och kanske är en 4:a väl högt för det jag läser. Leker absolut, men inte med den intensitet som jag tror en malle har ;)
Kika gärna in på avelsdata på Heffaklumpens Inspector Morse (lancashire heeler) och skriv sen här vad du tycker då :)

Nu är jag OT men blev bara nyfiken utifrån din andra tråd.. Är det här den typen av aussie du kollar efter? Det är kanske inte den mest arbetsorienterade kenneln, även om det säkert är supertrevliga hundar :)

Nej eller sitter mest och kollar olika MH på olika Aussie :)
Men hon tävlar den i lydnad och rally lydnad. Så blev nyfiken och kollade MH på tiken och hennes avkommer har också fått bra MH :)

Hittade en annons på blocket på en kull Aussie som är efter föräldrar med MH som som inte vill hänga i granen om vi säger så :meh:.
Men säger nog ganska mycket om kullen eftersom dom har lagt ut den på blocket.

Nej eller sitter mest och kollar olika MH på olika Aussie :)
Men hon tävlar den i lydnad och rally lydnad. Så blev nyfiken och kollade MH på tiken och hennes avkommer har också fått bra MH :)

Hittade en annons på blocket på en kull Aussie som är efter föräldrar med MH som som inte vill hänga i granen om vi säger så :meh:.
Men säger nog ganska mycket om kullen eftersom dom har lagt ut den på blocket.

Varit på samma klass 2 lydnadstävling som den tiken och blev inte imponerad (en tävling som jag och min hund vann för övrigt ;) ).
Den har fortfarande inte lyckas få LP2 och har inga bruksmeriter.
Att vara mästare i rallylydnad tycker inte jag är en större bedrift för en brukshund!
Men det var bara mina two cents, du kanske resonerar annorlunda i letandet efter aussie :)

Varit på samma klass 2 lydnadstävling som den tiken och blev inte imponerad (en tävling som jag och min hund vann för övrigt ;) ).
Den har fortfarande inte lyckas få LP2 och har inga bruksmeriter.
Att vara mästare i rallylydnad tycker inte jag är en större bedrift för en brukshund!
Men det var bara mina two cents, du kanske resonerar annorlunda i letandet efter aussie :)

Håller med. Letar jag brukshund vill jag ju se att kapaciteten för bruks finns där också.

För ett par veckor sedan fick jag ett svar från en uppfödare angående MH/BPH som jag inte riktigt förstår hur jag ska tolka. Frågan gällde en framtida avelstik och om uppfödaren tänkt göra mentalitetstest innan, varpå uppfödaren verkar bli skeptisk och menar att det är "lite knepigt" med dessa tester och vallhundens sätt att arbeta, då de ska "backa vid vissa situationer", och att det därför var viktigt att kunna skilja mellan rasens "ursprungsbeteende" och rädslor när man avläser testresultatet.

Translate, någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 516
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar