Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är inte helt möjligt att se utifrån ett MH om en hund är skottfast. Man måste se testet i verkligheten. En 2:a och tom 3:a behöver ju inte betyda att hunden är rädd. En hund kan även få en 1:a dvs stå kvar, men ha låg aktivitet pga rädsla.
Här önskar jag en tydligare beskrivning i MH-protokollet då jag sett många haka upp sig på att ett är bra och resten är lika med rädd.

Jag ska i september para en tik med 3:a och hon är verkligen inte skottberörd/rädd. Men hon går igång med aktivitet. I hennes fall positivt då hon växlar upp i jobb under ljudbelastning. Hon blir inte störd av ljudet och är lättstyrd under arbetet.

Nu har hennes MH från unga år följts upp med ett MT (547p) som visar hur bra nervkonstuktion tiken faktiskt har, något som tyvärr kan fattas i många fall och då är det ju svårt att veta hur den där skottsiffran utvecklats. Det är tråkigt för det finns många ettor som också går åt andra hållet.

Sen finns det ju raser som är (ö)kända för ljudrädslor och då är givetvis dessa 2-3 varningstecken.

Som du säger vet jag flera ettor som med åren blivit väldigt berörda av skott... Svårt sånt där.

@Voff Jag vet, och alla i kullen har inte fått 1, utan vissa 2 eftersom de visat intresse mot skotten. Tror kanske det var en 3:a, men kommer inte ihåg om jag blandar ihop med alla andra miljarder aussie-MH jag kollat på :crazy: De har även fått typ samma siffror på andra leken, så jag är optimistisk.

Men som sagt, vi får se hur de har utvecklats till MT't! :D

Fast det är inte helt möjligt att se utifrån ett MH om en hund är skottfast. Man måste se testet i verkligheten. En 2:a och tom 3:a behöver ju inte betyda att hunden är rädd. En hund kan även få en 1:a dvs stå kvar, men ha låg aktivitet pga rädsla.
Här önskar jag en tydligare beskrivning i MH-protokollet då jag sett många haka upp sig på att ett är bra och resten är lika med rädd.

Jag ska i september para en tik med 3:a och hon är verkligen inte skottberörd/rädd. Men hon går igång med aktivitet. I hennes fall positivt då hon växlar upp i jobb under ljudbelastning. Hon blir inte störd av ljudet och är lättstyrd under arbetet.

Nu har hennes MH från unga år följts upp med ett MT (547p) som visar hur bra nervkonstuktion tiken faktiskt har, något som tyvärr kan fattas i många fall och då är det ju svårt att veta hur den där skottsiffran utvecklats. Det är tråkigt för det finns många ettor som också går åt andra hållet.

Sen finns det ju raser som är (ö)kända för ljudrädslor och då är givetvis dessa 2-3 varningstecken.

Det var en hund på patrullträningen som drog igång som fan när dom sköt. Han hade lärt sig att skott = nu händer det något roligt och ljudade som in i helskotta. Mindre roligt för min stackare som låg uppbunden bredvid honom i basen. :cautious: Men den hunden hade nog verkligen inte fått en 1:a på sitt MH för han blev helt tokig för att han blev så glad.

Det var en hund på patrullträningen som drog igång som fan när dom sköt. Han hade lärt sig att skott = nu händer det något roligt och ljudade som in i helskotta. Mindre roligt för min stackare som låg uppbunden bredvid honom i basen. :cautious: Men den hunden hade nog verkligen inte fått en 1:a på sitt MH för han blev helt tokig för att han blev så glad.

Ingen av mina hundar hade fått en etta på skott. Det brukar ju betyda att det händer riktigt roliga grejer :p

Sen hade de förmodligen inte ljudat, men de hade definitivt inte suttit helt oberörda.

Ingen av mina hundar hade fått en etta på skott. Det brukar ju betyda att det händer riktigt roliga grejer :p

Sen hade de förmodligen inte ljudat, men de hade definitivt inte suttit helt oberörda.

Haha ja förra året så var det en hund som hade jakttränat som var med. Den var lite sugen när dom sköt!

ouK0NienWA4GusWmXdiKMXlWH2ja19rkAqQY-V-VgWxjbep57OzKouIsNOEXTqMv9ZAQvVyaUagaEJc8zlJ8HR2GBkqi7ui976HbaBdE0luzqsEbAEfX5mzqUmWAWWodUrfc-aEQxZZzQgzc0xDk-CpVE9WPe_wtgrUcIH-7t4D72XRJEtGhKQ7aSUCbI-izQaKGFkIWqxkWY8ObOglmmFgPlXGG0GbOAOFaytea9PMRz-jecqq6nfV8sAjTW_phymKSUTkAaAQ_-fdNCiGOCEdHWz6gMA8xxspSd3ACsqJcwrrpkDe15sSzyfeQ5FJqr15_R39g7FeNAJg8yEhh_CYKwNKIePbmDYes5SynQhqFnMXp92fYUyxuZ7WljdNWyktajhvPyM8aAYUdR0V4gZfowFGP_m8s9_yZSfJlaAdMd-XVLP2zptx9GMq-nopcdugo_8gfGf0AbM1UvFa4x7bPG46uExejwhPHXUmHG2yTLv-9BZA4vZnYT24XgM6iBKnn3zMCEhluy3m4oQ_pzXpmqLxZQNWOFvddl1EM01QF8j8RPn4av7oE35XLJC_izdLMDS4rL7atuBwjJuReLpOYeG05CV6DVhK0SfsuJKy2VNRmP6ahlTZHrN2Kl4NbagY2_f4LKxGNBF-Phrn8ZT45O8a-87_xJfn4lOjfSJVJCdo=w593-h984-no

https://goo.gl/photos/LwQCfzY7A4MyEA7Y9 (photobucket vägrar lägga upp bilder tydligen så får göra såhär)

Gizmos bph.. Reagerade lite mer på överraskningsfiguren som flög upp än jag trodde att han skulle göra. Men brydde sig noll och inget om närmande persom ist, så jag är rätt nöjd med lillskiten. Knappt 13 mån gammal vid tillfället.

Fixade bilden till dig :)

Nu spinner jag vidare med tankeinspiration från detta bara :)

Jag tycker det här är ganska vanligt. "Tråkiga" hundar som ändå gör bra ifrån sig på MH, iallafall när man bara kollar siffror. Det är anledningen till att jag inte ser ngn poäng i att utgå från MH. Jag vill utgå från hur hunden är i arbete och vilka egenskaper man ser där, sen kan MH/MT vara som en bekräftelse liksom. Kolla så det inte finns något oönskat som man inte lagt märke till.

Just bland aussies är det många utställningsavlade som gör ok/bra ifrån sig på MH. Inget som sticker ut liksom. Men MH fångar ju inte upp det där lilla extra som vi kanske mest ser i arbetet/på tävling.

Nej jag måste så klart träffa hundarna på riktigt och gärna se dom träna osv innan jag bestämmer mig. Men tycker det är roligt att kolla MH och sen därifrån kan jag sortera ut de som jag tycker har dåliga MH.
Men väljer inte hund eller uppfödare bara utifrån ett MH oavsett ras :).

Någon som är sugen på denna brukshund:

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning : 3
1b.Kontakt samarb. : 2
1c.Kontakt hantering: 2
2a.Lek 1 leklust : 1
2b.Lek 1 gripande : 1
2c.Lek 1 grip/dragk : 1
3a 1.Förföljande : 1
3a 2.Förföljande : 1
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 1
4.Aktivitet : 2
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken : 1
5d.Avst.lek leklust : 1
5e.Avst.lek samarb. : 1
6a.Överr. rädsla : 3
6b.Överr. hot/agg : 1
6c.Överr. nyfikenhet: 1
6d.Överr. kv. rädsla: 3
6e.Överr. kv. intr. : 1
7a.Ljud rädsla : 3
7b.Ljud nyfikenhet : 1
7c.Ljud kv. rädsla : 2
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg : 3
8b.Spöken kontroll : 4
8c.Spöken rädsla : 3
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt : 1
9a.Lek 2 leklust : 1
9b.Lek 2 gripande : 1
10.Skott : 5

Visserligen var den betydligt äldre än 18 månader men hur kan det bli så här illa hos en arbetande ras?
:cry::banghead::wtf:

Känd mental status

Visserligen var den betydligt äldre än 18 månader men hur kan det bli så här illa hos en arbetande ras?

:crazy::crazy::crazy:

Känd mental status

Tur den fick en femma på skottet för jag trodde först de beskrivit ett kadaver....

Får man fråga vad det är för ras?

Ja, född i Sverige både hunden och dess föräldrar. Har sett några enstaka till med genomgående 1:or på leken men det är ganska ovanligt.
Nu får du nog nästan skicka PM för jag blir nyfiken. Men gissar att den är avlad mot vallning? Sen undrar jag vad rasklubben tycker om detta med att så få i kullen kommer till MH? Visst kan det födas skräpkullar hos uppfödare med goda intentioner men ingenting ursäktar ju att de är "osynliga" i statistiken. Är de åtminstone röntgade?

Känd mental status

Herregud så illa :crazy::wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 518
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar