Fast det är inte helt möjligt att se utifrån ett MH om en hund är skottfast. Man måste se testet i verkligheten. En 2:a och tom 3:a behöver ju inte betyda att hunden är rädd. En hund kan även få en 1:a dvs stå kvar, men ha låg aktivitet pga rädsla.
Här önskar jag en tydligare beskrivning i MH-protokollet då jag sett många haka upp sig på att ett är bra och resten är lika med rädd.
Jag ska i september para en tik med 3:a och hon är verkligen inte skottberörd/rädd. Men hon går igång med aktivitet. I hennes fall positivt då hon växlar upp i jobb under ljudbelastning. Hon blir inte störd av ljudet och är lättstyrd under arbetet.
Nu har hennes MH från unga år följts upp med ett MT (547p) som visar hur bra nervkonstuktion tiken faktiskt har, något som tyvärr kan fattas i många fall och då är det ju svårt att veta hur den där skottsiffran utvecklats. Det är tråkigt för det finns många ettor som också går åt andra hållet.
Sen finns det ju raser som är (ö)kända för ljudrädslor och då är givetvis dessa 2-3 varningstecken.
Som du säger vet jag flera ettor som med åren blivit väldigt berörda av skott... Svårt sånt där.