Inte på en nog hög nivå i alla fall, som jag förstått det (nån får gärna rätta mig om jag har fel).
Nej det har jag nog förstått innan iofs. Borde ju dock gå att höja kraven kan man tycka. Men kanske för mycket sportfolk som vill hålla de låga?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte på en nog hög nivå i alla fall, som jag förstått det (nån får gärna rätta mig om jag har fel).
Provet som det är hade funkat fint, men bedömningsanvisningarna hade behövt ändras. Förarinflytandet måste begränsas och ett moment läggas till där hunden håller djur i ett motstånd, utan kommandon.Får erkänna att jag trodde man även bedömde hundens vallförmåga/egenskaper på ett VP. Men då förstår jag varför det känns som en dålig grej @Migo . Hade du velat utveckla prov på något annat vis för att bedömma vallförmågan?
Tror mer det handlar om okunskap, en brist på förståelse för hur hundarna faktiskt kan arbeta om de är bra och hur mycket som krävs av en hund som ska jobba på riktigt. Det går att vinna SM med hundar som inte vågar möta huvuden på får, men den blir inte långvarig på en gård!Nej det har jag nog förstått innan iofs. Borde ju dock gå att höja kraven kan man tycka. Men kanske för mycket sportfolk som vill hålla de låga?
Det trodde jag med. Jag trodde inte att det gick att få en vallhund att valla någolunda vettigt utan vissa medfödda egenskaper så att den kunde prestera på ett prov. Precis som en talanglös jakthund inte kan jaga....Får erkänna att jag trodde man även bedömde hundens vallförmåga/egenskaper på ett VP. Men då förstår jag varför det känns som en dålig grej @Migo . Hade du velat utveckla prov på något annat vis för att bedömma vallförmågan?
Alltså, det beror ju helt på vad man tittar efter. Idag är vallhundsprovet utformat och bedömningsanvisningarna skrivna så att om du kan dirigera en drönare eller robotgräsklippare så fåren går rätt väg så blir den godkänd vallhund... Möjligen att det faller på extrakommandon på utgången till fåren.Det trodde jag med. Jag trodde inte att det gick att få en vallhund att valla någolunda vettigt utan vissa medfödda egenskaper så att den kunde prestera på ett prov. Precis som en talanglös jakthund inte kan jaga....
Trist att det är så.Alltså, det beror ju helt på vad man tittar efter. Idag är vallhundsprovet utformat och bedömningsanvisningarna skrivna så att om du kan dirigera en drönare eller robotgräsklippare så fåren går rätt väg så blir den godkänd vallhund... Möjligen att det faller på extrakommandon på utgången till fåren.
Är det lättare att träna en hund med bra vallegenskaper till det? Om man är rutinerad, absolut. För en nybörjare? Inte alltid.
Vi behöver ändra bedömningsanvisningarna, kicka svågerpolitiken och lägga till moment som faktiskt kräver mod och kommunikation med fåren!
Trist att det är så.
Okej om den jämförelsen haltade i mitt inlägg. Dock vidhåller jag vid resten av det gällande brukshundar och MH.
MH har gjort att raser har BEHÅLLIT sin mentala pondus. MH och MT är inte framtaget för att reparera mentaliteten som @Kildegrei verkade fara efter.
Angående att träna upp kamp/leklust för att få "bättre poäng" på ett MH:
Det funkar inte. Dels så bedöms helheten i leken. Tillkämpning, gripande, fullbett eller omtag. Man kan med träning höja glöden lite i kampen så att hunden tillkämpar sig lite mer och håller fast lite bättre i FÖRSTA leken. Men bettet kan man inte fixa. Det kommer bli flera omtag, ett gripande långt fram och ett släppande fortare än önskat. Ett klent kampande mao. I kommande lek genom bedömningen har hunden glömt den fejkade leken när belastningen byggs på. Då går den på sina naturliga drifter och finns inte drifterna, ja då syns de inte heller.
Det är inte ett dugg känsligt att diskutera kring MH? Ingen säger heller att det inte finns någon som fuskar, men dessa är 1. få 2. det märks på hunden.Ok nu har jag läst ikapp och ser det som ganska meningslöst att fortsätta diskussionen, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne men självklart är det ingen här som har tränat inför ett MH. Och nej det är klart man inte kan träna fram en egenskap som inte finns hos hunden. Men faktum är ju att det finns alltid folk som försöker fuska och ställa sig själv/ sin hund i bättre dager och ja, jag ser att ni skriver att det inte ska användas på individnivå men det verkar ju göras jämt? Men det är ju bara att hoppas då att träning inte hjälper då för att påverka resultatet.
Och ja jag har lärt mig en del om MH men ser fortfarande inget behov att min nästa valps föräldrar ska ha gjort sånt då det verkar räcka alldeles utmärkt att prata med uppfödaren, hälsa på föräldradjuren och se dem jobba och hur de beter sig utanför jobb och kolla runt på släktingar och andra eventuella avkommor.
Ok nu har jag läst ikapp och ser det som ganska meningslöst att fortsätta diskussionen, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne men självklart är det ingen här som har tränat inför ett MH. Och nej det är klart man inte kan träna fram en egenskap som inte finns hos hunden. Men faktum är ju att det finns alltid folk som försöker fuska och ställa sig själv/ sin hund i bättre dager och ja, jag ser att ni skriver att det inte ska användas på individnivå men det verkar ju göras jämt? Men det är ju bara att hoppas då att träning inte hjälper då för att påverka resultatet.
.
Ok nu har jag läst ikapp och ser det som ganska meningslöst att fortsätta diskussionen, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne men självklart är det ingen här som har tränat inför ett MH.
Det du inte verkar förstå är att man visserligen bedömmer individer men det intressanta är att se helheten. Ser jag till min egen ras så är MH helt ointressant, däremot skulle jag aldrig köpa en valp från föräldrar som inte har gjort jaktprov oavsett hur trevligt föräldrarna jagar. Men även om MH är ointressant för min ras så finns det fortfarande stora poänger för många andra raser.Ok nu har jag läst ikapp och ser det som ganska meningslöst att fortsätta diskussionen, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne men självklart är det ingen här som har tränat inför ett MH. Och nej det är klart man inte kan träna fram en egenskap som inte finns hos hunden. Men faktum är ju att det finns alltid folk som försöker fuska och ställa sig själv/ sin hund i bättre dager och ja, jag ser att ni skriver att det inte ska användas på individnivå men det verkar ju göras jämt? Men det är ju bara att hoppas då att träning inte hjälper då för att påverka resultatet.
Och ja jag har lärt mig en del om MH men ser fortfarande inget behov att min nästa valps föräldrar ska ha gjort sånt då det verkar räcka alldeles utmärkt att prata med uppfödaren, hälsa på föräldradjuren och se dem jobba och hur de beter sig utanför jobb och kolla runt på släktingar och andra eventuella avkommor.
Är det någon som har sagt att du ska använda dig av MH när du letar valp? Folk har beskrivit användningen av det när det kommer till brukshundsraser, eftersom det är egenskaper som är viktiga där som bedöms. Jag hade inte heller gått efter MH i första hand om jag skulle ha en vallhund, då hade jag kollat på vallningsförmågan istället. Skulle jag däremot köpa brukshund hade jag i allra högsta grad kollat på MH, för att öka chanserna att få en hund med de egenskaper jag vill ha.Ok nu har jag läst ikapp och ser det som ganska meningslöst att fortsätta diskussionen, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne men självklart är det ingen här som har tränat inför ett MH. Och nej det är klart man inte kan träna fram en egenskap som inte finns hos hunden. Men faktum är ju att det finns alltid folk som försöker fuska och ställa sig själv/ sin hund i bättre dager och ja, jag ser att ni skriver att det inte ska användas på individnivå men det verkar ju göras jämt? Men det är ju bara att hoppas då att träning inte hjälper då för att påverka resultatet.
Du har väl inte bruksras och då är ändå inte MH något för din hund.Ok nu har jag läst ikapp och ser det som ganska meningslöst att fortsätta diskussionen, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne men självklart är det ingen här som har tränat inför ett MH. Och nej det är klart man inte kan träna fram en egenskap som inte finns hos hunden. Men faktum är ju att det finns alltid folk som försöker fuska och ställa sig själv/ sin hund i bättre dager och ja, jag ser att ni skriver att det inte ska användas på individnivå men det verkar ju göras jämt? Men det är ju bara att hoppas då att träning inte hjälper då för att påverka resultatet.
Det finns alltid individer som sticker ut. Helhetsbilden är det viktigaste och det som med större sannolikhet nedärvs. Därför är det också viktigt att studera hela kullars resultat, och hela släktens.Är lite nyfiken på hur MH funkar ibland och hur man läser det, antar tråden är passande för en sådan fråga?
Har studerat lite stamtavlor och linjer i en ras jag tittar på, och hittade något som stack ut från dom andra; föräldrar, mor- och farföräldrar alla med 1 på skott, normala inom rädslor osv. En kull där alla hade likadant som dom andra, dock en av avkommorna i kullen hade fyra på skott och lite högre än normalt på rädslor. Inga andra släktingar visade sådana resultat. Kan det ses som en liten "fluke" eller finns det saker som kan påverka ett resultat på MH utanför försök till "träning" (som jag mest ser är att normalt miljöträna en hund)? Vad skapar sådant som "sticker ut" från det normala i linjerna ?
Är lite nyfiken på hur MH funkar ibland och hur man läser det, antar tråden är passande för en sådan fråga?
Har studerat lite stamtavlor och linjer i en ras jag tittar på, och hittade något som stack ut från dom andra; föräldrar, mor- och farföräldrar alla med 1 på skott, normala inom rädslor osv. En kull där alla hade likadant som dom andra, dock en av avkommorna i kullen hade fyra på skott och lite högre än normalt på rädslor. Inga andra släktingar visade sådana resultat. Kan det ses som en liten "fluke" eller finns det saker som kan påverka ett resultat på MH utanför försök till "träning" (som jag mest ser är att normalt miljöträna en hund)? Vad skapar sådant som "sticker ut" från det normala i linjerna ?