Jag har varit medlem något längre än du och känner inte igen mig i den bilden. Jag hoppas att man fortsätter avla på bra collies utan rädslor, men de får aldrig börja likna rottisar för då är man fel på det.Men om bara en typ av mentallt
Här på forumet verkar ju dock bara en typ av mentalitet vara värdig en brukshund. Så varför skulle det behövas fler raser?
Historia betyder ju inte att saker bör förbli så. Eller tycker du att allt som hänt i vår historia är bra och bör bevaras? Kolla bara på collies. Är det värt att ens försöka när det redan finns en ras som uppfyller det folk anser bäst?
Det händer att en och annan hund får missvisande siffror på något delmoment. Det kan vara din hund (fast där handlar det väl om vad du tror eftersom hunden inte är testad) eller en hund som är påverkad av hormoner eller som har ont i örat eller vad som helst. Det händer också att ålder och träning gör mycket för hundens utveckling. Men statistiskt sett är det ett bra verktyg och det bästa vi har. Bättre än tävlingsresultat, bättre än ett subjektivt tyckande.Och jag tycker det är lite ledsamt att uppfödare till brukshundar tydligen har varit så dåliga på att föda upp stabila hundar att man har behövt ta fram ett test för att utvärdera mentaliteten.
Med det sagt så har jag aldrig påstått att jag tycker MH/BPH är dåligt eller att det inte skulle fungera, jag har inte ens sagt att det kommer påverka resultatet särskilt mkt även om man nu skulle träna på alla moment innan. Hundens genetiska förutsättningar är ju som de är och det kan man inte ändra på. Vad jag har sagt är att folk verkar träna innan för att försöka förbättra (inte att det faktiskt lyckas) och vad jag läst i den här tråden så får det mig inte att ändra uppfattning på den punkten.
Sen påverkar ju miljön hunden har vuxit upp i, min Fred är ljudkänslig och som valp var han skotträdd. Vi bodde ju då bredvid en skjutbana så han vande sig snabbt vid ljudet trots att han från början var hysterisk och hade han kommit lös hade han troligtvis försvunnit. Jag har aldrig sett honom reagera med rädsla eller obehag på andra saker, tex plötsligt uppdykande saker eller sånt som ser konstigt ut som mina andra hundar kan reagera på ibland. Han hade troligtvis inte reagerat negativt på skott på ett MH men jag förstår att han kanske är ett undantag. Han är som åttaåring fortfarande inte skotträdd men har blivit åskrädd då han bröt svansen i ett åskoväder men hade han inte varit ljudkänslig hade han ju inte blivit åskrädd pga detta.
Vem som helst kan inte bli beskrivare och på BPH har vi en grupp som kontrollerar att våra bedömningar är bra nog med årliga konferenser och videobeskrivningar som skickas in. Beteendebiten ska vara objektiv och lika oavsett var och för vem du beskriver. Personlighetsbiten är vår subjektiva bedömning men skiljer sig relativt lite när vi jämför med varandra.