Tävla/träna trots höglöpande tik hemma?

__sofia__

Trådstartare
Utgå från ett scenario där ni har en kastrerad tik och en tik som är i höglöp (eller två tikar som inte löper samtidigt, vilket jag dock själv knappt varit med om eftersom mina verkar vara bra på att synka sig med varandra :p ). Den höglöpande tiken får stanna hemma och ta det lugnt de dagarna, både för sin egen skull och andras. Men tycker ni att det fortfarande är okej att ta med den kastrerade tiken på träning och/eller tävling? Gör det någon skillnad vilken gren det handlar om? Hur mycket följer doften hemifrån med tiken som inte löper?

Ser inga problem med det. Det finns tikar som naturligt luktar gott även när de inte är i löp så ser inte riktigt problemet med att en tik ev skulle lukta lite gott på grund av kompisen.
Min förra hund hade knappt märkbara löp så där insåg jag sällan att det var löp på gång förrän vi träffade hanhund som visade intresse.

Tillägger att ibland uppskattas löptik av träningskompisar som vill träna på störning.
Senaste kursen vi höll i hade vi löptikar (agility) men jobbade runt det så gott det gick och försökte avdramatisera att det faktiskt nåt hundarna kommer få vänja sig vid då löptik får tävla i agility..

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
659
Senast: Lillefrun
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 491
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter... 2
Svar
26
· Visningar
13 475
Senast: hastflicka
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 294
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka