Jag tycker inte heller att jämförelsen är ideal, men att vissa hundar kan ha mindre tålamod med individer som är flamsiga och gränslösa (som till exempel både valpar och människobarn ofta är) oavsett art skulle jag ofta beskriva som ett personlighetsdrag eller en egenskap än ett tecken på rädsla inför en hotbild. Det är oförskämt helt enkelt, och vissa personligheter säger ifrån tidigare än andra.
Detsamma gäller inom andra arter.
Det tycker jag är okej och i flera fall ganska sunt.
Jag vet att du inte har skrivit det att alla hundar måste vara toleranta, jag raljerade nog lite. Förlåt för det.
Jag tror att vi egentligen är rätt överens runt hundar, bara inte om just uttrycket. Jag tror det är att det måste finnas en hotbild innan det är rimligt att reagera jag inte håller med om, alltså att det måste vara rädsla inblandat. Jag tycker som jag tidigare skrev att det är Helt okej för en hund att säga "ge fan i mig" bara för att den inte har lust utan att jag läser det som att den uppfattar närmandet som någonting farligt.
Jag beskriver alltså inte automatiskt en otillgänglig ras/hund som otrygg eller mentalt instabil.
Det är det nog. Jag läser in lite väl mycket just i ordet trygghet skulle jag tro, för mig är det på något vis en baskänsla.