Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi gått BPH och gud va roligt det var. Milou förvånade mig stort och tog det lättare än jag trodde.

Kontakt och hantering hälsade han glatt och hantering va inget problem (som jag förväntat mig). Lek var han inte så intresserad av, jagar gärna föremålen men hämtar och kampar inte. (Som jag förväntat mig). Mat var han sugen på, försiktig dock (som vanligt). Figuren blev han rädd som sjutton för. Hans stora stöttepelare i livet stod i publiken (mamma och en kompis) så han satte sig där men kom fram när jag kallade. Ingen kvarstående rädsla vid promenaden.

Skramlet reagerade han bara lite på (förvånad) och gick fram till när jag stod bredvid. Ingen kvarstående rädsla där heller. Närmande person skällde han ut, men hälsade glatt när jag stod mitt emot. Med full utklädnad på. Underlag var inga problem och helt trygg.

Så med facit i hand är jag sjukt nöjd med honom och att han inte gick ner sig i rädslor. Och nej, detta är inget BPH som säkert ser jättebra ut på papper, men satan va nöjd jag är ändå:D:p beskrivaren sa att han var svår att beskriva men att han var väldigt trevlig. Lite mer lek önskade de dock, vilket är förståeligt! Men i övrigt gillade de honom väldigt mycket!
FKYH6YB.jpg

Nu har vi gått BPH och gud va roligt det var. Milou förvånade mig stort och tog det lättare än jag trodde.

Kontakt och hantering hälsade han glatt och hantering va inget problem (som jag förväntat mig). Lek var han inte så intresserad av, jagar gärna föremålen men hämtar och kampar inte. (Som jag förväntat mig). Mat var han sugen på, försiktig dock (som vanligt). Figuren blev han rädd som sjutton för. Hans stora stöttepelare i livet stod i publiken (mamma och en kompis) så han satte sig där men kom fram när jag kallade. Ingen kvarstående rädsla vid promenaden.

Skramlet reagerade han bara lite på (förvånad) och gick fram till när jag stod bredvid. Ingen kvarstående rädsla där heller. Närmande person skällde han ut, men hälsade glatt när jag stod mitt emot. Med full utklädnad på. Underlag var inga problem och helt trygg.

Så med facit i hand är jag sjukt nöjd med honom och att han inte gick ner sig i rädslor. Och nej, detta är inget BPH som säkert ser jättebra ut på papper, men satan va nöjd jag är ändå:D:p beskrivaren sa att han var svår att beskriva men att han var väldigt trevlig. Lite mer lek önskade de dock, vilket är förståeligt! Men i övrigt gillade de honom väldigt mycket!
FKYH6YB.jpg

Vad kul att det kändes bra till slut! Var ju helt rätt att göra BPHt då. Så söt han är, som alltid :love:

Nu har spindeln kommit ut på avelsdata också. Nollad på skott eftersom vi avstod det (då han redan är skotträdd). Laddar upp filmen på hela BPHt om någon är intresserad av att se. Som sagt, inte det optimala eller "idealet" som man kanske letar efter på pappret, men jag är så så så glad att han höll ihop och var lika glad när vi gick av plan som när vi gick på, trots belastning som han likaväl hade kunnat bli låg av :love:
hwCLYdz.png

I veckan fick jag besked om att jag är antagen till beskrivarutbildningen nästa år. Det ska bli så himla roligt att lära sig mer om hundars beteenden! Jag har redan bakbeskrivit vid ett par tillfällen och fler blir det. Men först ska jag hålla mitt sist BPH som testledare på söndag :).

Calibra med systrar är anmälda till MH i november. Det blev tyvärr rätt sent eftersom vi ville få med alla tre, även tiken i Norge. Tyvärr var hennes husse med om en fallolycka i början av sommaren och har inte haft möjlighet att klara en 7 timmar lång bilresa hit.
Men vi hinner innan 18 månader :)

Ni som kan det här med bph, hur tolkar man att en hund fått 4/5 på skottosäkerhet i diagrammet men en 3a på trygg på skott i sammanfattningen?

Gjort BPH idag och blev tyvärr negativt överraskad. Vi blev avbrutna på "halvgubben". Hon blev riktigt rädd och skällde ut den ordentligt och vägrade sedan gå ändå fram innan de lade ner den igen. Då avreagerade hon snabbt och gick fram och till och med trampade på den.

Jag som trodde jag hade en trygg och orädd hund. De enda jag märkt är att hon kan skälla och resa ragg på saker ibland när det är mörkt, men jag har tänkt att spökåldern inte är helt över (hon är nästan 14 månader).

Jag vet att hon är samma hund som igår men är främst orolig för att jag inte läser henne rätt. Min förra hund var så extremt osäker så kanske jag övertolkar denna åt andra hållet då jag omedvetet jämför?
Eller så tänker jag bara för mycket...

Gjort BPH idag och blev tyvärr negativt överraskad. Vi blev avbrutna på "halvgubben". Hon blev riktigt rädd och skällde ut den ordentligt och vägrade sedan gå ändå fram innan de lade ner den igen. Då avreagerade hon snabbt och gick fram och till och med trampade på den.

Jag som trodde jag hade en trygg och orädd hund. De enda jag märkt är att hon kan skälla och resa ragg på saker ibland när det är mörkt, men jag har tänkt att spökåldern inte är helt över (hon är nästan 14 månader).

Jag vet att hon är samma hund som igår men är främst orolig för att jag inte läser henne rätt. Min förra hund var så extremt osäker så kanske jag övertolkar denna åt andra hållet då jag omedvetet jämför?
Eller så tänker jag bara för mycket...
Vad sa beskrivaren? Hade ni ingen diskussion efteråt?

Vad sa beskrivaren? Hade ni ingen diskussion efteråt?
Han sa att hon avreagerade bra när gubben fäldes ner men det faktum att de behövde fälla den gjorde att han måste avbryta. Det kunde delvis bero på att hon är ung och märker jag inget i vardagen kan jag göra om det framöver men han rekommenderade i så fall att vänta ett bra tag.
Här ingen erfarenhet av BPH så jag förväntade mig ingen längre utläggning eller diskussion.

Vad skulle ni säga om den här kombon?
Hanens MH och tikens BPH. Båda är vääldigt meriterade och tiken ska enligt sägen vara väldigt bra så blev lite förvånad över bph:t. (Jag tycker inte att det ser optimalt ut men jag frågar av nyfikenhet hur ni tolkar detta)
3WuVn2s.jpg

HuZ8P48.jpg

Insåg nyss ett misstag här. Istället för att lägga in hanens mh och tikens bph råkade jag lägga in hanens av båda. Visste vid det här tillfället inte ens att hanen hade gjort både mh och bph och är därmed något förvirrad nu haha.

Så, ja. Spindlarna ovan är samma hund. :cautious::D

Han sa att hon avreagerade bra när gubben fäldes ner men det faktum att de behövde fälla den gjorde att han måste avbryta. Det kunde delvis bero på att hon är ung och märker jag inget i vardagen kan jag göra om det framöver men han rekommenderade i så fall att vänta ett bra tag.
Här ingen erfarenhet av BPH så jag förväntade mig ingen längre utläggning eller diskussion.
I mina öron låter detta som att du har en hund som kanske reagerar mycket och behöver tid/hålla matte i handen en stund men det kan mycket väl växa bort. De brukar bli modigare när de blir äldre. En allmänt ängslig hund hänger kvar i obehagskänsla även efter att den konstaterat att gubben är ofarlig och det är skillnad på en sådan hund och en som är rädd för att den ännu inte hunnit undersöka.

Jag hade provat igen när hunden är 2-3 år men kasserat den för avel även om den genomför hela testet nästa gång.

I mina öron låter detta som att du har en hund som kanske reagerar mycket och behöver tid/hålla matte i handen en stund men det kan mycket väl växa bort. De brukar bli modigare när de blir äldre. En allmänt ängslig hund hänger kvar i obehagskänsla även efter att den konstaterat att gubben är ofarlig och det är skillnad på en sådan hund och en som är rädd för att den ännu inte hunnit undersöka.

Jag hade provat igen när hunden är 2-3 år men kasserat den för avel även om den genomför hela testet nästa gång.

Ja, det stämmer nog. Hon är alltid trygg med mig (eller mina föräldrar) och när hon reagerat på något har jag aldrig tvingat henne fram och titta på det på det sättet de ville att vi skulle göra här. Utan vi har bara gått förbi eller ignorerat. Jag tror att om hon fått några minuter till så hade hon gått fram, men i testet är det ju vissa tider som gäller.
Å andra sidan har hon aldrig blivit så här rädd någon gång, det mesta som skräms i vardagen (plötsligt uppdykande djur/moped på promenad t ex) försvinner ju snabbt igen och är inte kvar som den här gubben var. Och då kan hon hoppa till om hon blir överraskad men bryr sig sedan inte när det är borta. Gnisslande och låtande tåg och bussar som inte försvinner har vi gått nära i stan utan att hon bryr sig, men hon behöver ju aldrig gå ända fram till dem och matte beter sig där som vanligt.

Avel har aldrig varit aktuellt, hon är sällskapshund (och har C-höfter). Jag gjorde testet mest för att jag var nyfiken på hur hon skulle reagera och tycker mentalitet är intressant. Men blev förvånad när det inte alls blev som jag trodde. Så vi kanske gör om det om 1-2 år.

Kom just på; kan det spela in att det snart är två månader sedan löp och det kan vara ev skendräktighet på gång?

Nu har vi kommit hem och hunnit ta det lugnt en stund efter Rekas BPH.

Hon var så himla duktig och skällde inte alls så mycket som jag trodde att hon skulle göra. Hon skällde vid närmande person och lite vid skottet, annars var hon tyst.

Vid underlaget såg tydligen jag mer tveksam och försiktig ut än Reka, som nästan hoppade upp på plasttaken.

En kompis var med och filmade och ska skicka filmerna till mig. Så jag ska se om jag lyckas lägga upp filmerna senare.

J1qLEK5.jpg

Nu har vi kommit hem och hunnit ta det lugnt en stund efter Rekas BPH.

Hon var så himla duktig och skällde inte alls så mycket som jag trodde att hon skulle göra. Hon skällde vid närmande person och lite vid skottet, annars var hon tyst.

Vid underlaget såg tydligen jag mer tveksam och försiktig ut än Reka, som nästan hoppade upp på plasttaken.

En kompis var med och filmade och ska skicka filmerna till mig. Så jag ska se om jag lyckas lägga upp filmerna senare.

J1qLEK5.jpg
Kul!
Men de har ju missat att fylla i ett kryss?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 518
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar