Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjort BPH idag och blev tyvärr negativt överraskad. Vi blev avbrutna på "halvgubben". Hon blev riktigt rädd och skällde ut den ordentligt och vägrade sedan gå ändå fram innan de lade ner den igen. Då avreagerade hon snabbt och gick fram och till och med trampade på den.

Jag som trodde jag hade en trygg och orädd hund. De enda jag märkt är att hon kan skälla och resa ragg på saker ibland när det är mörkt, men jag har tänkt att spökåldern inte är helt över (hon är nästan 14 månader).

Jag vet att hon är samma hund som igår men är främst orolig för att jag inte läser henne rätt. Min förra hund var så extremt osäker så kanske jag övertolkar denna åt andra hållet då jag omedvetet jämför?
Eller så tänker jag bara för mycket...
Jag har gjort BPH idag med min 15-månaders och blev precis lika negativt överraskad som du. Han hade hur kul som helst med främmande person (3), mat (3) och lek (4 på lekfullhet vilket jag aldrig hade förväntat mig!) men när gubben flög upp blev han livrädd, flydde 50 meter bort och stod där och skällde. Han har aldrig visat dessa tendenser i vardagen så jag blev väldigt förvånad.

När jag lockade på honom kom han fram och vågade nosa på gubben bakifrån och gick förbi den utan problem flera gånger men framsidan där ögonen var tyckte han fortfarande var läskig. Testledaren tyckte inte att vi skulle fortsätta så hen rekommenderade mig att avbryta på egen hand, vilket jag då gjorde. Därefter lade de ner gubben och han vågade fram och nosa på "ansiktet", därefter lekte vi med leksaken runt omkring gubben och han var helt avspänd när vi gick därifrån.

Som sagt, han har aldrig visat några tendenser till att bli skrämd för överraskningar i vardagen så därför blev jag väldigt förvånad. Har analyserat allting nu såhär i efterhand och kommit fram till att han fortfarande är rätt omogen och att det kan ha spelat in. Jag bokade det här testet i somras och trodde att han skulle ha hunnit växa till sig mentalt tills nu men så här i efterhand hade det nog varit bra att vänta lite till. Omogenheten/valpigheten i kombination med att han blev extremt taggad efter lek och mat (adrenalinpåslag) tror jag spelade in i hans väldiga reaktion på gubben. Ingen ursäkt såklart men med facit i hand var han nog inte riktigt mogen för att genomföra testet idag.

Jag ska se hur han utvecklas och kommer försöka göra om testet tidigast nästa sommar.

Hur känner du nu när du fått smälta allt lite grann?

Hoppar in här, för jag undrar vilken ålder som är lämpligast för BPH och vart man hittar såna tillfällen? Har en blandras på drygt 6 mån med tävlingslicens.

Fan....MHt var dubbelbokat och eftersom vår kennel bara hade 3 hundar så fick vi flytta på oss.
För första gången så kommer vi inte att göra MH inom 12-18 mån. Det blev så knasigt med först den Norska hundens ägare som skadades så illa, sen Criga som såldes och vi ville att hon skulle få landa först, sen Calibra som nu flyttar på lördag. Nu är MH fullbokat för i år hos vår beskrivare och någon annan vill vi inte ha!
Vi får ta dessa tre tikar direkt i vår tillsammans med vår sista kull. Norskarna har ju en tik även ur den så för deras skull blir det nog bra.

Jag har gjort BPH idag med min 15-månaders och blev precis lika negativt överraskad som du. Han hade hur kul som helst med främmande person (3), mat (3) och lek (4 på lekfullhet vilket jag aldrig hade förväntat mig!) men när gubben flög upp blev han livrädd, flydde 50 meter bort och stod där och skällde. Han har aldrig visat dessa tendenser i vardagen så jag blev väldigt förvånad.

När jag lockade på honom kom han fram och vågade nosa på gubben bakifrån och gick förbi den utan problem flera gånger men framsidan där ögonen var tyckte han fortfarande var läskig. Testledaren tyckte inte att vi skulle fortsätta så hen rekommenderade mig att avbryta på egen hand, vilket jag då gjorde. Därefter lade de ner gubben och han vågade fram och nosa på "ansiktet", därefter lekte vi med leksaken runt omkring gubben och han var helt avspänd när vi gick därifrån.

Som sagt, han har aldrig visat några tendenser till att bli skrämd för överraskningar i vardagen så därför blev jag väldigt förvånad. Har analyserat allting nu såhär i efterhand och kommit fram till att han fortfarande är rätt omogen och att det kan ha spelat in. Jag bokade det här testet i somras och trodde att han skulle ha hunnit växa till sig mentalt tills nu men så här i efterhand hade det nog varit bra att vänta lite till. Omogenheten/valpigheten i kombination med att han blev extremt taggad efter lek och mat (adrenalinpåslag) tror jag spelade in i hans väldiga reaktion på gubben. Ingen ursäkt såklart men med facit i hand var han nog inte riktigt mogen för att genomföra testet idag.

Jag ska se hur han utvecklas och kommer försöka göra om testet tidigast nästa sommar.

Är nog tveksam till att eventuell omogenhet skulle göra så stor skillnad på den reaktionen.
Att de är lite spattigare och flamsigare är ju en sak - men att fly på det sättet känns ju inte som det är har med mogenhet att göra riktigt.

Förlåt om jag trampar på några tår men jag tycker inte man kan skylla såna rädslor på att vara omogen.. även en valp bör klara ett BPH utan problem om den inte är i värsta spökåldern.

Sen är det såklart samma trevliga älskade hund du åkte hem med som du åkte dit med, givetvis.

Eftersom jag inte pysslat med "bhklaktiviteter" öht sen stenåldern typ ( :D ) så måste jag fråga om det är så att man under BPH har hunden lös något eller om den är kopplad i alla moment?

Förlåt om jag trampar på några tår men jag tycker inte man kan skylla såna rädslor på att vara omogen.. även en valp bör klara ett BPH utan problem om den inte är i värsta spökåldern.

Sen är det såklart samma trevliga älskade hund du åkte hem med som du åkte dit med, givetvis.
Är nog tveksam till att eventuell omogenhet skulle göra så stor skillnad på den reaktionen.
Att de är lite spattigare och flamsigare är ju en sak - men att fly på det sättet känns ju inte som det är har med mogenhet att göra riktigt.
Jag hör vad ni säger och kan till viss del hålla med. Det jag menar när jag säger omogen är att han nog fortfarande är i en rätt spökig ålder. Han hade en sån period runt 7 månader och det känns som att vi är inne i en andra period just nu. Han är vanligtvis inte alls lättskrämd och väldigt trygg i nya situationer så hans reaktion idag var väldigt förvånande för mig. Han har aldrig någonsin visat en liknande reaktion tidigare och har aldrig flytt från nånting som är nytt eller lite läskigt, snarare brukar han vilja undersöka. Än en gång, jag försöker inte bortförklara att han blev rädd idag, det var bara väldigt oväntat och jag försöker hitta en förklaring eftersom jag inte alls upplever honom som det minsta osäker eller lättskrämd i vardagen. Och om han nu visar sådana här tendenser vill jag ju veta varför så att jag kan stötta honom i framtiden om det skulle behövas.

Tycker ni här inne att hundens reaktioner på BPH brukar avspegla hur den är i vardagen?

Jag får återkomma här inne om ett år eller så när vi gjort om testet :)

Sen är jag ju såklart lite orolig, precis som @Silver Girl också nämnde, att jag felbedömt honom helt och hållet och att han faktiskt är osäker. Den förra hunden jag hade var av den lite osäkrare sorten och jag ser ingen likhet alls med den jag har nu, därför börjar jag ju tvivla på min egen uppfattning också.

Eftersom jag inte pysslat med "bhklaktiviteter" öht sen stenåldern typ ( :D ) så måste jag fråga om det är så att man under BPH har hunden lös något eller om den är kopplad i alla moment?
Den är lös eller med släppt koppel men man får välja att ha långlina om man inte litar på att den stannar kvar!

Den är lös eller med släppt koppel men man får välja att ha långlina om man inte litar på att den stannar kvar!

Med tanke på att jag har jakthundar, så finns det inte på världskartan att jag litar det minsta lilla på att de inte drar om de kopplas lösa och inte står under konstant kommando :D

Därav frågan, även fast jag i dagsläget inga planer har på att gå något sådant med någon hund.

Med tanke på att jag har jakthundar, så finns det inte på världskartan att jag litar det minsta lilla på att de inte drar om de kopplas lösa och inte står under konstant kommando :D

Därav frågan, även fast jag i dagsläget inga planer har på att gå något sådant med någon hund.
Förstår det :D men man får välja att ha långlina hela beskrivningen så det är inga problem :)

Hon blev nog inte fullt så rädd som din, hon hoppade bak så att hon var som längst kanske fem meter från gubben och gick sedan fram så hon var precis bakom mig när hon skällde.
Jag har nog landar i att hon är precis samma hund som passar bra i min vardag. Som alltid gått först på bussar, färja och över hängbro och som är trygg med att lämnas.
Men jag är mer uppmärksam och tycker mig se lite lätt osäkerhet ibland. Som att hon går närmare och kommer och "checkar av" oftare om jag släpper henne där vi inte gått tidigare. Eller att hon gick en meter från mig när jag drog resväskan med andra handen (och som jag halvvägs från bilen insåg att hon aldrig sett innan). Hon ville inte gå fram och nosa på den när vi kommit in, men i stället för att bli stressad lägger hon sig demonstrativt ner för att slippa gå närmare. Jag är nöjd med det.

Man hjälper ju hundarna både medvetet och omedvetet i vardagen och därmed ser man kanske inte hela beteendet då, till skillnad från mentalbeskrivningar där man låter hunden lösa problemen ensam.
Jag gissar på att det är därför man ibland får större eller "nya" reaktioner på beskrivningar.

Man hjälper ju hundarna både medvetet och omedvetet i vardagen och därmed ser man kanske inte hela beteendet då, till skillnad från mentalbeskrivningar där man låter hunden lösa problemen ensam.
Jag gissar på att det är därför man ibland får större eller "nya" reaktioner på beskrivningar.

Precis. Bara en sak som att i vardagen kanske man har hunden i kort koppel om något plötsligt dyker upp, hunden kanske rycker till men sen går man vidare. För att inte tala om att det plötsliga som dyker upp går vidare istället för att fortsätta "stå och stirra".

För att inte tala om att det plötsliga som dyker upp går vidare istället för att fortsätta "stå och stirra".

Exakt detta kände jag var den största skillnaden för min hund på testet jämfört med hur det är i vanliga livet. Och det gör ju också att jag inte förväntar mig att det blir några större problem. Blir hon rädd framöver så räcker det förmodligen att jag ignorerar och är som vanligt tills det läskiga försvunnit eller vi gått förbi. Hon avreagerade ju dessutom snabbt efteråt.

För hur ofta måste man egentligen gå fram och nosa på läskiga saker för att det ska funka i vardagen? Resväskan som hon inte ville nosa på idag lade hon sig ju ca 30 cm ifrån utan problem. Hade hon tyckt sig behöva längre avstånd uppåt flera meter eller gått in i ett annat rum hade jag varit mer orolig.

Senast ändrad:

Där jag gick BPH med min wachteltik var det inhägnat :)

Exakt detta kände jag var den största skillnaden för min hund på testet jämfört med hur det är i vanliga livet. Och det gör ju också att jag inte förväntar mig att det blir några större problem. Blir hon rädd framöver så räcker det förmodligen att jag ignorerar och är som vanligt tills det läskiga försvunnit eller vi gått förbi. Hon avreagerade ju dessutom snabbt efteråt.

För hur ofta måste man egentligen gå fram och nosa på läskiga saker för att det ska funka i vardagen? Resväskan som hon inte ville nosa på idag lade hon sig ju ca 30 cm ifrån utan problem. Hade hon tyckt sig behöva längre avstånd uppåt flera meter eller gått in i ett annat rum hade jag varit mer orolig.
Jag tycker det är lite problematiskt att hunden saknar nyfikenhet/mod och inte vill ta sig fram. Att hunden låtsas som att det hemska inte finns behöver inte betyda att den är trygg utan ger på testet många kryss i rutan "passiv oro".

Jag ser hellre att hunden reagerar stort och sedan avreagerar än att den inte tar sig fram och inte avreagerar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 518
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar