Jag har gjort BPH idag med min 15-månaders och blev precis lika negativt överraskad som du. Han hade hur kul som helst med främmande person (3), mat (3) och lek (4 på lekfullhet vilket jag aldrig hade förväntat mig!) men när gubben flög upp blev han livrädd, flydde 50 meter bort och stod där och skällde. Han har aldrig visat dessa tendenser i vardagen så jag blev väldigt förvånad.Gjort BPH idag och blev tyvärr negativt överraskad. Vi blev avbrutna på "halvgubben". Hon blev riktigt rädd och skällde ut den ordentligt och vägrade sedan gå ändå fram innan de lade ner den igen. Då avreagerade hon snabbt och gick fram och till och med trampade på den.
Jag som trodde jag hade en trygg och orädd hund. De enda jag märkt är att hon kan skälla och resa ragg på saker ibland när det är mörkt, men jag har tänkt att spökåldern inte är helt över (hon är nästan 14 månader).
Jag vet att hon är samma hund som igår men är främst orolig för att jag inte läser henne rätt. Min förra hund var så extremt osäker så kanske jag övertolkar denna åt andra hållet då jag omedvetet jämför?
Eller så tänker jag bara för mycket...
När jag lockade på honom kom han fram och vågade nosa på gubben bakifrån och gick förbi den utan problem flera gånger men framsidan där ögonen var tyckte han fortfarande var läskig. Testledaren tyckte inte att vi skulle fortsätta så hen rekommenderade mig att avbryta på egen hand, vilket jag då gjorde. Därefter lade de ner gubben och han vågade fram och nosa på "ansiktet", därefter lekte vi med leksaken runt omkring gubben och han var helt avspänd när vi gick därifrån.
Som sagt, han har aldrig visat några tendenser till att bli skrämd för överraskningar i vardagen så därför blev jag väldigt förvånad. Har analyserat allting nu såhär i efterhand och kommit fram till att han fortfarande är rätt omogen och att det kan ha spelat in. Jag bokade det här testet i somras och trodde att han skulle ha hunnit växa till sig mentalt tills nu men så här i efterhand hade det nog varit bra att vänta lite till. Omogenheten/valpigheten i kombination med att han blev extremt taggad efter lek och mat (adrenalinpåslag) tror jag spelade in i hans väldiga reaktion på gubben. Ingen ursäkt såklart men med facit i hand var han nog inte riktigt mogen för att genomföra testet idag.
Jag ska se hur han utvecklas och kommer försöka göra om testet tidigast nästa sommar.
Hur känner du nu när du fått smälta allt lite grann?