När ni ska köpa/para hund. Hur stor vikt lägger ni vid hanens syskon?
Jag kollar ju efter tollare och att hitta en bra sådan som stämmer in på ens flesta kriterier är ju inte busenkelt, men heller inte omöjligt.
Nu är det så att en uppfödare jag har stått i kö hos har valt att byta hane. Den nya hanen har ett för rasen "bra" mh, ett syskon har också ett bra mh medan flera andra syskon har enligt mig riktigt dåliga sådana. Rädslor för ljud, 5
r på skott etc etc.
Min spontana tanke var "vad fan gör den där i avel". Typ lite så. Men så har jag tre uppfödare som jag har jättebra kontakt med och som jag tycker är de seriösare inom rasen. En av dem har redan parat med den här hanen och se två andra ska båda para med honom nu iår /nästa år. Flera bekanta som jag
vet är kräsna med tollare och som har ganska lika smak på hund som jag har rekommenderat den här hanen. Han ska tydligen vara väldigt stabil, lugn och arbeta bra. Meritmässigt är han en av landets bästa tollare idag, både lydnadsmässigt och på jaktprov. Jag vet att de som har rekommenderar hanen har gjort det mer än bara för meriterna, så... Jag är förvirrad
Tiken han ska paras med nu är en såndäe pang bra tik. Knäpptyst, helt ostressad och okomplicerad, lugn och vettig på alla dess sätt. Otrolig arbetsmotor och allt annat man kan önska sig, typ. På hennes sida ser Mh/bph mycket bra ut.
Hanen har fått en kull tidigare som ska utväderas (bph) nu i helgen. Jag väntar lite på att se vad för resultat det blir där. För spontant känns det ju inte så jädra party att ta valp efter en hane vars syskon har dåliga/avbrutna MH:n.