Det sämsta med MH tyvärr. 5:a kan också betyda att man avstår skott.Femma på skott känns som mer än lätt berörd men jag förstår hur du menar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det sämsta med MH tyvärr. 5:a kan också betyda att man avstår skott.Femma på skott känns som mer än lätt berörd men jag förstår hur du menar
Det sämsta med MH tyvärr. 5:a kan också betyda att man avstår skott.
Nej det står inte vad jag kan se. Kolla min hund Vickulas Sarek. Han har en 5:a för att jag bröt. Han låg mellan 3 och 4 men jag ville inte riskera att skapa en rädsla (han hade nyligen råkat ut för ett obehag vid skottet). Hunden är bedömd som skottfast vid senare BPH och MT. Visst finns det en känslighet i den här hunden men just den typen av skott är inget som påverkar honom. Riktiga ljudrädslor brukar dessutom förvärras med åldern och så är inte fallet här.Då står det väl "avstår skott" i protokollet på avelsdata eller är det ändrat?
Men du sa inte att du ville avstå skott innan eller? Förr stod det ju om ägeren valt att avstå. Såg på ditt att det stod "nej" där. Men jag har sett hundar där det stått "Ja". Men det är inte på några nyare MHn så det kan ju ha blivit ändrat.
Det brukar stå att ägaren avstått skott i Avelsdata. Om det inte gör det har något fel begåtts någonstans. Kollade ett MH för ett år sedan där jag vet att ägaren avstod, det var angivet.
Tittade på avelsdata på datorn istället för mobilen och tittade noggrannare nu och du har helt rätt. Det står visst att ägare avstår skott där. Ber om ursäkt
Nej vi sköt ett eller om det var två skott och sen bestämde vi att jag skulle avstå fler skottMen du sa inte att du ville avstå skott innan eller? Förr stod det ju om ägeren valt att avstå. Såg på ditt att det stod "nej" där. Men jag har sett hundar där det stått "Ja". Men det är inte på några nyare MHn så det kan ju ha blivit ändrat.
Då förstår jag.Nej vi sköt ett eller om det var två skott och sen bestämde vi att jag skulle avstå fler skott
Vilken ålder är "bäst" att göra BPH?
Har läst lite här om de som gjort det vid ett års ålder och känner att det är missvisande och vill göra det igen.
Känns bakvänt på nått viss? Men jag inser också att jag inte alls har tillräckligt kunskap om det för att kunna motivera det.
Jag tänker likadant, det handlar ju om att jag vill veta vad jag har i kopplet och uppfödaren vilken typ av hund hon har fått fram. Inte vad man kan "träna" bort/fram.För att BPH och MH ska vara så ”rättvisande” som möjligt (och för att räknas med i rasstatistiken) så ska det göras mellan 12-18 månaders ålder för att ha en så grön hund som möjligt när man går beskrivningen. Det är ju givetvis inte försent att göra det när hunden är äldre (alla individer som går mentalbeskrivning är värdefulla för rasen), men ju mer livserfarenhet hunden har, desto troligare är att resultatet blir annorlunda, då världsvanan kan ge andra reaktioner pga inlärning.
Sen tycker jag personligen att de som vill göra om en mentalbeskrivning för att få ett ”bättre” resultat, de har inte riktigt rätt tänk på vad mentalbeskrivningen är till för och hur resultatet ska användas. Det är ju som sagt bara en beskrivning, inget prov eller test som man kan bli godkänd eller inte godkänd på .
Det beror på hur din hund är. En del är väldigt konstiga och spökiga vid 12-14 mån och det växer bort. Då tycker jag att det är bättre att vänta lite för ett mer rättvisande resultat. Det handlar inte om inlärning utan om mental mognad (eller balansering av hormoner). Men helst inte länge än 18 mån. En vuxen hund använder sin erfarenhet för att reda ut situationer och då missar man målet lite. Samtidigt så finns det egenskaper som inte har med erfarenhet utan med mognad att göra som kommer fram vid ökad ålder. De brukar t ex bli lite mera bekväma i aggressiva beteenden och lägger mer tyngd i dessa. Men det är ju ganska få som är intresserade av hundens förmåga att kunna försvara förutom bruksmänniskor . Så BPH eller MH brukar räcka för att man ska få en bild av de råa egenskaperna som finns i hunden.Vilken ålder är "bäst" att göra BPH?
Har läst lite här om de som gjort det vid ett års ålder och känner att det är missvisande och vill göra det igen.
Känns bakvänt på nått viss? Men jag inser också att jag inte alls har tillräckligt kunskap om det för att kunna motivera det.
Jag tänker nog tvärtom faktiskt. Givetvis förutsatt att hunden inte är paniskt rädd. Men att den behöver lite tid på sig ibland eller extra stöttning är inget som betyder något för sällskaps- och tävlingshunden. I jakten kanske man inte märker det alls eftersom andra drifter kanske tar över.