Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter med mobilen så svarar kort. Varför genomföra ett Bph om hunden är inne i en spökperiod eller om man tror att det är löp på gång?
Det beror på hur din hund är. En del är väldigt konstiga och spökiga vid 12-14 mån och det växer bort. Då tycker jag att det är bättre att vänta lite för ett mer rättvisande resultat. Det handlar inte om inlärning utan om mental mognad (eller balansering av hormoner). Men helst inte länge än 18 mån. En vuxen hund använder sin erfarenhet för att reda ut situationer och då missar man målet lite. Samtidigt så finns det egenskaper som inte har med erfarenhet utan med mognad att göra som kommer fram vid ökad ålder. De brukar t ex bli lite mera bekväma i aggressiva beteenden och lägger mer tyngd i dessa. Men det är ju ganska få som är intresserade av hundens förmåga att kunna försvara förutom bruksmänniskor :). Så BPH eller MH brukar räcka för att man ska få en bild av de råa egenskaperna som finns i hunden.

Håller med!

Min valp är t.ex. extremt spökig just nu. Skitglad i folk, men osäker. Vet inte om han bara är en lite osäker hund eller om han bara fått någon konstig period igen. Det var varierat lite under uppväxten.

Får han däremot arbeta och utföra uppgifter så växer hela hunden och hans självförtroende blir på topp så att han både hoppar och far bland okända människor och ska dela ut pussar och kramar. Hans nuvarande osäkerhet är inget som hindrar honom ifrån att arbeta riktigt, riktigt bra eller fungera i vardagen.
Att reagera på saker i vardagen tycker jag ofta hänger ihop med viss understimulans eller överskottsenergi.

Att reagera på saker i vardagen tycker jag ofta hänger ihop med viss understimulans eller överskottsenergi.
Det håller jag med om! Min reagerar bara på folk inget annat och aktiveras samt stimuleras en hel del. Men kanske det blir bättre när han kan jobba mer än han gör nu.

Det håller jag med om! Min reagerar bara på folk inget annat och aktiveras samt stimuleras en hel del. Men kanske det blir bättre när han kan jobba mer än han gör nu.

Håller tummarna att det lugnar sig när hormonerna hittat en lagom nivå ;)

Här lyckades Frodo skjuta iväg en tom hink rakt på Nate igår kväll. Nate tittade sig bara över axeln och fortsatte sen plåga sin bror. Jag verkar ha fött upp nån slags monster! :o

Håller tummarna att det lugnar sig när hormonerna hittat en lagom nivå ;)

Här lyckades Frodo skjuta iväg en tom hink rakt på Nate igår kväll. Nate tittade sig bara över axeln och fortsatte sen plåga sin bror. Jag verkar ha fött upp nån slags monster! :o

Haha! Floki kan vara likadan när det gäller sådant. Stå bredvid skjutbanan när de skjuter som så att man själv blir rädd eller springa på galler och konstiga underlag är inga problem. Men om okänt folk ska klappa eller ta på honom innan han bestämt om dom är farliga eller ej så måste han hålla matte i kjolen som ett litet barn just nu. :meh: Det intressanta är att han var den modigaste valpen i kullen när han var hos uppfödaren.

Det börjar närma sig MT för Breeze och en liten fråga har dykt upp i mattes huvud -- får man byta förare under ett test? Tanken var att jag skulle gå med honom, men det är ett par av momenten där han och jag har problem som inte han och husse har. Däremot vill inte husse hantera det hela för hans svenska är inte så bra och han blir nervös när han ska lyssna på och följa instruktioner. Har läst igenom dokumentationen flera gånger men hittar inget som behandlar detta.

Det börjar närma sig MT för Breeze och en liten fråga har dykt upp i mattes huvud -- får man byta förare under ett test? Tanken var att jag skulle gå med honom, men det är ett par av momenten där han och jag har problem som inte han och husse har. Däremot vill inte husse hantera det hela för hans svenska är inte så bra och han blir nervös när han ska lyssna på och följa instruktioner. Har läst igenom dokumentationen flera gånger men hittar inget som behandlar detta.

Jag har svårt att tro att du får byta förare under testet. Det blir ju lite som att hjälpa hunden på traven vilket gör ju lite att utvärderingen faller.
Jag skulle rekommendera att husse går och be att få gå ut lite senare om det går och titta på ett par ekipage innan.
Förarens roll i det hela är mycket enkel. Korta och tydliga direktiv från testledaren. De kan säkert ge instuktionerna på engelska med om det skulle kännas bättre :)

Vad tycker ni om 3:a på skott. Skulle ni någonsin avla eller ha hund ifrån en tik eller hane med 3a (MH)? Förutsatt att allt det andra hos hunden är riktigt bra menar jag.

Vad tycker ni om 3:a på skott. Skulle ni någonsin avla eller ha hund ifrån en tik eller hane med 3a (MH)? Förutsatt att allt det andra hos hunden är riktigt bra menar jag.

Det beror på varför den fått en 3:a. Jag har nyss parat en Schäfertik med trea. Kullen är ämnad för tävling och tjänst. Tiken är inte skotträdd öht men det är en driftstark hund som går igång på skott som aktivitet.
Hon har snabba avreaktioner, låg rädsla, stor nyfikenhet och är inte ljudberörd. Hon följde dessutom upp sitt MH med ett MT på 547p som visar på att hon är mycket nervstark. Men hade inte helheten varit den den är så hade jag nog inte gjort det nej.

I tillägg till det @Voff skrev så tycker jag även att vilken ras det gäller kan ha betydelse, tex. kan jag föreställa mig att ett flertal jakthundar mkt troligen kan få en 3:a på MH utan att vara det minsta skottberörd just pga av att det finns en förväntan hos dessa hundar vid skott. Att använda en sådan hund i avel ser jag inget fel med alls, förutsatt då att hunden har bra avreaktioner, låg rädsla etc. samt andra relevanta meriter.

Jag har svårt att tro att du får byta förare under testet. Det blir ju lite som att hjälpa hunden på traven vilket gör ju lite att utvärderingen faller.
Jag skulle rekommendera att husse går och be att få gå ut lite senare om det går och titta på ett par ekipage innan.
Förarens roll i det hela är mycket enkel. Korta och tydliga direktiv från testledaren. De kan säkert ge instuktionerna på engelska med om det skulle kännas bättre :)

Ja, min uppfödare trodde inte att det fanns något uttalat i reglerna mot det, men det kanske är underförstått. Sen hur det faktiskt skulle hanteras om man frågade beror kanske på testledaren.

Husse har gått med och tittat vid MH, men känner sig ändå inte bekväm med att hantera hela testet, så det blir nog jag som får köra hela då. Skulle eventuellt kunna ha uppfödaren göra det också, men jag vet faktiskt inte hur han skulle bete sig med t.ex figurraden om det inte är någon av hans ordinarie förare.

Ja, min uppfödare trodde inte att det fanns något uttalat i reglerna mot det, men det kanske är underförstått. Sen hur det faktiskt skulle hanteras om man frågade beror kanske på testledaren.

Husse har gått med och tittat vid MH, men känner sig ändå inte bekväm med att hantera hela testet, så det blir nog jag som får köra hela då. Skulle eventuellt kunna ha uppfödaren göra det också, men jag vet faktiskt inte hur han skulle bete sig med t.ex figurraden om det inte är någon av hans ordinarie förare.

Spontant känns det som att det ska till enorma relationsproblem med ordinarie förare för att hunden ska tjäna på att gå en mentalbeskrivning med en främmande människa...

Spontant känns det som att det ska till enorma relationsproblem med ordinarie förare för att hunden ska tjäna på att gå en mentalbeskrivning med en främmande människa...

Jo, det tror ju jag också. Vi har två stycken problem som troligen kommer att ställa till det rejält i de första två momenten, men resten vet jag ju sen MH:et att det funkar bra med mig. Det var därför diskussionen om byte under testet kom upp.

Jo, det tror ju jag också. Vi har två stycken problem som troligen kommer att ställa till det rejält i de första två momenten, men resten vet jag ju sen MH:et att det funkar bra med mig. Det var därför diskussionen om byte under testet kom upp.

Då tänker jag att det kanske är bättre att vänta med beskrivningen tills relationsproblemen inte är så stora att de påverkar utslaget.

Min yngsta tiks mamma har 3 på skott på MH. Tänkte inte ens en sekund på det :).

Men då ska det ju vara sagt att jag känner både uppfödaren och hanhundsägaren väl och litar fullt på dem (bägge var med vid tikens MH, jag har inte sett det själv) och kände/kände till väldigt många hundar från släkten.

Då tänker jag att det kanske är bättre att vänta med beskrivningen tills relationsproblemen inte är så stora att de påverkar utslaget.

Ja, kanske det, får ta upp det med uppfödaren. Börjar dock bli lite tajt om tid, så kanske inte går att lösa. Annars får det väl gå som det går.

Ja, om man vet varför. Vi fick en 3:a på MH:et för att han stack iväg till skytten för att kolla vad det var som lät. Han såg när skytten gick iväg och ställde sig och det var ju inte första gången så att säga som han hade dragit för att kolla upp nåt han fått en glimt av.

Jag kan ju inte så mycket om MT.
Nu är det någon, som ska avla på sin tik, som påstår att de bröt tikens MT eftersom hunden vägrade leka och då inte kan bli godkänd.
Stämmer det? :confused:

Jag kan ju inte så mycket om MT.
Nu är det någon, som ska avla på sin tik, som påstår att de bröt tikens MT eftersom hunden vägrade leka och då inte kan bli godkänd.
Stämmer det? :confused:

Ja det stämmer så långt att om hunden inte har någon som helst lek/poäng på första delen (det är väl minst 50 p som krävs på första delen om jag inte minns helt fel) så kan inte hunden godkännas, även om den kommer över 300 poäng på den sammanlagda totalen av de två delarna.

Sen om det var den verkliga sanningen till varför någon bryter, det vet man ju inte :) .

Ja det stämmer så långt att om hunden inte har någon som helst lek/poäng på första delen (det är väl minst 50 p som krävs på första delen om jag inte minns helt fel) så kan inte hunden godkännas, även om den kommer över 300 poäng på den sammanlagda totalen av de två delarna.

Sen om det var den verkliga sanningen till varför någon bryter, det vet man ju inte :) .

Jag kom ihåg rätt, från Regler för korning:

Förutom minimipoängen skall poängfördelningen minst vara 50 poäng i del 1 (Samarbete – uthållighet) samt minst 215 poäng på resterande del i protokollet. Hunden kan även uppnå ett ”väl godkänt” resultat, vilket innebär 480 poäng eller högre

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 518
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar