Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det stämmer så långt att om hunden inte har någon som helst lek/poäng på första delen (det är väl minst 50 p som krävs på första delen om jag inte minns helt fel) så kan inte hunden godkännas, även om den kommer över 300 poäng på den sammanlagda totalen av de två delarna.

Sen om det var den verkliga sanningen till varför någon bryter, det vet man ju inte :) .
Jo, jag lyckades precis hitta den infon (från en gammal buketråd, såklart :p)
Jättebra tycker jag! Lek är ju jätteviktigt.

De bröt dock inte då, utan fortsatte tills skotten, då bröt de innan dem. Tiken fick 34 poäng på första delen.

De påstår att de kommer göra om MT. Får de det? Har för mig att man får göra om MH om man bryter själv, men får man göra samma på MT?

De bröt dock inte då, utan fortsatte tills skotten, då bröt de innan dem. Tiken fick 34 poäng på första delen.

Minn fick inte godkänt på första delen på sitt MT, jag valde ändå att fortsätta eftersom vi ändå var där och jag inte kommer att göra om det. Jag valde att bryta efter skramlet men innan släden och skotten.

De påstår att de kommer göra om MT. Får de det? Har för mig att man får göra om MH om man bryter själv, men får man göra samma på MT?

Ja, man får två chanser att få godkänt resultat på MT(om inget ändrats).

Jag valde att fortsätta MT trots att Bentley inte fick tillräckligt med poäng på första delen. Det var inte oväntat men jag ville veta hur han skulle hantera andra delen, inklusive skotten.

Om man skjuter skott så bedöms de även om hunden blir berörd och man avstår från några av dem. Så då står det rätt i Avelsdata att du inte avstått skott.
Ja visst är det så men hunden var inte rädd som siffran 5 avser utan snarare någonstans mellan 3 och 4.

Minn fick inte godkänt på första delen på sitt MT, jag valde ändå att fortsätta eftersom vi ändå var där och jag inte kommer att göra om det. Jag valde att bryta efter skramlet men innan släden och skotten.
Jag har lite svårt att förstå protokollet. Läggs poängen upp i ordningen de gjort momenten? För tiken i fråga fick "Keb" på Skott och har sedan "Imponer/hot: 05" listat efter skottet, sen är protokollet slut.
Har de då gjort ett moment efter skotten? Eller? Hur många moment är det efter skotten?

(Obs. Jag kan verkligen inget om MT :rofl: Förstår mig inte på det när jag läser reglerna)

Ja visst är det så men hunden var inte rädd som siffran 5 avser utan snarare någonstans mellan 3 och 4.

Var det din eller beskrivarens bedömning? Det går ju oavsett inte att sätta något annat än 5 i och med att hunden inte gått att bedöma på hela momentet, samtidigt som det blir fel att markera att föraren avstått i och med att man måste göra det innan sista lekmomentet.

Jag har lite svårt att förstå protokollet. Läggs poängen upp i ordningen de gjort momenten? För tiken i fråga fick "Keb" på Skott och har sedan "Imponer/hot: 05" listat efter skottet, sen är protokollet slut.
Har de då gjort ett moment efter skotten? Eller? Hur många moment är det efter skotten?

(Obs. Jag kan verkligen inget om MT :rofl: Förstår mig inte på det när jag läser reglerna)

Nej, protokollet i MT räknas inte moment för moment som i MH utan vissa av punkterna på protokollet kan bedömas utifrån flera av momenten. Imponer/hotbeteenden har domarna tittat efter tidigare under testet.

Jag är inte heller så hemma på att läsa MT-protokoll men jag tror att det är så att Imponer/hot är nått man tittar på under hela MT. Du gör inget moment efter skotten.

Någon som är bättre insatt får gärna rätta mig om jag har fel.

Hm, krångligt.
Jag vet inte alls hur jag ska läsa protokollet, och eftersom moment i andra delen inte verkar stå med så har jag ingen aning om hur många moment hon gjorde innan hon bröt.. Men hon fick ihop ca 200 poäng på andra delen. Om det hjälper någon att gissa antalet moment gjorda? :rofl:

Hm, krångligt.
Jag vet inte alls hur jag ska läsa protokollet, och eftersom moment i andra delen inte verkar stå med så har jag ingen aning om hur många moment hon gjorde innan hon bröt.. Men hon fick ihop ca 200 poäng på andra delen. Om det hjälper någon att gissa antalet moment gjorda? :rofl:

Vart kommer första Keb?

"Skott: Keb"
Det måste ju stå för "Kan Ej Bedömas", eller hur?

Då avstod hon nog bara skotten. På Minn står det även Keb på agressivitet och det bedöms i slädmomentet som är momentet innan skott.

Jag är som sagt inte säker, jag utgår bara från hur det ser ut på Minns protokoll.

Ja man får göra om det efter 6 månader om hunden inte fyllt 4 år.

Var det din eller beskrivarens bedömning? Det går ju oavsett inte att sätta något annat än 5 i och med att hunden inte gått att bedöma på hela momentet, samtidigt som det blir fel att markera att föraren avstått i och med att man måste göra det innan sista lekmomentet.
Beskrivarens.

Ja det hade behövts ett kryss till för avbryter.

Beskrivarens.

Ja det hade behövts ett kryss till för avbryter.

Jo, det är det enda sättet att täcka in de som bryter skottmomentet. I vissa raser, som min, tror jag det är väldigt sällsynt att det sker utan att hunden är så pass berörd att den skulle landa på 5 ändå och där spelar det ju ingen roll. I andra raser kan det kanske vara vanligare just att man bryter för att man inte vill riskera belastning på en hund som man vill ska klara skott i bruksträningen sen och där kan det ju vara av mer intresse att veta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 518
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering