Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om en hund som först fått ett avbrutet bph gör en ombeskrivning av bph en tid senare, hur ser det ut på avelsdata?

Står det att hunden genomfört bph två gånger, eller står bara ett av resultaten med? :)

Om en hund som först fått ett avbrutet bph gör en ombeskrivning av bph en tid senare, hur ser det ut på avelsdata?

Står det att hunden genomfört bph två gånger, eller står bara ett av resultaten med? :)
Enligt beskrivaren som jag gick för när vi fick avbryta så syns endast det senast genomförda. Dvs om jag gör om det framöver och vi kan genomföra hela så syns endast det resultatet. Om det stämmer vet jag dock inte med säkerhet.

Enligt beskrivaren som jag gick för när vi fick avbryta så syns endast det senast genomförda. Dvs om jag gör om det framöver och vi kan genomföra hela så syns endast det resultatet. Om det stämmer vet jag dock inte med säkerhet.

Pratade nyss med min uppfödarvän ang MH och hon sa att det det genomförda resultatet syns på spindeln, men att båda resultaten finns reggade i sifferform!

Antar att det är något liknande med BPH då.

Vad finns det för anledningar till att beskrivaren avbryter ett MH? Gärna med exempel/tydliga beskrivningar. :)

Tillbringade gårdagen på BPH-konferens där vi förutom kvalitetssäkring och genomgång av förändringar också fick ett litet smakprov på vad siffrorna används till. RR har fått ett utkast till 500-analys och ett gäng raser till kommer snart att få sina också. Förhoppningsvis kan man börja använda mentalindex inom 5 år i alla fall, det tror jag kommer bli ett enormt lyft!

869DFE70-BE5E-4C69-A7C1-D4C2F351A82B.webp
Idag har vi utbildat ny figge och vår nya TL har fått öva sig lite. Snart drar säsongen igång!

Angående MT.. Jag har förstått det som att minimiålder är 18mån. Men vad brukar vara vanligaste åldern att köra det? Tänker att folk kanske kör det med lite mer mogna hundar, eller?

Angående MT.. Jag har förstått det som att minimiålder är 18mån. Men vad brukar vara vanligaste åldern att köra det? Tänker att folk kanske kör det med lite mer mogna hundar, eller?

MT brukar göras runt 3,5 år.
Poängen med MT är en förlängd utvärdering av MH. Man vill se vad hunden utvecklat av det råmattrial som man såg vid MH.
Görs det för tätt inpå MH faller den poängen.

MT brukar göras runt 3,5 år.
Poängen med MT är en förlängd utvärdering av MH. Man vill se vad hunden utvecklat av det råmattrial som man såg vid MH.
Görs det för tätt inpå MH faller den poängen.

Låter logiskt. Man undrar lite varför man får göra det vid 18mån.. (om det fortf stämmer?)

Låter logiskt. Man undrar lite varför man får göra det vid 18mån.. (om det fortf stämmer?)
Jo det gäller fortfarande, det är tillåtet att göra MT från 18-48 månader. Kanske hänger kvar från den tiden då det även ingick röntgen i titeln korad? Ingen aning, jag bara spånar efter vad jag läste på sbks sida :p Men man kanske gör exteriören tidigare än mental delen?

Jo det gäller fortfarande, det är tillåtet att göra MT från 18-48 månader. Kanske hänger kvar från den tiden då det även ingick röntgen i titeln korad? Ingen aning, jag bara spånar efter vad jag läste på sbks sida :p Men man kanske gör exteriören tidigare än mental delen?

Att många gör exteriören före MT stämmer. Där finns liksom ingen anledning att vänta. Det är inte alltid de får en exteriörbedömmare till MT.

I min ras kommer dock den klassiska korningen att försvinna på hundarna iom det nya MTt. Det nya MT mäter bättre det vi vill se i hundarna och allt fler väljer att göra det nya. Många beskrivare har också helt gått över till det nya.

Att många gör exteriören före MT stämmer. Där finns liksom ingen anledning att vänta. Det är inte alltid de får en exteriörbedömmare till MT.

I min ras kommer dock den klassiska korningen att försvinna på hundarna iom det nya MTt. Det nya MT mäter bättre det vi vill se i hundarna och allt fler väljer att göra det nya. Många beskrivare har också helt gått över till det nya.
Men man får ju även göra MT vid 18 mån ålder förutsatt att det har gått 6 veckor sen MH. Finns det någon anledning till det? Är det något som folk gör?

Anmält valpen till bph i September, då hon precis blivit ett år. Håller tummarna att hon inte är alltför spökig just då... Hon har precis klivit in i tonåren och är kaxig ena stunden och livrädd nästa, varierar mycket från dag till dag.

Det nya eller rättare sagt nygamla mentaltestet är bra, men så länge ett godkänt MT2017 inte ger någon officiell titel utan bara ett diplom, tror jag det äldre MT:et som ger Korad-titeln kommer att vara populärare.

Det nya eller rättare sagt nygamla mentaltestet är bra, men så länge ett godkänt MT2017 inte ger någon officiell titel utan bara ett diplom, tror jag det äldre MT:et som ger Korad-titeln kommer att vara populärare.

Samtliga tre Schäferklubbar här har frångått det gammla MT helt. Så här i min region är det svårt att göra det gamla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 518
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar