Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt beskrivaren som jag gick för när vi fick avbryta så syns endast det senast genomförda. Dvs om jag gör om det framöver och vi kan genomföra hela så syns endast det resultatet. Om det stämmer vet jag dock inte med säkerhet.Om en hund som först fått ett avbrutet bph gör en ombeskrivning av bph en tid senare, hur ser det ut på avelsdata?
Står det att hunden genomfört bph två gånger, eller står bara ett av resultaten med?
Enligt beskrivaren som jag gick för när vi fick avbryta så syns endast det senast genomförda. Dvs om jag gör om det framöver och vi kan genomföra hela så syns endast det resultatet. Om det stämmer vet jag dock inte med säkerhet.
När jag gick med Ida så bröt beskrivaren hunden före oss. Den blev så rädd att den flydde och inte gick att kalla tillbaka igen.Vad finns det för anledningar till att beskrivaren avbryter ett MH? Gärna med exempel/tydliga beskrivningar.
Vad finns det för anledningar till att beskrivaren avbryter ett MH? Gärna med exempel/tydliga beskrivningar.
Angående MT.. Jag har förstått det som att minimiålder är 18mån. Men vad brukar vara vanligaste åldern att köra det? Tänker att folk kanske kör det med lite mer mogna hundar, eller?
MT brukar göras runt 3,5 år.
Poängen med MT är en förlängd utvärdering av MH. Man vill se vad hunden utvecklat av det råmattrial som man såg vid MH.
Görs det för tätt inpå MH faller den poängen.
Jo det gäller fortfarande, det är tillåtet att göra MT från 18-48 månader. Kanske hänger kvar från den tiden då det även ingick röntgen i titeln korad? Ingen aning, jag bara spånar efter vad jag läste på sbks sida Men man kanske gör exteriören tidigare än mental delen?Låter logiskt. Man undrar lite varför man får göra det vid 18mån.. (om det fortf stämmer?)
Jo det gäller fortfarande, det är tillåtet att göra MT från 18-48 månader. Kanske hänger kvar från den tiden då det även ingick röntgen i titeln korad? Ingen aning, jag bara spånar efter vad jag läste på sbks sida Men man kanske gör exteriören tidigare än mental delen?
Men man får ju även göra MT vid 18 mån ålder förutsatt att det har gått 6 veckor sen MH. Finns det någon anledning till det? Är det något som folk gör?Att många gör exteriören före MT stämmer. Där finns liksom ingen anledning att vänta. Det är inte alltid de får en exteriörbedömmare till MT.
I min ras kommer dock den klassiska korningen att försvinna på hundarna iom det nya MTt. Det nya MT mäter bättre det vi vill se i hundarna och allt fler väljer att göra det nya. Många beskrivare har också helt gått över till det nya.
Men man får ju även göra MT vid 18 mån ålder förutsatt att det har gått 6 veckor sen MH. Finns det någon anledning till det? Är det något som folk gör?
Nej det verkar ju onekligen konstigt. Man undrar ju varför det ens är möjligt sas.Ingen i min ras skulle komma på tanken och jag är helt oförstående till varför man skulle vilja göra MT så tidigt.
Det nya eller rättare sagt nygamla mentaltestet är bra, men så länge ett godkänt MT2017 inte ger någon officiell titel utan bara ett diplom, tror jag det äldre MT:et som ger Korad-titeln kommer att vara populärare.Att många gör exteriören före MT stämmer. Där finns liksom ingen anledning att vänta. Det är inte alltid de får en exteriörbedömmare till MT.
I min ras kommer dock den klassiska korningen att försvinna på hundarna iom det nya MTt. Det nya MT mäter bättre det vi vill se i hundarna och allt fler väljer att göra det nya. Många beskrivare har också helt gått över till det nya.
Det nya eller rättare sagt nygamla mentaltestet är bra, men så länge ett godkänt MT2017 inte ger någon officiell titel utan bara ett diplom, tror jag det äldre MT:et som ger Korad-titeln kommer att vara populärare.