Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samtliga tre Schäferklubbar här har frångått det gammla MT helt. Så här i min region är det svårt att göra det gamla.
Är hunden registrerad är det väl bara att anmäla på vilken brukshundklubb som helst? Förstår att den nya korningen är intressantare (har gjort båda), men titeln i hunddata är ju trevlig. Och var ska en utomstående person kontrollera om siffrorna stämmer om de inte finns i SKK Hunddata? Den sista frågan svarar jag på själv förresten. SBK har visst något register för MT2017.

Är hunden registrerad är det väl bara att anmäla på vilken brukshundklubb som helst? Förstår att den nya korningen är intressantare (har gjort båda), men titeln i hunddata är ju trevlig. Och var ska en utomstående person kontrollera om siffrorna stämmer om de inte finns i SKK Hunddata? Den sista frågan svarar jag på själv förresten. SBK har visst något register för MT2017.

För mig är titeln långt ifrån lika intressant som beskrivaren.
Vi kommer i fortsättningen (och de flesta andra i min ras) göra en separat exteriör med det nya MT. Det känns rätt oviktigt om det står Korad isf Exteriör Gk och ett bra resultat av nya MT.
Eftersom det nya MT mäter uthålligheten bättre i arbetet är det intressantare än en titel.

För mig är titeln långt ifrån lika intressant som beskrivaren.
Vi kommer i fortsättningen (och de flesta andra i min ras) göra en separat exteriör med det nya MT. Det känns rätt oviktigt om det står Korad isf Exteriör Gk och ett bra resultat av nya MT.
Eftersom det nya MT mäter uthålligheten bättre i arbetet är det intressantare än en titel.
Man kan ju faktiskt göra båda annars. Och som sagt mentaldelen i MT2017 syns inte i SKK Hunddata, så det kräver lite grävande innan man som utomstående kan se resultaten i en fil någonstans på SBKs web.

Man kan ju faktiskt göra båda annars. Och som sagt mentaldelen i MT2017 syns inte i SKK Hunddata, så det kräver lite grävande innan man som utomstående kan se resultaten i en fil någonstans på SBKs web.

Visst kan man göra båda om man gärna vill ha titeln. Nu är jag petig med beskrivare, och jag är inte ensam om det så därför väljer många i rasen bort titeln i framtiden.
Jag kan inte svara för hur det ser ut i andra raser men i min så vill man gärna ha samma beskrivare på både MH och MT. Få ägare vill betala för två MT.

Jag är faktiskt lockad av att köra MH på min. Det är inget som krävs inom rasen, och väldigt få hundar har därför tagit det. Dock står det väldigt lite information på brukshundklubbarnas hemsida häromkring, som när på dagen dom brukar köras. Så när på dagen brukar MH hållas?

Jag är faktiskt lockad av att köra MH på min. Det är inget som krävs inom rasen, och väldigt få hundar har därför tagit det. Dock står det väldigt lite information på brukshundklubbarnas hemsida häromkring, som när på dagen dom brukar köras. Så när på dagen brukar MH hållas?

Första hunden för dagen brukar starta vid 8 och sen rullar det på till 16-17 ungefär. Tar ca 30-45 minuter per hund beroende på bana och hur mycket beskriver en vill prata efter varje hund.

Hejhopp! I Maj ska jag göra mitt första MH, superspännande och nervöst!
Om jag vill försöka mig på en Korning med min hund, boxer, när brukar man göra detta?
Hon är 20månader när vi gör MH't.
Finns det någon ålder när man "bör" göra det?

Hejhopp! I Maj ska jag göra mitt första MH, superspännande och nervöst!
Om jag vill försöka mig på en Korning med min hund, boxer, när brukar man göra detta?
Hon är 20månader när vi gör MH't.
Finns det någon ålder när man "bör" göra det?

Min uppfödare tar sällan ut hundarna på MT före 3 års ålder, så där hamnar det oftast mellan 3 och 3.5 år. Det verkar vara en ganska lagom mognadsgrad på många boxrar. Vi skulle ha gjort det i höstas med resten av Breezes kull, men det blev inte av så nu blir det under våren och närmare 4 än 3.

Visst kan man göra båda om man gärna vill ha titeln. Nu är jag petig med beskrivare, och jag är inte ensam om det så därför väljer många i rasen bort titeln i framtiden.
Jag kan inte svara för hur det ser ut i andra raser men i min så vill man gärna ha samma beskrivare på både MH och MT. Få ägare vill betala för två MT.
Än så länge är MT2017 billigare.

Än så länge är MT2017 billigare.

Det handlar inte om EN kostnad utan Två.
Jag skulle aldrig betala 800:- extra för ett MT som jag tycker är sämre om jag redan gjort ett annat bara för att få den titeln. Ganska få med bruksschäfer bryr sig om titlar.

Har fått plats och ska göra BPH med Skalman 21:a april. Det ska bli superkul :)
Hur gick det?

Jag tror faktiskt jag ska ta tag i saken och göra ett BPH men min också, inte för någon annan skull än min egen nyfikenhet.

Har förresten någon några tankar om detta MH?

1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 3
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 4
3a 1.Förföljande: 3
3a 2.Förföljande: 3
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 2
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 4
6b.Överr. hot/agg: 2
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 4
6e.Överr. kv. intr.: 3
7a.Ljud rädsla: 4
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 1
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 3
8e.Spöken kontakt: 3
9a.Lek 2 leklust: 3
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 4

Hur gick det?

Jag tror faktiskt jag ska ta tag i saken och göra ett BPH men min också, inte för någon annan skull än min egen nyfikenhet.

Har förresten någon några tankar om detta MH?

1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 3
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 4
3a 1.Förföljande: 3
3a 2.Förföljande: 3
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 2
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 4
6b.Överr. hot/agg: 2
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 4
6e.Överr. kv. intr.: 3
7a.Ljud rädsla: 4
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 1
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 3
8e.Spöken kontakt: 3
9a.Lek 2 leklust: 3
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 4
Inte ett jätteroligt MH alltså. Kvarstående rädslor är ju det värsta liksom..
En 4 på skott är inget kul heller. Vad är det för ras?

Inte ett jätteroligt MH alltså. Kvarstående rädslor är ju det värsta liksom..
En 4 på skott är inget kul heller. Vad är det för ras?
Staff. Kullsyskonen har alla mycket trevligare MH i mina ögon. Sen verkar den här inte riktigt ha klickat med sina ägare och därför kommit tillbaka till uppfödaren, vet inte om det kan ha inverkat. Samtidigt vill man ju inte köpa på sig en hund som inte kommer fungera i vardagen. Det finns en film också och 4:an på skott ser för mig ut som en korrekt fyra. Den blir märkbart störd och kan inte avreagera helt och hållet och vill inte återuppta lek efteråt.

Staff. Kullsyskonen har alla mycket trevligare MH i mina ögon. Sen verkar den här inte riktigt ha klickat med sina ägare och därför kommit tillbaka till uppfödaren, vet inte om det kan ha inverkat. Samtidigt vill man ju inte köpa på sig en hund som inte kommer fungera i vardagen. Det finns en film också och 4:an på skott ser för mig ut som en korrekt fyra. Den blir märkbart störd och kan inte avreagera helt och hållet och vill inte återuppta lek efteråt.
En 4 på kvarstående rädsla på dumpen har nog noll att göra med huruvida den klickat med ägaren att göra. Den skulle ha svårt att avreagera ändå. Litar den på sin ägare är det väl mer att det märks mindre i vardagen.
Skotträdsla är inte kul alls.

Det kanske var dessa tillkortakommanden som man ser på MHt, som gjorde att den inte funkade hos förra ägaren?
Jag hade inte tagit emot en hund med ljudrädslor. Jag har haft en. Det var väldigt hämmande i både vardagen och träning.

En 4 på kvarstående rädsla på dumpen har nog noll att göra med huruvida den klickat med ägaren att göra. Den skulle ha svårt att avreagera ändå. Litar den på sin ägare är det väl mer att det märks mindre i vardagen.
Skotträdsla är inte kul alls.
Nej, min hane utvecklade ju ljudrädslor på äldre dagar och det är tufft allra helst när man bor i en storstad.

Det kanske var dessa tillkortakommanden som man ser på MHt, som gjorde att den inte funkade hos förra ägaren?
Jag hade inte tagit emot en hund med ljudrädslor. Jag har haft en. Det var väldigt hämmande i både vardagen och träning.
Jag tror det var andra saker som gjorde att det inte fungerade, tyvärr var väl dessa inte småpotatis heller.

Nessies BPH idag:

31174816_10214724416858273_5890222241729257158_n.jpg

Hon vart väldigt upprörd över figuranten i rock och hatt men släppte fort när denne klädde av sig. Tyckte nog mest att det var konstigt att vi var på BK och hon inte fick träna nåt :D. Skott var inget konstigt och hon var väldigt taggad på nytt underlag så jag hamnade efter och höll på snubbla på kanten. Kommentaren väldigt trevlig och följsam hund från beskrivaren efteråt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 518
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar