Saxat från informationsfoldern om BPH:
"Sammanfattande beskrivning
När beskrivningen är genomförd informerar beskrivaren dig om hur hunden har agerat under de olika momenten. Du får även en sammanfattande beskrivning . Det är beskrivarens subjektiva uppfattning men
forskning har visat att den många gånger fyller ett värde och ofta fångar väsentliga delar av en hunds känslor och personlighet.
Din hund beskrivs på en skala, 0-4, utifrån:
• Arg: Har lätt att bli arg och visar det med
hotfulla beteenden. "
Jag tolkar det som att det är beskrivarens uppfattning om hur lätt hunden har att bli "arg" under beskrivningen - alltså lite hur lätt den "tänder till" och visar hotfullhet.
Senaste konferensen i Stockholm diskuterades faktiskt just begreppet "arg". Det var ganska tydligt att många beskrivare var rätt eniga så länge det var stora hundar och att de ofta uppfattades som mer arga än mindre hundar som visar samma beteende. Var en liten vit spets som visades som exempel där gruppen var rätt oenig, men där det efter lite diskussion konstaterades att den var rätt arg (2-3) - hade det varit en större hund så hade det nog inte ens varit en diskussion om den var arg eller inte.
Bläh. Det är svårt. Jag håller mig till testledningen - det är nog komplicerat