Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
screenshot_20180509-232728-png.14596

Bifogade filer

• Screenshot_20180509-232728.webp
    Screenshot_20180509-232728.webp
    82,4 KB · Visningar: 418
Det var väldigt ont om MH-tider hos vår beskrivare men som det ser ut så blir det MH för Jarla, Criga, Calibra och en Bukefalists hund den 21 juli. Iom att vi inte hade en kull denna gången får nöja oss med att knö med de andra isf ett eget MH.

Vilken tur att jag läste Voffs kommentar om att det är ont om tider hos deras beskrivare, kom på att jag fick tipset att kolla höstens tider när de släpptes i april. Fanns tider kvar på BPH i oktober, så det får när hunden är 18 mån. Blev rekommenderad igår ifrån en lovordad testledare att vänta tills han är minst 15 mån pga sina inblandade raser. Ska bli så spännande, ni som gått BPH. Vad behöver man tänka på innan som "förare", är det smart att se ett BPH innan man går själv eller är instruktionerna enkla? Fick genomgång igår på alla moment men glömde fråga om mig själv :angel:

Vilken tur att jag läste Voffs kommentar om att det är ont om tider hos deras beskrivare, kom på att jag fick tipset att kolla höstens tider när de släpptes i april. Fanns tider kvar på BPH i oktober, så det får när hunden är 18 mån. Blev rekommenderad igår ifrån en lovordad testledare att vänta tills han är minst 15 mån pga sina inblandade raser. Ska bli så spännande, ni som gått BPH. Vad behöver man tänka på innan som "förare", är det smart att se ett BPH innan man går själv eller är instruktionerna enkla? Fick genomgång igår på alla moment men glömde fråga om mig själv :angel:
Instruktionerna är enkla :) om ni kommer till platsen ett tag innan ni själva ska gå så kan ni titta på de som går innan.

Det kan vara bra att se någon film så man själv är förberedd men det är inte svårt för föraren. Det du ska tänka på är att inte agera om du inte fått instruktioner t ex kalla inte inte in hunden på eget bevåg.

Det kan vara bra att se någon film så man själv är förberedd men det är inte svårt för föraren. Det du ska tänka på är att inte agera om du inte fått instruktioner t ex kalla inte inte in hunden på eget bevåg.

Ja, det blir svårt men förstod att det var en viktig del i bedömningen. Att se hur hunden löser situationen.
Måste hunden vara lös på vissa moment, enligt testledare så ska hunden släppas lös på vissa moment. Och nog för att min hund kan inkallning hemma, han är aldrig lös utanför hemmet så långlina hade varit mer lämpligt ifall han vill göra något annat.

Ja, det blir svårt men förstod att det var en viktig del i bedömningen. Att se hur hunden löser situationen.
Måste hunden vara lös på vissa moment, enligt testledare så ska hunden släppas lös på vissa moment. Och nog för att min hund kan inkallning hemma, han är aldrig lös utanför hemmet så långlina hade varit mer lämpligt ifall han vill göra något annat.
Du får använda långlina om det behövs :)

När avgörs egentligen dragkampsintresset hos hunden i lekmomentet i bph? Har tittat på ett par videos men kan inte se att någon kampat med sin hund. Enda gången jag sett är när testpersonen står passiv och håller i leksaken och hunden drar i leksaken.
Frågar eftersom att min hund har ett enormt stort dragkampsintresse men vi har lärt henne att sluta kampa när man ställer sig helt passiv och tänker därför att momentet kan bli missvisande om det bara medöms när testpersonen står passiv med leksaken vid sidan.

När avgörs egentligen dragkampsintresset hos hunden i lekmomentet i bph? Har tittat på ett par videos men kan inte se att någon kampat med sin hund. Enda gången jag sett är när testpersonen står passiv och håller i leksaken och hunden drar i leksaken.
Frågar eftersom att min hund har ett enormt stort dragkampsintresse men vi har lärt henne att sluta kampa när man ställer sig helt passiv och tänker därför att momentet kan bli missvisande om det bara medöms när testpersonen står passiv med leksaken vid sidan.

Testledaren leker med hunden. Först rör man sig bortåt och "triggar" hunden, när föraren sedan släpper så ska testledaren leka aktivt 10 sekunder, sedan hålla i leksaken passivt i 10 sekunder och sedan släppa leksaken och stå passiv 10 sekunder. Även hundar som normalt är lärda att inte kämpa med passiva personer brukar bli rätt tryggade av situationen så jag tror inte det påverkar så värst mycket. Är hunden en leksugen typ brukar de dessutom snappa upp leksaken när man släpper och dra iväg med den. :)

Dragkampsintresse noteras under både den aktiva och passiva fasen. Men hunden måste bita och dra, att bara följa efter leksaken noteras inte.

Såhär ser det ut på plattan
CC7CB9DC-0A3F-45A4-B708-CE77E7C31718.webp

Dragkampsintresse noteras under både den aktiva och passiva fasen. Men hunden måste bita och dra, att bara följa efter leksaken noteras inte.

Såhär ser det ut på plattan Visa bifogad fil 14751
Då blev det lite klarare! Hade fått för mig att TL skulle dra leksaken på ett sätt så att hunden inte hann få fatt i leksaken :o Noteras dragkampsintresset något i lek med föraren också? Vet t.ex. redan nu att min hund kommer komma tillbaka omedelbart med leksaken till mig efter att jag kastat den, får jag då ta tag i den och leka med henne?

Då blev det lite klarare! Hade fått för mig att TL skulle dra leksaken på ett sätt så att hunden inte hann få fatt i leksaken :o Noteras dragkampsintresset något i lek med föraren också? Vet t.ex. redan nu att min hund kommer komma tillbaka omedelbart med leksaken till mig efter att jag kastat den, får jag då ta tag i den och leka med henne?

Nej, föraren ska vara passiv efter att leksaken är kastad. I första lekmomenten tittar man mer på föremålsintresse.

Nej du får inte agera med hunden om den kommer tillbaka till dig och kampen med dig registreras inte. Däremot noteras eventuellt lekintresse med föraren (gula fält).

Skönt att det inte bara är jag som är lite förvirrad för vissa moment.
Testade igår om hur hunden reagerar om vi kastar hans leksak mellan oss och sen kastar iväg den. Hunden satt kvar och väntade, blev en rivstart vid frikommandot. Så det kan bli missvisande även för honom, men känner faktiskt att just den biten är ointressant. Jag vill mer veta hur han reagerar vid dumpern, skrammel osv. Hur reagerar han framför allt. Min hund är blandras och fick sin tävlingslicens redan när han bott här någon månad, så jag inser att det blir drygt 1200 kr enbart för att få ett protokoll på hur han reagerar i konstiga situationer :angel:

Vi har lärt in att han får inte ta sånt som kastas iväg eftersom hemmets tre barn ska kunna slänga sina leksaker som de vill, och hunden ska låta bli dem. Hunden själv har flera leksaker som han kan hämta som han vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 784
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 519
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar