Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
För ett par veckor sedan fick jag ett svar från en uppfödare angående MH/BPH som jag inte riktigt förstår hur jag ska tolka. Frågan gällde en framtida avelstik och om uppfödaren tänkt göra mentalitetstest innan, varpå uppfödaren verkar bli skeptisk och menar att det är "lite knepigt" med dessa tester och vallhundens sätt att arbeta, då de ska "backa vid vissa situationer", och att det därför var viktigt att kunna skilja mellan rasens "ursprungsbeteende" och rädslor när man avläser testresultatet.

Translate, någon?

Vad är det för ras och sa uppfödaren mer om vilka situationer hen menade?

Jag tänker att det där allra oftast handlar om bortförklaringar för att avla på rädslor..

För ett par veckor sedan fick jag ett svar från en uppfödare angående MH/BPH som jag inte riktigt förstår hur jag ska tolka. Frågan gällde en framtida avelstik och om uppfödaren tänkt göra mentalitetstest innan, varpå uppfödaren verkar bli skeptisk och menar att det är "lite knepigt" med dessa tester och vallhundens sätt att arbeta, då de ska "backa vid vissa situationer", och att det därför var viktigt att kunna skilja mellan rasens "ursprungsbeteende" och rädslor när man avläser testresultatet.

Translate, någon?
Uppfödaren är medveten om att hunden är skit o därför avstår MH med en blaha förklaring.:idea::angel:

Translate, någon?

Det finns inga situationer där en vallhund ska backa, som kan översättas till BPH/MH. Så det argumentet är BS.

Det finns inga situationer där en vallhund ska backa, som kan översättas till BPH/MH. Så det argumentet är BS.

Lite så jag tänker också.
Synd, nu består potentiella uppfödare på listan av cirka 0...

Har bara ett par hanhundsägare som jag håller koll på om de ska para eller ej.

Du om någon borde ju vara redo för bruksras!

Alltså, både ja och nej. :D
Lasse är jäkla rolig att hålla på med även om jag ibland saknar lite mer allvar som jag hade i boxern. Just nu är jag ganska nöjd över att inte ha tagit steget än eftersom jag måste vila i ett halvår. :meh: Då är det skönt att veta att man "bara" har Lasse att ha dåligt samvete över.

Varit på samma klass 2 lydnadstävling som den tiken och blev inte imponerad (en tävling som jag och min hund vann för övrigt ;) ).
Den har fortfarande inte lyckas få LP2 och har inga bruksmeriter.
Att vara mästare i rallylydnad tycker inte jag är en större bedrift för en brukshund!
Men det var bara mina two cents, du kanske resonerar annorlunda i letandet efter aussie :)

Nej utan jag vill ju den ska ha gjort mer. Tyckte bara att hennes MH var bättre än visa andra jag sett.

Translate, någon?

Alltså, nej... :D
Det är svårt med vår ras just nu tycker jag. Jag tycker att man börjar se en ökning utav socialt osäkra individer, och därför bör uppfödarna ta mentalitetsbeskrivningarna på allvar. Det fantastiska med rasen är ju att den är så väldigt allsidig, och det kommer ju dö ut om vi avlar på hundar med okänd mentalitet som enligt uppfödaren "fungerar bra hemma". Den där förklaringen känns mer som en dålig ursäkt.

Y57vrJk.png

Här är Ebbots BPH förresten. Mer eller mindre noll flykt och stor nyfikenhet.

Alltså, nej... :D
Det är svårt med vår ras just nu tycker jag. Jag tycker att man börjar se en ökning utav socialt osäkra individer, och därför bör uppfödarna ta mentalitetsbeskrivningarna på allvar. Det fantastiska med rasen är ju att den är så väldigt allsidig, och det kommer ju dö ut om vi avlar på hundar med okänd mentalitet som enligt uppfödaren "fungerar bra hemma". Den där förklaringen känns mer som en dålig ursäkt.

Håller med! Tyvärr tror jag att man kan förvänta sig en ökning av mentalt dåliga individer nu när rasen/raserna ökar i popularitet och nya uppfödare poppar upp här och var. Det handlar ju dessutom inte bara om att faktiskt genomföra ett BPH/MH - det ska ju dessutom se trevligt ut siffermässigt för att jag ska tycka att det är någon form av merit.

Nej utan jag vill ju den ska ha gjort mer. Tyckte bara att hennes MH var bättre än visa andra jag sett.
Nu spinner jag vidare med tankeinspiration från detta bara :)

Jag tycker det här är ganska vanligt. "Tråkiga" hundar som ändå gör bra ifrån sig på MH, iallafall när man bara kollar siffror. Det är anledningen till att jag inte ser ngn poäng i att utgå från MH. Jag vill utgå från hur hunden är i arbete och vilka egenskaper man ser där, sen kan MH/MT vara som en bekräftelse liksom. Kolla så det inte finns något oönskat som man inte lagt märke till.

Just bland aussies är det många utställningsavlade som gör ok/bra ifrån sig på MH. Inget som sticker ut liksom. Men MH fångar ju inte upp det där lilla extra som vi kanske mest ser i arbetet/på tävling.

Translate, någon?
Snälla, kan du inte be dem specifiera vad de menar? Jag har funderat i två dar nu! ;)

Jag är nöjd över att de som gjort MH ur Tinjas kull (vilket är alla utom en) är skottfasta! Härligt att ändå 8 av 9 genomfört MH.

Ska bli spännande att se hur de utvecklats när de gör MT.

Fast det är inte helt möjligt att se utifrån ett MH om en hund är skottfast. Man måste se testet i verkligheten. En 2:a och tom 3:a behöver ju inte betyda att hunden är rädd. En hund kan även få en 1:a dvs stå kvar, men ha låg aktivitet pga rädsla.
Här önskar jag en tydligare beskrivning i MH-protokollet då jag sett många haka upp sig på att ett är bra och resten är lika med rädd.

Jag ska i september para en tik med 3:a och hon är verkligen inte skottberörd/rädd. Men hon går igång med aktivitet. I hennes fall positivt då hon växlar upp i jobb under ljudbelastning. Hon blir inte störd av ljudet och är lättstyrd under arbetet.

Nu har hennes MH från unga år följts upp med ett MT (547p) som visar hur bra nervkonstuktion tiken faktiskt har, något som tyvärr kan fattas i många fall och då är det ju svårt att veta hur den där skottsiffran utvecklats. Det är tråkigt för det finns många ettor som också går åt andra hållet.

Sen finns det ju raser som är (ö)kända för ljudrädslor och då är givetvis dessa 2-3 varningstecken.

Fast det är inte helt möjligt att se utifrån ett MH om en hund är skottfast. Man måste se testet i verkligheten. En 2:a och tom 3:a behöver ju inte betyda att hunden är rädd. En hund kan även få en 1:a dvs stå kvar, men ha låg aktivitet pga rädsla.
Här önskar jag en tydligare beskrivning i MH-protokollet då jag sett många haka upp sig på att ett är bra och resten är lika med rädd.

Jag ska i september para en tik med 3:a och hon är verkligen inte skottberörd/rädd. Men hon går igång med aktivitet. I hennes fall positivt då hon växlar upp i jobb under ljudbelastning. Hon blir inte störd av ljudet och är lättstyrd under arbetet.

Nu har hennes MH från unga år följts upp med ett MT (547p) som visar hur bra nervkonstuktion tiken faktiskt har, något som tyvärr kan fattas i många fall och då är det ju svårt att veta hur den där skottsiffran utvecklats. Det är tråkigt för det finns många ettor som också går åt andra hållet.

Sen finns det ju raser som är (ö)kända för ljudrädslor och då är givetvis dessa 2-3 varningstecken.

Detta har jag verkligen märkt med tollarna. Trodde först att jag skulle undvika alla 3or men har nu sett att det skiljer sig så otroligt mycket mellan en trea och en trea. För just tollarna känns det som att man ofta behöver se mh:t för att kunna tolka siffran. I den rasen är det liksom antingen eller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 463
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 518
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar