Intressant detta med reserverade/ sociala biten. @Voff var inne på det tidigare när hon nämnde att hon hade önskat mer samarbete än det testet jag visade. Hur ser man skillnad på ex samarbete och reservation? Jag tänker på ex hälsningsdelen på ett BPH. Det är lite sådana röda trådar som jag fortfarande har svårt att dra. För mig är det svårt att tyda om en hund (genom ett bph) är reserverad eller snarare osäker. Givetvis kan man inte veta ALLT genom dessa tester, men ni kanske har något bra tips?
Utöver att läsa protokoll dvs. Ibland känns de för standadiserade och svårtolkade (enligt mig)
Jag vet faktiskt inte, jag är inte så inläst på de olika protokollen
Men en typisk jaktlabbe för mig är en sådan som älskar sin familj över allt och kan få tokspinn när man kommer hem, men som kör ett kort rejs när den hälsar på nytt folk, för att sedan inte bry sig så mycket om dem. Samarbete med föraren och socialitet mot folk känns spontant inte som att det har så mycket med varandra att göra, så länge inte hunden är så reserverad att den blir det även mot föraren Men där kan jag mycket väl ha fel!
Många jaktlabbar är enmanshundar. Floyd är en mattegris av rang, han trivs bäst när han får vara med mig. Husse duger (oftast) om inte jag är där, men om jag går ut från lägenheten t ex ligger han i regel vid dörren och väntar tills jag kommer in igen. Han är ett riktigt plåster, ska gärna stå med frambenen i mitt knä, duschar med mig osv Är vi borta hos folk så ligger han och tittar på mig hela tiden, efter att ha gått varvet runt och hälsat.
Hade vi gjort ett BPH/MH hade han förmodligen inte haft jättehögt på lek med främmande, men högt på lek med föraren.