Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant detta med reserverade/ sociala biten. @Voff var inne på det tidigare när hon nämnde att hon hade önskat mer samarbete än det testet jag visade. Hur ser man skillnad på ex samarbete och reservation? Jag tänker på ex hälsningsdelen på ett BPH. Det är lite sådana röda trådar som jag fortfarande har svårt att dra. För mig är det svårt att tyda om en hund (genom ett bph) är reserverad eller snarare osäker. Givetvis kan man inte veta ALLT genom dessa tester, men ni kanske har något bra tips? :D
Utöver att läsa protokoll dvs. Ibland känns de för standadiserade och svårtolkade (enligt mig)

Jag vet faktiskt inte, jag är inte så inläst på de olika protokollen :D
Men en typisk jaktlabbe för mig är en sådan som älskar sin familj över allt och kan få tokspinn när man kommer hem, men som kör ett kort rejs när den hälsar på nytt folk, för att sedan inte bry sig så mycket om dem. Samarbete med föraren och socialitet mot folk känns spontant inte som att det har så mycket med varandra att göra, så länge inte hunden är så reserverad att den blir det även mot föraren :) Men där kan jag mycket väl ha fel!

Många jaktlabbar är enmanshundar. Floyd är en mattegris av rang, han trivs bäst när han får vara med mig. Husse duger (oftast) om inte jag är där, men om jag går ut från lägenheten t ex ligger han i regel vid dörren och väntar tills jag kommer in igen. Han är ett riktigt plåster, ska gärna stå med frambenen i mitt knä, duschar med mig osv ;) Är vi borta hos folk så ligger han och tittar på mig hela tiden, efter att ha gått varvet runt och hälsat.
Hade vi gjort ett BPH/MH hade han förmodligen inte haft jättehögt på lek med främmande, men högt på lek med föraren.

Jag har en golden av utställningstyp som blir ett år i augusti och jag vill göra något mentaltest i höst.

Skulle ni välja att göra MH eller BHP och varför det valet?

Jag vet faktiskt inte, jag är inte så inläst på de olika protokollen :D
Men en typisk jaktlabbe för mig är en sådan som älskar sin familj över allt och kan få tokspinn när man kommer hem, men som kör ett kort rejs när den hälsar på nytt folk, för att sedan inte bry sig så mycket om dem. Samarbete med föraren och socialitet mot folk känns spontant inte som att det har så mycket med varandra att göra, så länge inte hunden är så reserverad att den blir det även mot föraren :) Men där kan jag mycket väl ha fel!

Många jaktlabbar är enmanshundar. Floyd är en mattegris av rang, han trivs bäst när han får vara med mig. Husse duger (oftast) om inte jag är där, men om jag går ut från lägenheten t ex ligger han i regel vid dörren och väntar tills jag kommer in igen. Han är ett riktigt plåster, ska gärna stå med frambenen i mitt knä, duschar med mig osv ;) Är vi borta hos folk så ligger han och tittar på mig hela tiden, efter att ha gått varvet runt och hälsat.
Hade vi gjort ett BPH/MH hade han förmodligen inte haft jättehögt på lek med främmande, men högt på lek med föraren.

Alltså detta låter ju egentligen som my kinda doggy :D

Jag har en golden av utställningstyp som blir ett år i augusti och jag vill göra något mentaltest i höst.

Vad säger din uppfödare? Jag hade först och främst gjort det som uppfödaren behövt för att utvärdera aveln och ville jag göra det andra med så hade jag gjort båda :)

Vad säger din uppfödare? Jag hade först och främst gjort det som uppfödaren behövt för att utvärdera aveln och ville jag göra det andra med så hade jag gjort båda :)
Tror tyvärr inte jag får så mycket hjälp där. De av hennes tidigare kullar som jag såg när jag letade kennel hade ingen som gjort något mentaltest. Och generell sett verkar det inte vara så stort inom golden. Av ca 1700-1800 valpar som fötts/år senaste åren har bara runt 40/år gjort BHP. Vet inte antal som gjort MH då jag inte vet hur jag ska hitta detta.
Goldenklubben verkar förespråka BHP så jag kanske ska välja det.

Funderar på att gå BPH med sheltien, då utan skott då han tyvärr är skotträdd. Han brukar inte reagera på skrammel eller så, men är ändå rädd att han på något sätt ska påverkas negativt på testet. Samtidigt vill jag gärna gå testet och få se hur han reagerar haha... Skulle ni anmält? :D

Gjorde BPH med vår Schapendoes, 14 månader gammal, i helgen. Fy sjutton vad intressant det var! Första gången för både mig och sambon, så kul att analysera vår lilla hund sen efteråt. Och härligt att diagrammet kom upp så snabbt på Avelsdata :)
20170709-IMG_9128_zps6pm7aujj.jpg

BPH_zpsoin2zsir.jpg

Alltså detta låter ju egentligen som my kinda doggy :D

Alltså, inser när jag läser att han nog låter värre än vad han är. Jag jämför ju honom med wachtlarna som är rätt självständiga och inte bryr sig så mycket om vad jag pysslar med - jämfört med dem är han ett superplåster :D Han är ju dock trygg om jag lämnar honom och sådär, han vandrar inte runt utan kan slappna av. Först vill han bara försäkra sig om att matte verkligen inte tänker komma in genom dörren direkt ;)

Alltså, inser när jag läser att han nog låter värre än vad han är. Jag jämför ju honom med wachtlarna som är rätt självständiga och inte bryr sig så mycket om vad jag pysslar med - jämfört med dem är han ett superplåster :D Han är ju dock trygg om jag lämnar honom och sådär, han vandrar inte runt utan kan slappna av. Först vill han bara försäkra sig om att matte verkligen inte tänker komma in genom dörren direkt ;)

Men jag förstår! Min hund är exakt likadan och hon är knappast otrygg.;)

Men jag förstår! Min hund är exakt likadan och hon är knappast otrygg.;)

Bra, insåg att det lät som att han var ett nervvrak, haha :D
Jag tyckte det var skitjobbigt i början, var inte van vid att bli så iakttagen :angel:

När han var valp trodde jag att jag slarvat bort honom hela tiden, men enda anledningen till att jag inte såg honom var för att han gick så nära mina hälar hela tiden :idea: När wachtelvalparna är utom synhåll får man i regel gå skallgång och så hittar man dem i någon hage 100m bort :D

Om din uppfödare gör en Funktionsbeskrivning på kullen så var med på den - superkul och lärorikt :)
(Inte det du frågade men ändå, det säger ju lite om vad en har för hund också och är rätt vanligt att göra)

Hoppas det här inte kommer som svar på något specifikt inlägg. För det är det inte.

Jag är bara lite nyfiken - hur tidigt kan man få en (riktig) känsla av hur hunden kommer att agera på ett mh/bph? Efter könsmognaden? Eller medan den fortfarande är väldigt liten? Någonstans där emellan eller senare?

Jag antar att det knappast säger någonting om en valp på säg 8-9 veckor reagerar ganska kraftigt och sticker iväg när man till exempel sätter igång dammsugaren.

Men kanske har jag fel?

Jag är bara nyfiken :-)

Hoppas det här inte kommer som svar på något specifikt inlägg. För det är det inte.

Jag är bara lite nyfiken - hur tidigt kan man få en (riktig) känsla av hur hunden kommer att agera på ett mh/bph? Efter könsmognaden? Eller medan den fortfarande är väldigt liten? Någonstans där emellan eller senare?

Jag antar att det knappast säger någonting om en valp på säg 8-9 veckor reagerar ganska kraftigt och sticker iväg när man till exempel sätter igång dammsugaren.

Men kanske har jag fel?

Jag är bara nyfiken :-)

Ibland ser man tendenser redan i valplådan, främst sociala bitar (då handlar det om när det sociala brister). Ibland kan en hund utvecklas lavinartat snabbt och förvandlas till något man aldrig trodde. Det är så otroligt individuellt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 516
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben