Ja det är det . Så synd dom inte tog några valpar på den.Det är samma som du skickade mig videon på pm va?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det är det . Så synd dom inte tog några valpar på den.Det är samma som du skickade mig videon på pm va?
Det går inte riktigt att utgå från aussiens snitt eftersom rasen är så pass uppdelad bruks/utställning.Vet att de är krävade. Syftade till att jag inte vill ha de andra bruksavlade raserna som ofta föreslås (kelpie, aussie mfl). Vill ju ha en hund med mycket Go i men jämför man exempelvis MH-snittet för aussie och tollare så är det inte inte (enligt mig) sådan stor skillnad. Då känns det dumt för mig att exempelvis kompromissa med apportdelen och tollingjaktproven som jag tycker är spännande.
Det går inte riktigt att utgå från aussiens snitt eftersom rasen är så pass uppdelad bruks/utställning.
En bra aussie har mer i sig än den bästa tollaren kommer i närheten av
Om du ska jämföra måste du nog göra på andra sätt än med rasmedel på MH.
Jag menade inte att den ena är bättre eller sämre heller. Jag är rätt säker på att jag skrev "mer", inte bättrePå samma sätt som det finns dåliga aussies så finns det dåliga tollare. Jag jämför givetvis på andra sätt än MH, men den här tråden handlar om just mh/bph och därför diskuterar vi det.
Tycker inte heller det är rätt att säga att en bra aussie är så mycket bättre än den bästa tollaren. Beror ju helt på vad man söker och jag tror absolut inte att en bra aussie skulle fungera för det jag vill.
Jag menade inte att den ena är bättre eller sämre heller. Jag är rätt säker på att jag skrev "mer", inte bättre
Och det var just utifrån egenskaperna på MH som jag uttalade mig. Det handlade inte alls om användningsområde.
Ja vad vet jag, ändå är det så vanligt att läsa här inne om folk som inte hittar en vettig bruksavlad aussiekull. Så enligt vad folk skriver och vad jag ser från deras rassnitt verkar det inte alls vara mycket lättare att hitta en aussie med vettigt mh än vad det är att hitta en tollare med det.
Tycker du? Jag har då inte sett att det ofta skrivs om hur svårt det är att hitta bra aussies.. Och jag själv som har haft aussie i flera år tycker inte heller att det är alls svårt. Men man behöver såklart läsa på lite och inte lita blint på hur uppfödare marknadsför sin avelJa vad vet jag, ändå är det så vanligt att läsa här inne om folk som inte hittar en vettig bruksavlad aussiekull. Så enligt vad folk skriver och vad jag ser från deras rassnitt verkar det inte alls vara mycket lättare att hitta en aussie med vettigt mh än vad det är att hitta en tollare med det.
Men det där blir väl lite som att jämföra äpplen med päron?
Det bör ju skilja en hel del på ett MH för en bra tollare och på ett MH för en bra aussie
Det ena ska ju vara en jakthund, det andra en brukshund, det är ju inte rimligt att deras MH:n ska vara lika.
Det är nog enklare att hitta en vettig bruksavlad aussiekull än att hitta en vettig jaktavlad tollarkull
Tycker du? Jag har då inte sett att det ofta skrivs om hur svårt det är att hitta bra aussies.. Och jag själv som har haft aussie i flera år tycker inte heller att det är alls svårt. Men man behöver såklart läsa på lite och inte lita blint på hur uppfödare marknadsför sin avel
Hur snittet på MH ser ut kan ju bero på många saker. Min uppfattning är att aussien har en stor spridning i mentalitet och att det är väldigt stor skillnad på de "bästa" och de "sämsta". Snittet säger ju ingenting egentligen, när hundarnas egenskaper är fördelade så utspritt.
Hittar du några tollare från bra jaktlinjer? Hur presterar tollarna i förhållande till övriga retrievers? Minns att en kompis kikade på rasen för 7-8 år sedan men att det såg väldigt svagt ut på jaktproven. @AraSlei den sista frågan kanske jag borde ställa till dig.Nej, precis så jag också tänker! Snittet säger ju inget om vad de bästa aussies (skriver man så i plural?) presterar. Men där är det exakt samma problematik hos tollarna. Finns en otroligt stor spridning och tyvärr avlas det ju även på de som kanske är de "sämre" tollarna. För mig när jag letar och tittar MH är problematiken oftast som sådan att när jag väl hittat ett MH som jag tycker är KANON. Ja, då när jag kollat syskonen så är det ofta väldigt svajigt. Där kanske Aussie är stabilare?
Tittar man då bak på föräldrarna hos tollarna är det oftast sådär halvbra MH. Sällan så bra att man känner en wow känsla för avelstiken, men inte heller att mh:t är dåligt.
Så det svåraste är att hitta en avelstik med bra mh, där syskonen är relativt jämna och där föräldrar/något led bak också är relativt vettiga.
Edit:
Och ja, tycker det är ofta man läser här inne om folk som försöker om och om igen att hitta en vettig parning. Så ovanligt är det inte här inne i alla fall.
Jag har inte jämfört och sagt att de ska vara lika! Det jag har sagt är att rassnitten är ganska lika. Så att säga att det är sååå lätt att hitta en vettig aussie tycker jag inte stämmer. Framförallt om man lyssnat på vad flera här inne på forumet säger
Jag (om någon) är väl medveten att det inte är det lättaste att hitta en vettig tollarkull eftersom det är precis varför jag skriver om hjälp här inne. Mitt svar var från början till Voff där jag menade på att det MH-snittet för tollaren knappast är unikt utan finns även hos andra raser. Oavsett om det är en ras som är "uppdelad" eller inte. Mig veterligen dras flera jaktraser/bruksraser med blandad avel där vissa uppfödare kanske inte har ex jakten som avelsmål. Så dålig avel finns inte bara hos tollaren.
Hittar du några tollare från bra jaktlinjer? Hur presterar tollarna i förhållande till övriga retrievers? Minns att en kompis kikade på rasen för 7-8 år sedan men att det såg väldigt svagt ut på jaktproven. @AraSlei den sista frågan kanske jag borde ställa till dig.
Ja jag upplever aussien som stabilare sålänge man håller sig till bruksaussien.Nej, precis så jag också tänker! Snittet säger ju inget om vad de bästa aussies (skriver man så i plural?) presterar. Men där är det exakt samma problematik hos tollarna. Finns en otroligt stor spridning och tyvärr avlas det ju även på de som kanske är de "sämre" tollarna. För mig när jag letar och tittar MH är problematiken oftast som sådan att när jag väl hittat ett MH som jag tycker är KANON. Ja, då när jag kollat syskonen så är det ofta väldigt svajigt. Där kanske Aussie är stabilare?
Tittar man då bak på föräldrarna hos tollarna är det oftast sådär halvbra MH. Sällan så bra att man känner en wow känsla för avelstiken, men inte heller att mh:t är dåligt.
Så det svåraste är att hitta en avelstik med bra mh, där syskonen är relativt jämna och där föräldrar/något led bak också är relativt vettiga.
Edit:
Och ja, tycker det är ofta man läser här inne om folk som försöker om och om igen att hitta en vettig parning. Så ovanligt är det inte här inne i alla fall.
Hittar du några tollare från bra jaktlinjer? Hur presterar tollarna i förhållande till övriga retrievers? Minns att en kompis kikade på rasen för 7-8 år sedan men att det såg väldigt svagt ut på jaktproven. @AraSlei den sista frågan kanske jag borde ställa till dig.
Det går inte riktigt att utgå från aussiens snitt eftersom rasen är så pass uppdelad bruks/utställning.
En bra aussie har mer i sig än den bästa tollaren kommer i närheten av
Om du ska jämföra måste du nog göra på andra sätt än med rasmedel på MH.
Jag kan bara konstatera av spindelns medelvärde att jag kommer aldrig att skaffa Tollare
Jag tycker det är jättesvårt med tollarna, både mentalt samt jaktbitarna. Tycker inte att det finns många tollare som presterar bra på jaktprov. Så tänker du, @machafuko skaffa tollare just för jaktprov och för att det är vad du vill göra främst så hade jag skaffat labbe eller golden. En hyffsat bra tollare är minst lika krävande som en labbe eller golden, en dålig tollare än mer krävande....
Nu är detta inte en rastråd men svarar snabbt för att få frågan ur världen (vet att flera har frågat i trådar tidigare).
Tittade faktiskt först på jaktgolden, men tröttnade för att jag tyckte det var svårt att hitta något vettigt. Tyvärr inte så stor avelsbas när det kommer till jaktavlade Golden och där är det rejäl konkurrens om valparna. Sedan ska jag inte främst använda de till jaktprov, så därför minskar möjligheten till en vettig jaktgolden rejält. Så det lämnade mig med ungefär ingenting. Syfte för mig: allroundhund att göra lite allt möjligt med. Framförallt apportering.
Jaktlabbe hade varit intressant men har gått bort pga ett flertal anledningar. Känns lite ot att speca allt här.
Sedan är jag egentligen ingen retriever-älskare. Tycker deras "jag älskar allt och alla" kan bli lite för mycket av det goda
Är uppväxt med reserverade hundar och trivs något otroligt bra med det.
Nu har du ju redan valt bort labben, men just jaktlabbarna är i regel betydligt mer sansade än den generella labradoren. Det har ju gått nästan för mycket åt andra hållet hos dem iofs, men de flesta jaktlabbarna är nöjda med att hälsa en gång och sedan är det nog
Alla tollare jag träffat har varit rätt reserverade, de är nog den retrievern som är mest sådan, tillsammans med typ curlyn