Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade ett par märkliga texter i annonser :cautious:
"Mysiga valpar. Blandras av cavanese och tollare."
Jag blev tvungen att googla på cavanese :crazy: va´fn ÄR det för något... jo ännu en märklig blandras :banghead:

Denna text förstår jag inte alls :confused: (annan annons)
"Får pälsen efter pappan lhasappso o dvärgznauser moder 95% cotton o bologneese."
Vad är det HÄR:confused: För mig är cotton = bomull, och bolognese är en maträtt :angel:

Och VAD håller AllaHundar.com på med? Varför listar man en rad "hundraser" där man endast tagit namnen och haft kul med. Sånt pysslade Gits Olsson med i sina kåserier på 60-talet, fast då var det fiskar som korsades... spigg + sik = spik, sik + lax = sax osv... sånt är SKÄMT :banghead:

Hittade ett par märkliga texter i annonser :cautious:
"Mysiga valpar. Blandras av cavanese och tollare."
Jag blev tvungen att googla på cavanese :crazy: va´fn ÄR det för något... jo ännu en märklig blandras :banghead:

Denna text förstår jag inte alls :confused: (annan annons)
"Får pälsen efter pappan lhasappso o dvärgznauser moder 95% cotton o bologneese."
Vad är det HÄR:confused: För mig är cotton = bomull, och bolognese är en maträtt :angel:

Och VAD håller AllaHundar.com på med? Varför listar man en rad "hundraser" där man endast tagit namnen och haft kul med. Sånt pysslade Gits Olsson med i sina kåserier på 60-talet, fast då var det fiskar som korsades... spigg + sik = spik, sik + lax = sax osv... sånt är SKÄMT :banghead:
Blir häpen över att man i annons nr 2 inte lyckats stava en enda ras rätt. Är det yngre barn som skriver annonserna?

Den är kvar.

En ägare till valp i den aktuella kullen tycker det ska bli spännande att se om valpen blir snygg..... HD-statusen känns tydligen inte lika spännande:meh:

Jag undrar alltid om köpare hos sådana här kennlar ens tittar på avelsdata? Är lederna oviktiga för dom och tycker de inte att det är oroväckande med så mycket grava HD-fel hos de få som är röntgade:confused:

Jag fattar inte hur de ens vågar köpa ur sådana kullar :crazy:

Ja. Nu tycker någon också att jag varför köper jag inte själv en valp ur kullen och utvärderar om jag nu är nyfiken O_o

Eh nej? Anledningen till att jag är nyfiken är ju för att den sortens avel är typ tvärtemot vad jag söker. Hur många köper hundar från avel de inte tycker om?
Gah :banghead:

Ja. Nu tycker någon också att jag varför köper jag inte själv en valp ur kullen och utvärderar om jag nu är nyfiken O_o

Eh nej? Anledningen till att jag är nyfiken är ju för att den sortens avel är typ tvärtemot vad jag söker. Hur många köper hundar från avel de inte tycker om?
Gah :banghead:
:rofl::rofl::rofl:

Ja normalt sett så länkar man ju till MH osv i sin annons.
Sen vist att hanen i den där andra kullen har lämnat mycket ledfel, men tiken kommer ju ifrån en ganske klent utvärderad kull hon med så även hon kan bidra med lika mycket skit.
Hade man varit lite seriös här så hade uppfödaren utvärderat resten av kullen innan hen parade igen.
Sen det här ständiga argumentet "jag tror på kombon annars hade jag inte gjort den"
Det räcker inte att man själv gillar en kombo eller tror på den. Vi frågar alltid uppfödarkollegor och lite andra kunniga vad de tycker. Man måste vara ödmjuk för man själv är ingen total expert dessutom blir man lätt partisk och tänker med hjärtat.

Tro kan man ju göra i kyrkan. :angel: Vore bra med lite statistik och fakta istället!

Va tvungen att kolla tråden ja med. Hejja att ni har energi. Men den där kvinnan, hennes avel har väl varit hårt kritiserad i typ alla schäfergrupper och hon fortsätter att anklaga resten av Sverige för att inte fatta bättre. Självinsikten verkar vara 0.
Som Stenmark så klockren sa "de gå int förklara för de som int begrip"

Va tvungen att kolla tråden ja med. Hejja att ni har energi. Men den där kvinnan, hennes avel har väl varit hårt kritiserad i typ alla schäfergrupper och hon fortsätter att anklaga resten av Sverige för att inte fatta bättre. Självinsikten verkar vara 0.
Känns igen även gällande buke :D

Jag förstår faktiskt inte hur folk kan försvara henne och aveln :confused:. Och hon har en rätt trist attityd, även när det inte handlar om henne. Snabb att häckla, pika, förlöjliga.
Ingen vidare charmig front om man vill bli tagen seriöst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar