Jag tror det som provocerar mest är när någon klappar sig på bröstet och anser sig sitta på mest kunskap och när andra inte håller med så är det för dem då inte förstår.
Jag gillar diskussioner på buke för de håller i regel hög klass och har stöd av källor.
Av de som verkligen har något att tillföra i diskussionen så har bara en angett källor, och det är inte du...
Om du vill skapa dig en egen typ av hund så för all del go for it, man kan vara en ansvarsfull uppfödare på många sätt.
Men att påpeka gång på gång att andra är oseriösa som håller sig till RAS dokument och liknande, drar ner diskussionen rejält. Det innebär INTE att den inte får ifrågasättas eller behöver förbättras.
Nej, jag säjer inte att jag har mest kunskaper men ni VET att jag har mycket erfarenhet av att avla över rasgränser på ett riktat sätt.
Vi har alla mer erfarenheter än andra vad gäller vissa saker. Sen om man inte vill ta emot den erfarenheten, det är ju helt fritt.
Jag är inte i närheten av att säja att jag har mer eller mindre kunskaper än de flesta här, jag tänker inte så, fungerar inte så för huvud taget. Det är andra som kommer dit att de läser in det samt att jag här, i någon annan tråd eller på helt annan plattform sagt att mina hundar är fantastiska. De är skapade för att passa mig och vissa andra. Andra hundar passar andra människor...så enkelt är det.
Jag har inte klappat mig på bröstet av det, min intention är att säja att det inte finns så mycket att vara rädd för som man kan tro. Att det finns metoder och att berätta att jag har bra erfarenhet av dem.
Sen hittas det på av flera personer att jag säjer att det är bättre än annat., Men jag har på flera sätt och vid upprepade gånger berättat att det handlar om att jag finner det extremt hjälpsamt när man avlar med stor diversitet. Det är vad jag säjer.
Jag håller inte med om att det är hög klass när man försöker dupera och trycka ner, anklagar folk för att luras, att deras valpköpare är på ett eller annat sätt. Hån och förtal....då vet man att man har med hat att göra. När någon letar fel på precis allt och kommer till så absurda nivåer att man menar att allt en hund är och gör har med ägaren att göra och ingenting med genetik. När det når de nivåerna är det svårt att konstatera något annat än att det är hat som styr. Hat och jantelagen. Man ska inte tro att man är någon och om man gör något utöver vad som accepteras inom SKK då tas det emot som om man klappar sig på bröstet om man säjer "titta på detta, det går faktiskt DET är jantelagen, att en ens kan få fram att jag klappar mig på bröstet bara för att just min moraliska gräns för vad som är okej att utsätta hundar för nåddes innan er gräns. Men du ser inte att det är vad det handlar om här och det kan jag inte se någon annan förklaring till än just jante.
Tycker ni att det är hög nivå så har ni nog hängt här för många dagar i streck i för många år.
Nej, jag har inte sagt att de som håller sig till RAS är oseriösa! Jag har sagt att det finns vilseledande information i de flesta RAS och SKK avelsdata ang inavelsgrad. Men den är ju missvisande och vilseledande och inte lite utan väldigt mycket.
Men det ser väl ni också?