ildiko
Trådstartare
Nej, men det var bara du som målade upp en bild om hur du tror att hundsmuggling och försäljning ser ut idag, som inte stämmer med verkligheten. Du vidhåller också att pappersintyg är likvärdiga med sådana som är avlästa och inskickade av tredje part.
Jag skulle själv inte ifrågasätta utskrivna intyg om jag hade gott om mark under fötterna och hört mig för runt uppfödaren (jag har inte så mycket till val eftersom jag inte bor i Sverige och inte har tillgång till ett verktyg som hunddata), men det betyder inte att det är optimalt eller svårt att förfalska.
Det är knappast någon som använder google translate för att förfalska intyg.
Hur lurar köparna säljarna tänker du?
Jag ser absolut ingen skillnad mellan en vanlig svenssonköpare som vill ha en hund bara, och som väljer att köpa av en familj på blocket där allt verkar vara i ordning och en köpare som råkar lita på en smugglare som också verkar ha alla papper i ordning - och som förmodligen poserar som en familj med trevliga små valpar också. Du får det att låta som om det är skumma, oansvariga och hemska människor som "väljer" att köpa smuggelhundar idag. Att det på något vis är skillnad mellan dem och dina valpköpare. Jag hävdar att så inte är fallet.
Får de väl hundarna smugglade över gränsen är papper och en fin hemmamiljö inga bekymmer att förfalska.
Det är väl där det känns tryggare med en uppfödare som är medlem i SKK och därmed inte kan (eller åtminstone har det betydligt svårare) att förfalska intyg. Det är en oberoende part som registrerar dem online.
Nä, det var inte jag som myntade "bakluckeförsäljning med 18 valpar som suttit i bil flera timmar utan mat och vatten"-
Sådana valpar kan vara födda både i sverige eller utomlands och om de är födda utomlands kan det vara både lagligt och olagligt.
Den gemensamma nämnaren här är väl att det handlar om hundhandlare snarare än någon som har en vision vad gäller aveln/uppfödningen.
Hur en uppfödare kan bli lurad: Jamen det finns allehanda hundhandlare, det märktes ffa under coronaåren. En del av dem är väldigt duktiga.
Jag kan inte diskutera utifrån att du vet bättre än mig vilkaslags människor jag säljer hund till...det blir för mycket trassel. Det blir liksom fel grund.
Många av de som köper hund från mig är människor som följt mig (via fb-grupper som finns för våra hundar), hälsat på mig, kommit på träffar vi har för att få träffa fler än de hundar vi har hemma, följt mina planer, förlossningar osv och/eller att de redan känner någon som har hundar från mig.
andra får en första kontakt via internet där deras grund är att de egentligen inte alls vet mycket om vad jag gör, men dessa kommer ju och hälsar på hemma och/eller på träffar och har kunnat följa förlopp betydligt närmre än man kan göra med smuggelhundar eller hundhandlare som köper hela kullar lagligt eller halvlagligt utomlandsifrån eller från någon lada någonstans i sverige.
Under Corona fick man knappt göra valppaketen (besiktning, vacc, chip) utan att veterinären också ville träffa hundmamman, det tycker jag var bra och jag hade önskat att de fortsatte så nu. För nu har det blivit mer sofiskerat, ex sponsrade annonser på fb där man säljer "rescuevalpar", hela kullar med populära raser i populära färger. Och ja, många tänker kanske att det är just rescuehundar och det är problematiskt såklart.
Bra att det känns bra för dig med SKK-uppfödare, de flesta uppfödare är ju sådana.