Det handlar inte om akuta frågor. Det vore bara trevligt om du deltog i diskussionen även när den utvecklas till något konstruktivt - även om folk kanske inte är helt överens. Frågan om vilka som ska bedriva en långsiktig avel för att bevara raser utanför SKK tycker jag själv är väldigt intressant. Det skulle ju kräva ett samarbete mellan flera uppfödare och eldsjälar som hanterar ett register(kanske baserat på Pawpeds?).
Ingen av oss var intresserade av att delta i en livesänd debatt med dig som du skulle ha upplagd på nätet, det är helt korrekt. Du diskuterar med privatpersoner som inte företräder någon och som inte har något intresse av att bli frontfigur för någon åsikt - egen eller tillskriven. Men det var flera som inte skulle ha något emot att sitta ner och diskutera med dig IRL. Jag diskuterade f ö med dig redan för 6-7 år sedan på ett annat ställe, under mitt riktiga namn. Där skrev jag i princip samma saker som här. Så det handlar inte om att jag inte vågar stå för mina åsikter.
Jag har aldrig skrivit att det är några få raser som behöver inkorsning. Matematiken avseende genförlust är jag väl bekant med.
Det där är vad jag menar med att starta om diskussionen från 0.
Vad är det som inte är akuta frågor? Detta med att hundar i slutna populationer måste få nytt bränsle?
Ja, såklart skulle det vara bra om det var flera uppfödare som delade samma vision. Samtidigt läskigt att popolationen delar på sig för då blir den så liten att det skulle krävas för mycket korsparning . Det finns ju något som kan bli "för mycket korsparning" om det hela går ut på att bevara befintlig ras. Men det finns också, definitivt , något som heter för litet.
Och om man korsparar enstaka gånger , väntar några generationer (det blir uppemot 20 år) , får fram maxat med dominanta och ofullständigt dominanta anlag (som fallet med Japanska spetsen, lhasa apso och Dansksvenska) så kommer man få en ganska bra avstanningseffekt.
20 år för upp till 3 x 6.25% (i praktiken alltid mindre eftersom när vi sysslar med levande varelser kan man sällan hålla ett avelschema slaviskt). I en population där , vad gäller hjärtsjukdom, närmre 100% har defektanlaget i enkel eller dubbel uppsättning.
DET är för lite för att ha mer än ytterst tillfälligt resultat som sedan snabbt äts upp till 3.125, 1,5635 osv ...vi hamnar i mikrokosmos direkt.
Och tror du de kommer ta alla dessa 3 samtidigt och tik nr 2 i en kull möta den andra besläktade linjen?
Jag tror inte det. Det ser inte ut som om de jobbar för att det ska bli bättre.
Alltså uppfödarna som är positiva och vill ta fram de här outbytbara korsningsvalparna vill ju verkligen det! Det är oftast sådana som har slagits lite i motvind för detta och äntligen gick det igenom!
Men STRUKTUREN säger allt annat. Från SKKs håll (och ja det syns definitivt ännu värre i rasklubbarna i många fall) så finns det uppenbarligen mycket hårt motstånd. Detta är en strategi att möta kritiken, absolut ingenting annat.
Har jag berättat hur min nuvarande Belgare (Malle) kom till mig? De (han och hans kom till mig för att uppfödaren "bara har svart i sina linjer". I vanliga fall slås de ihjäl (ja, än idag) men just denna gång behövde tiken veterinär under förlossningen och då lämnade en mycket känd uppfödare de röda där på plats.
Ja, det finns ökad tolerans för diversitet, men det konservativa har alltid vart störst och när arbetarna gör sig hörda så skärper de sitt.
Och de jag talar om nu har INGET INTRESSE AV ATT VISA FÖR VÄRLDEN ATT KORSNINGS-AVEL VAR SVARET PÅ FRÅGAN.
De/vi pratar om raser och blandraser, enrasigt och flerrasigt.
När ska vi utöka? När ska vi börja prata om halvrasigt och kvartsrasigt? För det är ju vad det är kvar som är själva rasen.
De har pengar, de har alltså tillgång till hur många sakkunniga genetiker, även med spetskompetens utifrån osv som helst!
Skulle de då, i en population drabbad som denna, köra några linjer där det som kommer ut i populationen är betydligt mindre i förhållande till hur den totala inavelsökningen ser ut?
Det kan stanna det en liten stund, men det är under väldigt begränsad tid (1-1.4 generationer typ).
Det räcker inte. Och vad mycket värre är: De VET det.
Att göra saker bara för att det ska SE bra ut är ALDRIG konstruktivt.
Jag svarar i den taketen jag kan och hinner med. Det är ju väldigt många som brukar prata med mig samtidigt och jag gör andra saker. Ex dessa dagar har jag låtit para två tika mitt i allt fick jagoväntat hem en 19-månaders hanhund som behöver omplaceras (valpköparen fick stroke). Jag äter mat ibland samt jobbar, badar och sånt.
I andra fall har det också varit att jag säger vissa saker så pass tydligt att moderatorn tar bort det. Efter 2 gånger så är det inte längre någon ide att skriva något eller så blir jag avstängd.
Privatperson? Vem är inte en privatperson någonstans?
Civilcurrage kanske kan vara något?
Jag vet inte vilka privatpersoner som sitter så många timmar per vecka här som vissa av er gör. Det kallas då inte för privatperson, om du inte redan får betalt av ledningen här på forumet så föreslår jag att du förhandlar. Så här många timmar utan en krona ......förstå ditt värde.
Det KAN finnas en anledning att jag valde dig av 5.
Du kanske behöver kliva fram?
Hur får du ihop det med att du inte vågar stå för dina åsikter? Jag säger inte att det inte går, jag säger bara genuint att jag förstår inte hur det går ihop. Att alltså sitta bakom en dator och ha massa åsikter i så många timmar, veckor, år...men att det ej har betydelse VEM det är som står för dessa åsikter?
Träd fram för hundarna om du är en av dem som faktiskt vill ha en förändring.
Eller så vill du INTE det och det är ju alldeles i sin ordning i sådana fall.
Men att ALLA 5 inte vill stå upp för något de säger sig driva och hålla som viktigt....det är något som inte stämmer...