Främst australian kelpie. Det är inte bara en generellt frisk ras där den ideala mentaliteten också liknar den som en collie borde ha. Det är också en ras med en mycket hög andel utvärderade individer, både vad gäller röntgen och MH. Det finns ett par-tre andra raser som jag också tror passar att leta lämpliga individer i, t ex aussie, men jag ser fler fallgropar än hos kelpie som man måste ta hänsyn till både i valet och utvärderingen av kullarna efter inkorsningarna.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om någon avlat på mallar som inte är rastypiska ser jag inte det som särskilt seriös avel. Varför välja en Formel 1- ras med extrem reaktionssnabbhet och stora drifter att korsa med en ras som har problem med rädslor? Att förbättra colliens mentalitet är ett arbete som måste fortsätta parallellt med att öka den genetiska variationen, men för att göra det är inte malle ett bra val. De flesta som är intresserade av collie vill inte ha de egenskaper som finns hos malinois.
Ja Kelpien var också ett förslag jag hade. Ja, jag tror det skulle kunna vara något, verkligen.
Men det skulle inte räcka med en ras om man ser det hur ett längre perspektiv.
Fast det finns ju, inom raser (än så länge) olika linjer med lite olika inritning. Både sådant en medvetet styrt och inte.
Sen tolkas standard inte exakt likadant av alla uppenbarligen.
Och när det kommer till att använda hundar i avel över rasgränser så kan det ju vara så att en linje som skiljer sig gör gott om det skiljer sig på det sättet man vill.
Men visst om du ser på mallen överlag och bara skulle ta en "snitthund" så skulle det kanske inte bli tillräckligt tillfredställande resultat.
Men du skulle definitivt hitta individer som skulle kompensera för rädslor. Långt ifrån alla mallar har blixtsnabba reaktioner och de skulle heller inte ta med sig mer än 50% av sina gener.
Så skulle det vara en miljöstark, öppen malle där reaktivitet inte ligger nära till hands skulle majoriteten av avkommor redan från första och definitivt andra generationen mycket väl vara precis vad som behövdes även mentalt.
Jag vet absolut vad du menar med att det är en "formel 1-ras" men jag tror du har en överdrivet stereotyp bild. Alla linjer är inte så.
Men absolut att man skulle hitta många tänkbart lyckade individer (inberäknat vad de har i sin närmsta släkt) i Kelpien också! Och t.o.m BCn. Det finns en anledning till att man, inom BCn , kräver arbetsprov varenda generation för att regga valparna. Det finns nämligen MÅNGA av dem som inte har "eye" och drift att valla så där starkt som stereotypen, många har det knappt alls varför hela 75% av dem är uteslutna från att användas i avel inom sin egen ras (vilket är väldigt sorgligt, men som tur är finns det folk som tar vara på dem också). Många av de 75% har såklart de starka instinkterna för rasens ändamål, men väldigt långt ifrån alla.
Du säger att du ser fallgropar exempelvis hos Kelpien. Ja, det finns ju i alla raser (både gentemot den egna standarden och som incross/outcross-material mot annan standard)....men igen...man skulle inte välja en hel ras, man skulle bara leta bland vissa raser för att hitta rätt hund som dessutom kan tänkas bära det man är ute efter.
Hoppas det inte tar allt för lång tid innan man sätter igång på allvar.