Lita på ett intyg - från vem?
Har du inte hört talas om alla "bakluckehundar" som säljs med både stamtavla, intyg och vaccinationpapper - där allt är fejk?!
Fejket upptäcks oftast hos veterinären när hunden tas dit pga av mystiska sjukdomar (som den måste avlivas för, t.o.m rabies har ju upptäckts). Ofta är sjukdomarna en följd av den långa resan utan mat och vatten, i en resväska med 18 till valpar...
Lita på hemsnickrade intyg, nej du. Lita på vem som helst som säljer valpar, skulle inte tro det.
Jag tycker däremot synd om de valpköpare som inte är lika cyniska som jag.
Tänk dig de där 18 valparna i bilen utan mat och vatten....
Det kanske inte är första gången den här ”människan” kommer med 18 valpar på parkeringen bakom det där halvt övergivna industriområdet.
Alltså finns det betydligt fler bakluckeKÖPARE än bakluckesäljare.
Dessa köpare känner man igen ganska lätt.
De börjar konversationen med ”Har ni någon tik otingad?” eller ”Är den röda kvar?”
De som har sina intyg i ordning, om än i en pärm eller på någon datorfil, svarar inte ens på deras mail.
Icke bakluckeköpare kommer inte gå med på att hämta en valp under sådana omständigheter.
Icke bakluckeköpare kommer berätta om sig själva och icke bakluckesäljare kommer lyssna och berätta hur hon tänker och ställa frågor som speglar.
Icke bakluckeköpare kommer ställa närmre frågor, inte minst om hälsa osv.
Icke bakluckeköpare är de som kommer på våra träffar. Ser våra hundar i olika åldrar men olika ägare, pratar, lyssnar osv. Kommer hem till icke bakluckesäljarens hem och får ytterligare en bild av hur hundarna lever, hur en valptik skulle kunna tänkas ha det osv.
Då är de, för mig, garanterat icke bakluckeköpare och eventuellt passande köpare eller att man kanske har tips på andra raser.
Jag tror helt enkelt att en bra icke bakluckesäljare är en sådan som väldigt sällan är en sådan som förfalskar papper.
Jag tror att vi människor har kvar en hel del av den förmågan vi hade när intyg faktiskt fanns just i pärmar.
Tekniken är bra men om du tror att de flesta helt har tappat det och blivit beroende av det digitala så har du fel.
Om du tror att en större del av de ”offentlighetslösa” förfalskar papper i närheten av så ofta som de offentliga förfalskar inavelsgrad, mörkar sjukdomar ect så har du fel.
Du köper dock dina hundar från vem du vill och under de omständigheterna som är det viktigaste för just dig