Du (som icke skk-ansluten) lägger sjukt mycket energi på att vi skk-anslutna ska lobba uppåt för de förändringar du vill se inom skk = ägnar mängder av energi på att försöka förändra grundvalarna i skk.
Sen rent krasst och en smula hårddraget - skk förstör inga raser öht.
Det är det folket som avlar som lyckas med helt själva och vissa raser kommer på sikt att sanera ut sig själv, precis som andra raser redan gjort.
Och ännu mer krasst- jag personligen har noll och absolut inget intresse av att lägga mig i andra rasers avel och avelsarbete.
Det får de som äger, avlar och håller på med just den rasen engagera sig i helt själva.
Mitt engagemang, min kunskap och mitt fokus och aveltänk (som inte är mainstream) finns inom de raser jag har.
Sen spiller det förvisso över ibland till uppfödare av andra raser som ber om input. Delar gärna med mig, men bedriver inte uppsökande verksamhet eller pushar mitt tänk på andra "bara för att".
Gissningsvis gäller ovanstående de allra flesta, man lägger sin energi, sin kunskap och framtida utveckling i sin egen korg i första hand.
Jag lägger mer energi utanför, framförallt på att bygga population oberoende av SKK. Så jag om någon lägger definitivt mest av energin utanför SKK, det är inte så ofta jag använder mig av SKK-reggade hundar i avel, jag skulle klara mig utan. Men jag bedriver också aktivism, för liksom för dig och andra, så finns det raser som ligger mig var,
Men jag bryr mig om SKK helt enkelt för att jag bryr mig om hundraser och SKK är den enskilt största aktör vad gäller att, som jag ser det, förvalta raser.
Såklart spelar det för roll vad uppfödare gör men flertalet uppfödare och valpköpare TROR på vad SKK och specialklubbarna skriver, alltså den vilseledande informationen i form av exempelvis
* Inavelsgraden som står på Avelsdata
* Rasklubbar som skriver att de ska bibehålla inavelsgraden på 1% (när verkligheten kan vara (20,30, 40, 50....%)
* Riktlinjen 6.25%
ALLA dessa påståenden går, för de flesta, inte att tolkas som annat än att de flesta SKK-reggade hundar har en inavelsgrad under 6.25%. Det finns ingenting du eller någon annan som VET hur det egentligen ligger till kan säga som gör att detta är något annat än kraftigt vilseledande information,
Självklart har de en del i att förvalta raserna, de skapar regler och riktlinjer.
självklart har de makt att se till att inavelsgraden hamnar under de 6.25% som de tycker är "ganska okej"
Självklart har de ett väldigt stort ansvar.
De godkänner också avel på hundar vars exteriöra standard innefattar att de är byggda på ett sätt som ger sjukdomstillstånd, diagnoser som orsakar lidande.
Inte ens när raser till över 60% inte kan föda sina egna valpar är det en självklarhet att blanda in andra hundar med bättre fysik rent kliniskt/veterinärmedicinskt.
Det går inte att rädda en ras (den delen av en ras som föds upp inom SKK) utan att rädda hundens kapacitet att hållas i raser.
Innan de sjuka raserna (alla blir ju sjuka i detta system förr eller senare) sanerar ut sig själva så sker fruktansvärt lidande. Blir chockad när du skriver så. Det är levande varelser
"Sanera ut sig själv", vilken djursyn! Det är vi som ansvarar över dem så länge det är vi som väljer vilka hundar som ska para sig med vilka.