Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är inte veterinärerna jag misstror i sverige men väl uppfödare. Tror inte alls det skulle vara så svårt att förfalska ett BPH test papper.
Det förekommer säkert att någon fuskar på ena eller andra sättet även med ex besiktningsintyg eller annat.
Men jag tror verkligen att man, överlag, kan lita på det man får framför sig i form av svenska intyg.
Vad gäller potentiellaq valpköpare så har jag ej blivit misstänkliggjord så (ännu?), kanske för att de ser saker i en kontext. De har ju oftast vart på våra träffar, sett våra hundar, är insatt i att jag har många hundar att välja bland (för jag säljer en stor del av valparna med avelskontrakt men använder en väldigt liten del av dessa hundar) och förstår då ganska snabbt att det inte är svårt för mig att välja friska hundar.
Men du har ju rätt i att det finns människor som är beredda att gå långt för att dölja och/eller förfalska saker, ibland hela organisationer och det är ju tråkigt.
 
Kanske därför vill inte SKK hålla icke-SKK reggade hundars HD/ED-resultat tillgängliga trots att de är de som läser plåtarna, så att man ska kunna säja att de KAN vara förfalskade...så smutsigt lågt, diskriminerande och fel...isf ännu en anledning att inte stötta incest-verksamheten som bedrivs.

Nej, så är det förstås inte.

Anledningen till att SKK läser av oreggade hundars plåtar(och låter dem delta på BPH och flera typer av tävlingar) är för att det är en organisation för hundägare, oavsett vilken hund man äger. Anledningen till att oreggade hundars resultat inte finns offentliga i t ex Avelsdata är att SKK skapades och finns för att främja renrasavel(inklusive avel med inkorsning som sker inom SKK). Att hjälpa folk som avlar utanför SKK genom att ge dem tillgång till de avelsverktyg SKK tagit fram och bekostar strider mot organisationens mål.
 
Nej, så är det förstås inte.

Anledningen till att SKK läser av oreggade hundars plåtar(och låter dem delta på BPH och flera typer av tävlingar) är för att det är en organisation för hundägare, oavsett vilken hund man äger. Anledningen till att oreggade hundars resultat inte finns offentliga i t ex Avelsdata är att SKK skapades och finns för att främja renrasavel(inklusive avel med inkorsning som sker inom SKK). Att hjälpa folk som avlar utanför SKK genom att ge dem tillgång till de avelsverktyg SKK tagit fram och bekostar strider mot organisationens mål.
Fast det är ju i princup 0 ansträgning, sådant som sätts in på automatik.
Jag tror mer det handlar om att man dels vill leva med illusionen att flerrashundar är sjuka och att de inte hälsokollas.
Om de finns för att främja "renrasavel" snarare än en god avel så är det inte hundägarnas riskorganisation. Och framförallt inte hundarnas heller.
 
Fast det är ju i princup 0 ansträgning, sådant som sätts in på automatik.
Jag tror mer det handlar om att man dels vill leva med illusionen att flerrashundar är sjuka och att de inte hälsokollas.
Om de finns för att främja "renrasavel" snarare än en god avel så är det inte hundägarnas riskorganisation. Och framförallt inte hundarnas heller.

Det kostar att hålla igång en databas och att utveckla den, för att som sagt inte tala om arbetet och kostnaderna med att ens ta fram den. Att se till att information går att skicka in till SKK centralt och läggas in med "0 ansträngning" kräver i sig en del ansträngning. Det är inte vi som skickar in data utifrån som lägger in den i Avelsdata. Och om det inte krävde något att hålla den typen av register borde det väl gå lätt att ordna motsvarande för blandrasavel, eller hur?

Renrasavel utesluter inte god avel och även om SKK kunde göra mycket mer så har de de i vart fall hårdare krav än minimikraven som lagen ställer(även om det också är för lite). Renrasavel utesluter inte inkorsning av andra raser, bara att det sker inom SKK - vi är många som hoppas på att det är något som ökar markant.
Om man ville låtsas som om blandraser inte hälsokollades vore det väl lättare att inte läsa av deras röntgenplåtar alls?

Jag tror att många hundägare - och hundar - uppskattar alla aktiviteter som SKK erbjuder, oavsett varifrån man valt att skaffa sin hund. Man kan tycka vad man vill om SKK ur avelsperspektiv, men t ex SBK och Svensk Hundungdom är en fantastisk tillgång för vanliga hundägare.
 
Det kostar att hålla igång en databas och att utveckla den, för att som sagt inte tala om arbetet och kostnaderna med att ens ta fram den. Att se till att information går att skicka in till SKK centralt och läggas in med "0 ansträngning" kräver i sig en del ansträngning. Det är inte vi som skickar in data utifrån som lägger in den i Avelsdata. Och om det inte krävde något att hålla den typen av register borde det väl gå lätt att ordna motsvarande för blandrasavel, eller hur?

Renrasavel utesluter inte god avel och även om SKK kunde göra mycket mer så har de de i vart fall hårdare krav än minimikraven som lagen ställer(även om det också är för lite). Renrasavel utesluter inte inkorsning av andra raser, bara att det sker inom SKK - vi är många som hoppas på att det är något som ökar markant.
Om man ville låtsas som om blandraser inte hälsokollades vore det väl lättare att inte läsa av deras röntgenplåtar alls?

Jag tror att många hundägare - och hundar - uppskattar alla aktiviteter som SKK erbjuder, oavsett varifrån man valt att skaffa sin hund. Man kan tycka vad man vill om SKK ur avelsperspektiv, men t ex SBK och Svensk Hundungdom är en fantastisk tillgång för vanliga hundägare.
Jag är helt säker på att den extrakostnaden som ev skulle tillkomma (svårt att tänka mig att saker läggs in manuellt, men visst...) inte täcks av det vi betalar för avläsningarna.
Ja, det går kanske fixa om man hittar sina egna veterinärer som läser plåtar, så kommer det förmodligen bli framöver eftersom det blir att vanligare med icke SKK-reggad avel överlag och definitivt vanligare att man hälsotetsar.
Nä, varför ska man låta bli att läsa röntgenplåtar från blandraser när man kan tjäna pengar på det, De flesta röntgas nog inte inför avel utan antingen att äg vill hålla på med agility, drag eller liknande eller att hunden uppvisat hälta eller annat som skulle kunna härledas till exempelvis HD.
Ja, många uppskattar det , men många väljer privata aktörer eftersom det är svårt att veta vilka som diskriminerar och inte. Det finns en bättre kultur på vissa klubbar än andra. diskrimineringen kan ibland vara att man har fel ras (det hade jag i ex sökhunddssammanhang på min tid och det demonstreerades tydligt, men vanligast är nog just blandraser och/eller icke SKK registterade raser och/eller individer. Och den är inte direkt rolig.
Så vi är glada att det finns alternativ där man har bättre kultur
 
Jag är helt säker på att den extrakostnaden som ev skulle tillkomma (svårt att tänka mig att saker läggs in manuellt, men visst...) inte täcks av det vi betalar för avläsningarna.
Ja, det går kanske fixa om man hittar sina egna veterinärer som läser plåtar, så kommer det förmodligen bli framöver eftersom det blir att vanligare med icke SKK-reggad avel överlag och definitivt vanligare att man hälsotetsar.
Nä, varför ska man låta bli att läsa röntgenplåtar från blandraser när man kan tjäna pengar på det, De flesta röntgas nog inte inför avel utan antingen att äg vill hålla på med agility, drag eller liknande eller att hunden uppvisat hälta eller annat som skulle kunna härledas till exempelvis HD.
Ja, många uppskattar det , men många väljer privata aktörer eftersom det är svårt att veta vilka som diskriminerar och inte. Det finns en bättre kultur på vissa klubbar än andra. diskrimineringen kan ibland vara att man har fel ras (det hade jag i ex sökhunddssammanhang på min tid och det demonstreerades tydligt, men vanligast är nog just blandraser och/eller icke SKK registterade raser och/eller individer. Och den är inte direkt rolig.
Så vi är glada att det finns alternativ där man har bättre kultur

Det man betalar för vid avläsning av höfter är inte att resultatet läggs in i Avelsdata - det är just själva avläsningen! Den utförs av några av de mest kvalificerade personerna man kan hitta på området. Om du inte bryr dig om det så kan du skippa att få en officiell avläsning öht och be veterinären som röntgar ge ett utlåtande - men det kommer med största sannolikhet inte ge den säkerhet du vill ha om du ska avla. För SKK-reggade hundar finnns utöver avläsningen ett värde i att deras resultat finns tillgängligt för utvärdering, därför hamnar resultatet på Avelsdata. Det bekostas inte av den som röntgar utan av den som administrerar Avelsdata - dvs SKK.

SKK är en ideell organisation och inte till för att tjäna pengar. Vad gäller diskriminering förekom det absolut förr, och även idag på vissa ställen men jag skulle säga att det är mycket ovanligt. Inte minst sedan rallylydnad och agility blivit stora och populära sporter är det vanligt med blandraser på klubbarna. Och senast jag gick brukskurs var det en mellanpudel med i sökgruppen.
 
Angående det här med blandisar på klubbar.
Min blandistik född 2004 och jag gick flera kurser på SBK, bla valp, spår, unhund och sök. Vi var varken det enda blandisekipaget eller behandlades illa på något vis :)
Har varit medlem i 4 olika SBKs genom åren och blandisar finns i alla möjliga typer av kurser och ses som vilket ekipage som helst.

Endast inom fd IPO nuvarande IGP som jag mött att det pratas bakom ryggen på klubbkompisar, att man ser ner på allt som inte är Malle eller Schäfer och är extremt resultatfixerat.
 
Ska alla som är intresserade av valp lära sig att kunna avgöra om dessa dokument är riktiga eller förfalskade? Skulle det vara så lätt att se skillnad så skulle det inte flöda in massa hundar med förfalskade papper på att dom är vaccinerad mot rabies som inte ens alltid veterinären kan det är falska.

Menar du typ HD/ED -certifikat, ögonlysning, patellaintyg och att man skulle förfalska det? Vaccinationsintyg, vet bes? Ja, alltså det skulle man kunna förfalska.....men man får nog sätta det i ett sammanhang faktiskt. Om jag ska använda en hane och får se ett intyg på honom , ser att äg är rätt så brukar jag tro på det. Men visst det SKULLE ju kunna vara "photo-shoppat.". Själva grejen med intyg är dock att det är ett intyg, någon har skrivit under det. Alltid lättare om det är gjort i Sverige då man känner igen formatet och att det är lättare att kontrollera med den som skrivit under. Har aldrig vart med om att folk blir misstänksamma mot intygen, men ja det skulle ju kunna hända
Kanske därför vill inte SKK hålla icke-SKK reggade hundars HD/ED-resultat tillgängliga trots att de är de som läser plåtarna, så att man ska kunna säja att de KAN vara förfalskade...så smutsigt lågt, diskriminerande och fel...isf ännu en anledning att inte stötta incest-verksamheten som bedrivs.

Fast det stora bekymret med detta är väl inte ev förfalskningar. Att intyg är tillgängliga genom att fråga uppfödaren är ju något helt annat än att de är tillgängliga och sökbara i en öppen databas, hur autentiska de än är. Det ska ju mycket till att man ringer upp en okänd uppfödare och ber att få se intyg på hundar som de ägde för 10 år sedan eftersom man kanske är intresserad av att köpa en släkting....
 
Kanske därför vill inte SKK hålla icke-SKK reggade hundars HD/ED-resultat tillgängliga trots att de är de som läser plåtarna, så att man ska kunna säja att de KAN vara förfalskade...så smutsigt lågt, diskriminerande och fel...isf ännu en anledning att inte stötta incest-verksamheten som bedrivs.

Hur var det nu skulle vi ha en seriös diskussion eller inte?

Anledningen till att SKK inte för databas över blandrashundar är ungefär samma anledning som varför SKK inte för databaser över katter. Dvs att SKK är en organisation vars syfte är att att bedriva en verksamhet som varken innefattar blandraser eller katter.

Det kan man ju tycka är rätt eller fel. Och det kan man arbeta för att ändra om man vill det. Men man kan inte utan foliehatt sitta och konspirera kring varför en förening inte bedriver verksamhet som ligger utanför föreningens område och fortfarande framstå som seriös.
 
Hur var det nu skulle vi ha en seriös diskussion eller inte?

Anledningen till att SKK inte för databas över blandrashundar är ungefär samma anledning som varför SKK inte för databaser över katter. Dvs att SKK är en organisation vars syfte är att att bedriva en verksamhet som varken innefattar blandraser eller katter.

Det kan man ju tycka är rätt eller fel. Och det kan man arbeta för att ändra om man vill det. Men man kan inte utan foliehatt sitta och konspirera kring varför en förening inte bedriver verksamhet som ligger utanför föreningens område och fortfarande framstå som seriös.
Jag är seriös.
Syns att argumenten inte håller längre än att kalla folk för foliehattar.
Ja, ni får gärna jobba för det om ni vill. Jag ser inte att en organisation som tar emot så mycket pengar och inte kan vara noga med en så avgörande viktig sak som att sätta rätt ord beträffande inavelgrad och inavelsökning är speciellt konstruktiv, tvärtom är det ett problem att det är dessa som förvaltar majoriteten av raser och individerna inom raserna i Sverige.
Har de katter i sit ID-register skulle de nog kunna ha andra hundar i sitt hälsoregister...om de nu var hundägarnas intresseorganisation eller stod på hundars sida. Och raserna förstör de ju.
Jag överlever att de inte gör alla sina avläsningar officiella. Jag är van, men för folk som är nya för det är det ju helt sjukt att vi alla betalar men att de inte håller alla deras avläsningar tillgängliga.

Hur länge skulle du kunna tänka dig att vänta på SKK, dvs hur mycket av en ras får försvinna i tomma intet innan du skulle säja att det inte är okej längre?
Finns SKK-reggade individer som är uppe i 87%. Men vart går er gräns egentligen? Dvs hur högt skulle det kunna bli innan du skulle "foliehatta dig" och överväga om deras intention verkligen är att bevara raser på ett vettigt sätt?
 
Senast ändrad:
Jag är seriös.

Då tycker jag att du och dina gelikar startar upp en blandraskennelklubb (med alla funktioner skk har för sina anslutna raser) för alla era anslutna hundar + vilka än specialtest och uträkningsmetoder ni än anser bidrar till er genetiska avel.

SKK kommer aldrig att verka för blandraser på det vis ni vill.
Kommer inte att ske. Nånsin. Ever.
Så varför ödsla gigantiska mängder energi på att slåss mot den väderkvarnen, när ni kan lägga energin på något som gynnar er själva, men framförallt arten hund?
 
Då tycker jag att du och dina gelikar startar upp en blandraskennelklubb (med alla funktioner skk har för sina anslutna raser) för alla era anslutna hundar + vilka än specialtest och uträkningsmetoder ni än anser bidrar till er genetiska avel.

SKK kommer aldrig att verka för blandraser på det vis ni vill.
Kommer inte att ske. Nånsin. Ever.
Så varför ödsla gigantiska mängder energi på att slåss mot den väderkvarnen, när ni kan lägga energin på något som gynnar er själva, men framförallt arten hund?

jag har ju sagt flera gånger att det säkert kommer komma en klubb där alla hundar kan stambokföras och att hälsodata kan samlas in. Inte bara blandraser. Andra raser och inte minst om de större emigrationerna startar för det är ju det som kommer ske om det inte blir så att så pass många människor som blir medvetna att det sätter press på SKK att starta flödena. Då måste det börja flöda ut istället för nu går mängder med gener förlorade.

Jag ägnar INTE mängder av energi på att SKK ska göra det.
Jag ägnar här energi på att vi (du, jag och andra) ska hitta sätt att höja medvetenheten om inaveln hos raserna. Därför att jag bryr mig om att de flesta raser ska finnas kvar.
Vart går din gräns?
Hur mycket får SKK låta förstöra raserna och att du är beredd att vänta på dem. 50% 65%, 80?
 
...men jag ska lägga till att jag önskar att flödena startar i tillräckligt grad INOM SKK, helt enkelt för att en del raser inte alls kommer hålla för att populationerna splittras ytterligare, utan isf blir det något nytt, något annat.
Det tar tid att samla på sig erfarenhet om hur man tar hand om diversiteten, den saken tillsammans med att så många raser är i så pass dåligt skick gör att man måste börja NU. Om 10 är inte läget likadant, det går fort när det väl börjar falla, det räcker inte att stoppa upp ökningen och inte ens det har man lyckats med över en population...inte ens i raser där det förekommer rena korsparningar och/eller inmönstringar av nya individer. Har svårt att se att det beror på kunskapsbrist.
 
jag har ju sagt flera gånger att det säkert kommer komma en klubb där alla hundar kan stambokföras och att hälsodata kan samlas in. Inte bara blandraser. Andra raser och inte minst om de större emigrationerna startar för det är ju det som kommer ske om det inte blir så att så pass många människor som blir medvetna att det sätter press på SKK att starta flödena. Då måste det börja flöda ut istället för nu går mängder med gener förlorade.

Jag ägnar INTE mängder av energi på att SKK ska göra det.
Jag ägnar här energi på att vi (du, jag och andra) ska hitta sätt att höja medvetenheten om inaveln hos raserna. Därför att jag bryr mig om att de flesta raser ska finnas kvar.
Vart går din gräns?
Hur mycket får SKK låta förstöra raserna och att du är beredd att vänta på dem. 50% 65%, 80?
Jag har svårt att förstå ditt resonemang, du vill inte ha raser utan endast "rasgrupper" (så har det låtit tidigare i tråden).
Varför bryr du dig om vad SKK gör?

SKK är en riksorganisation av och för hundägare, och enligt dem själva har de 300 000 medlemmar i dagsläget. En snabbgoogling ger mig att det finns 790 000 hundägare i Sverige (JBV).
 
Jag ägnar INTE mängder av energi på att SKK ska göra det.
Jag ägnar här energi på att vi (du, jag och andra) ska hitta sätt att höja medvetenheten om inaveln hos raserna.
Hur mycket får SKK låta förstöra raserna och att du är beredd att vänta på dem. 50% 65%, 80?
Du (som icke skk-ansluten) lägger sjukt mycket energi på att vi skk-anslutna ska lobba uppåt för de förändringar du vill se inom skk = ägnar mängder av energi på att försöka förändra grundvalarna i skk.

Sen rent krasst och en smula hårddraget - skk förstör inga raser öht.
Det är det folket som avlar som lyckas med helt själva och vissa raser kommer på sikt att sanera ut sig själv, precis som andra raser redan gjort.

Och ännu mer krasst- jag personligen har noll och absolut inget intresse av att lägga mig i andra rasers avel och avelsarbete.
Det får de som äger, avlar och håller på med just den rasen engagera sig i helt själva.

Mitt engagemang, min kunskap och mitt fokus och aveltänk (som inte är mainstream) finns inom de raser jag har.
Sen spiller det förvisso över ibland till uppfödare av andra raser som ber om input. Delar gärna med mig, men bedriver inte uppsökande verksamhet eller pushar mitt tänk på andra "bara för att".

Gissningsvis gäller ovanstående de allra flesta, man lägger sin energi, sin kunskap och framtida utveckling i sin egen korg i första hand.
 
Jag överlever att de inte gör alla sina avläsningar officiella. Jag är van, men för folk som är nya för det är det ju helt sjukt att vi alla betalar men att de inte håller alla deras avläsningar tillgängliga.

Jag tar det igen då. Vi alla betalar - för avläsningen. Vi får alla hem ett officiellt utlåtande med posten. Men Avelsdata är inte till för att visa upp resultat från röntgenavläsningar. Det är en databas med statistik dels för de raser som SKK registrerar, dels för alla registrerade individer ur dessa raser. Avelsdata är alltså lika mycket till för att visa vilka individer som INTE har gjort några officiella hälsoundersökningar.

Det som finansierar SKKs verksamhet - inklusive administrativ sådan - är till största delen medlemsavgifter. Som medlem kan man försöka påverka hur aveln ska förändras till det bättre och även propagera för att blandraser ska finnas med i Avelsdata om det är vad man vill. Men det är alltså medlemmarna som bekostar det du tror att en röntgenavläsning innebär.
Du kan tycka hur illa om SKK du vill, men organisationen utgörs och finansieras av medlemmarna - hundägare och uppfödare. På gott och ont.
 
Fast det stora bekymret med detta är väl inte ev förfalskningar. Att intyg är tillgängliga genom att fråga uppfödaren är ju något helt annat än att de är tillgängliga och sökbara i en öppen databas, hur autentiska de än är. Det ska ju mycket till att man ringer upp en okänd uppfödare och ber att få se intyg på hundar som de ägde för 10 år sedan eftersom man kanske är intresserad av att köpa en släkting....
Precis det här. Jag skulle inte betvivla ett dokument (orka liksom) men jag skulle inte heller gittas sitta och ringa runt till kanske tio tänkbara uppfödare och antingen be om ett mail med bifogad inscanning eller åka på hembesök för att få se intyg. Ofta befinner de sig ju på andra sidan landet.
 
Jag tar det igen då. Vi alla betalar - för avläsningen. Vi får alla hem ett officiellt utlåtande med posten. Men Avelsdata är inte till för att visa upp resultat från röntgenavläsningar. Det är en databas med statistik dels för de raser som SKK registrerar, dels för alla registrerade individer ur dessa raser. Avelsdata är alltså lika mycket till för att visa vilka individer som INTE har gjort några officiella hälsoundersökningar.

Det som finansierar SKKs verksamhet - inklusive administrativ sådan - är till största delen medlemsavgifter. Som medlem kan man försöka påverka hur aveln ska förändras till det bättre och även propagera för att blandraser ska finnas med i Avelsdata om det är vad man vill. Men det är alltså medlemmarna som bekostar det du tror att en röntgenavläsning innebär.
Du kan tycka hur illa om SKK du vill, men organisationen utgörs och finansieras av medlemmarna - hundägare och uppfödare. På gott och ont.
Men katterna i deras ID-register...de är nästan hundar iaf.

Jag är faktiskt medlem i SKK, fast jag har fött upp blandisar i 18 år...konstigt, de är inte speciellt konsekventa.

Men också för sista gången: Det är inte hela världen för mig...och jag visste ju att deras resultat inte skulle ges plats i SKKs offentlighet.

"Tycka illa om SKK", jag tycker olla om den delen där de inte är tydliga med inavelsgraden, där de låter 6.25% vara en riktlinje men ingen regel och där hela konceptet bygger på att det knappt går att ha 6.25 % som riktlinje. Tycker du BRA om det?
Hur långt skulle det få gå med genomsnittlig inavelsgrad i din ras innan du skulle anse att de förvaltar den så dåligt att det är bättre att hundarna befrias från det konceptet? 55% 60% 70%? Eller hur många i samma ras som bär på ex ögonsjukdomar som avsevärt försäkrar chanserna till livskvalitet? Vart går din gräns?
 
Du (som icke skk-ansluten) lägger sjukt mycket energi på att vi skk-anslutna ska lobba uppåt för de förändringar du vill se inom skk = ägnar mängder av energi på att försöka förändra grundvalarna i skk.

Sen rent krasst och en smula hårddraget - skk förstör inga raser öht.
Det är det folket som avlar som lyckas med helt själva och vissa raser kommer på sikt att sanera ut sig själv, precis som andra raser redan gjort.

Och ännu mer krasst- jag personligen har noll och absolut inget intresse av att lägga mig i andra rasers avel och avelsarbete.
Det får de som äger, avlar och håller på med just den rasen engagera sig i helt själva.

Mitt engagemang, min kunskap och mitt fokus och aveltänk (som inte är mainstream) finns inom de raser jag har.
Sen spiller det förvisso över ibland till uppfödare av andra raser som ber om input. Delar gärna med mig, men bedriver inte uppsökande verksamhet eller pushar mitt tänk på andra "bara för att".

Gissningsvis gäller ovanstående de allra flesta, man lägger sin energi, sin kunskap och framtida utveckling i sin egen korg i första hand.

Jag lägger mer energi utanför, framförallt på att bygga population oberoende av SKK. Så jag om någon lägger definitivt mest av energin utanför SKK, det är inte så ofta jag använder mig av SKK-reggade hundar i avel, jag skulle klara mig utan. Men jag bedriver också aktivism, för liksom för dig och andra, så finns det raser som ligger mig var,
Men jag bryr mig om SKK helt enkelt för att jag bryr mig om hundraser och SKK är den enskilt största aktör vad gäller att, som jag ser det, förvalta raser.

Såklart spelar det för roll vad uppfödare gör men flertalet uppfödare och valpköpare TROR på vad SKK och specialklubbarna skriver, alltså den vilseledande informationen i form av exempelvis
* Inavelsgraden som står på Avelsdata
* Rasklubbar som skriver att de ska bibehålla inavelsgraden på 1% (när verkligheten kan vara (20,30, 40, 50....%)
* Riktlinjen 6.25%
ALLA dessa påståenden går, för de flesta, inte att tolkas som annat än att de flesta SKK-reggade hundar har en inavelsgrad under 6.25%. Det finns ingenting du eller någon annan som VET hur det egentligen ligger till kan säga som gör att detta är något annat än kraftigt vilseledande information,
Självklart har de en del i att förvalta raserna, de skapar regler och riktlinjer.
självklart har de makt att se till att inavelsgraden hamnar under de 6.25% som de tycker är "ganska okej"
Självklart har de ett väldigt stort ansvar.

De godkänner också avel på hundar vars exteriöra standard innefattar att de är byggda på ett sätt som ger sjukdomstillstånd, diagnoser som orsakar lidande.
Inte ens när raser till över 60% inte kan föda sina egna valpar är det en självklarhet att blanda in andra hundar med bättre fysik rent kliniskt/veterinärmedicinskt.

Det går inte att rädda en ras (den delen av en ras som föds upp inom SKK) utan att rädda hundens kapacitet att hållas i raser.
Innan de sjuka raserna (alla blir ju sjuka i detta system förr eller senare) sanerar ut sig själva så sker fruktansvärt lidande. Blir chockad när du skriver så. Det är levande varelser :( "Sanera ut sig själv", vilken djursyn! Det är vi som ansvarar över dem så länge det är vi som väljer vilka hundar som ska para sig med vilka.
 
Men katterna i deras ID-register...de är nästan hundar iaf.

De har blandraser i sitt ID-register också. Det registret är inte detsamma som Avelsdata.

"Tycka illa om SKK", jag tycker olla om den delen där de inte är tydliga med inavelsgraden, där de låter 6.25% vara en riktlinje men ingen regel och där hela konceptet bygger på att det knappt går att ha 6.25 % som riktlinje. Tycker du BRA om det?

Läs mina tidigare inlägg(det är många, det senaste för ett par dagar sedan) så slipper du ställa den typen av frågor.

Min gräns som valpköpare går inte vid specifik inavelsgrad utan när risken för att inte kunna undvika mental och fysisk ohälsa blir för stor. Det finns alltså raser där den genetiska inaveln är relativt låg men som är otänkbara för mig. Men det innebär också att jag ogärna skaffar blandras eftersom jag inte alls kan undersöka bakgrunden på samma sätt.

Så om aveln inom SKK blir ohållbar är risken rätt stor att jag inte köper någon valp alls framöver. Jag hyser dock förhoppningar om att avel för större genetisk variation kommer att bli allt vanligare, även om en del uppfödare säkert vägrar att vara med på tåget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 160
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp