Vad otroligt spännande!Den genetiska inaveln för collie har skrivits ut av specialklubben, senast i slutet av förra året. RAS uppdateras vart femte år och eftersom dessa studier kom efter den senaste uppdatering för collie är det inte märkligt att de inte finns med i den nuvarande versionen. Det vore bra om de fanns med i nästa.
Det är lite lustigt att du, som hänvisar till en hel bok för att förstå varför ditt sätt att avla är så bra, inte tycker att en länk till en uppgift räcker.
Men visst, så här ser siffrorna ut för alla bruksraser, inklusive collie. Grunddatan är från den första undersökningen jag länkade till. Genetisk variation går att se i den andra, säg till om du inte orkar hitta det själv.
Visa bifogad fil 116681
Nej, det är inte en fråga om åsikt.
Däremot behöver inte standard vara ett så stort problem just när det gäller små detaljer. Man behöver inte ändra i ursprungslandets standard för att strunta i om aveln ger collies med ståndöron, pudlar med vita tecken eller någon annan typ av mindre utseendemässig avvikelse som inte påverkar hunden negativt.
(jag kollade ett tag korthårig holländare, men min guru avrådde pga den låga genetiska variationen)