Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så vart skulle den här "slumpmässigt utvalda fjärdedelen" hamna om man selekterade på hälsa? För ni har väl inte gått på myten om att alla blandraser är friska?
Det är mer än en fjärdedel nu och det kommer bli fler om tillräckligt många inte förstår att det inte är etiskt försvarbart att hålla inavelsnivåerna i närheten av så högt som det är nu.
Det är inte okej.

Du får gärna säga du till mig.
Att de är mer än en fjärdedel stärker bara argumentet ytterligare.
I mitten.
 
Du får gärna säga du till mig.
Att de är mer än en fjärdedel stärker bara argumentet ytterligare.
I mitten.
Det borde vara sämre än i mitten när det är den grupp som inte ingår i SKKs hälsoprogram utan alltså avlas på utan krav på testning osv, utan att man har i närheten av så bra koll på släkt i de allra flesta fall.
 
Det gäller inte bara AK.
Jag har inte tänkt eller skrivit att det är viktigt att hitta individerna med låg inavelsprocent. Varför skriver du om det till något annat?


Anonyma stickprov.
Ok, bra. Hur vet ni det, för att tillräckligt många i rasen redan kollat?
Hur är det i din ras? Vill du berätta vilken ras det är?

Då kan man ta efter och vara öppen med det i RAS,, åtminstone "uppskattat till XX utifrån at XXXX hundar är testade".
För det behöver vara öppet för att flödet ska sätta igång i tid, tänker jag.

I citatet från dig, men den fetade texten ser det onekligen ut som du skrivit just att det är viktigt att hitta dessa individer.
Jag taggade in den person du skrev detta till av ren artighet.

Vi vet ungefär hur läget ser ut eftersom studier på ett antal raser gjorts på dels hur den effektiva populationen, dels den genetiska variationen ser ut. Ytterligare studier, bl a sådana som jämför faktorer som genetisk variation påverkar skillnader i livslängd mellan olika raser, har baserats på dessa data.

Jag har collie(korthår, men det är mindre relevant genetiskt).
För att öka den genetiska variationen behövs mer fokus på att få med uppfödarna på den avel som krävs, mindre på petitesser.
 
I citatet från dig, men den fetade texten ser det onekligen ut som du skrivit just att det är viktigt att hitta dessa individer.
Jag taggade in den person du skrev detta till av ren artighet.

Vi vet ungefär hur läget ser ut eftersom studier på ett antal raser gjorts på dels hur den effektiva populationen, dels den genetiska variationen ser ut. Ytterligare studier, bl a sådana som jämför faktorer som genetisk variation påverkar skillnader i livslängd mellan olika raser, har baserats på dessa data.

Jag har collie(korthår, men det är mindre relevant genetiskt).
För att öka den genetiska variationen behövs mer fokus på att få med uppfödarna på den avel som krävs, mindre på petitesser.

Iaf syftade jag inte på detta att skaffa sig en överblick över rasens COI utan just när man gör kombinationer. Då kan man, om man vill, även använda Embark för provparningar.

Ok. Bra att ni vet. Är det hemligheter eller varför vill du inte berätta ex om din ras?
Jag har sett några RAS där man för in sådan info men det är ovanligt än så länge och bland dessa fall har det i vissa fall lett till att flera uppfödare runtom i rasen blir benägna att ändra och ra bort. Intrigerna är på en nivå att man skulle kunna bjuda dit TV¤ 4. Vidriga verkligen.

Ja, ok Collie. Ja, det är tur att man kan para där mellan pälsvarianterna, av minst 2 anledningar tänker jag.
Collien är verkligen en sådan ras där åtminstone jag är helt säker på att saker och ting kommer bli så mycket enklare med mer variation. Jag har starka kopplingar där rent känslomässigt. Önskade mig en Collie från jag var 4 år tills jag var 11 och fick en Cavalier istället. Men tillhörande problem. Det var Collien som av någon anledning gjorde att det blev Terv istället när jag blev gammal nog.
Bloggen Collievänner är verkligen en guldgruva (för annat än bara Collien)! Så befriande och lärorik.
 
Vi har väl redan konstaterat att ditt budskap inte är en nyhet för de absolut flesta. Jag är inte ett dugg rädd, har absolut inga egenintressen att skydda däremot vill jag gärna förebygga att andra går på rent hittepå.

Menar du på fullaste allvar att det är JAG som hittar på och JAG som lurar?


Gemene hundägare som köper en valp har ingen aning om att deras hundar väldigt ofta är lika inavlade som halvsyskon eller mer.


De betalar sin medlemsavgift eller så gör det de inte, men i båda fall tror de ju på vad som står på SKKs avelsdata och skulle säja URK åt sådant som inte var nämnvärt bättre än kusinparningar eftersom det är där SKKs gräns går enligt de själva.


Många av dem åker på utställningar och gynnar den verksamhet som fört dem bakom ljuset.


Nämnvärda delar av veterinärkåren och absolut väldigt många uppfödare har ingen aning om hur illa det är.


Och i ena meningen säjer flera av er här att ”alla vet, även vi” men varför slingras det vad gäller att redovisa en uppskattad medel-COI på raserna. Hur ser det ut för din ras utifrån de data du känner till?


Jag luras inte. Jag avlar mellan rasgränser, jag gör si och jag gör så.


Jag har alltid varit transparent beträffande hälsa och annat. Det är superviktigt för mig. Jag lurar ingen!


Om jag döljer något så berättar jag det och oftast varför. Ex om jag använder en SKK-reggad hund som inte är min utifrån så döljer jag hens identitet oavsett om äg vill eller inte, för att jag vet vad denna person kan utsättas för i form av hat. Det är på en nivå som få människor kan leva sig in i, för min del har det t.o.m handlat om några mordhot genom åren liksom. Så begreppet ”hederskultur” är högst användbart i dessa sammanhang.


Jag har inget behov av att hundarna ska komma i fel hem, jag har behov av att de ska komma i rätt hem. Och jag lyckas, procentuellt sätt, oftare än jag gjorde med belgarna. Det kan vara en slump, men det är tillräckligt bra.


Det är andra som i eller mellan meningar säjer att mina hundar är fantastiska. Jag säger inte det, jag säger bara att dessa hundar passar mig precis som dina hundar passar dig.


Menar du på fullaste allvar att det är JAG som hittar på och JAG som lurar?

Gemene hundägare som köper en valp har ingen aning om att deras hundar väldigt ofta är lika inavlade som halvsyskon eller mer.


De betalar sin medlemsavgift eller så gör det de inte, men i båda fall tror de ju på vad som står på SKKs avelsdata och skulle säja URK åt sådant som inte var nämnvärt bättre än kusinparningar eftersom det är där SKKs gräns går enligt de själva.


Många av dem åker på utställningar och gynnar den verksamhet som fört dem bakom ljuset.


Nämnvärda delar av veterinärkåren och absolut väldigt många uppfödare har ingen aning om hur illa det är.


Och i ena meningen säjer flera av er här att ”alla vet, även vi” men slingrar er för att göra DNA-tester i tillräckligt hög grad fast det finns sätt att undvika oönskade slitningar.


Jag luras inte. Jag avlar mellan rasgränser, jag gör si och jag gör så.


Jag är alltid väldigt transparent. Framförallt gentemot människor som jag träffar.


Om jag döljer något så berättar jag det och oftast varför. Ex om jag använder en SKK-reggad hund som inte är min utifrån så döljer jag hens identitet oavsett om äg vill eller inte, för att jag vet vad denna person kan utsättas för i form av hat. Det är på en nivå som få människor kan leva sig in i, för minb del har det t.o.m handlat om några mordhot genom åren liksom. Så begreppet ”hederskultur” är högst användbart i dessa sammanhang.


Jag har inget behov av att hundarna ska komma i fel hem, jag har behov av att de ska komma i rätt hem. Och jag lyckas, procentuellt sätt, oftare än jag gjorde med belgarna. Det kan vara en slump, men det är tillräckligt bra.

Det är andra som i eller mellan meningar säjer att mina hundar är fantastiska. Jag säger inte det, jag säger bara att dessa hundar passar mig precis som dina hundar passar dig.
Och jag säjer att de lever upp till sin standard i samma omfattning som andra raser. Och att jag har tankarna i idel, ädel avel att tacka för väldigt mycket av det.
 
Iaf syftade jag inte på detta att skaffa sig en överblick över rasens COI utan just när man gör kombinationer. Då kan man, om man vill, även använda Embark för provparningar.

Ok. Bra att ni vet. Är det hemligheter eller varför vill du inte berätta ex om din ras?
Jag har sett några RAS där man för in sådan info men det är ovanligt än så länge och bland dessa fall har det i vissa fall lett till att flera uppfödare runtom i rasen blir benägna att ändra och ra bort. Intrigerna är på en nivå att man skulle kunna bjuda dit TV¤ 4. Vidriga verkligen.

Ja, ok Collie. Ja, det är tur att man kan para där mellan pälsvarianterna, av minst 2 anledningar tänker jag.
Collien är verkligen en sådan ras där åtminstone jag är helt säker på att saker och ting kommer bli så mycket enklare med mer variation. Jag har starka kopplingar där rent känslomässigt. Önskade mig en Collie från jag var 4 år tills jag var 11 och fick en Cavalier istället. Men tillhörande problem. Det var Collien som av någon anledning gjorde att det blev Terv istället när jag blev gammal nog.
Bloggen Collievänner är verkligen en guldgruva (för annat än bara Collien)! Så befriande och lärorik.

Om det vore någon hemlighet skulle jag väl inte skicka en länk till en studie där man själv kan läsa exakt vad som framkommit av DNA-tester?

Ja, jag vill som sagt se mer genetisk variation i rasen snarast. Bodil som har Collievänner är både kunnig och trevlig. Jag håller inte med henne helt om vilka raser som är lämpligast att göra inkorsningar med, något vi diskuterade redan för ca 5 år sedan, men generellt har vi samma syn på det mesta. Hon bad mig vara gästförfattare och skriva ett inlägg på Collievänner för evigheter sedan, men jag avböjde.
 
Det kanske är lättare att se olika rasers genetiska variation i den här studiens tilläggsinformation. Den data som använts är densamma som i den jag redan länkat till. Denna handlar om hur genetisk variation respektive kroppsstorlek påverkar livslängd med dödsorsakerna cancer respektive hög ålder. Information uppspaltat per ras finns i Supplementary file 1, Table S1 Data

How size and genetic diversity shape lifespan across breeds of purebred dogs
 
Om det vore någon hemlighet skulle jag väl inte skicka en länk till en studie där man själv kan läsa exakt vad som framkommit av DNA-tester?

Ja, jag vill som sagt se mer genetisk variation i rasen snarast. Bodil som har Collievänner är både kunnig och trevlig. Jag håller inte med henne helt om vilka raser som är lämpligast att göra inkorsningar med, något vi diskuterade redan för ca 5 år sedan, men generellt har vi samma syn på det mesta. Hon bad mig vara gästförfattare och skriva ett inlägg på Collievänner för evigheter sedan, men jag avböjde.

Du kan bara skriva ut det här och även att de som gör RAS kan skriva ut det?
Jag tycker iaf inte det verkar vara tydligt och öppet förutom i extremt få RAS på sista tiden.
Har du läs RAS för VH? DET är uppfriskande, men den får enorm kritik från många uppfödare och man påstår att den är felgjord. Det blir oerhörda slitningar av en sådan sak så något är väldigt skevt.
Jag läste där i dokumentet (eller tolkade texten) som att en inte skulle skulle använda deras siffror som snitt för rasen. Vet ej riktigt varför, för det var ju många hundar och borde tjäna som fingervisning.

Ja, hon är toppen,. Har också haft kontakt med henne fast i nutid. Dock har jag läst bloggen sedan urminnes tider då man lär sig så mycket om historien på ett sätt som fastnar.
Jag tänker själv inte att exakta raser är det som är lösningen även om man såklart hittar fler av de individerna som kan passa inom vissa raser än andra. Huvudsaken är att man öppnar upp flöden och eventuellt att man kan uppskatta hur stora/breda dessa flöden måste vara för att spiralen ska vända och att detta med att uppskatta genomsnittsCOI i raser kan hjälpa till att förstå det.
För egentligen är det inte frågan om åsikter här, alltså öppna upp eller inte. Det är frågan om hur mycket. För lite, ja då blir det massa jobb som knappt ger något alls, för mycket...jamen, då blir det svårt att förutbestämma avkomman inom ramen för standard. För inga länder får väl ändra i standarden förutom de som har hand om den. I annat fall skulle man kunna bredda åtminstone exteriört beträffande små delatjer som tar för mycket fokus från annat.
Men sen är det inte bara standard, det är också trend upplever jag. Ex på 80-talet hade vissa raser bläs oftare än nu osv. De hade mindre päls. När jag hade schäfrar gick jag med på att åka till Tyskland på utställning/ställa min ena hund på stor utställning där vid ett tillfälle. Alla våra hundar (kullen och uppfödarens hundar mfl släktingar) som gick bra här blev diskade för att domaren plockade fram måttstocken (de är för höga). Så standarden är så ena sidan helig, å andra sidan så tolkas den oerhört olika (även om det där med centimetrar borde vara det mest enhetliga....men så är det ju verkligen inte).
 
Jag har idag fått igenom att mitt försäkringsbolag registrerar valparna efter ras och inte som "blandras".
Så på mina hundar kommer det finnas sådan sjukdomsstatestik/veterinärbehovsstatestik framöver.
Från myndighetshåll (SJV) har det länge varit raser och så även hos veterinären när hundarna exempelvis besiktigas.

En del designerraser har sedan en tid redan registrerats så isf endast blandras.
Dock ligger så klart de Labraddodles som helt eller nästan avlas inom sluten population (där avlar inom sluten population, hämtar hundar utomlands ifrån när de själva eller deras avelspolicy tycker ]att de behövs) värre till än de som avlas med öppen population TROTS att de är dessa som tillhör en organisation/avlas slutet som får gå igenom de funktionsmediciska testerna på rutin innan det ska bli på tal om att de ska gå i avel.
Det går att göra mycket och ganska länge inom sluten population men dels så verkar människan missbruka det (vilket är det jag skyller bla på att folk inte ens är korrekt upplysta på avelsdata och att "kulturen" och strukturen inte verkar stödja en bredare effektiv population.
 
Du kan bara skriva ut det här och även att de som gör RAS kan skriva ut det?

Den genetiska inaveln för collie har skrivits ut av specialklubben, senast i slutet av förra året. RAS uppdateras vart femte år och eftersom dessa studier kom efter den senaste uppdatering för collie är det inte märkligt att de inte finns med i den nuvarande versionen. Det vore bra om de fanns med i nästa.

Det är lite lustigt att du, som hänvisar till en hel bok för att förstå varför ditt sätt att avla är så bra, inte tycker att en länk till en uppgift räcker.
Men visst, så här ser siffrorna ut för alla bruksraser, inklusive collie. Grunddatan är från den första undersökningen jag länkade till. Genetisk variation går att se i den andra, säg till om du inte orkar hitta det själv.

Screenshot_20230414_131618_Samsung Notes.jpg


För egentligen är det inte frågan om åsikter här, alltså öppna upp eller inte. Det är frågan om hur mycket. För lite, ja då blir det massa jobb som knappt ger något alls, för mycket...jamen, då blir det svårt att förutbestämma avkomman inom ramen för standard. För inga länder får väl ändra i standarden förutom de som har hand om den. I annat fall skulle man kunna bredda åtminstone exteriört beträffande små delatjer som tar för mycket fokus från annat.

Nej, det är inte en fråga om åsikt.
Däremot behöver inte standard vara ett så stort problem just när det gäller små detaljer. Man behöver inte ändra i ursprungslandets standard för att strunta i om aveln ger collies med ståndöron, pudlar med vita tecken eller någon annan typ av mindre utseendemässig avvikelse som inte påverkar hunden negativt.
 
Den genetiska inaveln för collie har skrivits ut av specialklubben, senast i slutet av förra året. RAS uppdateras vart femte år och eftersom dessa studier kom efter den senaste uppdatering för collie är det inte märkligt att de inte finns med i den nuvarande versionen. Det vore bra om de fanns med i nästa.

Det är lite lustigt att du, som hänvisar till en hel bok för att förstå varför ditt sätt att avla är så bra, inte tycker att en länk till en uppgift räcker.
Men visst, så här ser siffrorna ut för alla bruksraser, inklusive collie. Grunddatan är från den första undersökningen jag länkade till. Genetisk variation går att se i den andra, säg till om du inte orkar hitta det själv.

Visa bifogad fil 116681



Nej, det är inte en fråga om åsikt.
Däremot behöver inte standard vara ett så stort problem just när det gäller små detaljer. Man behöver inte ändra i ursprungslandets standard för att strunta i om aveln ger collies med ståndöron, pudlar med vita tecken eller någon annan typ av mindre utseendemässig avvikelse som inte påverkar hunden negativt.

Jag tänker att du kanske missförstår mig med flit tyvärr. Vad det beror på kan man bara spekulera i.
Hade en fråga som definitivt visade på att det inte var frågan om att jag inte tyckte din länk räckte.
 
Jag tänker att du kanske missförstår mig med flit tyvärr. Vad det beror på kan man bara spekulera i.
Hade en fråga som definitivt visade på att det inte var frågan om att jag inte tyckte din länk räckte.

Det är lustigt, för jag upplever att du misstror och/eller missförstår mig med flit. Vilken fråga ändrar det faktum att du ifrågasätter varför jag inte vill berätta om COI för min ras när jag precis länkat till dessa siffror?
 
.
Jag vet att MHC är inblandat i mycket ...
Jag frågade dig vilka sjukdomar där immunförsvaret INTE är direekt eller indirekt inblandat.
Du skrev någon stans någonting i stil med "jag har inte sett så mycket infektioner"
Immunförsvaret är direkt och indirekt inblandad i allt.
Du svarade inte och du svarade ej på frågan om ifall du förstår VARFÖR dåligt MHC gör att många embryon (tillslut alla) aldrig blir foster och valpar.
Direkta kopplingar finns till infektioner, autoimmuna sjukdomstillstånd och cancer.
Indirekta kopplingar finns till hela varelsen då hunden är en biologisk varelse.


.
Men du jobbar du ju med annat samtidigt som du har valpkull låter det som. Men du tror inte att någon annan kan göra det?
Det går bort lika mycket tid oavsett om man gör en sak i taget eller inte. Det är inte bara 8-9 veckor när man har en valpkull.
Ser det ut som att folk som har 1-2 kullar per år endast är personer som har råd att lägga 10-20 v på semester/år.
Det är inte vad jag ser.
Det är ingen hög timpenning att föda upp hundar om man inte gör det typ i en lada på landet och får hundar dräktiga på första, lättaste sätt och inte vill beblanda sig med valpar som sedan flyttar. Men de flesta lägger enormt mycket tid på det, absolut när valparna är hemma men även runtom.
Jag vet att du vet det....




.
Du velar väldigt mycket fram och tillbaka till hur en rasklubb skulle använda genetiskt COI. Hur ska man ens göra det urvalet så det bli slumpmässigt. En del skulle vilja testa och andra inte. Urvalet skulle inte bli slumpmässigt.
Det skulle gå om man vill det, det är jag övertygad om. Det handlar om att rädda hela raser, så det får vara krångligt. Men tydligen finns det redan tillräckligt med info om rasernas verkliga COI? Jag vet inte. Jag vet ej hur mycket man skulle behöva i procent av en ras för att få tillräckligt tillförlitlig statistik.

Eftersom jag aldrig varit så anti att DNA-testa mina hundar som just nu så tyvärr inte.

Du verkar ha många egna teorier kring DNA-tester.
Då missförstår du nog något. Jag vet inte varför man ens skulle behöva teorier om dessa tester.

Fast varför göra intervjuer om mentaliteten inte finns i DNA:t? Jag fick veta på en föreläsning för ganska många år sedan att man hittat gener kopplade till vissa mentala egenskaper. Sen kanske inte någon testar för det än.
Det är klart arvet finns i DNA:t. Jag skrev att det inte finns i DNA-tester (utom vissa saker som delvis visar sig i hundens beteende).

Precis, aldrig testa i onödan.
Hur hanterar du resultatet om en hund visar sig vara bärare av en mutation för en sjukdom som inte borde finnas i rasen/rasblandningen?
Hittar du alltid en partner som är fritestad för just den mutationen?
Menar du att vissa sjukdomar borde finnas hos vissa hundar?
Jag har hittills inte testat mer än 24 hundar (har precis beställt ett nytt gäng test dock).
Av dessa har jag hittills inte använt någon som visar på de sjukdomar som embark visar på.
Om en hund skulle bära en sådan gen och det var bevisat att den är harmlös i enkel uppsättning och jag absolut vill avla på den hunden ändå så skulle jag givetvis göra samma test på potentiella partners och givetvis inte använda en hund med samma sjukdomsanlag.
Vad är det ens för en fråga? Skulle du göra det? Tror du att man måste det?
Det finns massa saker som inte ses på embarktest eller annat test. Men om man ser och vet det så gör man väl det man kan? Därför är det viktigt med genetisk variation, därför hör allt ihop.


Informerar du alltid valpköparna om vilka mutationer som föräldradjuren bär på?

Det skulle jag absolut göra. Det finns isf med i deras typkod (oavsett om det är för att jag skulle ha sett det via gentest eller att jag vet att sannolikheten skulle vara hög på annat sätt. Jag kan inte veta och inte de heller om de ska avla på hunden framöver eller inte. Jag kan heller inte veta om jag isf lever den dagen så jag kan ge personliga råd.
Jag har under alla år vart väldigt transparant.
Jag hittar inte på saker och luras. Det du antyder på är rent förtal.
jag är väldigt, väldigt mycket åt andra hållet...dels generellt och absolut vid kontakt och frågor om en viss kombination.
Men finns det en uppenbar risk om en defekt som avsevärt kan hindra livskvaliten så gör jag inte en sådan kombination. Man får inte det! Så det är en gåta för mig hur man får para ex två hundar ur samma population där över 60% av hundarna i populationen har hjärtfel, inte kan föda sina egna barn, blir så stora att livslängden blir märkbart förkortad osv. Och det är en gåta för mig att man får para två hundar ur samma population där man vet att de flesta är nämnvärt nära släkt
Det är också en gåta hur det kan vara möjligt att få en RAS godkänd om den bär på allvarligt missvisande information, ex att målet är att bibehålla inavelsgraden på 1%. Det är kraftigt vilseledande. Det skapar en illusion som äter upp raserna.
 
Alltså, ska man vara sån: De flesta hundägare läser inte några RAS-dokument. Inte heller kollar de på hunddata/avelsdata. De har ingen koll på vad inavelsgrad är heller för den delen, eller inavelsökning.

......exakt, men det berättigar ju inte att det där står felaktigt och väldigt missvisande info där om något så allvarligt att rasens framtida existens händer på det.
Att förvanska verkligheten så här bara för att man kan är bara det djupt oetiskt.
Att utarma ras efter ras är att förstöra dem på ett sätt som inte går att få tillbaka det man förlorat utan att akut behöva göra insatser där man förr eller senare förlorar allt.
Detta måste tas på allvar och det NU.
 
......exakt, men det berättigar ju inte att det där står felaktigt och väldigt missvisande info där om något så allvarligt att rasens framtida existens händer på det.
Att förvanska verkligheten så här bara för att man kan är bara det djupt oetiskt.

Som sagt, när ett RAS-dokument tagits fram gäller det i 5 år innan det är dags för ny revidering. Man förvanskar inte verkligheten genom att inte ta med siffror som man inte kände till när förra RAS upprättades. Om det upptäcks någon ny sjukdom är även det något som man informerar om på t ex hemsida och i medlemstidning, inte genom att ändra något i en redan godkänd RAS.
 
Som sagt, när ett RAS-dokument tagits fram gäller det i 5 år innan det är dags för ny revidering. Man förvanskar inte verkligheten genom att inte ta med siffror som man inte kände till när förra RAS upprättades. Om det upptäcks någon ny sjukdom är även det något som man informerar om på t ex hemsida och i medlemstidning, inte genom att ändra något i en redan godkänd RAS.

Ja, jag vet! Men vi har ju vetat i mer än 5 år att inavelsgrad inte är samma sak som inavelsökning.
Skriver man i RAS att målet är att ex BIBEHÅLLA en inavelsGRAD på 2 % så är konsekvensen av det att folk tar för givet att inavelsgraden är 2%.
Låt oss reda ut detta en gång för alla: Är det av okunskap eller kunskap siffrorna är förvansklade?
Jag vet faktiskt inte det, men båda sakerna leder fram till en situation som var bättre igår än vad det är idag. Därför igår var inavelsgraden hos de flesta raser lite bättre än idag. För de kullar som föddes efter 00.00 i natt ökade, i de allra flesta fall, inavelsgraden ytterligare.
Hoppas vi får till rätt ord oftare i RAS och att det inte riskerar att rasa de förtroendevalda i speialklubbarna, för så är verkligheten i några av de få specialklubbar där man valt att nämna rätt saker vid rätt ord.

Jag vet hur det fungerar, att man uppdaterar var 5:e år. Jag själv uppdaterar en gång per år och redovisar då allt där 3 eller fler individer fått samma anmärkning i veterinärbesiktningarna eller senare i livet. för stora raser som funnits länge gör man något liknande när det uppgår till en viss procent.
Men det måste ju också vara möjligt att vända det och därför måste man sätta saker på bordet genom att exempelvis välja rätt begrepp när man talar om själva grundstenen för att kunna selektera, nämligen att det ska finnas möjlighet att selektera utan att förstöra ytterligare. Annars är det inte avel längre utan bara massa fina ord och så vill vi inte ha det, det är vi som lever med hundarna oavsett vilka slags hundar vi trivs med. Och vad som är än viktigare är hundarna själva. Det är vår plikt att försvara dem från onödigt lidande i så stor utsträckning det är möjligt. De kan inte föra sin talan där och därför är det vår plikt att sätta dem först.
 
Jag frågade dig vilka sjukdomar där immunförsvaret INTE är direekt eller indirekt inblandat.
Du skrev någon stans någonting i stil med "jag har inte sett så mycket infektioner"
Immunförsvaret är direkt och indirekt inblandad i allt.
Du svarade inte och du svarade ej på frågan om ifall du förstår VARFÖR dåligt MHC gör att många embryon (tillslut alla) aldrig blir foster och valpar.
Det har jag svarat på.

Direkta kopplingar finns till infektioner, autoimmuna sjukdomstillstånd och cancer.
Indirekta kopplingar finns till hela varelsen då hunden är en biologisk varelse.
Jag har inte sagt emot det heller. Jag tvivlar inte på att det är en av flera faktorer i många sjukdomar. Jag undrade om du visste några sjukdomar där man dokumenterat VET att de beror i huvudsak på bristande variation i MHC. Jag tror att svaret på det är nej.

Det går bort lika mycket tid oavsett om man gör en sak i taget eller inte. Det är inte bara 8-9 veckor när man har en valpkull.
Ser det ut som att folk som har 1-2 kullar per år endast är personer som har råd att lägga 10-20 v på semester/år.
Det är inte vad jag ser.
Det är ingen hög timpenning att föda upp hundar om man inte gör det typ i en lada på landet och får hundar dräktiga på första, lättaste sätt och inte vill beblanda sig med valpar som sedan flyttar. Men de flesta lägger enormt mycket tid på det, absolut när valparna är hemma men även runtom.
Jag vet att du vet det....
Jag förstår inte vad du vill med detta svar. Alla har olika förutsättningar att ta en kull, en del behöver inte ta ledigt en dag och andra i 10 veckor men de flesta någonstans däremellan. Uppenbarligen klarar de flesta av SKKs uppfödare att göra det på sin fritid. Många tar nog mindre än en kull om året dock.

Jag tolkade det som att du ansåg att alla skulle vara tvungna att avstå all annan inkomst i 10 veckor för att ta en kull och så vet jag att det inte är för de flesta.

Det skulle gå om man vill det, det är jag övertygad om. Det handlar om att rädda hela raser, så det får vara krångligt. Men tydligen finns det redan tillräckligt med info om rasernas verkliga COI?
Det presenterades i ett annat inlägg i dem här tråden. Nu vet vi det för samtliga bruksraser. Hur förändrar det vilka förslag på åtgärder som rasklubbarna ska ta fram vid nästa revidering av RAS?

Det är klart arvet finns i DNA:t. Jag skrev att det inte finns i DNA-tester (utom vissa saker som delvis visar sig i hundens beteende).

Menar du att vissa sjukdomar borde finnas hos vissa hundar?
Jag har hittills inte testat mer än 24 hundar (har precis beställt ett nytt gäng test dock).
Av dessa har jag hittills inte använt någon som visar på de sjukdomar som embark visar på.
Om en hund skulle bära en sådan gen och det var bevisat att den är harmlös i enkel uppsättning och jag absolut vill avla på den hunden ändå så skulle jag givetvis göra samma test på potentiella partners och givetvis inte använda en hund med samma sjukdomsanlag.
Vad är det ens för en fråga? Skulle du göra det? Tror du att man måste det?

Ja enligt jordbruksverket regler så måste en bärare av en reccesiv mutation alltid paras med en friterad hund oavsett om sjukdomen mutationen är kopplad till finns kliniskt i rasen eller ej.

Det finns hundar i raser där man aldrig fått klinisk CEA som testar positivt för en CEA mutation som man kan DNA-testa för i en annan ras där CEA förekommer kliniskt. Det är ett av flera exempel på att man verkligen måste se till att enbart använda test som är validerad på den specifika rasen man testar.

Jag rekommenderar verkligen filmen om DNA-test på SKK play där man får mycket nyttig information.

Det finns massa saker som inte ses på embarktest eller annat test. Men om man ser och vet det så gör man väl det man kan? Därför är det viktigt med genetisk variation, därför hör allt ihop.
I de flesta raser skulle den typen av användning av DNA test vara katastrofalt för just den genetiska variationen.

Jag hittar inte på saker och luras. Det du antyder på är rent förtal.
Fel uttryckt kanske och jag syftade inte enbart till det du skriver här utan alla som rekommenderar blandras för att de är "friskare".

Du försöker göra en höna av en fjäder. Att ha en relativt hög genetisk släktskapsgrad är inget unikt för hundraser. Det finns mest troligt hos de flesta arter som människan gjort medveten selektion inom (hästar, katter, kaniner, kossor, grisar, får mm.) Det finns hos alla de vilda arter som uppstått från ett litet antal individer (Prewalzki hästen, Visenter, sibirisk tiger osv). Det finns hos mänskliga populationer som levt eller lever isolerade (ex. De på Norra Sentinel)

Det ger per automatik inte sjukare eller sämre individer. Det ger däremot en betydligt sämre anpassningsförmåga hos populationen när yttre omständigheter ändras eller genetiska defekter som påverkar fitness ansamlas.

Jag skulle verkligen vilja ha bra svar på denna frågeställning istället:

Hur kan man motivera hunduppfödare inom SKK eller motsvarande att prioritera bibehållen genetisk variation och införande av obesläktat avelsmaterial i populationen?

Hittar man den motivationen så kan det kanske bli en positivt utveckling på riktigt och inte bara pajkastning.

jag är väldigt, väldigt mycket åt andra hållet...dels generellt och absolut vid kontakt och frågor om en viss kombination.
Men finns det en uppenbar risk om en defekt som avsevärt kan hindra livskvaliten så gör jag inte en sådan kombination. Man får inte det! Så det är en gåta för mig hur man får para ex två hundar ur samma population där över 60% av hundarna i populationen har hjärtfel, inte kan föda sina egna barn, blir så stora att livslängden blir märkbart förkortad osv.
Det är en gåta för mig också.

Och det är en gåta för mig att man får para två hundar ur samma population där man vet att de flesta är nämnvärt nära släkt.
Som sagt är det inte det minsta unikt för hundraser. SKK har ändå gränser för hur nära man får para sett till stamtavlan.

Som blandrasuppfödare är det väl fritt fram att para helsyskon och far/dotter mm. Kan ju undra hur många blandrasuppfödare som nu sitter med valpar kvar som kommer ha lite "hoppsan" valpar framöver vars stam de inte kommer skryta högt om.

Det är också en gåta hur det kan vara möjligt att få en RAS godkänd om den bär på allvarligt missvisande information, ex att målet är att bibehålla inavelsgraden på 1%. Det är kraftigt vilseledande. Det skapar en illusion som äter upp raserna.

Ja det hade ju varit enkelt för SKK att lägga dit "ökning" efter inavelsgrad vid genomläsning. Jag är rätt säker på att ingen missat det för att medvetet luras.
 
Ja, jag vet! Men vi har ju vetat i mer än 5 år att inavelsgrad inte är samma sak som inavelsökning.
Skriver man i RAS att målet är att ex BIBEHÅLLA en inavelsGRAD på 2 % så är konsekvensen av det att folk tar för givet att inavelsgraden är 2%.
Låt oss reda ut detta en gång för alla: Är det av okunskap eller kunskap siffrorna är förvansklade?
Jag vet faktiskt inte det, men båda sakerna leder fram till en situation som var bättre igår än vad det är idag.

Låt mig förklara detta en gång för alla. Du kan bara få det svaret om du vänder dig till den rasklubb vars RAS du är intresserad av, och allra helst pratar med de som är ansvariga för framtagandet av nu gällande RAS. Jag törs i vart fall säga att det inte handlar om något medvetet förvanskande av siffror. Då skulle man inte tagit upp så många andra viktiga aspekter i avelsarbetet. Plus förstås att RAS inte är något reklamblad för valpköpare.

Jag är bara en vanlig hundägare. Jag är inte uppfödare och inte engagerad i rasklubben. Jag lät min hunds uppfödare leasa henne för att taben kull, men en förutsättning för det var att jag tyckte att hanen var bra nog. Förutom hälsa och mentalitet ville jag inte ha för hög AVK. COI räknade jag ut på 9 generationer(längre bak var inte stamtavlorna fullständiga). Ett gentest hade inte gett så mycket. Den genetiska variationen är så låg att det måste till inkorsning - det behövs ingen bekräftelse på det i form av ett test.

Du behöver alltså inte skriva gång på gång till mig om hur viktigt det är att sänka inaveln i raser. Det är lika onödigt att försöka avkräva mig svar varför SKK gör si eller någon rasklubb gör så. Jag vet inte. Jag kan bara svara för mig själv och mina beslut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 160
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp