Vi har väl redan konstaterat att ditt budskap inte är en nyhet för de absolut flesta. Jag är inte ett dugg rädd, har absolut inga egenintressen att skydda däremot vill jag gärna förebygga att andra går på rent hittepå.
Menar du på fullaste allvar att det är JAG som hittar på och JAG som lurar?
Gemene hundägare som köper en valp har ingen aning om att deras hundar väldigt ofta är lika inavlade som halvsyskon eller mer.
De betalar sin medlemsavgift eller så gör det de inte, men i båda fall tror de ju på vad som står på SKKs avelsdata och skulle säja URK åt sådant som inte var nämnvärt bättre än kusinparningar eftersom det är där SKKs gräns går enligt de själva.
Många av dem åker på utställningar och gynnar den verksamhet som fört dem bakom ljuset.
Nämnvärda delar av veterinärkåren och absolut väldigt många uppfödare har ingen aning om hur illa det är.
Och i ena meningen säjer flera av er här att ”alla vet, även vi” men varför slingras det vad gäller att redovisa en uppskattad medel-COI på raserna. Hur ser det ut för din ras utifrån de data du känner till?
Jag luras inte. Jag avlar mellan rasgränser, jag gör si och jag gör så.
Jag har alltid varit transparent beträffande hälsa och annat. Det är superviktigt för mig. Jag lurar ingen!
Om jag döljer något så berättar jag det och oftast varför. Ex om jag använder en SKK-reggad hund som inte är min utifrån så döljer jag hens identitet oavsett om äg vill eller inte, för att jag vet vad denna person kan utsättas för i form av hat. Det är på en nivå som få människor kan leva sig in i, för min del har det t.o.m handlat om några mordhot genom åren liksom. Så begreppet ”hederskultur” är högst användbart i dessa sammanhang.
Jag har inget behov av att hundarna ska komma i fel hem, jag har behov av att de ska komma i rätt hem. Och jag lyckas, procentuellt sätt, oftare än jag gjorde med belgarna. Det kan vara en slump, men det är tillräckligt bra.
Det är andra som i eller mellan meningar säjer att mina hundar är fantastiska. Jag säger inte det, jag säger bara att dessa hundar passar mig precis som dina hundar passar dig.
Menar du på fullaste allvar att det är JAG som hittar på och JAG som lurar?
Gemene hundägare som köper en valp har ingen aning om att deras hundar väldigt ofta är lika inavlade som halvsyskon eller mer.
De betalar sin medlemsavgift eller så gör det de inte, men i båda fall tror de ju på vad som står på SKKs avelsdata och skulle säja URK åt sådant som inte var nämnvärt bättre än kusinparningar eftersom det är där SKKs gräns går enligt de själva.
Många av dem åker på utställningar och gynnar den verksamhet som fört dem bakom ljuset.
Nämnvärda delar av veterinärkåren och absolut väldigt många uppfödare har ingen aning om hur illa det är.
Och i ena meningen säjer flera av er här att ”alla vet, även vi” men slingrar er för att göra DNA-tester i tillräckligt hög grad fast det finns sätt att undvika oönskade slitningar.
Jag luras inte. Jag avlar mellan rasgränser, jag gör si och jag gör så.
Jag är alltid väldigt transparent. Framförallt gentemot människor som jag träffar.
Om jag döljer något så berättar jag det och oftast varför. Ex om jag använder en SKK-reggad hund som inte är min utifrån så döljer jag hens identitet oavsett om äg vill eller inte, för att jag vet vad denna person kan utsättas för i form av hat. Det är på en nivå som få människor kan leva sig in i, för minb del har det t.o.m handlat om några mordhot genom åren liksom. Så begreppet ”hederskultur” är högst användbart i dessa sammanhang.
Jag har inget behov av att hundarna ska komma i fel hem, jag har behov av att de ska komma i rätt hem. Och jag lyckas, procentuellt sätt, oftare än jag gjorde med belgarna. Det kan vara en slump, men det är tillräckligt bra.
Det är andra som i eller mellan meningar säjer att mina hundar är fantastiska. Jag säger inte det, jag säger bara att dessa hundar passar mig precis som dina hundar passar dig.
Och jag säjer att de lever upp till sin standard i samma omfattning som andra raser. Och att jag har tankarna i idel, ädel avel att tacka för väldigt mycket av det.