ildiko
Trådstartare
Det är inte endast intervjuer och nej det är inte inte bara jag som skattar hundarna, det är de som lever mest med hundarna. I vissa fall är andra instanser inblandade, men långt ifrån alltid.Fast det säger ju inte emot det jag skrev. Personen som svarar kan vara hur erfaren som helst och ha hur många hundar som helst att jämföra med. Svaret på frågan är fortfararande en skattning av svarandes kapacitet. Dessutom så skriver du ju själv här att svarandes erfarenhet som hundägare har en påverkan på svaret. Vilket ju måste ses som en stor brist i metoden.
Att du ställer frågor runtom är ju bra för din egen informations skull. Men att en kvantitativ metod dels skulle innehålla fördjupande frågor och dels utgå från och försöka beakta viss kunskapsnivå hos den som svarar är ju stora brister i en sådan metod som påstår sig komma fram till ett mätbart resultat.
Det vore ju en sak om du undersökte detta mer kvalitativt. Intervjuade djurägarna, analyserade svaren och gjorde din egna bedömning. Det är ju när du utifrån dina intervjuer ger dig på att skatta resultatet och sedan komma fram till ett kullmedelvärde som det blir konstigt.
Vad menar du med "ge resultat"?
Det skiljer sig extremt mycket för hur det skulle gå till om man träffades massa hundar och satt och gjorde intervjuer.
Det är hundar jag fött upp, dvs jag har dokumenterat vem som gick ur valplådan först, vem som tog sig över tröskeln först, hur de betedde sig när de var ute för första gångerna osv. Och senare...i vilken mån speglas det sedan när hunden går igenom fysisk könsmognad, psykisk könsmognad, vad som händer hen under livet. För det är också sådant som diskiteras och tas hänsyn till, hur/under vilka omständigheter hunden lever, hur hen mår med det och hur hgen anpassar sig, hur mycket man behöver hjälpa hunden med ev anpassning.
Jag har ofta haft mycket kontakt med dem, jag har ganska ofta haft dem på kurs, jag är ofta den de har kontaktat i första hand om de har problem. Så är det ju inte med ex BHP, på gott och ont .
Sen,. när hundarna vuxit upp (första gången när de är omkring 2 år) så sker en formell intervju där hundägaren får sätta in sin hund på en skala mellan 1 och 5, där de (än så länge) inte vet vilken av siffrorna som är idealiskt för just mig (även om man oftast kan ana det så är det inte alltid uppenbart).
När de har satt dem på ex "2" så kommer nya frågor om varför de satte hunden där. vi går igenom exempel, stämmer av med andra i familjen om det behövs.
Varför skulle jag INTE analysera svaren? Varför skulle jag inte stämma av hur väl det stämmer?
Det används för att göra kombinationer av föräldrardjur lika mycket som det används för att skatta hunden och/eller kullen och/eller senare en vad en hund verkar nedärva och i viulken grad, ibland i kombination med vilken hund. Det analyseras varför.
Tror du att jag gör vad jag gör och inte gör det så ordentligt som det går göra. VARFÖR isf?
Resultat, att jag når mina mål, i praktiken: att jag slipper ha ett x-register utan att jag bara tar kullar där hundarna hamnar inom standard i lika stor utsträckning som när jag födde upp Belgare eller när någon annan föder upp shelties, taxar, whippets eller Lagottos.
Exteriört och mentalt.
Nej, det är ingen brist i metoden om hundägren haft hundar innan och kan jämföra med dem i frågor som om hundarna är lättmotiverade eller inte (och särskilt inte när jag kan komma med exempel) om de kan fokusera länge osv.
Det finns också andra faktorer som hjälper oss, som om hundarna avgett prov av olika slag men detta lika mycket som vardagen är påverkat av hur väl hunden är tränad.
De flesta hundarna jag har påp kurser, enskild träning osv är inte hundar jag fött upp. Om en hund beteer sig på ett visst sätt så är det oftast ganska lätt för mig att veta vad jag ska fråga för att ta reda på hur stor sannolikheten är att hunden blivit "rättvist" tränad/"tränad" direkt och indirekt för att ex klara av vissa händelser.
Om två hundar av misstag blev ex påcyklade av ett barn när de var små så är det långt ifrån säkert att båda blir rädda för barn.
Det finns något som sker där mellan stimuli och reaktion. Ja, det kan bero på hur bra förutsättningar en hund fått att träna upp sin impulskontroll, men det är lätt att kontrollera hur mycket eller litet chans hunden fått beträffande en sådan sak och utifrån det bilda sig en uppskattning.
Jag tycker ni ska läsa Idel, ädel , avel om ni får tag på den. annars Hallgrens bok om mentalitet för han tar upp detta i slutet. Jag håller inte med honom om allt, men han är trots allt en hundpsykolog och har trots allt nördat in på detta med hur hundar fungerar.
Utan detta sätt att räkna ut kullmedelvärde hade det behövs åtminstone 2 generationers x-register...inte bara i början, jag plockar ju in hund utifrån i var och varannan kull.
Jag förstår inte hur ni kan skriva som om det inte redan är gjort.
Jag är inte den enda som använder detta och vi som gör det gör det inte för att vi inte har något att göra.
Det ger vad jag vill ha och jag ser hur det modifieras och justeras vartefter mönster träder fram. Mönster av hur saker och ting hör ihop.