Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@WildWilma
Jag har dragit 4 stycken AK genom Embark. De hamnade, avrundat till närmsta decimal på 15, 17, 26 och 35. Dvs den lägsta av de fyra ligger inte under SKKs rekommendationer om max 6.25. Men det finns säkert flera under 10 och kanske under 5 och isf är det ju viktigt att hitta dem och ta vara på det på ett hållbart sätt.
Menar du att ex Specialklubben inte gjort stickprov för att bilda sig en ungefärligt uppfattning?
Eller ens kollat och räknat ut snitt på de som redan gjorts via ex Embark, betterbreed och liknande?
Hoppas jag missförstår. Det finns ju faktiskt ganska många som gentestat, det finns data man kan hämta in och sedan räkna ut ett snitt och tillsammans med det redovisa ungefär hur mycket eller litet det går att lita på att den siffran skulle spegla verkligheten. Det är väl dumt att enskilda uppfödare gör det men att man inte tar vara på det i sitt arbete med exempelvis RAS? Sånt slöseri med resurser isf. Fantastiskt att de uppfödare som är insatta orkar vara kvar. Hoppas att dessa börjar kräva mer och att man svarar upp på de behoven man ser istället för att de ska överväga att sluta föda upp hundar eller rent av flytta ut sin avel.
 
Hur skulle jag kunna ta reda på vem som får flera miljoner om inte du som påstår att någon får det kan göra det. Inom SKK organisationen finns massor av "ordföranden" i alla underklubbar. Jag kan lova att de flesta inte får i närheten av någon miljon eller ens en ynka liten krona för sitt arbete. De högsta inom de största organisationerna får säkert bra arvoden men de är inte ensamma om att besluta något. Det sker genom representativ demokrati.

Jag syftade på ledningen. HUR? Jamen det är väl en ideell intresseförening eller har jag missat något?
Klart att det behövs slavar också och att denna struktur är beroende av att uppfödare mer eller mindre är beredda att göra det även om det skulle gå plus, minus 0. Som hobbyverksamhet åt människor som ex kan vara lediga från jobbet i kanske 20 veckor per år utan någon form av betalning.
Men jag upplevde det som många här inte såg en kultur av osund maktordning där hundar objektifieras som resurser för potentiella stora inkomster till den högsta ledningen.

Hur som helst, fråga för bövelen...om AB har redovisningsskyldighet borde väl borde ideella och ekonomiska föreningar också ha det.
Det kan ju ha blivit bättre! De kan också ha ljugit i dessa granskningar. Vem vet!
 
@WildWilma
Tror inte det skulle finnas något behov av att låta AK och WK vara skiljda på många håll om det var så att man verkligen prioriterade arbetsegenskaper i första hand hos AK .
Eller vad har jag missat?
Oavsett så behöver man vara proaktiv vad gäller hälsan och då är det inte alltid det räcker med populationer som är nära släkt.
 
Jag tänker att man borde koncentrera sig mer på MHC.
Fråga sig varför de flesta blandraser (vars föräldrar inte testas lika ofta osv) har en högre medellivslängd än de flesta hundar avlade inom sluten population.

Inte för att nödvändigtvis börja ta fram fler blandraser, utan för att ta den informationen till att öka allmän fintess INOM rasen genom åtgärder både inom och mellan raser.

https://stud.epsilon.slu.se/4066/1/stromberg_v_120418.pdf
 
Ja det kan man fråga sig. Jag har inte svaret. Men jag har insett att vem som känner vem och äger vilken hund spelar större roll vid avelsplanering än vad som bidrar mest till rasens framtid långsiktigt. Rasens störta avelsmatador de senaste 20 åren sett till antalet barnbarn är en importtik med endast 18 egna avkommor.

ja, sånt måste regleras ovanifrån också, anser jag.
I annat fall kommer olika raser alltid säja att de har lite mer anledning att lägga för mycket koncentration på enstaka hundar. Och fortsätter man i närheten av så...jamen då är det ingen ide att varken hämta hundar (i nästan alla länder jag vet är det ännu mer ok , nästan praxis med linjeavel dessutom) eller tillåta flöde heller för den delen.
Det finns en gräns för vad de uppfödare som är villiga att satsa på variation orkar med.
Utan restriktioner finns det kanske uppfödare som rentav skulle använda ev fall av inmönstring och/eller outcross in i rasen som argument för att populationen "har råd" att också "förfina" sina "ursprungliga linjer".
Frihet under ansvar kan bli för svårt för många uppenbarligen.
Det behövs jättetydliga regler. Jag som tittat runtom ser ju att även populationer utanför SKK lätt och ibland väldigt snabbt hamnar i detta om det inte finns regler kring det. Det finns alltid en del uppfödare som av andra (inte allt för sällan andra uppfödare dessutom) "ges" tillräckligt hög status att få lov att göra detta. Har flera gånger, både inom och utom SKK, hört att den och den uppfödare innehar tillräckligt stora kunskaper för att bedriva linjeavel....får huvudvärk av det och är chockad över att man kan höra det än idag.
 
Frihet under ansvar kan bli för svårt för många uppenbarligen.
Det behövs jättetydliga regler. Jag som tittat runtom ser ju att även populationer utanför SKK lätt och ibland väldigt snabbt hamnar i detta om det inte finns regler kring det. Det finns alltid en del uppfödare som av andra (inte allt för sällan andra uppfödare dessutom) "ges" tillräckligt hög status att få lov att göra detta. Har flera gånger, både inom och utom SKK, hört att den och den uppfödare innehar tillräckligt stora kunskaper för att bedriva linjeavel....får huvudvärk av det och är chockad över att man kan höra det än idag.
Här är du inne på något som många hundägare sagt i decennier, det måste vara väldigt tydliga regler för (i det här fallet) hundavel. Där både hälsa, mental status, matadoravel, inavel (linjeavel) och ras-specifika egenskaper preciseras och registreras. ALLA som pysslar med hundavel skulle behöva följa samma regler. Utan undantag!

Ta en sån enkel sak som registrering av dödsorsak. Den är inget krav idag, alltså vet ingen varför hundar blev si eller så många år gamla. Varken på rashundar eller blandraser.
Vissa uppfödare är duktiga och vågar både ta ur hundar ur avel och låta alla se vad deras uppfödningar har fått för sjukdomar, oavsett vad avelsprogrammen kräver, men den % är inte hög vågar jag påstå.
 
Ta en sån enkel sak som registrering av dödsorsak. Den är inget krav idag, alltså vet ingen varför hundar blev si eller så många år gamla. Varken på rashundar eller blandraser.
Vissa uppfödare är duktiga och vågar både ta ur hundar ur avel och låta alla se vad deras uppfödningar har fått för sjukdomar, oavsett vad avelsprogrammen kräver, men den % är inte hög vågar jag påstå.

Det är jätteintressant att titta på finska Koiranet just eftersom de registrerar dödsorsak. Det finns förstås jättemånga med "dödsorsak inte specificerad", men det ger ändå mycket att kunna se i vilken ålder hundar dött.

Som valpköpare är jag väldigt skeptisk till uppfödare som bara redovisar de bra resultaten för sina kullar. Ingen kommer kunna föda upp hundar utan att det någon gång blir en sjuk eller mentalt svag individ.
 
Det blir väldigt svårt att följa diskussionen när du svarar i 4 olika inlägg.

@WildWilma
Jag har dragit 4 stycken AK genom Embark. De hamnade, avrundat till närmsta decimal på 15, 17, 26 och 35. Dvs den lägsta av de fyra ligger inte under SKKs rekommendationer om max 6.25. Men det finns säkert flera under 10 och kanske under 5 och isf är det ju viktigt att hitta dem och ta vara på det på ett hållbart sätt.
Menar du att ex Specialklubben inte gjort stickprov för att bilda sig en ungefärligt uppfattning?
Eller ens kollat och räknat ut snitt på de som redan gjorts via ex Embark, betterbreed och liknande?
Hoppas jag missförstår. Det finns ju faktiskt ganska många som gentestat, det finns data man kan hämta in och sedan räkna ut ett snitt och tillsammans med det redovisa ungefär hur mycket eller litet det går att lita på att den siffran skulle spegla verkligheten. Det är väl dumt att enskilda uppfödare gör det men att man inte tar vara på det i sitt arbete med exempelvis RAS? Sånt slöseri med resurser isf. Fantastiskt att de uppfödare som är insatta orkar vara kvar. Hoppas att dessa börjar kräva mer och att man svarar upp på de behoven man ser istället för att de ska överväga att sluta föda upp hundar eller rent av flytta ut sin avel.

Som sagt så vet jag inte om någon gjort det på någon större skala. För att hitta de med lägst COI och avla på dem så behövs ju i princip alla avelsbara testas och då rör det sig om flera hundra test som går på minst 2000 kr styck, alltså en kostnad av flera hundar tusen kr upp mot en miljon kr. Har det öht gjorts i någon ras?

Vad gör man om de med lägst COI är nervösa hundar som inte funkar i arbete?

Specialklubben är Svenska brukshundsklubben och de lär inte driva ett sådant projekt i en enskild ras.

Jag syftade på ledningen. HUR? Jamen det är väl en ideell intresseförening eller har jag missat något?
Klart att det behövs slavar också och att denna struktur är beroende av att uppfödare mer eller mindre är beredda att göra det även om det skulle gå plus, minus 0. Som hobbyverksamhet åt människor som ex kan vara lediga från jobbet i kanske 20 veckor per år utan någon form av betalning.
Men jag upplevde det som många här inte såg en kultur av osund maktordning där hundar objektifieras som resurser för potentiella stora inkomster till den högsta ledningen.

Hur som helst, fråga för bövelen...om AB har redovisningsskyldighet borde väl borde ideella och ekonomiska föreningar också ha det.
Det kan ju ha blivit bättre! De kan också ha ljugit i dessa granskningar. Vem vet!
Ledningen av vad?

De flesta uppfödare föder upp som hobby och av intresse och det är nog få som går med vinst.

Du får nog mer ingående beskriva problemet med maktordningen för att vi ska förstå det. Jag upplever själv att motståndet är större bland vissa uppfödare än de representanter från SKK och SBK som jag haft kontakt med.

@WildWilma
Tror inte det skulle finnas något behov av att låta AK och WK vara skiljda på många håll om det var så att man verkligen prioriterade arbetsegenskaper i första hand hos AK .
Eller vad har jag missat?
Oavsett så behöver man vara proaktiv vad gäller hälsan och då är det inte alltid det räcker med populationer som är nära släkt.
Rasen är delad i sitt hemland har du nog missat. WK är inte godkänd av FCI. Oavsett kan vi lämna diskussionen om denna enskilda ras. Vill du veta mer finns all information en googling bort.

ja, sånt måste regleras ovanifrån också, anser jag.
I annat fall kommer olika raser alltid säja att de har lite mer anledning att lägga för mycket koncentration på enstaka hundar. Och fortsätter man i närheten av så...jamen då är det ingen ide att varken hämta hundar (i nästan alla länder jag vet är det ännu mer ok , nästan praxis med linjeavel dessutom) eller tillåta flöde heller för den delen.
Det finns en gräns för vad de uppfödare som är villiga att satsa på variation orkar med.
Utan restriktioner finns det kanske uppfödare som rentav skulle använda ev fall av inmönstring och/eller outcross in i rasen som argument för att populationen "har råd" att också "förfina" sina "ursprungliga linjer".
Frihet under ansvar kan bli för svårt för många uppenbarligen.
Det behövs jättetydliga regler. Jag som tittat runtom ser ju att även populationer utanför SKK lätt och ibland väldigt snabbt hamnar i detta om det inte finns regler kring det. Det finns alltid en del uppfödare som av andra (inte allt för sällan andra uppfödare dessutom) "ges" tillräckligt hög status att få lov att göra detta. Har flera gånger, både inom och utom SKK, hört att den och den uppfödare innehar tillräckligt stora kunskaper för att bedriva linjeavel....får huvudvärk av det och är chockad över att man kan höra det än idag.
Har jag skrivit något annat?

Jag tänker att man borde koncentrera sig mer på MHC.
Fråga sig varför de flesta blandraser (vars föräldrar inte testas lika ofta osv) har en högre medellivslängd än de flesta hundar avlade inom sluten population.

Inte för att nödvändigtvis börja ta fram fler blandraser, utan för att ta den informationen till att öka allmän fintess INOM rasen genom åtgärder både inom och mellan raser.

https://stud.epsilon.slu.se/4066/1/stromberg_v_120418.pdf

Vilka dödsorsaker och sjukdomar är vanliga hos renrasiga hundar på grund av MHC?

Inte för att jag ger mycket för ett litet examensarbete som källa men det står ju uttryckligen såhär: "Blandraser blev något äldre än den genomsnittliga hundpopulationen medan vissa renrasiga hundar levde längre än blandraser."

Om nu renraser är så oerhört sjuka som du vill ge intryck av så är det ett riktigt dåligt resultat för blandraser att de endast har något högre medellivslängd än medelhunden oavsett ras/blandras.

Även försäkringsbolagens premier speglar detta. Blandraser är billigare att försäkra än "sjuka" raser men dyrare än "friska" raser. Dvs de är bara friskare än de raser där hälsan är generellt sätt dålig. Men sjukare än de raser där hälsan generellt sätt är bra.
 
Här är du inne på något som många hundägare sagt i decennier, det måste vara väldigt tydliga regler för (i det här fallet) hundavel. Där både hälsa, mental status, matadoravel, inavel (linjeavel) och ras-specifika egenskaper preciseras och registreras. ALLA som pysslar med hundavel skulle behöva följa samma regler. Utan undantag!

Ta en sån enkel sak som registrering av dödsorsak. Den är inget krav idag, alltså vet ingen varför hundar blev si eller så många år gamla. Varken på rashundar eller blandraser.
Vissa uppfödare är duktiga och vågar både ta ur hundar ur avel och låta alla se vad deras uppfödningar har fått för sjukdomar, oavsett vad avelsprogrammen kräver, men den % är inte hög vågar jag påstå.

Ja, men vad gör man så det blir praxis?
Ex idag om en uppfödare väljer att redovisa ALLT så kan det se ut som att de har fler problem än andra inom rasen.

Dödsorsak: Ja, viktigt, särskilt om det är hundar som dör innan en viss ålder.
Min erfarenhet säjer atten del hundäg vill inte tala om det direkt, exjag frågade min hunds uppf när mamman dog (innan 10 år, så då undrar man), hon orkade inte svara då. I dessa fall kan man fråga efter ett år igen och kan då få svar.
I vissa fall är det såklart oklart varför de dör men i de flesta fall kan man säja vilket område det rör sig om åtminstone-.
 
Det blir väldigt svårt att följa diskussionen när du svarar i 4 olika inlägg.



Som sagt så vet jag inte om någon gjort det på någon större skala. För att hitta de med lägst COI och avla på dem så behövs ju i princip alla avelsbara testas och då rör det sig om flera hundra test som går på minst 2000 kr styck, alltså en kostnad av flera hundar tusen kr upp mot en miljon kr. Har det öht gjorts i någon ras?

Vad gör man om de med lägst COI är nervösa hundar som inte funkar i arbete?

Specialklubben är Svenska brukshundsklubben och de lär inte driva ett sådant projekt i en enskild ras.


Ledningen av vad?

De flesta uppfödare föder upp som hobby och av intresse och det är nog få som går med vinst.

Du får nog mer ingående beskriva problemet med maktordningen för att vi ska förstå det. Jag upplever själv att motståndet är större bland vissa uppfödare än de representanter från SKK och SBK som jag haft kontakt med.


Rasen är delad i sitt hemland har du nog missat. WK är inte godkänd av FCI. Oavsett kan vi lämna diskussionen om denna enskilda ras. Vill du veta mer finns all information en googling bort.


Har jag skrivit något annat?



Vilka dödsorsaker och sjukdomar är vanliga hos renrasiga hundar på grund av MHC?

Inte för att jag ger mycket för ett litet examensarbete som källa men det står ju uttryckligen såhär: "Blandraser blev något äldre än den genomsnittliga hundpopulationen medan vissa renrasiga hundar levde längre än blandraser."

Om nu renraser är så oerhört sjuka som du vill ge intryck av så är det ett riktigt dåligt resultat för blandraser att de endast har något högre medellivslängd än medelhunden oavsett ras/blandras.

Även försäkringsbolagens premier speglar detta. Blandraser är billigare att försäkra än "sjuka" raser men dyrare än "friska" raser. Dvs de är bara friskare än de raser där hälsan är generellt sätt dålig. Men sjukare än de raser där hälsan generellt sätt är bra.

Ta det gärna från början vid tillfälle, ex om jag inte skrivit att renraser är så "oerhört mycket mer sjuka" så är det inte det jag menar. Jag menar bara vad jag skriver och tycker alltså att om man har koll vilka sjukdomar som är riskfaktorn, har avelsprogram för det osv, så bör raserna ha bättre fitness än medlet av blandraser.
håller du inte med om det?

Varenda månad är betydligt mer än i en människas liv. Och absolut varenda år om du tänker dig procentuell livslängd.

Ja, om man inte har tillräckligt bra hundar bland de hundar med lägst COI (eller egentligen de hundar till en potentiell avelshund som tillsammans med denna hund får lägst COI på avkomman) så behöver man ha fler hundar med tillräckligt bra COI/ tillräckligt långt ifrån släkt att välja på.
Det får man genom att inte vänta med flödesscheman mellan raser.
Eller vad tänker du?

Med ledning menar jag SKKs kanslis ledning.

Att inte gå plus på sin uppfödning: Menar du då att om man vill ta fram 1-2 kullar per år (vilket kanske är idealiskt om man ska kunna utvärdera + att få bredare effektiv avelsbas ur en synvinkel) så ska man inte få betalt för de kanske 20 veckorna per år?
Isf ska alltså uppfödarna betala för valpköparnas hundar, för det är ju så det blir i praktiken med 0 timmars betalt.
Eller hur menar du?
Vad är rimligt?
Ska vi bara ha folk som är långtidssjukskriva och/eller lever på arv som föder upp hundar?
Jag tycker att uppfödare borde kunna söka bidrag från SKK för att ex åka på resor och leta efter hundar som kan inmönstras. Eller "bara" utvärdera hundar i andra länder om det där finns de som är nämnvärt mindre släkt med andra i landet.

Jag vet att WK, WB osv är obereonde av FCI.
Jag frågar gärna människor om rasers utgångsläge, människor jag tror kan veta. Och jag googlar.
Du väljer om du vill svara eller inte.

Ja, blandraser ligger oftast i grupp 3, dvs medlet.
Det säjer ganska mycket tänker jag med tanke på att de flesta blandraser inte ingår i avelsprogram osv.



Jag hänvisar till en PDF i tidigare inlägg.

Dåligt MHC leder till störningar i immunförsvaret (inklusive sådan som gör att en del embryon aldrig hinner bli foster), död i ung ålder och förkortad livslängd. Allmänt, sämre fitness.
Det gäller även för inavlade blandraser. Det finns fler skillnader än renras-blandras där som jag hela tiden försöker få fram på alla sätt jag kan, så det är väldigt missvisande att skriva som du gör om det jag skriver.


På vilket sätt/varför tillhör Kelpien "sjuka raser"? (baserat på din logik, Kelpien är ju i högre riskgrupp än blandraser och du skriver att blandraser bara är friskare än sjuka raser.
 
@WildWilma
Angeånde att testa, nej det kostar inte 2000 SEK per hund. jag brukar köpa 10 i taget och då kostar det under 1500 SEK per hund. Billigare än röntgen + avläsning och minst lika akut ju.
Och jag tänker att man behöver inte testa alla hundar inom en ras,
Man kan använda data som redan finns och testa kanske 500-1000 hundar till för att få en fingervisning.
DET hade vart värt det tror jag.
Tillsvidare får man nöja sig med den fingervisningen man kan få genom hundar som redan är testade, men det är ju inte jättevanligt ännu.
 
Det finns ju en 'korsningeffekt' där man får ett bra resultat i första- eller andra led, men där tar oftast effekten slut.
Det är inte "bara" att slå ihop ett gäng raser.
Ja, så blir det om man tänker 2 raser. Man får ut effekter även efter 3 generationen men bara om man selekterat väl. Generellt behövs mer än 2 raser, därför behövs flöden snarare än isolerade inkorsningar.
 
Jag hoppas också att du förstår att svaren du får ut på frågan om hur lätt det har varit att lära hunden nya saker enbart ger en bild av dina valpköparens självskattning av sin egen kapacitet som hundtränare, inget annat.
Så är det inte. Dels pga av att vi diskuterar saker runtom och dels pga att de flesta har andra hundar att jämföra med. Det är extremt ovanligt att jag säljer hund till någon som inte haft hund tidigare.
Om det inte fungerade så skulle det ge resultat.
 
Ta det gärna från början vid tillfälle, ex om jag inte skrivit att renraser är så "oerhört mycket mer sjuka" så är det inte det jag menar. Jag menar bara vad jag skriver och tycker alltså att om man har koll vilka sjukdomar som är riskfaktorn, har avelsprogram för det osv, så bör raserna ha bättre fitness än medlet av blandraser.
håller du inte med om det?
Fast vi vet ju alla att det inte är så aveln skett i många av våra raser, det finns många raser men alldeles för dålig hälsa. De raser som någolunda lyckats sköta det är antagligen de som lever längre än en genomsnittlig blandras.

Varenda månad är betydligt mer än i en människas liv. Och absolut varenda år om du tänker dig procentuell livslängd.

Ja, om man inte har tillräckligt bra hundar bland de hundar med lägst COI (eller egentligen de hundar till en potentiell avelshund som tillsammans med denna hund får lägst COI på avkomman) så behöver man ha fler hundar med tillräckligt bra COI/ tillräckligt långt ifrån släkt att välja på.
Det får man genom att inte vänta med flödesscheman mellan raser.
Eller vad tänker du?
Eftersom det aldrig varit aktuellt att använda genetisk COI som avelsunderlag så har jag inget svar på det. Jag kan se att det kan finnas saker man kan kompromissa med för att en hund som är väldigt lite besläktad med populationen ska kunna gå i avel men tyvärr skulle nog få uppfödare våga chansa på en sådan hund.

Med ledning menar jag SKKs kanslis ledning.

Att inte gå plus på sin uppfödning: Menar du då att om man vill ta fram 1-2 kullar per år (vilket kanske är idealiskt om man ska kunna utvärdera + att få bredare effektiv avelsbas ur en synvinkel) så ska man inte få betalt för de kanske 20 veckorna per år?
Isf ska alltså uppfödarna betala för valpköparnas hundar, för det är ju så det blir i praktiken med 0 timmars betalt.
Eller hur menar du?
Vad är rimligt?
Ska vi bara ha folk som är långtidssjukskriva och/eller lever på arv som föder upp hundar?
Jag tycker att uppfödare borde kunna söka bidrag från SKK för att ex åka på resor och leta efter hundar som kan inmönstras. Eller "bara" utvärdera hundar i andra länder om det där finns de som är nämnvärt mindre släkt med andra i landet.
Alltså gör man det som en hobbyverksamhet så har man ju en annan huvudsaklig inkomst. Ska man tjäna lika mycket pengar på sin uppfödning som sitt jobb under dessa 20 veckor så är det ingen hobbyverskamhet utan ska ske i företagsform. De uppfödare jag vet nyttjar sina semesterdagar och hjälps åt inom familjen för att kunna ta en valpkull. De har omkostnader som de flesta år är högre än de intäkter de får av sin hobby. Tjänar man pengar på sin uppfödning så är det ju en hel del som försvinner på skatter och avgifter oavsett i vilken form den bedrivs.

Ja, blandraser ligger oftast i grupp 3, dvs medlet.
Det säjer ganska mycket tänker jag med tanke på att de flesta blandraser inte ingår i avelsprogram osv.
Fast när jag tittar på försäkringsstatistiken för min ras så är de diagnoser som berörs av avelsprogram en ytterst liten del av alla diagnoser som den omfattar. Jag skulle tro att det är det samma om man hade kunnat få den statistiken på blandraser. Majoriteten av diagnoserna är antagligen sådant som ingen ras har hälsoprogram för.

Dåligt MHC leder till störningar i immunförsvaret (inklusive sådan som gör att en del embryon aldrig hinner bli foster), död i ung ålder och förkortad livslängd. Allmänt, sämre fitness.
Det gäller även för inavlade blandraser. Det finns fler skillnader än renras-blandras där som jag hela tiden försöker få fram på alla sätt jag kan, så det är väldigt missvisande att skriva som du gör om det jag skriver.
Alltså mindre kullstorlek där är jag med. Men vilka sjukdomar är det som ger förkortad livslängd?

På vilket sätt/varför tillhör Kelpien "sjuka raser"? (baserat på din logik, Kelpien är ju i högre riskgrupp än blandraser och du skriver att blandraser bara är friskare än sjuka raser.
När jag jämfört dem med blandraser har det alltid varit billigare eller kostat lika mycket att försäkra. Har du sökt på AK eller WK? WK verkar generellt ha lite fler medfödda defekter än AK om man jämför på den officiella statistiken Den enskilt vanligaste orsaken till veterinärvård för AK är skada/olycka, det är ju en mycket aktiv ras. Kanske är det mina olycksfåglar till kelpiehanar som försämrat statistiken med inläggning på djursjukhus pga. ormbett * 2 och äta något olämpligt. Det är nog pga. deras höga COI som det hänt :idea:

@WildWilma
Angeånde att testa, nej det kostar inte 2000 SEK per hund. jag brukar köpa 10 i taget och då kostar det under 1500 SEK per hund. Billigare än röntgen + avläsning och minst lika akut ju.
Och jag tänker att man behöver inte testa alla hundar inom en ras,
Man kan använda data som redan finns och testa kanske 500-1000 hundar till för att få en fingervisning.
DET hade vart värt det tror jag.
Tillsvidare får man nöja sig med den fingervisningen man kan få genom hundar som redan är testade, men det är ju inte jättevanligt ännu.

Då var det ännu dyrare än jag trodde. Jag räknar med att testet behöver tas hos en veterinär som verifierar hundens identitet. Ska 500-1000 hundägare själva testa sina hundar så finns det ju ingen säkerhet att resultaten faktiskt kommer från rätt hund. Säg att 500 hundar ska testas och att det kostar 2500 kr per hund att få testet taget hos veterinär och analyserat (säkert lite lågt räknat) så blir det 1 250 000 kr totalt. De rasklubbar som eventuellt har tillgång till så stort kapital har betydligt fler hundar är 500 att testa.

Tyvärr tror jag nyttan jämfört att räkna på stamtavlor inte är värd så mycket pengar. Jag skulle kunna testa min hund men kan inte se vilken nytta jag skulle ha av resultatet. Att hålla på att testa genetiskt COI ersätter inte heller en sund avelskultur i längden.
 
Då var det ännu dyrare än jag trodde. Jag räknar med att testet behöver tas hos en veterinär som verifierar hundens identitet. Ska 500-1000 hundägare själva testa sina hundar så finns det ju ingen säkerhet att resultaten faktiskt kommer från rätt hund. Säg att 500 hundar ska testas och att det kostar 2500 kr per hund att få testet taget hos veterinär och analyserat (säkert lite lågt räknat) så blir det 1 250 000 kr totalt. De rasklubbar som eventuellt har tillgång till så stort kapital har betydligt fler hundar är 500 att testa.
Haha ja, tror min rasklubb har typ max 250 000kr i kassan liksom 😅
 
Överlag tycker jag att man ska vara försiktig med att använda gentester slentrianmässigt och nöja sig med att använda dem när det är en specifik, identifierbar sjukdomsgen man kan testa för.
Att börja titta på enbart sjukdomsmarkörer, leta sjukdomar i raser som inte har kliniska problem eller för all del försöka hitta individer med störst genetisk variation riskerar bara att man gör precis det som varit problemet under så lång tid - att man sållar bort en massa lämpliga avelsdjur.
 
Ok. Förstår du VARFÖR det ger mindre kullstorlek?
Däri finns ju svaret på mycket. Mindre kullstorlek är bland de sista stegen, dvs embryon som ej hinner ej bli foster.

Uppfödare: ja, såklart blir det företagsform för de flesta om man har kull ex varje år och ja, mycket som går till skatt så man får vara noga med att dra av allt som går att dras av om man som, vanlig person, ska vara hemma 10-20 veckor per år (tänker 1-2 kullar för jag tror det är vanligast bland de som behöver hålla igång sina linjer, men såklart väldigt olika)
De flesta har inte betald semester 10-20 veckor per år.
Jag tycker att det är rimligt att föda upp så pass friska hundar att det, i de flesta fall, gör att man kan äta och betala boende även dessa veckor. Men det kan man tycka olika om!

Provförsäkringar: Jag sökte på AK. Det blev dyrare än för blandraser hos Agria och sveland. Du har kanske kollat andra försäkringsbolag eller kanske bara inte gjort det på ett tag. Raserna står inte stilla.
Någon i Västgötagruppen på fb sa att västgöten gått från grupp 1 till 4. Trodde det var missförstånd men det verkar inte så tyvärr. Hoppas det iaf var en överdrift men personen säjer att hen ringde upp Sveland och flera personer där i gruppen bekräftar det direkt eller indirekt.

Känner ingen varken enrasavlare eller flerrasavlare där man gått till veterinären för att bekräfta identitet.
Det kan gälla enskilda tester för ex MDR1-mutationen som då kan skötas av rasklubbar, men inte alltid det är veterinär inblandad där.
uppfödare av idag som använder ex Embark Health gör det för sin egen skulle i första hand, alltså för att lyckats med sin avel.
Inte värt? Ex Embark, du får svar på jättemycket utöver COI. Väldigt många sjukdomsanlag framförallt. Det är väldigt, väldigt intressant. Så pass att jag har svårt att förstå varfrör man inte skulle vilja använda det.
Och iom att det visar på anlag för ex hur hunden ser ut utan att någon sett bild på henne eller honom så är det lätt att validera att när det kommer till enskilda anlag så träffar de oerhört rätt.
Ex hade EN hund som var så vansinnigt glupsk att hon fick ha specialskål för att inte sätta i halsen så ofta. Testet visade, bland över 230 andra markörer att hon hade en gen som gör hundar väldigt hungriga (hundar av alla raser kan ha den men den är vanligast hos Labradorer.
de berättar t.o.m inom vilket storleksspann en viss hund hamnar med oerhörd exakthet.
Vet de detta och till stora delar kan beskriva hur hunden jag har i soffan som jag "toppsade" 30 sekunder ser ut...ja, då är det ju verkligen intressant att se över alla sjukdomsanlag de testat för.
Så du får ju extremt mycket mer än COI!
Och skulle det finnas något där utan att du ser symtom, ja då kan man ju faktiskt köra en tidigare seniorkoll på just den hunden även om man inte alls har sina hundar tänkta för avel,.
Så jag ser det som väldigt spännande + att man bidrar till forskningen. Så mycket som finns däri.

har pratat med uppfödare som inte vill se dessa ev sjukdomsanlag för att det kan bidra till onödig selektion, ja men då finns det ju vissa företag som bara kollar COI.

Jag har "glömt" hur mycket som oftast görs för att visa upp saker utåt.
jag har ett lite annat perspektiv, jag gör det ju för att jag vill göra ett så bra jobb som möjligt och för att jag lär mig mycket av det.
Jag vet att det finns de som föder upp inom SKK som också tänker så.
vad beträffar rasklubbarna så blir jag mer övertygad om att de kunde hjälpa till, SKK kunde ge er som VILL göra det ekonomiskt bidrag för det åtminstone.
Får se om SU kommer göra uppföljning och isf också vill testa för genetisk inavel. Hoppas det.

Tills vidare är det fler och fler hundägare (inklusive uppfödare) som berättar öppet om deras resultat.
Finns enrasiga hundar som faktiskt är närmre 0 och finns såklart raser med individer som ligger på 85 också.
Det är extremt värdefullt att veta.
 
Så är det inte. Dels pga av att vi diskuterar saker runtom och dels pga att de flesta har andra hundar att jämföra med. Det är extremt ovanligt att jag säljer hund till någon som inte haft hund tidigare.
Om det inte fungerade så skulle det ge resultat.

Fast det säger ju inte emot det jag skrev. Personen som svarar kan vara hur erfaren som helst och ha hur många hundar som helst att jämföra med. Svaret på frågan är fortfararande en skattning av svarandes kapacitet. Dessutom så skriver du ju själv här att svarandes erfarenhet som hundägare har en påverkan på svaret. Vilket ju måste ses som en stor brist i metoden.

Att du ställer frågor runtom är ju bra för din egen informations skull. Men att en kvantitativ metod dels skulle innehålla fördjupande frågor och dels utgå från och försöka beakta viss kunskapsnivå hos den som svarar är ju stora brister i en sådan metod som påstår sig komma fram till ett mätbart resultat.

Det vore ju en sak om du undersökte detta mer kvalitativt. Intervjuade djurägarna, analyserade svaren och gjorde din egna bedömning. Det är ju när du utifrån dina intervjuer ger dig på att skatta resultatet och sedan komma fram till ett kullmedelvärde som det blir konstigt.


Vad menar du med "ge resultat"?
 
Överlag tycker jag att man ska vara försiktig med att använda gentester slentrianmässigt och nöja sig med att använda dem när det är en specifik, identifierbar sjukdomsgen man kan testa för.
Att börja titta på enbart sjukdomsmarkörer, leta sjukdomar i raser som inte har kliniska problem eller för all del försöka hitta individer med störst genetisk variation riskerar bara att man gör precis det som varit problemet under så lång tid - att man sållar bort en massa lämpliga avelsdjur.
Det finns företag där man endast kan kolla COI. Inte Embark idag dock, men tror ex "Betterbreed" är sådant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 160
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp