Med ER så menar jag er/ni som anser att det är läge att koncentrera ert största fokus på att leta fel på det en enskild, för SKK, utomstående uppfödare/aktör istället för att koncentrera er på att fråga er hur en ska öka medvetenheten om hur pass inavlade de sk. renraserna är....och varför i hela friden det är kallas för rent när det, på sina håll. är så väldigt smutsigt och destruktivt.
Det är tragiskt.
Det där är inte sant någonstans. Jag har drivit frågan om genetisk variation i min egen ras och på högre nivåer i flera år. Jag anser inte att det SKK har gjort och gör är tillräckligt inte på långa vägar även om det börjar hända lite och finns planer på mer. Exempelvis planerar de att redovisa släktskapsindex på avelsdata något som inte kan komma på plats snart nog.
Men jag har också förståelse för att SKK inte kan göra vad som helst hur snabbt som helst för då kommer många uppfödare lämna organisationen och kanske registrera sina hundar i andra länder där de gör ännu mindre i frågan.
Här är mina tankar om vad som behöver göras för att rädda raserna långsiktigt:
1. SKK måste utbilda både uppfödare och valpköpare i vikten av att arbeta för en större effektiv population och bibehållen eller ökad genetisk variation. Jag går just nu deras uppfödarupbildning och tyvärr tog den upp ytterst lite på detta ämne.
2. SKK måste visa av vikten av att använda OLIKA avelsdjur och begränsa hur många avkommor man kan registrera efter en enskild individ. Antagligen olika siffror beroende av ras men ingen hane oavsett ras behöver få mer än 5 kullar anser jag.
2. SKK behöver även arbeta för att begränsa antalet barnbarn efter enskilda hundar.
4. SKK måste förenkla förfarandet med inkorsning och öppna upp mellan rasvarianter där det är lämpligt. Men det hjälper ytterst lite om inte avelskulturen ändras enligt punkt 1-3. Det kan till och med leda till ytterligare uppdelning och därmed ännu sämre genetisk variation i vissa raser.
Min ras har en delvis öppen stambok men en annan ras men det som händer är att man tar in och överanvänder hundar av den rasen så de blir avelsmatadorer. Det hjälper knappast rasen på lång sikt.
Sker punkt 1-4 relativt snart så sitter många raser illa till. Men det har delvis påbörjats. Det kommer ändå vara för sent för vissa raser men inte alla. Min egen ras hänger väl lite på målsnöret trots delvis öppen stambok idag eftersom avelskulturen leder till att för få olika individer används i avel och väldigt många liknande kombinationer görs.
Jag vet att flera personer här inne och inom SKK driver dessa frågor på olika nivåer men tyvärr finns det rejäla bromsklossar på många ställen men de hänger nog inte i detta forum.