Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för svar!

Jag har sett de olika färgerna, men inte förstått vad de betyder.

Finns det någon guide vad färgerna betyder?

Färgerna är slumpmässiga, de är bara till för att underlätta så att man ser på vilka andra ställen samma hund finns. Men det är som sagt bedrägligt, precis som inavelsgrad.
 
Då förstår jag bättre vad som menas med inavelsgraden, men jag förstår fortfarande inte hur generationerna bakom de sex generationerna kan vara så inavlade.

1/2

Jag plockade fram ett exempel på en utländsk hund.

Så här ser stamtavlan ut om man bara tittar på 4 generationer. Räknar man inavel enbart på dessa blir den under 5%. Högre än vad som är bra men ändå acceptabelt enligt många.

Screenshot_20230412_105030_Chrome.jpg
 
@ufot

Lägger man till bara en generation och tittar och räknar på 5 generationer blir bilden helt annorlunda - och skrämmande. Inavelsgraden hoppar upp till över 11%, eftersom flera av de hundar som såg ut att vara obesläktade visar sig vara nära släkt.

Screenshot_20230412_105020_Chrome.jpg


Även om man fortsätter avla så att detta inte syns när man tittar på 6 generationer så finns effekterna kvar - de gener som förs vidare kommer från mycket färre hundar än vad de borde och vad som är rimligt.
 
@ufot

Lägger man till bara en generation och tittar och räknar på 5 generationer blir bilden helt annorlunda - och skrämmande. Inavelsgraden hoppar upp till över 11%, eftersom flera av de hundar som såg ut att vara obesläktade visar sig vara nära släkt.

Visa bifogad fil 116548

Även om man fortsätter avla så att detta inte syns när man tittar på 6 generationer så finns effekterna kvar - de gener som förs vidare kommer från mycket färre hundar än vad de borde och vad som är rimligt.
Tack!

Då börjar jag förstå.
Vad kan man göra för att bryta denna negativa spiral?

Är inblandning av andra raser (som torde vara lika inavlade) enda lösningen?

Jag funderar, borde det inte gå att bryta denna negativa spiral inom den befintliga populationen genom att aktivt leta efter avelsdjur som inte är släkt med varandra?

Om/när man börjar med inkorsning av andra raser, hur säkerställer man de olika rasernas fortlevnad?

Jag har svårt att tro att medveten blandrasavel är den enda vägen att gå, då torde väl tillslut alla hundar vara släkt med varandra…
 
Tack!

Då börjar jag förstå.
Vad kan man göra för att bryta denna negativa spiral?

Är inblandning av andra raser (som torde vara lika inavlade) enda lösningen?

Jag funderar, borde det inte gå att bryta denna negativa spiral inom den befintliga populationen genom att aktivt leta efter avelsdjur som inte är släkt med varandra?

Om/när man börjar med inkorsning av andra raser, hur säkerställer man de olika rasernas fortlevnad?

Jag har svårt att tro att medveten blandrasavel är den enda vägen att gå, då torde väl tillslut alla hundar vara släkt med varandra…

Inkorsning innebär inte att man slutar avla på rasen i fråga. Man väljer ut individer av andra raser som är lämliga och utvärderar avkommorna. Målet är att få in nya gener men ändå bibehålla rasen.

I vissa raser finns obesläktade populationer som man kan jobba med, men absolut inte alla.

Oavsett är det oerhört viktigt att uppfödare på en gång slutar med överanvändningen av vissa avelsdjur. Även om det inte är samma matadoravel som kunde ske tidigare är det fortfarande alldeles för få hundar som står för en stor del av föryngringen. För den genetiska variationen är det bättre att tre helsyskon får en kull var än att en av dem får tre kullar.

Lika viktigt är att utställningsframgångar inte ses som meriterande för avel. Att tävla i utseende gynnar inte aveln alls.
 
Inkorsning innebär inte att man slutar avla på rasen i fråga. Man väljer ut individer av andra raser som är lämliga och utvärderar avkommorna. Målet är att få in nya gener men ändå bibehålla rasen.

I vissa raser finns obesläktade populationer som man kan jobba med, men absolut inte alla.

Oavsett är det oerhört viktigt att uppfödare på en gång slutar med överanvändningen av vissa avelsdjur. Även om det inte är samma matadoravel som kunde ske tidigare är det fortfarande alldeles för få hundar som står för en stor del av föryngringen. För den genetiska variationen är det bättre att tre helsyskon får en kull var än att en av dem får tre kullar.

Lika viktigt är att utställningsframgångar inte ses som meriterande för avel. Att tävla i utseende gynnar inte aveln alls.
Nu börjar jag förstå, och jag håller med dig fullt ut.

Men, även om man inte ställer ut eller tävlar menar jag ändå att det borde görs någon form av utvärdering av hundar som används i avel.

Röntgen, ögonlysning + någon form av mental utvärdering torde vara minimum. Även någon form av utvärdering av rasstandard borde vara bra.
 
Nu börjar jag förstå, och jag håller med dig fullt ut.

Men, även om man inte ställer ut eller tävlar menar jag ändå att det borde görs någon form av utvärdering av hundar som används i avel.

Röntgen, ögonlysning + någon form av mental utvärdering torde vara minimum. Även någon form av utvärdering av rasstandard borde vara bra.

Hälsoundersökningar som är relevanta för rasen och MH/BPH tycker jag absolut ska göras! Det ideala är om så många hundar som möjligt utvärderas på det sättet. Dels för att uppfödare då kan följa upp sina kullar men också för att det ska finnas fler potentiella avelsdjur i en ras.

Vad gäller utvärdering av rasstandard så tycker jag att exteriörbeskrivning är bra.
 
Jo, jag skulle även satsa mycket på få folk att förstå att skk inte har mycket att säga till om när det kommer till olika raser. Skulle försöka att få folk att förstå att det är moderklubben som har makten att förändra i varje ras och det är där det måste tryckas på om förändringar.
 
Med ER så menar jag er/ni som anser att det är läge att koncentrera ert största fokus på att leta fel på det en enskild, för SKK, utomstående uppfödare/aktör istället för att koncentrera er på att fråga er hur en ska öka medvetenheten om hur pass inavlade de sk. renraserna är....och varför i hela friden det är kallas för rent när det, på sina håll. är så väldigt smutsigt och destruktivt.
Det är tragiskt.

Det där är inte sant någonstans. Jag har drivit frågan om genetisk variation i min egen ras och på högre nivåer i flera år. Jag anser inte att det SKK har gjort och gör är tillräckligt inte på långa vägar även om det börjar hända lite och finns planer på mer. Exempelvis planerar de att redovisa släktskapsindex på avelsdata något som inte kan komma på plats snart nog.

Men jag har också förståelse för att SKK inte kan göra vad som helst hur snabbt som helst för då kommer många uppfödare lämna organisationen och kanske registrera sina hundar i andra länder där de gör ännu mindre i frågan.

Här är mina tankar om vad som behöver göras för att rädda raserna långsiktigt:

1. SKK måste utbilda både uppfödare och valpköpare i vikten av att arbeta för en större effektiv population och bibehållen eller ökad genetisk variation. Jag går just nu deras uppfödarupbildning och tyvärr tog den upp ytterst lite på detta ämne.

2. SKK måste visa av vikten av att använda OLIKA avelsdjur och begränsa hur många avkommor man kan registrera efter en enskild individ. Antagligen olika siffror beroende av ras men ingen hane oavsett ras behöver få mer än 5 kullar anser jag.

2. SKK behöver även arbeta för att begränsa antalet barnbarn efter enskilda hundar.

4. SKK måste förenkla förfarandet med inkorsning och öppna upp mellan rasvarianter där det är lämpligt. Men det hjälper ytterst lite om inte avelskulturen ändras enligt punkt 1-3. Det kan till och med leda till ytterligare uppdelning och därmed ännu sämre genetisk variation i vissa raser.

Min ras har en delvis öppen stambok men en annan ras men det som händer är att man tar in och överanvänder hundar av den rasen så de blir avelsmatadorer. Det hjälper knappast rasen på lång sikt.

Sker punkt 1-4 relativt snart så sitter många raser illa till. Men det har delvis påbörjats. Det kommer ändå vara för sent för vissa raser men inte alla. Min egen ras hänger väl lite på målsnöret trots delvis öppen stambok idag eftersom avelskulturen leder till att för få olika individer används i avel och väldigt många liknande kombinationer görs.

Jag vet att flera personer här inne och inom SKK driver dessa frågor på olika nivåer men tyvärr finns det rejäla bromsklossar på många ställen men de hänger nog inte i detta forum.
 
Många här har tex läst artikeln i Hundsport och iaf jag hade tyckt det var intressant att höra dina tankar om den? Vad var bra? Höll du med om något i SKKs tankar och arbete? Var det något du inte höll med om och isf varför?
Just detta tycker jag är jätterelevant för tråden eftersom din frågeställning "Varför gör SKK inget och varför låter ni det ske" har en hel del svar där.

Som sagt, jag har läst det.
Jag visste också om att det skulle komma en motion till riksdagen innan den ens kom.
visste om att det skulle läggas ned.

Jag håller med förutom att jag såklart tycker att man ska göra det i en grad som har mer effekt än kosmetika.
Enkelriktade punktinsatser räcker inte.
Om någon tycker det räcker, försök att förklara matematiken.
Det här handlar ju inte ens om att stoppa ökningen, och det som behövs är att backa inavelsgraden till en nivå där det flödet som så småningom måste komma igång inte ska behövas öppna upp så snabbt att det inte går att behålla alla de karaktärsdrag som man VILL behålla hos de enskilda raserna.
 
Kanske har du lyssnat på detta poddavsnitt ang de svenska raserna? Då nämns det även hur defensiva man blir från rasklubbshåll.
https://gurgin.libsyn.com/forskarlarm-inaveln-bland-hundar-kar-snabbt
Som jag skrivit innan är jag inte aktiv så kan för tillfället inte göra något just nu. Slutade vara aktiv 2014. Ser det som sorgligt att det än inte hänt något med att så ihop våra svenska stövare till just svensk stövare. Det är inte skk som ligger bakom och bromsar det.
 
Som sagt, jag har läst det.
Jag visste också om att det skulle komma en motion till riksdagen innan den ens kom.
visste om att det skulle läggas ned.

Jag håller med förutom att jag såklart tycker att man ska göra det i en grad som har mer effekt än kosmetika.
Enkelriktade punktinsatser räcker inte.
Om någon tycker det räcker, försök att förklara matematiken.
Det här handlar ju inte ens om att stoppa ökningen, och det som behövs är att backa inavelsgraden till en nivå där det flödet som så småningom måste komma igång inte ska behövas öppna upp så snabbt att det inte går att behålla alla de karaktärsdrag som man VILL behålla hos de enskilda raserna.
Jo jag vet att du säger att du läst det men jag ser ingen konkret diskussion om någonting i artikeln. Inte heller i detta svaret som jag tycker bara innheåller nått svepande som går att applicera på vilken artikel som helst.
 
Det där är inte sant någonstans. Jag har drivit frågan om genetisk variation i min egen ras och på högre nivåer i flera år. Jag anser inte att det SKK har gjort och gör är tillräckligt inte på långa vägar även om det börjar hända lite och finns planer på mer. Exempelvis planerar de att redovisa släktskapsindex på avelsdata något som inte kan komma på plats snart nog.

Men jag har också förståelse för att SKK inte kan göra vad som helst hur snabbt som helst för då kommer många uppfödare lämna organisationen och kanske registrera sina hundar i andra länder där de gör ännu mindre i frågan.

Här är mina tankar om vad som behöver göras för att rädda raserna långsiktigt:

1. SKK måste utbilda både uppfödare och valpköpare i vikten av att arbeta för en större effektiv population och bibehållen eller ökad genetisk variation. Jag går just nu deras uppfödarupbildning och tyvärr tog den upp ytterst lite på detta ämne.

2. SKK måste visa av vikten av att använda OLIKA avelsdjur och begränsa hur många avkommor man kan registrera efter en enskild individ. Antagligen olika siffror beroende av ras men ingen hane oavsett ras behöver få mer än 5 kullar anser jag.

2. SKK behöver även arbeta för att begränsa antalet barnbarn efter enskilda hundar.

4. SKK måste förenkla förfarandet med inkorsning och öppna upp mellan rasvarianter där det är lämpligt. Men det hjälper ytterst lite om inte avelskulturen ändras enligt punkt 1-3. Det kan till och med leda till ytterligare uppdelning och därmed ännu sämre genetisk variation i vissa raser.

Min ras har en delvis öppen stambok men en annan ras men det som händer är att man tar in och överanvänder hundar av den rasen så de blir avelsmatadorer. Det hjälper knappast rasen på lång sikt.

Sker punkt 1-4 relativt snart så sitter många raser illa till. Men det har delvis påbörjats. Det kommer ändå vara för sent för vissa raser men inte alla. Min egen ras hänger väl lite på målsnöret trots delvis öppen stambok idag eftersom avelskulturen leder till att för få olika individer används i avel och väldigt många liknande kombinationer görs.

Jag vet att flera personer här inne och inom SKK driver dessa frågor på olika nivåer men tyvärr finns det rejäla bromsklossar på många ställen men de hänger nog inte i detta forum.

Jo, det finns mycket sanning i det.

Då kanske du inte är en av huvudpersonen när jag säjer "er". Men tycker du att deras handlingar är tillräckliga för att vara de som ensamma kan förväntas förvalta blodet på ett tillräckligt effektivt sätt framöver? Och vad är isf framöver, hur lång tid har man på sig? Hur många generationer av 50% bortfall är man villig att "offra" innan det blir ex en ordförande som skulle prioritera på ett sätt så att det inte blir några miljon-arvoden varje år ? (för det skulle det ju naggas på om man tog bort ex konkureensbedömningarna på utställning vilket åtminstone jag ser som en stor bromskloss i att öppna upp för större effektiv population inom raserna)
Kanske ser du också att man behöver ändra vissa , till synes, helt andra "traditioner" för att kunna begränsa att en och samma hund har 100 barnbarn? Något annat än det jag ser?
Uppenbarligen ser du bieffekten av att man gör enstaka punktinsatser.

Jag vet också personer som driver detta på flera nivåer och ställer frågan: Vad gör man för att höja medvetenheten om hur inavlade våra hundar är så att de som är beredda på att göra jobbet inte möts av dessa bromsklossar och flyttar ut? Den utflyttningen har redan börjat ske och även den gör ju att det blir mindre att välja på inom den SKK-reggade populationen, särskilt om de uppfödarna redan är de som har lagt sina själar och plånböcker på att ex importera hundar.....då har de ju, många gånger, de hundar som faktiskt har hyffsat med genetisk variation ett tag framöver. Såklart har dessa personer en gräns när de ser att vad de jobbat fram äts upp rekordsnabbt när avkommorna till de hundarna används.
De kan ju tappa motivation när de ser att strukturerna som främjar liten effektiv population även inom själva rasen fortgår.

Hur ser det ut inom Kelpien? Dvs finns det någon som uppskattat genomsnitts-COI för den FCI-reggade delen av rasen?
Om inte, vad TROR du?

Hur många gånger har det skett inom de senaste 10 åren att man använder annan population?
Hur svarar majoriteten av uppfödare på det? Tenderar majoriteten att vara villiga eller ovilliga att använda ex hanhundar som kommer framöver av en sådan kombination?
 
Senast ändrad:
Som jag skrivit innan är jag inte aktiv så kan för tillfället inte göra något just nu. Slutade vara aktiv 2014. Ser det som sorgligt att det än inte hänt något med att så ihop våra svenska stövare till just svensk stövare. Det är inte skk som ligger bakom och bromsar det.
Specialklubbarna? Och vem skapar ramar för dem?
eller vad syftar du på är de stora bromsklossarna för de svenska raserna? '
Generellt eller ex om man går specifikt till jämthunden, Drevern, Hamiltonstövaren....eller vad det nu kan vara?
 
Jo jag vet att du säger att du läst det men jag ser ingen konkret diskussion om någonting i artikeln. Inte heller i detta svaret som jag tycker bara innheåller nått svepande som går att applicera på vilken artikel som helst.
Jag ser inte att det handlar om annat än punktinsatser.
Att man behöver bredda den effektiva populationen, att man behöver undvika matadoravel...det har man ju läst i varenda RAS sedan de började göras.
Så vet ej vad du syftar på faktiskt.
Men du är fri att ta ett exempel som du tycker att jag missar om nu syftet är annat än att försöka få det till att jag inte bryr mig om det som diskuteras. Såklart bryr jag mig om det, men jag har bara inte samma tillit till det som du eftersom jag ser att det är på kosmetikanivåer som mest kommer upp som ett mestadels , vad jag uppfattar som, strategiskt svar på när grannländer förbjuder raser eller att det kommer in motioner till riksdagen.
Kosmetik räcker inte längre.
Det är revolution som gäller om man vill göra något åt saken, ifrågasättanden inifrån, KRAV.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 161
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp