Visa gärna var jag bemött mig på det sättet.
Ok! Se längre ned
Jag tror alltså inte att ditt sätt att argumentera så konfrontativt, i synnerhet med personer som håller med dig i sak om att det behövs en förändring, leder till en snabbare sådan eller att de som inte inser behovet av att öppna stamböckerna ändrar åsikt.
För mig gör det ingenting om det jag säjer eller det du säjer i våra konversationer är det som gör att de som behöver pushas att förstå läget gör det.
De ser att även två människor som är så långt ifrån varandra på flera sätt kan vara rörande överens om att det vill till en förändring för att våra raser som de ser ut idag ska kunna bevaras på ett sunt och värdigt sätt.
Att det visserligen är så att man ska fortsätta satsa på att öka den effektiva populationen (och ev se över om det finns några åtgärder som kan underlätta en breddning)
MEN att det samtidigt är så att inavelsgraden i en sluten population kan inte bli bättre och kan tyvärr inte heller hindras att bli sämre och därför behöver man öppna upp för ett visst flöde i en takt och med en metodik (MH och/eller annat) som gör att man kan hantera diversiteten som då uppstår.
[/QUOTE]
MH får man inte göra med oreggade hundar öht om de inte ska bli tjänstehundar, nej. Men nu kan man göra BPH med oreggade hundar och det borde ju vara minst lika spännande som SHKs test.
BPH anordnas inte bara på klubbar och man kan som uppfödare kontakta en arrangör för att anordna ett extra BPH man vill ha en hel kull beskriven vid samma tillfälle(det gör många uppfödare med MH också eftersom det kan vara svårt att få plats) . Så den enda anledningen till att inte använda det är om det inte passar din standard.
Här hoppar du över vad jag berättat.
Jag har ju skrivit att jag redan försökte den vägen och att det alltså tog så lång tid att jag börjat upptäcka hur väl "idel-ädel-avel"-systemet fungerade för mig och hur väl det passade i ett läge med stor diversitet.
Jag har redan skrivit att i dessa lägen är det om möjligt ännu mer noga att titta på bredden och framåt som så småningom blir bakåt ( dvs syskon och så småningom även avkommor).
Alltså måste jag ha med ALLA.
Att få med sig ALLA i ett läge där man i praktiken sätts längst bak, i praktiken flera gånger bad om att få beskrivare till egen arrangemang så som andra uppfödare ibland kan få till,
i ett läge där potentiella avelsdjur ibland bor utomlands, där flera av de hundar jag fött upp bor med människor som sitter i rullstol eller har hund som social tjänstehund mm så är det helt omöjligt. Inte vet jag om det skulle vara möjligare idag men skulle jag driva det ditåt så skulle jag inte fundera på att börja förrän jag ser gott om exempel på att man behandlas på samma sätt.
Jag provade med det ena i ungefär 2 år, det andra lite till. efter 1 år endast att jag skulle få ut beskrivare till mig.
Som alternativ idag hade det inte varit nödvändigt, men som komplement -ja, alla dagar i veckan!
Jag vill veta ganska enkla saker, men viktiga för just ALW-hundar, så jag säkert kan säja till potentiella valpköpare att
"De älskar verkligen de människorna de lever med och 93.7% av dem älskar även andra människor"
Jag säljer nu endast 8-10% av mina hundar för syftet att vara delaktiga i djurunderstödd terapi, men som du säkert förstår vill jag att om man köper en hund från mig i det syftet så ska man ha väldigt bra odds.
Det där hårfina med att vara som en retriever utan att för den sakens skull vara en retriever och absolut inte ha retrieverblod i sig bla eftersom man ska vara märkbart lätt i kroppen.
De hundarna jag jobbar med ska inte må dåligt av att det viftas och skriks, jag jobbar på ex gymnasiesärskolor där den minsta antalet assistenter per elev är 1. Där inte alla har talspråk, där inte alla har tydligt språk för huvudtaget. Där inte alla kan hantera sin kropp jättebra. Där inte alla är 100% mentalt stabila (för så är det inte i mer i dessa skolor).
Det kan hända att det kastas en penna, men det är oftare ett bord eller en stol. Det kan hända att det pips och skriks, men det kan också hända att man hör primalskrik som inte många vet att sådana kunde komma ur människor.
Jag är också på HVB-hem, men då snarare punktinsatser med två hundar, där den ena hunden endast har uppgiften att säja till mig när den hunden som jobbar med brukaren känner sig pressad.
Nej, vi gör inga arrangerade skottprov. såklart finns de de som bor nära en skjutbana men annars är det åska och fyrverkerier/smällare som är det som testar hundarna. Såklart inte att vi tar ut dem på 12-slaget utan bara frågar hur det går för hunden när det åskar eller kring nyår. Även de andra 90-92% av hundarna som inte säljs som potentiella assistent -eller terapihundar mår ju bra av om man kan hålla rädslorna på håll. Så klart har jag fött upp hundar som varit rädda för åska eller fyrverkerier, de är dock inte så många som jag trodde och det viktiga är att jag ser tydligt skillnad på en bra och en dålig trend och kan identifiera och justera efter teser som visar sig vara rätt och fel (det dyker upp en och annan kontrollgrupp naturligt)
Jag skulle kunna skriva ungefär 3 meter till om detta men inser att det bara gör er mer provocerade.
För den där Ildiko tror att hon är så jävla bra att det hon kommer på är bättre än MH?
Den där ildiko tänker dels att hon verkligen behöver just detta och den där ildiko vill göra det på det sättet hon själv ser att det fungerar . Hon vill göra det så bra det går och ser att det går tillräckligt bra och över hennes förväntan.
Försök att inte blanda ihop mig med andra. Vi är olika personer på det här forumet. Ibland är det flera som tycker ungefär samma sak i en fråga, men det är ändå onödigt att klumpa ihop oss.
Som sagt. Beskyll inte mig för något en annan person har sagt. Jag har inte skrivit någonstans att du inte tror på MH.
Däremot har jag ifrågasatt att ditt system skulle vara bättre än MH, och anser att de synpunkter du har på MH gäller i ännu högre utsträckning för hur du utvärderar mentalitet.
Men igen! Vem har sagt att mitt system skulle vara bättre än MH? Varför behöver du ifrågasätta att mitt system skulle vara bättre när ingen HÄR har sagt det?
Och utifrån din upplevelse anklagar du mig direkt:
"Din attityd är vad som bidrar till att riskera att den emigration som redan startat blir mass-emigration inom några år..."
Ja, jag tror det.
"Om ni upplever att ni har verktyg nog att hantera er, vad består då motståndet av, alltså motståndet att inte se till att raserna har genetiskt underlag nog att man KAN selektera så sig bör utefter de metoder ni har?"
Förstår inte hur det kan tolkas som en anklagelse, men förstår att det kan göra det eftersom du tolkar det så.
"I de forum och "forum" jag, såklart, befinner mig oftast så är du och många med dig de som är MEST kritiska mot att se till att stamböckerna blir så öppna som det behövs för att förbättra COI i raserna."
Ja, det är verkligen så jag upplever det. Att de flesta av er tror och resonerar utifrån att raserna kommer finnas kvar i någorlunda skick om man lägger sin tillit till i den takten och den "effektiviteten" SKK gör det.
Massa fins ord av förståelse och så gör de det inte ens på kosmetikanivåer. 50% av generna fortsätter rasa för varje generation, är 70% av generna som gått förlorade sedan 90-talet eller vad var det det här forskarlarmet för några år sedan sa?
"Kan du bara sluta att projicera ditt MH-tvivel på mig?"
Det är såsom jag upplever det, för vem ska du bevisa MHs styrka för om jag redan är en beliver fast jag läst A. Hallgrens bok?
Jag kan ha fel, men det är det jag upplever att jag möter från dig, för du vet ju redan att jag tycker MH är bra , det är bara det att jag behöver mitt system för mina syften och framförallt behöver jag det som jag kan gör med mer än 95% (nu ligger jag på 96.7)
Så ja, både du och jag vet att det finns bra uppfödare som vill ta ansvar och vill öka den genetiska variationen. Jag känner flera. Jag tror inte någon av dem skulle vara intresserad av en diskussion där de inte kan ifrågasätta något utan att bli anklagade för sådant som jag citerat.
Jag känner också flera. Förut var det bara 1-2 per år som skrev till mig. Nu är det 1-2 per månad och vissa gånger per vecka. De frågar massa saker och jag svarar så gott jag kan och jag frågar varför de undrar.
Men det är inte en sådan diskussion någon av er har med mig. För ni har inte valt mig. Eller så har ni det.
Fråga er i så fall varför.
Är det ett sätt att bedriva tid?
Är det ett sätt att bevisa för hela världen att man MÅSTE vänta på SKK, att det inte finns någon annan väg?
Att om det finns en väg så är det inte något som någonstans kan ha något gemensamt med "ildikos väg"?
Eller diskuterar ni bara med mig så jag ska bli bättre på att göra det jag gör? Varför vill ni i så fall att jag ska bli bättre på det jag gör?
Eller något helt annat?