Jag förstår inte hur habitat kom in i diskussionen om gener. Det är inget jag har lyft upp eller är intresserad av att diskutera.
Du började jämföra med populationer i naturen.
Och om JAG tycker att det hör hit och finner någon mening med att spåna vidare på väljer jag, i vissa fall, att göra det.
Nonchalansen påverkar saker och ting på flera nivåer!
Men DU är helt fri att låta bli att läsa följande och jag varken har sagt eller menar på att det är du som är boven utan den "separatistiska" och symtomdämpande, kortsiktliga kultur och "kultur" som har stora infuenser i den moderna människans sätt att leva.
Vissa raser har turen att ha workingpopulationer, hundar vars bruksegenskaper är väl bevarade att fungera i skarpt läge oavsett inriktning.
I vissa fall har man tur att det är mer eller mindre praxis, teoretiskt och/eller praktiskt accepterat och där genomförbart att använda sig av dem, tänker ffa på samehundar (sk Finsk Lapphund, Svensk Lapphund och Lapsk vallhund som ju alla är ganska nära släkt med de av polarspetsarna som fungerat bla som renvallare -Samojeden är väl den av dem som är mest känd),
De finns över hela världen, jag har studerat dem på Island, i norra delen av Sverige, storbritanien ("border collies", WK och nästa på listan blir WB) och faktisk Schweiz. Men de finns överallt, bara det att även de fördrivs i vissa fall, blir svårare att leva/försörja sig på landsbygden ect.
Exempel på nonchalans:
Människor är också sådana som behöver habitat och ibland på speciella sätt för att kunna hålla kvar ex sysselsättning som vart vanlig i deras kultur. De påverkas också negativt av uppstyckningar och symtomdämpar-kulturen.
"Lapp" är ett skälsord sedan flera decennier av förföljelse av vissa minoritetsgrupper som kallar sig själv samer.
Men vi låter hundarna heta Lapphundar även om de själva låter dem heta samehundar, renvallarhundar ect.
Vi tar för givet att om vi behöver fler founders därifrån framöver (vilket vi behöver eftersom vi gör dessa raser till utställningshundar, delar in dem i raser istället för varianter osv så de snabbt blir trånga) så är det bara åka dit och plocka.
Men de är ganska trötta på oss och det finns en gräns för vad de kommer vilja beblanda sina hundar med framöver om vi fortsätter inkräkta på deras sätt att leva. Och det kommer inte finnas så många där heller om det blir mer eller mindre omöjligt att leva såsom de lever.
Samma sak med nomadforken i Sibirien, i Ryssland behandlar man sina minoritetsfolk lika dåligt som annars och de blir färre och färre och därför såklart även deras hundar.
Det finns ett nomadfolk som heter Samojeder. Är det deras hundar som är samojedhundar eller är det våra? Våra kom till av att man tog några vita exemplar och började filtrera genom vårt system. Vi kallar dem för Samojedhundar och Samojedernas hundar för blandraser. Vi bestämmer att det bara finns vita Samojedhundar. Det är ett storhetsvansinne och ett missbruk och de människor som faktiskt vill mönstra in ex dessa hundar eller närbesläktade (finns tydligen en hel rad lajkor som inte ens jag hade hört talas om som ligger egenskapsnära och förmodligen även nära på molekylärbiologiskt) möter enormt motstånd från rasklubbar, uppfödarkollegor ect.
Har vi "råd" med att dessa människor som kämpar för rasen väljer att plcoka ut sina bestånd av hundar för att i lugn och ro kunna göra det som krävs för att bevara rasen? Jag menar på att vi inte har råd med det utan att de uppfödare som VILL det i första hand består av extremt kunnigt folk som har lagt hela sin fritid på att studera möjliga vägar, satt sig in i de olika diciplinerna inokm biologin som man behöver ha lite koll på och alltså är beredda att göra jobbet fast de VET att de kommer bli scapegoatade, gaslightade, outcastade till viss del även om SKK skulle tillåta dem och ge dem tillgång till expertis (dvs anlita bevarandebiologer, genetiker, folkvandring/hirtoriekunngt folk och så klart de ekonomiska resurser som krävs för att res runt och leta hundar.
Istället får de motstånd i form av ...jag vet inte vad!
Vi ska vara GLADA och tacksamma för de genbanker som finns både inom och utom etablissemanget.
Saker och ting hör ihop. Så menar jag iaf.