Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår inte varför du eldar upp dig så mycket angående det här när du inte ens avlar inom renrasaveln eller någonsin kommer göra det.
För att det är jävligt irriterande med en förening som systematiskt förvanskas information och sedan säger att de är de enda seriösa.
 
Redan för flera år sen diskuterades den faktiska inavelsgraden och inavels% som angavs på avelsdata, det är på intet sätt nytt. Det man får tänka på är att det verkligen gått framåt inom DNA forskningen och många inte hängt med. Det bästa är att informera utan att skuldbelägga, folk har inte haft verktygen som kommit idag. Det var inte heller superlänge sen man faktiskt inavlade (med riktigt nära släkt) med flit för att förstärka egenskaper och i många andra länder gör man det fortfarande utan att det höjs på ögonbrynen.
Vi har ju faktiskt kommit ifrån detta gamla tänk så då är det bara en tidsfråga innan vi implementerar nya verktyg tänker jag.
Det inte så att folk stått och målat in sig i ett hörn med flit, utan man har bara inte vetat bättre

Att raser har höga inavelsnivåer är inget nytt fenomen, det är egentligen ganska sent man blivit medveten om de negativa effekterna av inavel. Att det är 11e timmen är lite att ta i när det förr i tiden var betydligt vanligare med stora avelsmatadorer (tyvärr förekommer der fortfarande) med att man i generationer använde nära släktskaps parningar för att renodla en egenskap/utseende man ville ha. Dagens uppfödare har "ärvt" den aveln, tex att det svårt om inte nästan omöjligt att inte hitta en populär hane i många stamtavlor som verkade för nåt decennium sen i olika raser för det var så man avlade då. Visst finns avelsmatadorer idag också men "alla" parar ju inte med den utan det finns en motvikt där uppfödare letar nytt blod, importerar och söker upp oanvända hanar hos gemene man på ett annat sätt än vad som gjorts tidigare (eller vad man kunnat göra innan it eran). En del uppfödare har svårt att ta till sig nytt tänk för det gamla har alltid fungerat bra, det finns mycket kunskap hos äldre uppfödare också och de kan oftast rabbla stamtavlor på över tio generationer i sömnen. Verktyget att faktiskt testa den verkliga inavelsgraden är relativt nytt och allting nytt tar ett tag att implementera.

Även om läget är långt ifrån bra så blir det inte bättre av att gå till angrepp mot en hel uppfödarkår, folk som känner sig attackerade tar sällan till sig det man vill öppna deras medvetande för.
Diskussionen om utkorsning, om inavelstrender och om snäva avelsbaser finns idag på ett helt annat sätt än för tex bara fem år sen. Det krävs mycket information, mycket artiklar, många forum där det sprids för att det ska nå folks medvetande och de ska börja tänka nytt när då många gärna slår ifrån sig och tänker att det där gäller inte mig.
Det finns ju också mycket som görs idag som man inte hade förutsättningar att göra på samma sätt förr; man importerar, tar semin från utlandet, letar nya linjer, letar genetiskt värdefulla individer, påtalar vikten av att använda många individer i aveln och att även en medioker hund kan ha ett stort avelsvärde. Att det är positivt med variation inom rasen istället för att sträva efter så lika hundar som möjligt. Det pratas om egenskaper och inte bara utseende.
Att ändra flera decennier (kanske uppemot sekels) av felaktigt avelstänk det görs inte med skrika högt om hur fel allt är idag då även om det kan tyckas gå frustrerande långsamt så har saker hänt. Nånstans måste man även ge en eloge till en hel del uppfödare, rasentusiaster och nytänkare som orkat/orkar jobba i motvind med att informera, att tänka utanför boxen i sin avel och sprider sina idéer.
Fast hur svårt är det stt hålla sig uppdaterad inom sin stora hobby? Jag är inte heller purung och tycker det är jättespännande med ny forskning och info
 
Ännu angående dina metoder: hur vet du vilken validiteten och relabiliteten är i dina metoder?

Om nån annan gör om samma undersökning, med samma hundar, kommer den att få samma resultat?
Och mäter du det du avsett att mäta?

Det är ju detta som är så svårt för de flesta vanliga personer: hur utveckla redskap som är användbara samtidigt som de faktiskt är tillförlitliga?

Generellt sett är jag väldigt skeptisk till metoder som är bundna till en person. Ska man vara transparent ska vem som helst kunna göra om undersökningen och komma fram till samma slutsats. Annars är trovärdigheten i kritiken mycket låg, på nivån "jag tycker".

Klart man får tycka vad man vill men man ska inte tro att tyckande = fakta.
Bara att göra annorlunda än andra har sina poänger. Om alla gör lika finns det ingen variation att utvärdera.

Gränsen mellan tyckande och fakta är svår. Det finns ju DNA som är fakta men tolkningen är först tyckande och sedan fakta.

Småskalig avel kommer alltid vara svår att utvärdera då alla bedömningar har bias och det är så liten grupp att det inte går att värdera genomsnittet.

En förening gör det både lättare och svårare. Statistisk massa är ju jättebra. Skeva bedömningar som ger hundar lidande och rena felaktigheter som inavelsgraden gör det svårare.
 
För att det är jävligt irriterande med en förening som systematiskt förvanskas information och sedan säger att de är de enda seriösa.
Då frågar jag även dig. Nämn 1 avelsorganisation inom iallafall EU som inte lyder under FCI som SKK tillhör och måste följa dessa regler. 1 enda där det lätt går att hitta hur det gått på mentaltester och där olika hälsotillstånd bedöms från obehöriga.

Jag säger inte att skk är felfria utan långt ifrån men för tillfället det bästa alternativet idag jämfört med andra organisationer. Blir glad om jag kan överbevisas att någon annan organisation är bättre.
 
Då frågar jag även dig. Nämn 1 avelsorganisation inom iallafall EU som inte lyder under FCI som SKK tillhör och måste följa dessa regler. 1 enda där det lätt går att hitta hur det gått på mentaltester och där olika hälsotillstånd bedöms från obehöriga.

Jag säger inte att skk är felfria utan långt ifrån men för tillfället det bästa alternativet idag jämfört med andra organisationer. Blir glad om jag kan överbevisas att någon annan organisation är bättre.
Jag gillar inte föreningar och tror egentligen mer på andra strukturer med mer makt från stat och forskning.

Vet flera föreningar som försöker ta fram bättre info, men ofta stupar det på bristande kunskap och att det blir groupthink.

Inavelsgraden är fel och falsk marknadsföring. Punkt. Måste den anges kan man skriva detta även mer diplomatisk tex avelsgrad enligt FCI och verklig avelsgrad.
 
Då frågar jag även dig. Nämn 1 avelsorganisation inom iallafall EU som inte lyder under FCI som SKK tillhör och måste följa dessa regler. 1 enda där det lätt går att hitta hur det gått på mentaltester och där olika hälsotillstånd bedöms från obehöriga.

Jag säger inte att skk är felfria utan långt ifrån men för tillfället det bästa alternativet idag jämfört med andra organisationer. Blir glad om jag kan överbevisas att någon annan organisation är bättre.
Vet inte om jag var tydlig ang förening. Låt Skk vara den klubb för inbördes beundran den är och lägg allt som rör hundhälsa på tex LS
 
Jag förstår inte hur habitat kom in i diskussionen om gener. Det är inget jag har lyft upp eller är intresserad av att diskutera.
Du började jämföra med populationer i naturen.
Och om JAG tycker att det hör hit och finner någon mening med att spåna vidare på väljer jag, i vissa fall, att göra det.
Nonchalansen påverkar saker och ting på flera nivåer!
Men DU är helt fri att låta bli att läsa följande och jag varken har sagt eller menar på att det är du som är boven utan den "separatistiska" och symtomdämpande, kortsiktliga kultur och "kultur" som har stora infuenser i den moderna människans sätt att leva.

Vissa raser har turen att ha workingpopulationer, hundar vars bruksegenskaper är väl bevarade att fungera i skarpt läge oavsett inriktning.
I vissa fall har man tur att det är mer eller mindre praxis, teoretiskt och/eller praktiskt accepterat och där genomförbart att använda sig av dem, tänker ffa på samehundar (sk Finsk Lapphund, Svensk Lapphund och Lapsk vallhund som ju alla är ganska nära släkt med de av polarspetsarna som fungerat bla som renvallare -Samojeden är väl den av dem som är mest känd),
De finns över hela världen, jag har studerat dem på Island, i norra delen av Sverige, storbritanien ("border collies", WK och nästa på listan blir WB) och faktisk Schweiz. Men de finns överallt, bara det att även de fördrivs i vissa fall, blir svårare att leva/försörja sig på landsbygden ect.

Exempel på nonchalans:
Människor är också sådana som behöver habitat och ibland på speciella sätt för att kunna hålla kvar ex sysselsättning som vart vanlig i deras kultur. De påverkas också negativt av uppstyckningar och symtomdämpar-kulturen.
"Lapp" är ett skälsord sedan flera decennier av förföljelse av vissa minoritetsgrupper som kallar sig själv samer.
Men vi låter hundarna heta Lapphundar även om de själva låter dem heta samehundar, renvallarhundar ect.
Vi tar för givet att om vi behöver fler founders därifrån framöver (vilket vi behöver eftersom vi gör dessa raser till utställningshundar, delar in dem i raser istället för varianter osv så de snabbt blir trånga) så är det bara åka dit och plocka.
Men de är ganska trötta på oss och det finns en gräns för vad de kommer vilja beblanda sina hundar med framöver om vi fortsätter inkräkta på deras sätt att leva. Och det kommer inte finnas så många där heller om det blir mer eller mindre omöjligt att leva såsom de lever.

Samma sak med nomadforken i Sibirien, i Ryssland behandlar man sina minoritetsfolk lika dåligt som annars och de blir färre och färre och därför såklart även deras hundar.
Det finns ett nomadfolk som heter Samojeder. Är det deras hundar som är samojedhundar eller är det våra? Våra kom till av att man tog några vita exemplar och började filtrera genom vårt system. Vi kallar dem för Samojedhundar och Samojedernas hundar för blandraser. Vi bestämmer att det bara finns vita Samojedhundar. Det är ett storhetsvansinne och ett missbruk och de människor som faktiskt vill mönstra in ex dessa hundar eller närbesläktade (finns tydligen en hel rad lajkor som inte ens jag hade hört talas om som ligger egenskapsnära och förmodligen även nära på molekylärbiologiskt) möter enormt motstånd från rasklubbar, uppfödarkollegor ect.
Har vi "råd" med att dessa människor som kämpar för rasen väljer att plcoka ut sina bestånd av hundar för att i lugn och ro kunna göra det som krävs för att bevara rasen? Jag menar på att vi inte har råd med det utan att de uppfödare som VILL det i första hand består av extremt kunnigt folk som har lagt hela sin fritid på att studera möjliga vägar, satt sig in i de olika diciplinerna inokm biologin som man behöver ha lite koll på och alltså är beredda att göra jobbet fast de VET att de kommer bli scapegoatade, gaslightade, outcastade till viss del även om SKK skulle tillåta dem och ge dem tillgång till expertis (dvs anlita bevarandebiologer, genetiker, folkvandring/hirtoriekunngt folk och så klart de ekonomiska resurser som krävs för att res runt och leta hundar.

Istället får de motstånd i form av ...jag vet inte vad!

Vi ska vara GLADA och tacksamma för de genbanker som finns både inom och utom etablissemanget.
Saker och ting hör ihop. Så menar jag iaf.
 
Djur hälsa ligger redan på LS eller menar du att LS ska handhållna mentaltester, bedöma röntgen bilder mm mm ( får skrämselhicka av bara tanken) ska detta betalas med skatten eller ska vi skatta hundar igen?
Svar ja, i den mån det anses nödvändigt och inte bara avelsmål. Dvs röntgen absolut ja, mH kanske men mer tveksamt. Kennelkrontoller definitivt, skks maffiametoder borde vara olagliga.

Tror du SKK är gratis? Finansieras med avgifter precis som nu. betala till LS för utbildad personal istället för översittare med helgkurs.

Det är mer åt detta håll i andra länder. Skk har en ställning som är alldeles för myndighetsliknande.

Föreningar kan få bestämma om hunden ska vara mest brun eller mest vit typ
 
För att det är jävligt irriterande med en förening som systematiskt förvanskas information och sedan säger att de är de enda seriösa.
Ja. vi får hoppas på nya förmågor som är kapabla nog att rätta till de detaljer som skapar stagnation i den alldeles nödvändiga utvecklingen som behöver ske.
 
Du började jämföra med populationer i naturen.
Och om JAG tycker att det hör hit och finner någon mening med att spåna vidare på väljer jag, i vissa fall, att göra det.
Nonchalansen påverkar saker och ting på flera nivåer!
Men DU är helt fri att låta bli att läsa följande och jag varken har sagt eller menar på att det är du som är boven utan den "separatistiska" och symtomdämpande, kortsiktliga kultur och "kultur" som har stora infuenser i den moderna människans sätt att leva.

Vissa raser har turen att ha workingpopulationer, hundar vars bruksegenskaper är väl bevarade att fungera i skarpt läge oavsett inriktning.
I vissa fall har man tur att det är mer eller mindre praxis, teoretiskt och/eller praktiskt accepterat och där genomförbart att använda sig av dem, tänker ffa på samehundar (sk Finsk Lapphund, Svensk Lapphund och Lapsk vallhund som ju alla är ganska nära släkt med de av polarspetsarna som fungerat bla som renvallare -Samojeden är väl den av dem som är mest känd),
De finns över hela världen, jag har studerat dem på Island, i norra delen av Sverige, storbritanien ("border collies", WK och nästa på listan blir WB) och faktisk Schweiz. Men de finns överallt, bara det att även de fördrivs i vissa fall, blir svårare att leva/försörja sig på landsbygden ect.

Exempel på nonchalans:
Människor är också sådana som behöver habitat och ibland på speciella sätt för att kunna hålla kvar ex sysselsättning som vart vanlig i deras kultur. De påverkas också negativt av uppstyckningar och symtomdämpar-kulturen.
"Lapp" är ett skälsord sedan flera decennier av förföljelse av vissa minoritetsgrupper som kallar sig själv samer.
Men vi låter hundarna heta Lapphundar även om de själva låter dem heta samehundar, renvallarhundar ect.
Vi tar för givet att om vi behöver fler founders därifrån framöver (vilket vi behöver eftersom vi gör dessa raser till utställningshundar, delar in dem i raser istället för varianter osv så de snabbt blir trånga) så är det bara åka dit och plocka.
Men de är ganska trötta på oss och det finns en gräns för vad de kommer vilja beblanda sina hundar med framöver om vi fortsätter inkräkta på deras sätt att leva. Och det kommer inte finnas så många där heller om det blir mer eller mindre omöjligt att leva såsom de lever.

Samma sak med nomadforken i Sibirien, i Ryssland behandlar man sina minoritetsfolk lika dåligt som annars och de blir färre och färre och därför såklart även deras hundar.
Det finns ett nomadfolk som heter Samojeder. Är det deras hundar som är samojedhundar eller är det våra? Våra kom till av att man tog några vita exemplar och började filtrera genom vårt system. Vi kallar dem för Samojedhundar och Samojedernas hundar för blandraser. Vi bestämmer att det bara finns vita Samojedhundar. Det är ett storhetsvansinne och ett missbruk och de människor som faktiskt vill mönstra in ex dessa hundar eller närbesläktade (finns tydligen en hel rad lajkor som inte ens jag hade hört talas om som ligger egenskapsnära och förmodligen även nära på molekylärbiologiskt) möter enormt motstånd från rasklubbar, uppfödarkollegor ect.
Har vi "råd" med att dessa människor som kämpar för rasen väljer att plcoka ut sina bestånd av hundar för att i lugn och ro kunna göra det som krävs för att bevara rasen? Jag menar på att vi inte har råd med det utan att de uppfödare som VILL det i första hand består av extremt kunnigt folk som har lagt hela sin fritid på att studera möjliga vägar, satt sig in i de olika diciplinerna inokm biologin som man behöver ha lite koll på och alltså är beredda att göra jobbet fast de VET att de kommer bli scapegoatade, gaslightade, outcastade till viss del även om SKK skulle tillåta dem och ge dem tillgång till expertis (dvs anlita bevarandebiologer, genetiker, folkvandring/hirtoriekunngt folk och så klart de ekonomiska resurser som krävs för att res runt och leta hundar.

Istället får de motstånd i form av ...jag vet inte vad!

Vi ska vara GLADA och tacksamma för de genbanker som finns både inom och utom etablissemanget.
Saker och ting hör ihop. Så menar jag iaf.
Min inlägg hade noll med ditt svar att göra. Det är du som knoppade vidare på en helt ny gren.
 
Svar ja, i den mån det anses nödvändigt och inte bara avelsmål. Dvs röntgen absolut ja, mH kanske men mer tveksamt. Kennelkrontoller definitivt, skks maffiametoder borde vara olagliga.

Tror du SKK är gratis? Finansieras med avgifter precis som nu. betala till LS för utbildad personal istället för översittare med helgkurs.

Det är mer åt detta håll i andra länder. Skk har en ställning som är alldeles för myndighetsliknande.

Föreningar kan få bestämma om hunden ska vara mest brun eller mest vit typ
Är inte så dum att jag tror det är gratis, jag kan välja om jag vill vara medlem eller inte. Frågan kvarstår om var pengarna skall komma ifrån? Alla? alla med hund? alla som vill?
Som jag skrev innan så måste alla redan följa LS regler om en har djur och då även uppfödning av hund.
 
Jag försöker öka medvetenheten genom att diskutera vikten av genetisk variation och det ohållbara med slutna stamböcker i olika hundgrupper. Det vet jag att andra här också gör. Ett problem är de uppfödare, även högt inom SKK, som ser genetisk variation som en bra ursäkt att ta bort viktiga krav för avel inom rasen så att "inga hundar sållas bort". Inte sällan uppfödare som(förstås) knappt uppfyller minimikraven avseende hälsa och mentalitet utan som även struntar i hur många avkommor en avelshane har, inte bryr sig om att kullar utvärderas och fokuserar på utställningsresultat.
Ja, jag vet att det finns många som gör det och jag hoppas att fler kommer vilja göra det.
Ja, det är synd att några koncentrerar sig på det ena och några på det andra fast de så intimt hör ihop.
Men det kan ju också vara ett symtom på att det är svårt att göra både samtidigt.
Det kommer bli mycket lättare att integrera när populationerna öppnas upp för visst flöde och att det faktiskt blir möjligt att i större grad välja hundar där man varken kompromissar med konkreta sjukdomar/defekter och tillräckligt långt från varandra i släktskap. Men det måste ju bli så mycket att det drar igång en positiv spiral istället för den negativa spiralen som snurrar allt snabbare nu.

Ja, tyvärr går det alldeles för långsamt. Men jag tror inte att det går fortare eller får uppfödare att förstå bättre genom att starta egna små projekt utanför SKK. Förändringen kanske borde vara dramatisk och komma omedelbart, men argumenterar man som om enstaka inkorsningar av engagerade uppfödare inte är värt något alls kommer man att förlora helt. Dessa inkorsningar är inte värda mycket i gentillskott, men de öppnar vägen för en ny inställning och mer långsiktiga projekt.

Jag har hittills inte tackat ja till att göra det dolt, men flera gör ju det. Ex embarktester visar på vorsteh mm på vissa Huskies som varit inne i SKK sedan mååånga generationer.
Men jag kan säja att det blir mindre ovanligt att bli kontaktad för sådana förslag.
Däremot så blir jag kontaktad och kontaktar själv populationer utanför där jag får berikning med där de också blir berikade. Så indirekt är det faktiskt så att det hjälper eftersom man gör utbyten med populationer där SKK-uppfödare förmodligen kommer få lov att leta framöver.
Jag vet inte exakt hur saker och ting kommer gå till men just jag är ju färdig med SKK för det här livet! Däremot inte med raserna.
Det bildas nya organisationer runt om i världen som ligger utanför och att man lyft ut sina hundar (t.o.m formellt avregistrerat dem, det har man rätt att göra nämligen!) och samarbetar med andra istället. En del av dem kommer vara kvar där, andra kommer kanske gå tillbaka.

Jag vet inte hur det kommer se ut inom SKK framöver när man kommer på att man måste ha flödersystem.
Men jag hoppas att det blir på ett effektivt/tillräckligt sätt och röstar hellre på att de ska göra "rasgrupp 11" (en rad genbanksraser som de själva kommit fram till hur de ska skapas). Raser där det inte spelar någon roll om örat viks precis efter en tredjedel eller att alla ska vara vita, randiga, rutiga eller vad de kan komma på). Raser som man kan använda som de är men också att man stoppat in så mycket blod som är möjligt och att de ändå håller sin egen standard så att de människorna som vill ha dessa får en hund som passar dem i lika stor utsträckning som en ras ska göra.
Sen får man starta flöden, räkna ut hur flödena ska gå för att slippa massa X-hundar.
Och det finns såklart helt andra sätt, men just jag tror på rasgrupp 11 snarare än massa exhundar som bara utnyttjas år ett håll och dessutom tillfälligt. Det är för ineffektivt det man gör nu och såsom man planerar att göra. Det måste till mycket mer effektiva system om man ska slippa akut-korsa längre fram och att det blir så hysteriskt att vi inte har mycket kvar av hunden som ras.

För mig handlar en del om att jag vill ha mina egna hundar till det jag har hundar för, men jag är glad att kunna berika de populationer som jag vill beroka och även om många betraktar de populationerna som i de närmsta bottenlösa så är det inte så. Ex workingpopulationer mm är inte heller alltid i det bästa tänkbara skicket vad gäller genetisk variation.
 
@ildiko

Även samer kallar lapphundar för just det. Renvallare är något annat, det är beteckningen på vad hunden används till.

Lapsk vallhund grundades tillsammans av renskötande samer med Finska Kennelklubben med just det namnet (vet inte om dom hade val angående namnet dock), men en hel del samer jag pratar med vill byta om namnen på raserna t.ex samisk renhund eller liknande. Helt korrekt att "renvallare" är som sagt ett jobb en hund har och inte en ras. Ingen vallhundsras har "monopol" på vall av olika djursorter.
 
@ildiko

Även samer kallar lapphundar för just det. Renvallare är något annat, det är beteckningen på vad hunden används till.

Långtifrån alla samer gör det! Det finns väldigt många olika grupper av samer och väldigt många benämningar på hundarna. Svenska, Finska och Norska "norrland" är enormt stort, samer är inte bara ett folk. Tyvärr finns också spänningar mellan de grupperna ganska ofta som ibland går ut över deras praktiska möjligheter att göra avels-utbyten med varandra. Men till stora delar verkar det fungera tillräckligt tillfredställande. Och till lika stora delar blir de tyvärr mindre öppna för att vilja beblanda sig med våra hundar. De ger oss blod och vi missbrukar det tyvärr i för hög utsträckning.
 
Ja, jag vet att det finns många som gör det och jag hoppas att fler kommer vilja göra det.
Ja, det är synd att några koncentrerar sig på det ena och några på det andra fast de så intimt hör ihop.
Men det kan ju också vara ett symtom på att det är svårt att göra både samtidigt.
Det kommer bli mycket lättare att integrera när populationerna öppnas upp för visst flöde och att det faktiskt blir möjligt att i större grad välja hundar där man varken kompromissar med konkreta sjukdomar/defekter och tillräckligt långt från varandra i släktskap. Men det måste ju bli så mycket att det drar igång en positiv spiral istället för den negativa spiralen som snurrar allt snabbare nu.



Jag har hittills inte tackat ja till att göra det dolt, men flera gör ju det. Ex embarktester visar på vorsteh mm på vissa Huskies som varit inne i SKK sedan mååånga generationer.
Men jag kan säja att det blir mindre ovanligt att bli kontaktad för sådana förslag.
Däremot så blir jag kontaktad och kontaktar själv populationer utanför där jag får berikning med där de också blir berikade. Så indirekt är det faktiskt så att det hjälper eftersom man gör utbyten med populationer där SKK-uppfödare förmodligen kommer få lov att leta framöver.
Jag vet inte exakt hur saker och ting kommer gå till men just jag är ju färdig med SKK för det här livet! Däremot inte med raserna.
Det bildas nya organisationer runt om i världen som ligger utanför och att man lyft ut sina hundar (t.o.m formellt avregistrerat dem, det har man rätt att göra nämligen!) och samarbetar med andra istället. En del av dem kommer vara kvar där, andra kommer kanske gå tillbaka.

Jag vet inte hur det kommer se ut inom SKK framöver när man kommer på att man måste ha flödersystem.
Men jag hoppas att det blir på ett effektivt/tillräckligt sätt och röstar hellre på att de ska göra "rasgrupp 11" (en rad genbanksraser som de själva kommit fram till hur de ska skapas). Raser där det inte spelar någon roll om örat viks precis efter en tredjedel eller att alla ska vara vita, randiga, rutiga eller vad de kan komma på). Raser som man kan använda som de är men också att man stoppat in så mycket blod som är möjligt och att de ändå håller sin egen standard så att de människorna som vill ha dessa får en hund som passar dem i lika stor utsträckning som en ras ska göra.
Sen får man starta flöden, räkna ut hur flödena ska gå för att slippa massa X-hundar.
Och det finns såklart helt andra sätt, men just jag tror på rasgrupp 11 snarare än massa exhundar som bara utnyttjas år ett håll och dessutom tillfälligt. Det är för ineffektivt det man gör nu och såsom man planerar att göra. Det måste till mycket mer effektiva system om man ska slippa akut-korsa längre fram och att det blir så hysteriskt att vi inte har mycket kvar av hunden som ras.

För mig handlar en del om att jag vill ha mina egna hundar till det jag har hundar för, men jag är glad att kunna berika de populationer som jag vill beroka och även om många betraktar de populationerna som i de närmsta bottenlösa så är det inte så. Ex workingpopulationer mm är inte heller alltid i det bästa tänkbara skicket vad gäller genetisk variation.


Att prata om saker som "Raser där det inte spelar någon roll om örat viks precis efter en tredjedel" gör knappast heller informerade inom renrasaveln(än mindre övriga) mer intresserade av vad som pågår utanför SKK.
Det finns många raser där utseendet varierar en hel del och där vettiga uppfödare bryr sig mer om vad som finns i huvudet än hur öronen som sitter utanpå ser ut. Att dra all renrasavel över samma kam och få det att låta som om det bara handlar om utseende och utställning är en direkt förolämpning mot dessa uppfödare.
 
Långtifrån alla samer gör det! Det finns väldigt många olika grupper av samer och väldigt många benämningar på hundarna. Svenska, Finska och Norska "norrland" är enormt stort, samer är inte bara ett folk. Tyvärr finns också spänningar mellan de grupperna ganska ofta som ibland går ut över deras praktiska möjligheter att göra avels-utbyten med varandra. Men till stora delar verkar det fungera tillräckligt tillfredställande. Och till lika stora delar blir de tyvärr mindre öppna för att vilja beblanda sig med våra hundar. De ger oss blod och vi missbrukar det tyvärr i för hög utsträckning.

Att det finns många grupper av samer och att det varierar hur man väljer att benämna hundarna är jag väl medveten om. Det jag vände mig mot var just din generalisering:

"Men vi låter hundarna heta Lapphundar även om de själva låter dem heta samehundar, renvallarhundar ect."
 
Lapsk vallhund grundades tillsammans av renskötande samer med Finska Kennelklubben med just det namnet (vet inte om dom hade val angående namnet dock), men en hel del samer jag pratar med vill byta om namnen på raserna t.ex samisk renhund eller liknande. Helt korrekt att "renvallare" är som sagt ett jobb en hund har och inte en ras. Ingen vallhundsras har "monopol" på vall av olika djursorter.
Ja, men ex 3 samer representerar INTE alla samer i den gruppen. Och den gruppen representerar inte all samer. Finns svarta personer som använder "N"-ordet också,
"Renvallare" används både som benämning på vad hundarna gör och som benämning på olika typer (raser om man skulle gå efter ordlistans definition av "ras"), ex "Renvallare av Jokkmokkstyp" , "Svensk inlandsvallare", "Finsk-karelsk renhund" och gudarna vet vad...jag har skrivit upp 13-14 stycken och de jag pratat med säjer "korsa" om man parar mellan typerna....så det är inte det ena eller det andra.
Nej ingen har monopol på sådana ord, ändå betyder ex Schäfer någonting utöver rasen schäfer, Collie betyder någonting, "heeler" betyder någonting och de finns i rasnamn.
 
Att prata om saker som "Raser där det inte spelar någon roll om örat viks precis efter en tredjedel" gör knappast heller informerade inom renrasaveln(än mindre övriga) mer intresserade av vad som pågår utanför SKK.
Det finns många raser där utseendet varierar en hel del och där vettiga uppfödare bryr sig mer om vad som finns i huvudet än hur öronen som sitter utanpå ser ut. Att dra all renrasavel över samma kam och få det att låta som om det bara handlar om utseende och utställning är en direkt förolämpning mot dessa uppfödare.

Alltså....jag pratar om trender som tar för mycket plats och fokus inom hunderiet. Du verkligen anstränger dig att bestämma åt mig hur jag tänker, dvs döma och sen säjer du att det är jag som dömer.
Jag har själv varit en uppfödare som bryr sig mer om vad som finns i huvudet och jag har endast kontakt med sådana uppfödare. Det är helt ologiskt att jag skulle se bara de som producerar fram hundar som ska se ut på ett visst sätt. Jag har också förklarat att den "traditionen" finns även utanför SKK.
Du ser mig genom väldigt många filter och du har inte rätt i att det inte finns de inom SKK som inte har stort intresse i att veta vad som pågår utanför. Din attityd är vad som bidrar till att riskera att den emigration som redan startat blir mass-emigration inom några år...för precis som du sa, precis det har jag sett...dvs att det finns uppfödare som bryr sig.
Och om man bryr sig så kommer man så småningom ifrågasätta vad det är man stöttar när man betalar medlemsavgift.

Glad påsk
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 160
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp