Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom att tänka på att det var ju "tur" för dingon i Australien att vi européer kom dit med lite tam hund så det blev en större variation genetiskt hos dingon. Dingon hade ju levt i en sluten population i ca 3000 år innan dess.
Över lag så är inavelsgraden hög i vilda djur har jag förstått. Även om vi tycker att de rör sig över stora områden och skogar så är de flesta rätt områdesbundna och det är egentligen rätt få individer som tangerar med helt nya blodslinjer.
 
Du skrev cavapoo alltså tycker jag man med dina ord "är dum i huvudet" oavsett om man köper en renrasig cavalier eller en korsning med cavalier var vad jag menade:)
Ok

Oj i grupp 9 finns ju tex den renrasiga pudel en frisk ras med sund kropp.
Jag har pudeln representerad redan och vill inte mer dels pga av att öronen blir för tunga och lågt ansatta vill jag bara pudla mig lagom och begränsat till här i början av Wendyn.
Jag vill att de ska ha stadga MINAST i öronbasen för att luft ska kunna passera.
Pudlar är i överigt inte alls så friska, de har en hög frekvens med magproblem mm....så jag letar inte mycket bland pudlar eller hundar som delvis är släkt med pudlar.

Jag kan tänka mig dom flesta friska raser ur gruppen 9 då jag föredrar sällskapshundar nuförtiden kan även tänka mig blandraser när vi ändå är inne på pudelnmix så kan jag tänka mig papillon/pudel bichoner/pudel cc/pudel.
Det är ganska svårt faktiskt, inte så många raser där i grupp 9 som är tillräckligt friska. Men ja Avsolut CC powderpuff, där har jag faktiskt hittat en uppblandad som jag använt med mycket bra resultat och är öppen för ex havanaiser som redan är uppblandade med hundar med längre ben.
Men sällskapshundsgruppen är svårare än man kan tro faktiskt...

Sunda raser eller blandraser.

Vet inte vad dina är för raser?
Lunalia - GRUPP 1 och 5, där grupp 1 mest respresenteras av hundar som ligger åt vallhundshållet (får och då gärna "eye" för de hundarna har ett fokus som man sällan hittar någon annan stans) och Grupp 5 oftast representeras av spetsar som ligger både åt arktiska/subarktiska hållet men också vallande spetsar (ren-vallare, "hästflock_ihop_samlare".

Ailanul -samma grupper, Sprugna ur Lunalian och att jag valt individer därifrån med mer lite mer "skärpa" (bestående av nyanserna av det) än medlet av Lunaliahundar och sen toppar med både spetsblod (åt arktiska hållet) och att GRUPP 1 hundarna då ligger åt vallhundarna med tydligare Herdehundsprofil (De vallhundar , ibland vallhundar/ fd vallhundar men som nästan skulle ha kunnat hamnat i GRUPP 2 istället).

**************************************************
Reclaim the CANINE genes
**************************************************

Wendyn - Där väljer jag ut de Lunaliahundar som inte är fullt så "workoholic" som de flesta i den populationen och korsar med Grupp ) hundar och framöver såklart Grupp 1-hundar som mer eller mindre, egenskapsmässigt, inte ligger långt ifrån att kunna vara i Grupp 9 pga av att man "sällskapshundsavlat"/show- avlat.


Så inga raser är förutbestämda egentligen även om jag ser genom "rasgrupps-glasögon" när jag letar/utvärderar potentiellt material.
Alltså ingen designerhund vad gäller raser, utan mer egenskaper.
Exakt vilka raser som kommer ingå i just min bank, det vet jag inte!
Jag har gått så långt att när jag efterlyser hundar så säjer jag oftast "den och den gruppen men berätta absolut inte för mig vilka raser hunden innehåller" för jag upplever att jag SER hunden mycket tydligare när jag inte vet vilka raser.
Och när jag embarkar den så enger jag nästan alltid nu för tiden bara "FUP" (född utanför projektet) så att raserna ej visas. Men när jag embarkar hundar som vart isolerade länge (enrasig hund) så anger jag "mixbreed" för att få en ökad förståelse om rasernas uppkomst...för den samlade informationen hjälper mig i någon mån....och jag ÄR nörd, det ÄR intressant.
 
Över lag så är inavelsgraden hög i vilda djur har jag förstått. Även om vi tycker att de rör sig över stora områden och skogar så är de flesta rätt så områdesbundna och det är egentligen rätt få individer som tangerar med helt nya blodslinjer.
Ja, därför dör flera arter ut i veckan här på jorden.
Ibland naturligt, visst, men mycket av det beror ju på att vi koncentrerar generna med geografiska begränsningar som blir när vi bygger samhällen, vägar osv....att vi inkräktar på habitat och ffa möjligheten för dem att vandra (under en vecka eller under generationer) lika mycket som många av dem behöver. Samma med de växter som ej är gjorda för att sprida sina frön jättelång (men t.o.m de som kan det har ju gränser). För att inte tala om insekter...... extremt sorgligt och verkligen osmakligt om vi ska jämföra intrången där med intrången i de domesticerade grupperna och därmed normalisera det (säjer inte att DU gör det, men säjer att VI människor gör det och att det är väldigt sorgligt och destruktivt inklusive självdestruktivt).

Men många av dem finner en väg när de blir för trånga genetiskt. Ex när en viss art av flugsnappare blir för trång här i Sverige lär sig hanarna att sjunga som hanar från en annan art/underart flugsnappare för att locka till sig honor därifrån osv. så naturen ÄR stark och så även våra hundar. Men det finns gränser och de gränserna är vi inte tillräckligt inkännande för!
Vi måste skärpa oss. Inte normalisera det.
 
Ja, därför dör flera arter ut i veckan här på jorden.
Ibland naturligt, visst, men mycket av det beror ju på att vi koncentrerar generna med geografiska begränsningar som blir när vi bygger samhällen, vägar osv....att vi inkräktar på habitat och ffa möjligheten för dem att vandra (under en vecka eller under generationer) lika mycket som många av dem behöver. Samma med de växter som ej är gjorda för att sprida sina frön jättelång (men t.o.m de som kan det har ju gränser). För att inte tala om insekter...... extremt sorgligt och verkligen osmakligt om vi ska jämföra intrången där med intrången i de domesticerade grupperna och därmed normalisera det (säjer inte att DU gör det, men säjer att VI människor gör det och att det är väldigt sorgligt och destruktivt inklusive självdestruktivt).

Men många av dem finner en väg när de blir för trånga genetiskt. Ex när en viss art av flugsnappare blir för trång här i Sverige lär sig hanarna att sjunga som hanar från en annan art/underart flugsnappare för att locka till sig honor därifrån osv. så naturen ÄR stark och så även våra hundar. Men det finns gränser och de gränserna är vi inte tillräckligt inkännande för!
Vi måste skärpa oss. Inte normalisera det.
Hur ska vi kunna påverka naturen?
Nu pratar vi alla arter. Samantaget alla arter så är långt ifrån alla utrotningshotade.
 
Nu är du inne på ett annat spår än snäv avelsbas med hundar som genetiskt sätt kommer från få individer.
Både och. Det finns ju flera komponenter till det och komponenterna har olika arvsgångar, mer koncentreatm mer nycklar. Jämför med hundars öron, om de står upp, ligger och allt där emellan beror ju på dels hur de är ansatta på skallen, dels hur stora, dels hur tunga, dels om det finns stadga i basen och ibland t.o.m hur de är pälsade. Så inaveln bidrar absolut till stabiliseringar av exteriöra uttryck som tillslut blir till extrema former. Det är ju bla därför, för att hunden varit domesticerad så länge, som den uppvisar sådan bred diversitet. Sen har vi sk domestingseffekten bitvis i egen byrålåda, men inaveln är absolut en faktor till varför hundar kan få kortare och kortare ben, plattare och plattare ansikte ect.
 
Hur ska vi kunna påverka naturen?
Nu pratar vi alla arter. Sammantaget alla arter så är långt ifrån alla utrotningshotade.
Jag pratar och jämför med arter i naturen för att du gjorde det och jag finner det relevant och framförallt viktigt det du fick fram när tankebanorna gick den vägen.
Attg välja att också med naturen säja någonting i stil med vad JAG tolkar som "det ordnar sig, de flesta vilda arter håller inte på att dö ut" är nonchalant med tanke på morgondagen.
 
Yeah fortsätt avla på din perfekta typ av hund du och hitta fel på resten 🤣🤣
Perfektion finns oftast där onödiga krav på perfektion saknas. Och vad som är perfekt för mig är inte alltid perfekt för dig och tvärtrom.
Jag hittar inte fel på resten, det var du som gjorde det när du tyckte Vickan var dum i huvudet som kanske skapat sig en kärlek till Cavalieren innan den vart så sjuk och sökte ett bättre alternativ (du själv sa att pudeln var ett bra komplement).
Vad jag hittar fel på och hos er efterlyser kreativa tankar är metodiken i populationsbyggande överlag hos raser, jag skulle säja att de flesta raser som finns är värda att finnas kvar och satsa på. Även jag har många års kärlek till vissa av dem, säkert även du och om du.
 
Kom att tänka på att det var ju "tur" för dingon i Australien att vi européer kom dit med lite tam hund så det blev en större variation genetiskt hos dingon. Dingon hade ju levt i en sluten population i ca 3000 år innan dess.
Ja, verkligen. Och jäkligt häftigt med fetaliseringen där som hände efteråt.
 
Perfektion finns oftast där onödiga krav på perfektion saknas. Och vad som är perfekt för mig är inte alltid perfekt för dig och tvärtrom.
Jag hittar inte fel på resten, det var du som gjorde det när du tyckte Vickan var dum i huvudet som kanske skapat sig en kärlek till Cavalieren innan den vart så sjuk och sökte ett bättre alternativ (du själv sa att pudeln var ett bra komplement).
Vad jag hittar fel på och hos er efterlyser kreativa tankar är metodiken i populationsbyggande överlag hos raser, jag skulle säja att de flesta raser som finns är värda att finnas kvar och satsa på. Även jag har många års kärlek till vissa av dem, säkert även du och om du.
Det var du som använde uttrycket dum i huvudet jag svarade att Ja jag tycker att man är det om man köper en så sjuk ras.
 
Perfektion finns oftast där onödiga krav på perfektion saknas. Och vad som är perfekt för mig är inte alltid perfekt för dig och tvärtrom.
Jag hittar inte fel på resten, det var du som gjorde det när du tyckte Vickan var dum i huvudet som kanske skapat sig en kärlek till Cavalieren innan den vart så sjuk och sökte ett bättre alternativ (du själv sa att pudeln var ett bra komplement).
Vad jag hittar fel på och hos er efterlyser kreativa tankar är metodiken i populationsbyggande överlag hos raser, jag skulle säja att de flesta raser som finns är värda att finnas kvar och satsa på. Även jag har många års kärlek till vissa av dem, säkert även du och om du.
Vad hände med ditt förra korsningsprojekt?
 
Perfektion finns oftast där onödiga krav på perfektion saknas. Och vad som är perfekt för mig är inte alltid perfekt för dig och tvärtrom.
Jag hittar inte fel på resten, det var du som gjorde det när du tyckte Vickan var dum i huvudet som kanske skapat sig en kärlek till Cavalieren innan den vart så sjuk och sökte ett bättre alternativ (du själv sa att pudeln var ett bra komplement).
Vad jag hittar fel på och hos er efterlyser kreativa tankar är metodiken i populationsbyggande överlag hos raser, jag skulle säja att de flesta raser som finns är värda att finnas kvar och satsa på. Även jag har många års kärlek till vissa av dem, säkert även du och om du.
Men du korsar ju bara olika raser du tycker tilltalar dig det finns ju ingen som helst tanke bakom mer än att dom ska vara friska och sunda stora och små pigga och glada.
Vilket redan finns i mängder.
Att ta några sunda raser och avla på kan ju vem som helst göra finns ju ett x antal friska raser.

Tycker cockerpooklubben är mer seriös då.
 
Senast ändrad:
Jag pratar och jämför med arter i naturen för att du gjorde det och jag finner det relevant och framförallt viktigt det du fick fram när tankebanorna gick den vägen.
Attg välja att också med naturen säja någonting i stil med vad JAG tolkar som "det ordnar sig, de flesta vilda arter håller inte på att dö ut" är nonchalant med tanke på morgondagen.
Vem säger ”det ordnar sig” och är nonchalant?
Har inte sett en enda som med den attityden i tråden.
 
Men du korsar ju bara olika raser du tycker tilltalar dig det finns ju ingen som helst tanke bakom mer än att dom ska vara friska och sunda stora och små pigga och glada.
Vilket redan finns i mängder.
Att ta några sunda raser och avla på kan ju vem som helst göra finns ju ett x antal friska raser.

Tycker cockerpooklubben är mer seriös då.

Jag korsar INDIVIDER som TILLSAMMANS kan få en kull där valparna passar minn standard.
Jag tittar i vissa rasgrupper mer än andra vad gäller rötter och stam (min population) och lite snävare än så beroende på gren (ras) på just mitt träd.

Det är framförallt jag som åkt som en idiot fram och tillbaka till cockerpoo-klubbens uppfödarträffar och föreläst där.
De hade en helt fantastisk grund, fantastiska möjligheter. Och mycket har de kvar!
Idag har de släppt på den policyn jag berömde dem och det finns hanar som används på tok för många gånger och att man inte hunnit utvärdera deras kullar och i vissa fall får man ta tråkiga konsekvenser av det.
Så jag har lämnat dem faktiskt.
Men ja absolut att de var väldigt seriösa i begynnelsen och har väldigt mycket sådant kvar och därmed bevarar raserna i den genbank som kan komma att behövas framöver.

Men om du vill ha en cockerpoo så finns nu utbrytargrupper och vissa av de utbrytargrupperna är extremt noga med att ej matadoravla och att de samtidigt hälsotestar för riskfaktorerna med hänsyn till sina rasjklubbar. De är MER noga än vad rasklubbarna för både cocker och pudel är. Så du kommer finna din lilla cockerpoo om du VILL det.

Bra att du säjer att det finns friska raser, det finns fortfarande raser som är tillräckligt friska absolut.
Jag resonerar utifrån prognoser och skulle gärna se att man är mer proaktiv.
 
Senast ändrad:
Vem säger ”det ordnar sig” och är nonchalant?
Har inte sett en enda som med den attityden i tråden.
Hela värden/mänskligheten gör det för mycket uppenbarligen eftersom arter/underarter dör ut pga av hur vi anser oss ha betydligt större större rättigheter än andra arter vad gäller ex habitat.
 
Vad hände med ditt förra korsningsprojekt?

Jag har bara ett avelsprojekt så vet ej vad du syftar på. Det är bara det att det vuxit vidare. Att trädet har hunnit få 3 grenar och att rötterna måste berikas både generellt om trädet ska stå upp och även specifikt för de olika grenarna.

Kanske menar du "projektet" innan att få avla mellan varianterna av Belgarna. nä det misslyckades, men efter att jag släppt det så har andra tagit vid och de har lyckats för nu är det ju helt fritt att avla mellan varianterna..
 
Senast ändrad:
Jag skulle inte skriva här om jag inte visste att det fanns några människor ALLS här som är för inkorsning i någon form.
Jag efterfrågar hur man ska öka medvetenheten om hur nödvändigt det är (se rubriken) eftersom det både tills nu och hur planerna utformas går alldeles för sakta (med enkelriktiga ideer och att t..o.m de är mycket svåra att få igenom).


Jag försöker öka medvetenheten genom att diskutera vikten av genetisk variation och det ohållbara med slutna stamböcker i olika hundgrupper. Det vet jag att andra här också gör. Ett problem är de uppfödare, även högt inom SKK, som ser genetisk variation som en bra ursäkt att ta bort viktiga krav för avel inom rasen så att "inga hundar sållas bort". Inte sällan uppfödare som(förstås) knappt uppfyller minimikraven avseende hälsa och mentalitet utan som även struntar i hur många avkommor en avelshane har, inte bryr sig om att kullar utvärderas och fokuserar på utställningsresultat.

Ja, tyvärr går det alldeles för långsamt. Men jag tror inte att det går fortare eller får uppfödare att förstå bättre genom att starta egna små projekt utanför SKK. Förändringen kanske borde vara dramatisk och komma omedelbart, men argumenterar man som om enstaka inkorsningar av engagerade uppfödare inte är värt något alls kommer man att förlora helt. Dessa inkorsningar är inte värda mycket i gentillskott, men de öppnar vägen för en ny inställning och mer långsiktiga projekt.
 
Uppenbarligen rör vi oss i helt olika uppfödarkretsar, jag vet i n g e n uppfödare som är clueless nog att tro att den faktiska inavelsgraden är vad som uppges baserat på några få generationer.

Detta är en fråga som engagerar många uppfödare och de jag känner är väl insatta och gör vad de kan för att utöka -i vart fall undvika krympa- den genetiska variationen inom sin/sina raser.

Sen, nyfiket undrat.. Vad för "åtgärder" tänker du dig ska sättas in för att vända processen lite kvickt?

Inkorsning av andra raser gissar jag..
Jodå de går i taket och säger att DNA testet ljuger. De verkar tro på det och se det som en tydlig markör för deras seriositet. Cocker soaniel pratar jag om då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 160
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp