Du skrev cavapoo alltså tycker jag man med dina ord "är dum i huvudet" oavsett om man köper en renrasig cavalier eller en korsning med cavalier var vad jag menade
Ok
Oj i grupp 9 finns ju tex den renrasiga pudel en frisk ras med sund kropp.
Jag har pudeln representerad redan och vill inte mer dels pga av att öronen blir för tunga och lågt ansatta vill jag bara pudla mig lagom och begränsat till här i början av Wendyn.
Jag vill att de ska ha stadga MINAST i öronbasen för att luft ska kunna passera.
Pudlar är i överigt inte alls så friska, de har en hög frekvens med magproblem mm....så jag letar inte mycket bland pudlar eller hundar som delvis är släkt med pudlar.
Jag kan tänka mig dom flesta friska raser ur gruppen 9 då jag föredrar sällskapshundar nuförtiden kan även tänka mig blandraser när vi ändå är inne på pudelnmix så kan jag tänka mig papillon/pudel bichoner/pudel cc/pudel.
Det är ganska svårt faktiskt, inte så många raser där i grupp 9 som är tillräckligt friska. Men ja Avsolut CC powderpuff, där har jag faktiskt hittat en uppblandad som jag använt med mycket bra resultat och är öppen för ex havanaiser som redan är uppblandade med hundar med längre ben.
Men sällskapshundsgruppen är svårare än man kan tro faktiskt...
Sunda raser eller blandraser.
Vet inte vad dina är för raser?
Lunalia - GRUPP 1 och 5, där grupp 1 mest respresenteras av hundar som ligger åt vallhundshållet (får och då gärna "eye" för de hundarna har ett fokus som man sällan hittar någon annan stans) och Grupp 5 oftast representeras av spetsar som ligger både åt arktiska/subarktiska hållet men också vallande spetsar (ren-vallare, "hästflock_ihop_samlare".
Ailanul -samma grupper, Sprugna ur Lunalian och att jag valt individer därifrån med mer lite mer "skärpa" (bestående av nyanserna av det) än medlet av Lunaliahundar och sen toppar med både spetsblod (åt arktiska hållet) och att GRUPP 1 hundarna då ligger åt vallhundarna med tydligare Herdehundsprofil (De vallhundar , ibland vallhundar/ fd vallhundar men som nästan skulle ha kunnat hamnat i GRUPP 2 istället).
Reclaim the CANINE genes
Wendyn - Där väljer jag ut de Lunaliahundar som inte är fullt så "workoholic" som de flesta i den populationen och korsar med Grupp ) hundar och framöver såklart Grupp 1-hundar som mer eller mindre, egenskapsmässigt, inte ligger långt ifrån att kunna vara i Grupp 9 pga av att man "sällskapshundsavlat"/show- avlat.
Så inga raser är förutbestämda egentligen även om jag ser genom "rasgrupps-glasögon" när jag letar/utvärderar potentiellt material.
Alltså ingen designerhund vad gäller raser, utan mer egenskaper.
Exakt vilka raser som kommer ingå i just min bank, det vet jag inte!
Jag har gått så långt att när jag efterlyser hundar så säjer jag oftast "den och den gruppen men berätta absolut inte för mig vilka raser hunden innehåller" för jag upplever att jag SER hunden mycket tydligare när jag inte vet vilka raser.
Och när jag embarkar den så enger jag nästan alltid nu för tiden bara "FUP" (född utanför projektet) så att raserna ej visas. Men när jag embarkar hundar som vart isolerade länge (enrasig hund) så anger jag "mixbreed" för att få en ökad förståelse om rasernas uppkomst...för den samlade informationen hjälper mig i någon mån....och jag ÄR nörd, det ÄR intressant.