ildiko
Trådstartare
Jag är inte uppfödare och jag har lämnat den aktiva delen av hundvärlden, så jag kan inte svara på dina frågor.
Men uppenbarligen finns det ju folk i tråden som kan, som är aktiva uppfödare och som känner till olika dna-metoder mera specifikt.
Mina frågor till dig handlade om statiska analyser och hur du hanterar dessa i dina strävanden efter idealhunden?
Du kan ju inte tro att du med djupintervjuer kommer nån vart ifall du inte har en tillförlitlig statistik metod att följa.
Tycker dessutom du har ett väldigt tråkigt sätt att debattera, så det är mycket oklart om jag kommer att skriva mer i tråden.
Jag vet , allvarligt talat, inte hur jag ska förklara att även jag bitvis väljer det jag SER fungerar innan jag i detalj förstår HUR det fungerar.
Man får lite sätta saker i perspektiv och förstå att de flesta gånger människor har format hundtyper och hundraser inte har haft tillgång till annat än att avla på hundar som motsvarar ens förväntningar och mål i så stor grad som möjligt.
Om det finns verktyg som avsevärt underlättar att välja kombinationer av föräldrardjur som standardiserar egenskaper och dess uttryck så säjer man "Ja, tack" till dem. Åtminstone gör jag det. Inte för att det är 100% förutsägbart, inte för att jag förstår 100% varför det hjälper så enormt för just den förutsägbarheten just jag behöver för att förstå vad nästa steg är.
Utan helt enkelt för att det ger tillräckligt tillfredställande resultat som överträffar ens krav på hur väl hundarna ska motsvara standard och inte minst att man från ett redan TILLRÄCLIGT tillfredställande läge ser PROGRESS.
Kan det vara så att jag faktiskt inte debatterar alla gånger ni upplever att jag debatterar`?
Inifrån mig, dvs hur jag upplever det och vad jag har för intention ( att hålla hunden i ett skick där den kan ha chanser att bibehålla sin kapacitet att delas in i raser) så är det väldigt sällan frågan om att jag debatterar.
Jag är inte på något sätt nöjd med om någon känner sig attackerad, förlöjligad eller vad som nu kan studsa mellan parter som har ett extremt olika utgångsläge vad gäller att uppfatta enskilda anlag som märkta med en viss ras eller inte.
Jag förstår , alla dagar i veckan, att det kan vara provocerande men de som upplever mina tankar, mitt sätt att kommunicera osv som obehagliga kanske inte ska läsa just det jag skriver.
Det är alltid provocerande när människor inte håller sig till normen i tillräckligt hög grad. Jag är en person som ifrågasätter normen därför att jag är skapt på så sätt att jag inte per automatik adapterar på sociala normer och allra minst när det leder till att de som inte själv kan föra sin talan (ex djur, barn) får betala ett högt pris för det.
Jag tycker helt enkelt att det är orättvist gentemot dem och jag har samtidigt ett behov av att ha en viss slags hundar. Det är varken mer eller mindre än så faktiskt och man kan absolut låta bli att läsa det jag skriver om man finner det som "dravel utan substans" eller helt enkelt för obehagligt. Men det är inte, på något sätt, min intention att göra någon illa till mods.
Den revolutionen som pågår nu kommer på ett och annat sätt ifrågasätta normen kring hög inavelsgrad och dess konsekvenser och den obehagligaste frågan av dem alla blir varför SKK har rekommendationer om att inte överstiga 6.25% när det är i princip omöjligt att hålla den siffran endast med några enkelriktade punktinsatser som kommer i de fallen det, gått så långt att vissa raser genomsyras av ett signifikant antal individer som inte längre vill para sig med hundar av samma ras och/eller att de är så sjuka att grannländer börjar förbjuda avel på dem.
Jag menar på att man måste vara proaktiv och att om man inte är det så är de investeringar man gör i energi och fokus som bortkastade. Och JA, jag är misstänksam nog att tro att man vet detta, att det är frågan om strategi för att få lov att fortsätta låta inavelsgraden öka, fortsätta låta bli att nämna saker vid dess rätta namn.
Men sist jag kollade så har inavel negativ påverkan redan från strax över 3% och då hoppas jag att rekommendationen om att ej överstiga 6.25% åtminstone är ett mål. Och att man då tar hänsyn till att om det målet ska kunna nås så måste berikningarna ske i en högre takt än inavelsökningen.