Ok, du menar att MH till stor det är otillförlitligt på grund av att man kan träna inför moment men hur menar du att frågor som "Hur lätt tycker du att det har varit att lära hunden nya saker? " där hundägaren själv ska rangera från väldigt lätt till svårt blir en säkrare värdering?
Jag menar inte på något sätt att MH till större del (om det är det du menar med stor del) är ett dåligt verktyg.
Jag minns inte om den precis hade kommit eller om det bara var att vi i rasen jag födde upp precis hade blivit introducerade, men jag gillade det från första början och det fortsatte så.
Självklart finns det felmarginaler utöver det faktumet att mentaliteten mer än någonting annat baseras och balanseras som på en sekunddels pendelrörelse mellan arv och miljö och samtidigt en generationslång pendelrörelse.
Det är väldigt stort!
Men SÅKLART är det märkbart verksamt nu och därför ännu mer på sikt. Det har ju inte funnits så länge och det måste man verkligen ge det, dvs att det har visat sig ge resultat i ett så tidigt läge.
Jag har inte sagt att det (tankarna från ”idel , ädel avel) är en säkrare värdering, jag har sagt att det är ett bra värderingssystem och framförallt när det kommer till att skapa ett TILLRÄCKLIGT tillförlitligt resultat gällande vad en potentiell kombination av föräldradjur kan lämna och om detta är tillräckligt mycket i synk med standarden för att just den kombinationen ska vara värd att göra.
Inte MER och inte MINDRE än så.
Jag ser det alltså som ett värdefullt verktyg, ett komplement som är bra överlag men framförallt genom sin spetskompetens för att stabilisera egenskaper när flödessystemen sätter fart. Om de inte sätter fart väldigt snart, dvs om fasen där de ineffektiva punktinsatserna blir för lång, så finns risken för att det inte räcker såklart.
Men jag har hopp om att raserna kan bevaras väldigt intakta och dessutom få den MHC-boost som behövs för såväl allmän fintess skarpare sinnen för att kunna bedöma vad som är vad. Vad man ska vara rädd för och vad man inte ska vara rädd för. När man ska ge allt och när det är bättre att ligga på laddning än att låta adrenalinet i kroppen rusa (och vad det nu ger för eventuell del till allt från magproblem till att klia sig eller få de där årslånga allergiutredningarna . Kortison...igen. Ånej...nu har han börjat slicka så där intensivt på tassen eller hysteriskt putsa benen med framtänderna....igen....).
Jag har aldrig påstått att jag har några medaljer i sociala skills, men att det var så illa att jag har fått det att framstå som att jag tycker att STÖRRE delen är otillförlitlig, det hade jag ingen aning om. En del av det beror kanske på ett filter som skapas när någon bryter oskriven regel som egentligen inte är en regel men som är norm och vidare mer eller mindre en vanföreställning om att man varken kan eller ”får” ta saker och ting i egna händer.
Till viss del håller jag med om Anders Hallgrens bok i ämnet, och såklart har han rätt i delar men det ser jag bara som triggande till ökad förståelse. Även människor kan behöva mental stimulans för att sen kunna släppa allt för en stund och sedan kunna integrera alla nya intryck.
"Idel, ädel, avel" är inte skriven av mig, Ildiko.
Det är ett väldigt enkelt material i sin grund men som presenterar ett närmande som jag, trots enkelheten, fann intressant. Och när jag anpassade det efter efter just MINA mål blev jag mer eller mindre chockad över hur bra det fungerade I FÖRHÅLLANDE till vad jag själv hade trott...jag hade, som sagt planerat för att få lov att göra två generationers motsvarande X-register både på mina "orginalrötter" OCH alla "beriknings-trådar" till rötterna (hundar jag tar in utifrån vilket fortfarande utgör en stor del av populationen). Förstår du hur många kullar det skulle bli??? OM du gör det, har du då haft EN kull? Det är ett jättejobb och det var detta jag hade räknat med att göra RESTEN AV MITT LIV.
Alltså bygga "endast" bygga rotsystemet.
Då måste du väl förstå att jag blev chockad när andra generationen inte behövde något "X" (jag kallade det för "pre-" men samma princip). Första generationen blev också utan X (pre-) med där föddes det för få individer för att just min slags hjärna skulle kunna se det som slump. Så blev det tredje generationen och nu fjärde och även i finalen (de gångerna jag parat mellan mina två första, från varandra oberoende, rötterna några få gånger).
Om jag då SER att ett av det största motståndet mot att skapa det nödvändiga flödet är att folk är rädda för att förlora egenskaperna och/eller uttrycken av egenskaperna OCH vad jag sett i teori och PRAKTIK ang DLA/MHC och därav dragit slutsatsen att den dagen det vänder behöver komma snabbare....ja, då vill jag såklart berätta om det.
För jag värnar om raserna och hundens kapacitet att kunna delas in i raser för huvud taget framför och om den gör det så är det bra om det är utan att det ska vara mer sjuk än absolut nödvändigt
Om de delar av er som fortfarande tror att man inte behöver öppna upp för flödesschema snarare än enkelriktade punktinsatser kan göra den matematiken för mig och kanske andra som inte förstår hur det ska kunna gå ihop matematiskt att kunna stanna upp inavelsökningen. För ni vet alla att det går inte sänka COU i en sluten population.
Och om ni menar att inavelgraden inte måste ner så har ni i snitt normaliserat parningar som motsvarar halvsyskonparningar i generation efter generation.
Läs om vad det har för effekt. Okej, ni har redan gjort det, läs då igen.
Och skippa det där med gendubletter osv. Det är förvisso sant att när man lyckas renovera en linje genom selektion så kommer nya sjukdomar upp som ett brev på posten, men skippa detta m,ed gendubletter och läs om det andra, DLA/MHC samt effekter på mentalitet (jag vill hävda att det är mycket som tyder på att dessa två hör ihop. men jag tar den tesen med en stor nypa salt och/men båda delarna har i vilket fall sitt egenvärde).
Jag tycker det är synd om man ska missa den delen som jag TROR är EN av ANDRA nycklar som Idel, ädel avel beskriver för att det kommer från någon som gjorde det just hon bedömde var hennes väg. Men ni kommer med all säkerhet få tips om att titta på iden i "Idel , ädel, avel" från andra. Och så småningom kommer ni på att "dessa andra" som haft STOR anledning att matcha föräldradjur som inte rakt igenom är speciellt egenskapsnära, dvs att de avlar oberoende, frilansarna.
För vilken erfarenhet av att stabilisera egenskaper utifrån den diversiteten som kommer behövas (om jag inte räknat väldigt fel) har SKK. Jag menar inte bara de som föder upp hundar (oavsett "enras," , ”flerras”, "halvras" )
Jag de som i någon nämnvärd grad bedriver avel och därför i nämnvärd grad faktiskt behöver sina egna hundar och därför har tydliga kriterier.
När tredje blandrasavlaren/”blandrasavlaren" dyker upp med tips om tankarna från ”Idel, ädel. avel” och kommit på hur man kan använda sina egna erfarenheter och mål utifrån dessa ideer kanske ni kan strunta i att personen/personerna kommit fram till att stambokföringen är beroende av en viss logga på pappret. För vad som vi alla kan vara överrens om är att inavelsökningen innebär att inavelsgraden fortsätter att öka. Varför vänta med flöde och nöja sig med kosmetika när fördröjning av ömsesidiga flöden endast kan leda till att man måste para in mer (i högre takt vilet kan blir en så hög takt att man inte kan hantera diversiteten?