Det här inte första tråden du skapar som leder in på oskön pr för din egen avelsverksamhet... Det måste finnas andra bra exmpel än just din brillianta förmåga att tänka utanför boxen?
Att med hjälp av intervjuer bedömer djurs avelsvärde och egenskapsnedärvning är som att skjuta boll i öppet mål, det är ju då du är biasad gällande din egen uppfödning och risken är att folk skönmålar i största allmänhet. Alla uppfödare måste ju ta beslut om vilka djur som ska gå i avel men de flesta använder verktyg som tex hd/ed röntgen, ögonlysning, dna panel och bph/mh eller för rasen giltigt arbetsprov. Jag vet uppfödare som generellt her fantastiskt stabila/trevliga hundar utan att använda bph/mh och även uppfödare som gör bph/mh som släpper igenom skit ändå och naturligtvis kan man ha otur nån enstaka gång. Det jag vet är att de uppfödare som jag har förtroende för är ärliga med vad som uppstår även mindre bra saker. Att ha avlat så länge som du har gjort och bara prata guld och gröna skogar gör att man automatiskt drar öronen åt sig. Oavsett hur väl man planerar sin avel och oavsett hur erfaren man är så inträffar det ibland att saker inte faller så väl ut som tänkt.
Om din uppfödning är så framgångsrik så undrar jag varför jag aldrig hört talas om den? Jag rör mig mycket mycket i hundkretsar, jag har varit på massvis av kurser, träningar, klubbar, tävlingar i väldigt många olika grenar och aldrig aldrig har jag hört talas om din uppfödning?
En duktig uppfödare behöver inte slå på sin egen trumma, det gör nöjda valpköpare åt en så jag undrar varför inte de hörts alls? Varför känner du ett så stort behov av att slå på din egen trumma?
Du lär väl ha kontakter och bekanta nog eller kännedom om nån annan du anser bedriver en vettig avel som du kan ta som exempel?
Själv skulle jag aldrig ta mina egna hundar eller uppfödning (om jag nu hade en) som exempel och tro att det skulle kunna på nåt sätt ses som objektivt i en diskussion. Att sen hävda att man är noga för att man gör intervjuer som på intet sätt kan ses som statistik eller hårda fakta utan en subjektiv metod för att samla information, särskilt när det inte görs av utomstående part får mig att känna lätta kväljningar..
”Det här inte första tråden du skapar som leder in på oskön pr för din egen avelsverksamhet... Det måste finnas andra bra exmpel än just din brillianta förmåga att tänka utanför boxen?”
Om du, åtminstone för en stund, tar av dig de ”glasögonen” du har på dig nu så ser du att, i dessa trådar, så är det inte JAG som börjar prata om mina hundar. Jag kommer dock svara när folk frågar.
Det jag är intresserad av här är att vi ska kunna ha ett läge, även framöver, där hundarna kan delas in i raser.
Jag har fött upp 0.83 kullar per år under de över 18 åren som gått innan jag själv slutade föda upp inom SKK. Jag föder alltså inte upp hundar av den kvantbiten att jag är beroende av att göra reklam för dem i första taget. Och jag är inte riktigt så dum att om jag vill visa upp dem så gör jag det i sammanhang där man letar fel och t.o.m får kväljningar. Jag skulle göra det i sammanhang där man redan ser fördelarna med tillräcklig genetisk mångfald som större än fördelarna med att ha hundar inom det stora etablissemanget/ SKK.
Jag tror de flesta, inklusive du, förstår det och väl har sett smakprov på att de kretsarna är väldigt stora just nu.
Men även jag har min bakgrund i raser inom slutna populationer, även jag har såväl känslomässiga bindningar (min första hund var en cavalier med spondylosis, sedan Belgare som lite för ofta inte kunde vara i samma rum som barn som rör sig för snabbt och detta toppades med två schäfrar som fick geriatriska problem redan från 2 års-åldern och mitt extremt dåliga samvete att jag lät dem leva 6 och 7 år innan jag lät dem avsluta lidandet) OCH värderingar kring vad som är rimligt att utsätta hundar för i människans tjänst.
Mitt intresse ligger i att bevara de raser vi har. Att människan ska förvalta dem bättre än att låta dem drabbas av högre och högre inavel.
Du skrev i någon annan tråd någonting i stil med att jag säjer att mina hundar är felfria, fantastiska eller liknande. Och här ”Om din uppfödning nu är så framgångsrik...”
VA?
Kan du vänligen citera mig?
Det finns självklart en anledning till att jag valt mina hundar, såsom du eller några andra valt sina hundar.
Det finns många som talar om sina hundar, inklusive uppfödare, utan att det görs om till reklam och PR.
Här i dessa sammanhang är det möjligheterna med ERA hundar jag gör reklam för.
Det är inte JAG som skrivit ”Idel ädel avel” och personen som gjort det har hållit sig fast vid SKK-registrerade hundar och har, såvitt jag sett, inte förespråkat att man ska avla utanför rasgränser eller utanför etablissemanget.
Jag har bara läst det och utvecklat det utifrån de avelsmål just jag har och säjer på olika sätt att det GÅR att använda även när man avlar över rasgränser.
Detta för att jag VILL att det ska öppnas upp flödesschema mellan raserna och jag TROR att en av de största anledningarna till att det ligger väldigt långt borta är att de flesta uppfödare inte har erfarenhet av att stabilisera egenskaper på annat sätt än med sluten population som främsta verktyg.
Jag är en person som säjer ”det går faktisk” och ”det fungerar bättre än jag trodde” i detta sammanhnag endast för att ni ska rädda era hundar från effekterna av inavel, inte mina!
Det finns raser jag bryr mig om, som sagt och jag är en person som tror på att dela in tamhunden i raser och jag förstår ju att det går inte att rädda raser utan att först och främst se till att tamhunden hålls i en sådan kondition att den har råd att delas in i raser för huvud taget.
Såklart är mina hundar till viss del beroende av era raser men det mesta av materialet hämtar jag från sammanhang där hundarna redan är ute från det stora systemet varesig det gäller en hund jag hittar på stan eller om jag letar i populationer där hundar används på riktigt (vilket just för mig har ett större värde än om någon lyckats meritera hunden formellt, men alla får väl lov att ha sina egna prioriteringar och referensramar).
Att du inte stött på mina hundar beror i första hand på att de är få. Men också helt enkelt för att av dessa är de få som som avgett ex bruksprov i andra kretsar. Du kanske inte brukar avge prov i SHK (och inte ens jag eller mina valpköpare har gjort det många gånger) och du kanske inte är engagerad i den verksamheten av hundar som används i djurunderstödd terapi i vissa delar av framförallt Stockholm.
De visas upp där de ska visas upp, där de hör hemma, i andra sammanhang än de du kanske är involverad i. Och som sagt, de är få och när folk undrar vad det är för slags hund är det endast i undantagsfall mina valpköpare förklara det, i vissa fall bryr de sig inte mer än om själva hunden de har hemma faktiskt. Alla är långt ifrån i närheten av så nördiga som exempelvis jag. Och när folk frågar mig om mina hundar på gatan så är det i BETYDLIGT oftare av fallen jag säjer ”Det är en slags blandras” än att jag förklarar mer än så. Även jag har ett vanligt liv där jag ex promenerar från en plats till en annan. Jag har inte ännu kommit på att trycka upp hoodies eller liknande med hemsidedomänen på....men det är inte direkt konstigt om hunduppfödare gör det och hela ditt prat om PR gör ju att jag förstår att det kanske är dags.
Däremot har jag precis lämnat in bilden jag har här som avatar till någon som gör avelsannonser (vilket jag heller aldrig lämnat in bilder för hittills) med texten ”Reclaime the CANINE genes” men tanken att där sätta min domän har inte slagit mig förrän nu här när du tar för givet att jag borde göra reklam för mina hundar. Jag är rätt så väck på sådant, men du har ju rätt i att de flesta uppfödare ränker så och det borde kanske jag också göra. Tack för det
Ibland behöver jag ju sparkas igång uppenbarligen.
Men jag förstår nu av dig att det är sådana där hoodies jag ska låta trycka upp! Såklart ska jag göra det en dag.
Men information bland hundfolk på nätet, där håller jag mig hellre i kretsar där folk redan har ungefär samma prioriteringar som jag och det är ju uppenbarligen inte här.
Slut på Del 1