Har läst tråden, men måste erkänna att jag inte förstår hälften…
Fint att du erkänner det.
Jag kan hålla med om att inavel är ett problem inom vissa raser. Jag håller också med om att människan har avlat sönder vissa raser för att få fram ett mer extremt utseende.
Men, är inavel ett ”problem” i stort? Det vet jag faktiskt inte om jag håller med om.
Jag tror ett större problem är den medvetna aveln för att få fram en mer extrem avkomma, kortare ben på taxen, mer trubbnos, mer sluttande kors på Schäfer osv. Självklart är detta resultat av inavel på vissa individer av vissa uppfödare.
Du får ursäkta med jag förstår inte att det kan vara något man håller med om eller inte håller med om.
Ja, konkurrensbedömningarna på utställningar måste bort, det räcker att jämföra hunden enskild mot en standard.
Tävlar man om vem som har en schäfer som ser "mest" schäfer ut så blir det ju galet.
Tävlar man om vem sim ser mest basset ut så blir det inte bra. Kanske vilka rastypiska detaljer som helt kan bli antingen tooo much ELLER att det fixeras/favritiseras så hårt kring det så mycket att man "bara en gång till" väljer en hund som kanske inte borde avlas på men har den där lilla detaljen
Det finns många uppfödare som inte gått den vägen. Uppfödare som avlar på friska, sunda, testade hundar som för rasen framåt och inte bakåt.
Även om man skulle ha VRÅLTUR med att "tvätta ur" anlag för vissa defekter utan att få en eller oftast 2 defekter på köpet så går MHC bakåt och dessutom i en allt snabbare takt.
Jag tror ”den allmänna uppfattningen” om att blandras är friskare än renras kommer av att människan hör talas om dessa extremt avlade hundarna och hör vad förespråkare (som exempelvis ildiko predikar) att olika typer av blandras är friskare eftersom inavelsgraden är lägre.
Igen, jag önskar det gick att välja mellan att hålla med och inte hålla med här.
Heterosis har en positiv effekt både inom och utom den inringade populationen (rasen). I båda fallen gäller att ju mindre släkt föräldrarna är desto bättre. Självklart ska man också välja på andra kriterier inte bara leta efter "gog enougt" bara för att de är så lite släkt som möjligt, självkllart ska du välja friska hundar med bra förutsättningar att inte heller bära på oönskade saker....men det är ju DET som är grejen här, för det är ju en klar fördel att det finns MYCKET att välja på.
Därför är det viktigt att öka den effektiva populationen , men då måste ju vissa jippo-delar bort, såsom konkurrensbedömningar på utställningar och ev något annat fundamentalt.
Sen detta med MHC...läs om det!
Med välsmort munläder och okunniga hundköpare kommer man långt om man vill sprida en ny ideologi….
För det första är de människor jag gjort avelsutbyten en del av mina valpköpare. Detta eftersom vi inte gör så att jag tar en valp från en kull de haft hemma och de tar en valp på en kull jag har haft här hemma. Vi gör det genom en kull, betalningen för den andra avelshunden är valp/valpar.
De här människorna är inga okunnga eller lättlurande människor. De ser saker för vad det är, inklusive sina hundar. Vi ska vara glada om de vill göra sådana byten med våra isolerade populationer såsom de kommer se ut om vi inte startar flöden inom 10 år! Väldigt glada.
10 år av inavelsökning OCH såsom lågkonjukturen kan dra igång den sociala darwinismen mellan raser och i värsta fall uppfödare inom en och samma ras.....DET har man inte råd med!
Och workingpopulationerna ock dyligt, prestationsavlare på olika platser på FCIs system för rasindelning har inte råd att slösa/tappa bort sitt heller. Det kan som i mitt fall vara populationen av hundar som jobbar med att ta hand om stora grrupper av frigående hästar, "Reeenvallare av Jokkmokktyyyyp# och KNPV-hund.
Det finns folk som bygger genbanker inom och utanför SKK, men gör man det samlar man på sig bra gener, man byter med dem som har det man söker, inte de som inte har det man söker.
Dessa är några få av mina valpköpare.
Sedan kommer gruppen som använder hundarna på samma sätt som jag: Terapihundsarbeten, assistansarbeten , skolhund osv och det kan vara säsongsarbeten (allt ifrån svampsök till drag) till agility, någon enstaka på spårprov, missing people eller vad det kan vara.
Men den stora gruppen är unga eller äldre par, ensamma och väldigt ofta barnfamiljer av den typen som vill ha en sådan hund slags hund (vad gäller temperament) . De som gärna går någon kurs här eller där och självklart engagerar sig.
De flesta bor i sverige och ännu mer koncentrerat i och runt Stockholm där jag bor eftersom jag har rätt många av dem med avelskontrakt på.
Vi har haft träffar en gång i månaden i väldigt många år och det ska nu blir två gånger i månaden.
Är det midsommarafton eller t.o.m julafton det datumet i månaden (första lördagen varje månad om du vill komma och hälsa på....) så är det alltid några som dyker upp.
Den kärlek som finns där är den slags närvaron som hundar kan förmedla åt och även mellan människor.
jag har , liksom de flesta uppfödare haft höga kriterier i valet av människor och liksom de flesta uppfödare kan jag säja att jag har världens bästa valpköpare. För det är vi som har valt dem!" Vi kanske inte kunde välja så bra alla gånger när vi skulle välja åt oss själva men när vi väljer åt våra älskade hundar så väljer vi det som passar oss.
Du passar inte mig så det är ingen jättestor katastrof om jag inte passar dig. Men jävligt långt att snacka skit om mina valpköpare. Bara ta för guvet att folk är dumma i huvudet bara för att de inte har samma smak på hund som du!
Tror du prinsessan Viktoria också är dum i huvudet eller? Jag antar att hon har råd med en konsult som kan ge henne rådgivning om vad hon kan göra om hon vill ha en sällskapshund som åtminstone har lite av cavalierens alldeles speciella sätt att vara sällskapshund på, det där vänliga sinnet, lite mer nyfikenhet än många andra småhundar.
Du går över gränsen när du snackar skit om mina valpköpare. Med mig kan du göra det jag har hört mycket värre under åren.