Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Olika, men inte väldigt olika.
Det finns frågor man kan ställa för att skapa en viss klarhet kring vad man menar med saker och ting och i förhållande till vad.


Vilken fråga? Kan du sätta det i SITT sammanhang så kanske det blir tydligare, kanske citera mig inklusive någon mening innan och efter från den text du syftar på?
Frågan som jag hämtade från din hemsida, "Hur lätt tycker du att det har varit att lära hunden nya saker? " och som du lyfter fram som en relevant fråga att ställa i utvärderingen av ett tänkt avelsdjur.
 
Gäller väl belgarna med? Vet att de inte får korsas överallt iaf.
Belgarna är inte olika raser varken såsom FCI delat in raser eller vad som bokstavligen är en ras.
Vad gäller rsmåpudlarna (storpudeln är en sluten population/egen ras) så är de formellt uppdelade som olika raserm dvs från FCI till skillnad från Belgarna men bokstavligt så är det en ras, dvs det föds den ena sorten i den andres kull osv.
Samma med Phalene/Papillon.
 
Belgarna är inte olika raser varken såsom FCI delat in raser eller vad som bokstavligen är en ras.
Vad gäller rsmåpudlarna (storpudeln är en sluten population/egen ras) så är de formellt uppdelade som olika raserm dvs från FCI till skillnad från Belgarna men bokstavligt så är det en ras, dvs det föds den ena sorten i den andres kull osv.
Samma med Phalene/Papillon.
Jag har inte påstått något annat?
Det betyder inte att man får korsa mellan hårlagen överallt.
 
....och det är tur som sjutton att de föds småpudlar av ena sorten som registreras som den andra. För småpudlarna,....det finns liksom 9 individer i hela världen genetiskt (storpudlarna är för sig, pratar dvärg, mellan och om den minsta kanske heter toy).
Och ändå finns konkurrensbedömningarna kvar på utställning och ändå håller folk på och färg-avlar så det inte ska bli några vita strön där i den svarta pälsen, så att de verkligen, verkligen ska vara vita och inte med en touch av creme, så silverfärgen ska vara jämn och den bruna nyansen choklad istället för åt sand-hållet.
Blev glad först när en del av småpudel- och storpudelblodet stoppades in i genbank Labradoodle, men nu har de OCKSÅ börjat hetsa till färgavel eftersom det kan skilja 20 000 svenska riksdaler beroroende på vad det är för färg och i denna 5-årsperiod vill alla ha röda. Alltså..... om man höjer priset på något så blir det attraktivt, Och då börjar valpköparnas undermedvetna signalera på ett sätt som gör att de blir väldigt sugen på en röd. De bruna ÄR fina, men.....
Så pang poff så hamnade Labradoodles i riskgrupp 4 (tidigare 3, dvs där blandraser annars finns).
 
Jag har inte påstått något annat?
Det betyder inte att man får korsa mellan hårlagen överallt.

Du jämförde med raser vilket nämndes av den du citerade, därför trodde jag det.

Det är olika i olika föreningar nere på kontinenten. Ex KNPV där ser du svarta mallar.

I Sverige: På min tid var det sådant man fick ansöka om och det var mycket svårt att få ogenom. Men det hände ju att det föddes ex en terv i en Gröniskull, en grönis eller terv i en mallekull....... och då reggades den andra varianten.
Idag får man para mellan varianterna men det är olika inställning till dessa valpar vilket tyvärr kan göra intrång på storleken av den effektiva populationen. Men ja...det kanske blir bättre , Det är åtminstone ett steg i rätt riktning även om jag efter att ha gått AfBvs uppfödarutbildning blev smått traumatiserad då jag märkte att "ett tillräckligt djup i den röda färgen" och rätt slags stop mm var det som det pratades mer om än om hundarna kunde vara i samma rum som barn som rör sig för fort.
 
Har läst tråden, men måste erkänna att jag inte förstår hälften…
Fint att du erkänner det.

Jag kan hålla med om att inavel är ett problem inom vissa raser. Jag håller också med om att människan har avlat sönder vissa raser för att få fram ett mer extremt utseende.

Men, är inavel ett ”problem” i stort? Det vet jag faktiskt inte om jag håller med om.

Jag tror ett större problem är den medvetna aveln för att få fram en mer extrem avkomma, kortare ben på taxen, mer trubbnos, mer sluttande kors på Schäfer osv. Självklart är detta resultat av inavel på vissa individer av vissa uppfödare.
Du får ursäkta med jag förstår inte att det kan vara något man håller med om eller inte håller med om.

Ja, konkurrensbedömningarna på utställningar måste bort, det räcker att jämföra hunden enskild mot en standard.
Tävlar man om vem som har en schäfer som ser "mest" schäfer ut så blir det ju galet.
Tävlar man om vem sim ser mest basset ut så blir det inte bra. Kanske vilka rastypiska detaljer som helt kan bli antingen tooo much ELLER att det fixeras/favritiseras så hårt kring det så mycket att man "bara en gång till" väljer en hund som kanske inte borde avlas på men har den där lilla detaljen

Det finns många uppfödare som inte gått den vägen. Uppfödare som avlar på friska, sunda, testade hundar som för rasen framåt och inte bakåt.
Även om man skulle ha VRÅLTUR med att "tvätta ur" anlag för vissa defekter utan att få en eller oftast 2 defekter på köpet så går MHC bakåt och dessutom i en allt snabbare takt.

Jag tror ”den allmänna uppfattningen” om att blandras är friskare än renras kommer av att människan hör talas om dessa extremt avlade hundarna och hör vad förespråkare (som exempelvis ildiko predikar) att olika typer av blandras är friskare eftersom inavelsgraden är lägre.
Igen, jag önskar det gick att välja mellan att hålla med och inte hålla med här.
Heterosis har en positiv effekt både inom och utom den inringade populationen (rasen). I båda fallen gäller att ju mindre släkt föräldrarna är desto bättre. Självklart ska man också välja på andra kriterier inte bara leta efter "gog enougt" bara för att de är så lite släkt som möjligt, självkllart ska du välja friska hundar med bra förutsättningar att inte heller bära på oönskade saker....men det är ju DET som är grejen här, för det är ju en klar fördel att det finns MYCKET att välja på.
Därför är det viktigt att öka den effektiva populationen , men då måste ju vissa jippo-delar bort, såsom konkurrensbedömningar på utställningar och ev något annat fundamentalt.
Sen detta med MHC...läs om det!
Med välsmort munläder och okunniga hundköpare kommer man långt om man vill sprida en ny ideologi….
För det första är de människor jag gjort avelsutbyten en del av mina valpköpare. Detta eftersom vi inte gör så att jag tar en valp från en kull de haft hemma och de tar en valp på en kull jag har haft här hemma. Vi gör det genom en kull, betalningen för den andra avelshunden är valp/valpar.
De här människorna är inga okunnga eller lättlurande människor. De ser saker för vad det är, inklusive sina hundar. Vi ska vara glada om de vill göra sådana byten med våra isolerade populationer såsom de kommer se ut om vi inte startar flöden inom 10 år! Väldigt glada.
10 år av inavelsökning OCH såsom lågkonjukturen kan dra igång den sociala darwinismen mellan raser och i värsta fall uppfödare inom en och samma ras.....DET har man inte råd med!
Och workingpopulationerna ock dyligt, prestationsavlare på olika platser på FCIs system för rasindelning har inte råd att slösa/tappa bort sitt heller. Det kan som i mitt fall vara populationen av hundar som jobbar med att ta hand om stora grrupper av frigående hästar, "Reeenvallare av Jokkmokktyyyyp# och KNPV-hund.
Det finns folk som bygger genbanker inom och utanför SKK, men gör man det samlar man på sig bra gener, man byter med dem som har det man söker, inte de som inte har det man söker.

Dessa är några få av mina valpköpare.
Sedan kommer gruppen som använder hundarna på samma sätt som jag: Terapihundsarbeten, assistansarbeten , skolhund osv och det kan vara säsongsarbeten (allt ifrån svampsök till drag) till agility, någon enstaka på spårprov, missing people eller vad det kan vara.

Men den stora gruppen är unga eller äldre par, ensamma och väldigt ofta barnfamiljer av den typen som vill ha en sådan hund slags hund (vad gäller temperament) . De som gärna går någon kurs här eller där och självklart engagerar sig.
De flesta bor i sverige och ännu mer koncentrerat i och runt Stockholm där jag bor eftersom jag har rätt många av dem med avelskontrakt på.
Vi har haft träffar en gång i månaden i väldigt många år och det ska nu blir två gånger i månaden.
Är det midsommarafton eller t.o.m julafton det datumet i månaden (första lördagen varje månad om du vill komma och hälsa på....) så är det alltid några som dyker upp.
Den kärlek som finns där är den slags närvaron som hundar kan förmedla åt och även mellan människor.
jag har , liksom de flesta uppfödare haft höga kriterier i valet av människor och liksom de flesta uppfödare kan jag säja att jag har världens bästa valpköpare. För det är vi som har valt dem!" Vi kanske inte kunde välja så bra alla gånger när vi skulle välja åt oss själva men när vi väljer åt våra älskade hundar så väljer vi det som passar oss.

Du passar inte mig så det är ingen jättestor katastrof om jag inte passar dig. Men jävligt långt att snacka skit om mina valpköpare. Bara ta för guvet att folk är dumma i huvudet bara för att de inte har samma smak på hund som du!
Tror du prinsessan Viktoria också är dum i huvudet eller? Jag antar att hon har råd med en konsult som kan ge henne rådgivning om vad hon kan göra om hon vill ha en sällskapshund som åtminstone har lite av cavalierens alldeles speciella sätt att vara sällskapshund på, det där vänliga sinnet, lite mer nyfikenhet än många andra småhundar.

Du går över gränsen när du snackar skit om mina valpköpare. Med mig kan du göra det jag har hört mycket värre under åren.
 
Senast ändrad:
Fint att du erkänner det.


Du får ursäkta med jag förstår inte att det kan vara något man håller med om eller inte håller med om.

Ja, konkurrensbedömningarna på utställningar måste bort, det räcker att jämföra hunden enskild mot en standard.
Tävlar man om vem som har en schäfer som ser "mest" schäfer ut så blir det ju galet.
Tävlar man om vem sim ser mest basset ut så blir det inte bra. Kanske vilka rastypiska detaljer som helt kan bli antingen tooo much ELLER att det fixeras/favritiseras så hårt kring det så mycket att man "bara en gång till" väljer en hund som kanske inte borde avlas på men har den där lilla detaljen


Även om man skulle ha VRÅLTUR med att "tvätta ur" anlag för vissa defekter utan att få en eller oftast 2 defekter på köpet så går MHC bakåt och dessutom i en allt snabbare takt.


Igen, jag önskar det gick att välja mellan att hålla med och inte hålla med här.
Heterosis har en positiv effekt både inom och utom den inringade populationen (rasen). I båda fallen gäller att ju mindre släkt föräldrarna är desto bättre. Självklart ska man också välja på andra kriterier inte bara leta efter "gog enougt" bara för att de är så lite släkt som möjligt, självkllart ska du välja friska hundar med bra förutsättningar att inte heller bära på oönskade saker....men det är ju DET som är grejen här, för det är ju en klar fördel att det finns MYCKET att välja på.
Därför är det viktigt att öka den effektiva populationen , men då måste ju vissa jippo-delar bort, såsom konkurrensbedömningar på utställningar och ev något annat fundamentalt.
Sen detta med MHC...läs om det!

För det första är de människor jag gjort avelsutbyten en del av mina valpköpare. Detta eftersom vi inte gör så att jag tar en valp från en kull de haft hemma och de tar en valp på en kull jag har haft här hemma. Vi gör det genom en kull, betalningen för den andra avelshunden är valp/valpar.
De här människorna är inga okunnga eller lättlurande människor. De ser saker för vad det är, inklusive sina hundar. Vi ska vara glada om de vill göra sådana byten med våra isolerade populationer såsom de kommer se ut om vi inte startar flöden inom 10 år! Väldigt glada.
10 år av inavelsökning OCH såsom lågkonjukturen kan dra igång den sociala darwinismen mellan raser och i värsta fall uppfödare inom en och samma ras.....DET har man inte råd med!
Och workingpopulationerna ock dyligt, prestationsavlare på olika platser på FCIs system för rasindelning har inte råd att slösa/tappa bort sitt heller. Det kan som i mitt fall vara populationen av hundar som jobbar med att ta hand om stora grrupper av frigående hästar, "Reeenvallare av Jokkmokktyyyyp# och KNPV-hund.
Det finns folk som bygger genbanker inom och utanför SKK, men gör man det samlar man på sig bra gener, man byter med dem som har det man söker, inte de som inte har det man söker.

Dessa är några få av mina valpköpare.
Sedan kommer gruppen som använder hundarna på samma sätt som jag: Terapihundsarbeten, assistansarbeten , skolhund osv och det kan vara säsongsarbeten (allt ifrån svampsök till drag) till agility, någon enstaka på spårprov, missing people eller vad det kan vara.

Men den stora gruppen är unga eller äldre par, ensamma och väldigt ofta barnfamiljer av den typen som vill ha en sådan hund slags hund (vad gäller temperament) . De som gärna går någon kurs här eller där och självklart engagerar sig.
De flesta bor i sverige och ännu mer koncentrerat i och runt Stockholm där jag bor eftersom jag har rätt många av dem med avelskontrakt på.
Vi har haft träffar en gång i månaden i väldigt många år och det ska nu blir två gånger i månaden.
Är det midsommarafton eller t.o.m julafton det datumet i månaden (första lördagen varje månad om du vill komma och hälsa på....) så är det alltid några som dyker upp.
Den kärlek som finns där är den slags närvaron som hundar kan förmedla åt och även mellan människor.
jag har , liksom de flesta uppfödare haft höga kriterier i valet av människor och liksom de flesta uppfödare kan jag säja att jag har världens bästa valpköpare. För det är vi som har valt dem!" Vi kanske inte kunde välja så bra alla gånger när vi skulle välja åt oss själva men när vi väljer åt våra älskade hundar så väljer vi det som passar oss.

Du passar inte mig så det är ingen jättestor katastrof om jag inte passar dig. Men jävligt långt att snacka skit om mina valpköpare. Bara ta för guvet att folk är dumma i huvudet bara för att de inte har samma smak på hund som du!
Tror du prinsessan Viktoria också är dum i huvudet eller? Jag antar att hon har råd med en konsult som kan ge henne rådgivning om vad hon kan göra om hon vill ha en sällskapshund som åtminstone har lite av cavalierens alldeles speciella sätt att vara sällskapshund på, det där vänliga sinnet, lite mer nyfikenhet än många andra småhundar.

Du går över gränsen när du snackar skit om mina valpköpare. Med mig kan du göra det jag har hört mycket värre under åren.
Jepp jag anser att man är "dum i huvudet" om man köper en cavalier eller en halvcavalier när det finns friska raser och blandraser.
 
Jepp jag anser att man är "dum i huvudet" om man köper en cavalier eller en halvcavalier när det finns friska raser och blandraser.
Vilka i den rasgruppen? Vilka ska jag titta efter till mina Wendysar? Det är skitsvårt kan jag säja.
Så många med dvärganlag (korta ben ect), skjukt många med patella, ögonsjukdomar. krokiga ben. Och det här huvudet som alltid blir mer och mer äppelformat när generationerna filtreras i konkurrensbedömningar, jag kan inte kompromissa med att de ej ska vara glosögda, särskilt då den ena pälsvarianten har lång päls över hela kroppen, inklusive ansiktet.
Men behöver inte vara sådan päls, Wendyn har plats för en pälsvariant till....spelar ingen roll. Vilka hund där i rasgrupp 9 har genprofiler som är värda att samla in och bevara? Kanske kan jag utvärdera några av de hundarna och hitta någon av dem som passar in på min Wendy-standard någolunda.

Vilken hund skulle du/ni köpa där i rasgrupp 9 ??

**************************************************************************************
Man kan inte rädda en ras utan att rädda tamhundens kapacitet att delas in raser
**************************************************************************************
 
Senast ändrad:
Jag tror ett större problem är den medvetna aveln för att få fram en mer extrem avkomma, kortare ben på taxen, mer trubbnos, mer sluttande kors på Schäfer osv. Självklart är detta resultat av inavel på vissa individer av vissa uppfödare.

Det finns många uppfödare som inte gått den vägen. Uppfödare som avlar på friska, sunda, testade hundar som för rasen framåt och inte bakåt.
Här måste jag fråga om du VET att man generellt sett avlar för att t ex få kortare ben på tax eller om du TROR att man gör det? Uppfödare som jobbar på det sättet är ju inte alls kunniga om sin ras och definitivt inte om sin rasstandard. Ingen avlar heller för att få ännu kortare nos på brackyraserna eller ännu mer sluttande kors hos schäfer. De uppfödare som är intresserade av utställning behöver hålla sig till gällande rasstandard och karikatyrer av rastyp är inget de sysslar med, helt enkelt därför att de hundarna inte kommer vinna. För att exteriöra överdrifter som påverkar hälsan inte ska premieras så finns sedan 2008 ett dokument som heter Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar (SRD), där raser med dessa problem listas med vad domarna särskilt ska vara uppmärksamma på. På varje utställning så måste dessutom domarna fylla i en blankett där de ska svara på frågor om varje sådan ras de dömt under dagen, beskriva om de sett hundar som uppvisat de punkter som SRD tar upp för rasen. Dessa blanketter skickas in till SKK där de sammanställs och sedan skickas ut till rasklubbarna så att de får denna statistik.

Intressant nog så är avel på så kortbenta taxar som möjligt inget problem (de listas inte i SRD som en problemras), eftersom aveln inte fungerar på det sättet. Tax är i stor utsträckning en jakthund och man vill ha funktionella hundar som kan driva rådjur (rådjur får bara jagas med långsamtdrivande hundar, vilket är anledningen till att man använder främst kondrodystrofa raser till detta, t ex tax, basset och drever). Långhårstaxarna används främst till viltspår och då viltspårsprovsmeriter krävs för att kunna bli champion, så är de allra flesta taxar som ställs ut meriterade inom detta.
 
Vilka i den rasgruppen? Vilka ska jag titta efter till mina Wendysar? Det är skitsvårt kan jag säja.
Så många med dvärganlag (korta ben ect), skjukt många med patella, ögonsjukdomar. krokiga ben. Och det här huvudet som alltid blir mer och mer äppelformat när generationerna filtreras i konkurrensbedömningar, jag kan inte kompromissa med att de ej ska vara glosögda, särskilt då den ena pälsvarianten har lång päls över hela kroppen, inklusive ansiktet.
Men behöver inte vara sådan päls, Wendyn har plats för en pälsvariant till....spelar ingen roll. Vilka hund där i rasgrupp 9 har genprofiler som är värda att samla in och bevara? Kanske kan jag utvärdera några av de hundarna och hitta någon av dem som passar in på min Wendy-standard någolunda.

Vilken hund skulle du/ni köpa där i rasgrupp 9 ??

**************************************************************************************
Man kan inte rädda en ras utan att rädda tamhundens kapacitet att delas in raser
**************************************************************************************
Du skrev cavapoo alltså tycker jag man med dina ord "är dum i huvudet" oavsett om man köper en renrasig cavalier eller en korsning med cavalier var vad jag menade:)

Oj i grupp 9 finns ju tex den renrasiga pudel en frisk ras med sund kropp.

Jag kan tänka mig dom flesta friska raser ur gruppen 9 då jag föredrar sällskapshundar nuförtiden kan även tänka mig blandraser när vi ändå är inne på pudelnmix så kan jag tänka mig papillon/pudel bichoner/pudel cc/pudel.

Sunda raser eller blandraser.

Vet inte vad dina är för raser?
 
Senast ändrad:
Du jämförde med raser vilket nämndes av den du citerade, därför trodde jag det.

Det är olika i olika föreningar nere på kontinenten. Ex KNPV där ser du svarta mallar.

I Sverige: På min tid var det sådant man fick ansöka om och det var mycket svårt att få ogenom. Men det hände ju att det föddes ex en terv i en Gröniskull, en grönis eller terv i en mallekull....... och då reggades den andra varianten.
Idag får man para mellan varianterna men det är olika inställning till dessa valpar vilket tyvärr kan göra intrång på storleken av den effektiva populationen. Men ja...det kanske blir bättre , Det är åtminstone ett steg i rätt riktning även om jag efter att ha gått AfBvs uppfödarutbildning blev smått traumatiserad då jag märkte att "ett tillräckligt djup i den röda färgen" och rätt slags stop mm var det som det pratades mer om än om hundarna kunde vara i samma rum som barn som rör sig för fort.
Hur det var förr är väl inte så relevant i en diskussion om nutid.
Du ser svarta mallar/korthåriga grönisar i hela världen, men man får fortfarande inte korsa mellan hårlagen i många delar av världen.
Det är ju mest malle som används för att förstärka upp de andra hårlagens bruksegenskaper, snarare än att man korsar åt andra hållet.
 
Här måste jag fråga om du VET att man generellt sett avlar för att t ex få kortare ben på tax eller om du TROR .....

Du frågar ej mig, men oavsett vart den enskilda uppfödaren har varit på skalan mellan att medvetet och omedvetet avla på korta ben så blir det ju, filtrerat genom uppfödarklasser, avelsklasser osv så att när generation efter generation trots sina korta ben klarat av att hoppa upp på prispallen alldeles själva att man så småningom fått bära dem upp på dem -Chondrodystrofi helt enkelt.

Det är bara att titta i SKKs arkiv.
Corgies, taxar, Lancashire heeler, Basset, Västgöten.....de har alla korta ben i den graden att det ställer till problem för hela konstitutionen i någon grad.

Bifogar bild på Västgötaspets från SKKs arkiv och du kan hitta många fler. De var inte sjuklig kortbenta i begrynnelsen, de skulle ju göra sitt jobb liksom.
 

Bifogade filer

  • skk arkiv västgöraspets.jpg
    skk arkiv västgöraspets.jpg
    169,7 KB · Visningar: 68
Därför måste det skapas flöden.
Menar du att alla dobermanns är "hela dobermanns", de har ju tappat en ganska stor del av del av sina gener. Hur ska man återerövra det om man inte släpper in ett visst flöde`
förstår inte.
Ni tänker alltså att det finns enrashundar och flerrashundar....men aldrig halvrashundar? Rätta mig om jag har fel.
Jag förstår inte resonemanget här. Inom bevarandeaveln så undviker man (fortsatt) inavel just pga av att det har en utdödande effekt.
Utdödandet börjar långt innan det inte längre finns några individer som innehar ett tillhörande papper men en viss logga (den som är typisk för samtiden) säjer att hunden är exempelvis en Dobermann.
Det finns inga anlag som är märkta med ras. Att man, till viss del, kan se på ett gentest vilken/vilka raser en viss hund har sitt släktskap till beror på hur gensekvenser (genprofiler) är uppbyggda och det handlar även där om sannolikhetsberäkningar utifrån att man samlat information om andra hundar i rasen/raserna.
Så när jag angav min Schapendoes som mixbreed blev hon övervägande Bearded Collie, en betydande del Schapendoes och ännu en del "unknown working breed" trots att hon enligt hemlandets avelsdata (stamdoes) är avlad inom sluten population i minst 16 generationer och att de säjer att hon har en inavelsgrad på 19% (SKK säjer 0.02%) och embark säjer 27%.
Gener är inte märkta med ras. Frekvenser av gener/genprofiler är ens inte specifika för ART alla gånger.
Jag har ju sagt att jag är för inkorsning? Men du debatterar återingen som att du är den enda som ett ljuset, vilket knappast gör en positiv till något du säger.
Det finns absolut dobbisar som saknar delar av de egenskaper rasen ska ha, men det är inte av de linjerna jag köper hund. Jag köper liksom inte vad som helst inom rasen heller och det är därför det är viktigt att kunna sina linjer - för att veta vad man får. Vid inkorsning är det ju viktigt att ta in raser med rätt egenskaper för att stärka upp både den biten och hälsan.
Är fullt medveten om att gener inte är märkta med ras, vet inte varför du tror att jag inte skulle ha koll på det.
 
Hur det var förr är väl inte så relevant i en diskussion om nutid.
Du ser svarta mallar/korthåriga grönisar i hela världen, men man får fortfarande inte korsa mellan hårlagen i många delar av världen.
Det är ju mest malle som används för att förstärka upp de andra hårlagens bruksegenskaper, snarare än att man korsar åt andra hållet.

För mig är det relevant eftersom jag ser att utvecklingen där går åt rätt håll land efter land, om inte de större organisationerna (de som går under FCI) tillåter det så finns fler och fler "alternativa organisationer" som tillåter det och det sker förbättringar även i de stora organisationerna.

Ja, Mallar i första hand om man tittar på brukslinjer men även terv och Grönis in i Lakken som ju är den mest utsatta av de 4 varianterna.

Och KNPV- där korsar man ibland även med HH och såklart Schäfer. Så det är väldigt positivt som jag ser det åtminstone, har använt sådan hund/ gjort avelsutbyte.
 
Jag har ju sagt att jag är för inkorsning? Men du debatterar återingen som att du är den enda som ett ljuset, vilket knappast gör en positiv till något du säger.
Det finns absolut dobbisar som saknar delar av de egenskaper rasen ska ha, men det är inte av de linjerna jag köper hund. Jag köper liksom inte vad som helst inom rasen heller och det är därför det är viktigt att kunna sina linjer - för att veta vad man får. Vid inkorsning är det ju viktigt att ta in raser med rätt egenskaper för att stärka upp både den biten och hälsan.
Är fullt medveten om att gener inte är märkta med ras, vet inte varför du tror att jag inte skulle ha koll på det.

Jag skulle inte skriva här om jag inte visste att det fanns några människor ALLS här som är för inkorsning i någon form.
Jag efterfrågar hur man ska öka medvetenheten om hur nödvändigt det är (se rubriken) eftersom det både tills nu och hur planerna utformas går alldeles för sakta (med enkelriktiga ideer och att t..o.m de är mycket svåra att få igenom).

Bra att du ser vart du ska välja inom rasen. För din skull, för hundens skull och inte minst för att genbanken (de hundar som väljs) för framtiden ska vara i så gott skick som det bara är möjligt. Där har vi alla ansvar oavsett om vi köper en hund från stor eller liten ras, prestations-avlad, FCI-registrerad eller en "Chipoo-cavva-schnuuuuuuddledoooooooooodle"
Ja, det är såklart så att man skulle välja hundar som inte bara är "ok" utan som faktiskt kan komplettera upp mot egen standard och kanske t.o.m MER av standarden samt med hänsyn till vad man kommit fram till generellt för rasen vad gäller allt från MH-diagram till hälsa. Och det är klart att man oftare skulle hitta de där individerna i vissa raser och att man då skulle leta mest bland de raserna. Uppfödarna skulle få "frihet med ansvar", vissa skulle kanske utvärdera några Beuceroner, andra några Hovawart (men att den linjen inte fick möta en annan linje med Hovawart på ett bra tag eller åtminstone 2 generationer och sedan embarka om man inte vill ha en till pälsvariant då). I don´t know....men nog skulle man kunna hitta en och annan passande individ lite här och där unklusive från oväntat håll och göra det med eller utan material från de raser man hittills kompletterat med. Det är bara hoppas att det sker i tid så man skipper göra akut-lösningar/konstgjord andning i en takt där man inte hinner hantera diversiteten. Ju förr desto lugnare kan man göra det, desto mindre och hanterbart flöde.
Och de andra raserna behöver samma sak, så dumt att köra enkelriktade lösningar, för om man analyserar det på båda håll samtidigt kommer viktig info upp som båda (eller som jag egentligen tänker ALLA) parter kan dra nytta av.

*****************************************************************************************
Historien skapas även NU

Man kan inte rädda en ras utan att rädda tamhundens kapacitet att delas upp i raser
*****************************************************************************************
 
Senast ändrad:
Du frågar ej mig, men oavsett vart den enskilda uppfödaren har varit på skalan mellan att medvetet och omedvetet avla på korta ben så blir det ju, filtrerat genom uppfödarklasser, avelsklasser osv så att när generation efter generation trots sina korta ben klarat av att hoppa upp på prispallen alldeles själva att man så småningom fått bära dem upp på dem -Chondrodystrofi helt enkelt.

Det är bara att titta i SKKs arkiv.
Corgies, taxar, Lancashire heeler, Basset, Västgöten.....de har alla korta ben i den graden att det ställer till problem för hela konstitutionen i någon grad.

Bifogar bild på Västgötaspets från SKKs arkiv och du kan hitta många fler. De var inte sjuklig kortbenta i begrynnelsen, de skulle ju göra sitt jobb liksom.
Nu är du inne på ett annat spår än snäv avelsbas med hundar som genetiskt sätt kommer från få individer.
 
Kom att tänka på att det var ju "tur" för dingon i Australien att vi européer kom dit med lite tam hund så det blev en större variation genetiskt hos dingon. Dingon hade ju levt i en sluten population i ca 3000 år innan dess.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 160
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp